Niklas Cederberg

Vissa är lite piggare än andra

20130508-082133.jpg

Vaknade upp strax efter sju i morse och fann en fullt träningsklädd LidingöLena sittandes och väntandes på ett morgonpass!!! Det var alltså bara att klä på sig och ge sig ut.

Det blev ett härligt pass i den vackra Vancouvermorgonen.

Efter en stunds löpning träffade vi på några vägarbetare som var lite “i vägen” för vår löpväg. Snabbt drog dom sig åt sidan, bad om ursäkt, önskade oss en trevlig dag och en trevlig löptur. Det är nästan läskigt hur trevliga dom är här. Har svårt att tro att motsvarande sak kunde hänt i Sverige. Men jag kan förstås ha fel.

I dag ska vi ta en tur till bergen där vi hoppas få se lite brunbjörnar. Natur och vildmark väntar alltså 🙂


Dags att “boosta” upp sig

chiafrösallad_webb

Snart är det faktiskt bara en månad kvar till Vasaloppet och jag börjar nog bli lite stressad och funderar mycket på om jag tränat tillräckligt för att nå mitt mål på sju timmar. Mycket beror ju självklart förstås på hur föret kommer vara men självklart är ju styrka i ben och armar samt kondisen den allra största delen.

Finns det några genvägar för att orka mer? Nja, träning är ju nummer ett men jag försöker ju också få i mig så mycket nyttigheter jag bara kan med hjälp av kosten. För typ ett och ett halvt år sedan tipsade min kompis LidingöLena mig om rödbetsjuicen och även om den smakar “gammal jordkällare” försöker jag trycka i mig en deciliter om dagen. Rödbetsjuicen skall ju hjälpa till att förbättra syreupptagningsförmågan och sådan naturlig hjälp gillar man ju. Oavsett hur man nu tycker det smakar.

För några veckor sedan upptäckte jag en ny spännande produkt som jag hoppas skall hjälpa mig till nya oanade höjder – Chiafrön! Ni som är om och kring er kan googla och se allt detta lilla frö kan hjälpa dig med. Känns nästan för bra när man läser om det. Vad jag fastnade för var främst två saker; ökad uthållighet och bättre balans på blodsockret. Jag har ju diabetes och ett jämnare blodsocker är ju perfekt, speciellt då jag ett antal dagar i veckan belastar kroppen ganska hårt med min träning.

Hur får man nu i sig dessa små mirakulösa frön? På min förpackning står det något om en matsked om dagen och den brukar jag ju försöka trycka i mig på stående fot varje morgon. Sen lägger jag till lite där jag kan. Både här och där. Sallad och chiafrön har jag upptäckt är en perfekt combo. Smakar riktigt, riktigt gott. Prova vet jag! Min familj har i alla fall ännu inte protesterat…