Niklas Cederberg

Receptet på min kvalitetsmil

I gårdagens inlägg lovade jag ju att berätta om min så kallade kvalitetsmil. Detta är en runda som jag tycker känns väldigt stimulerande och kul. Jag ”uppfann” den en kväll förra året när jag inte riktigt kunde bestämma mig om upplägget på träningspasset och därför testade mig fram till detta. Det är ett riktigt varierat pass vilket ju inte är helt fel. Så här går det till:

kvalitetsmilen skiss

Självklart börjar jag med lite uppvärmning vilket innebär löpning i lugnt tempo under den första kilometern. De nästkommande tre kilometrarna satsar jag på att lägga fokus på löptekniken. Det kan vara kroppshållning, fotisättning, armar med mera. Detta gör jag i ett hyfsat lugnt tempo för att verkligen få till det bra. Den sista delen innehåller en nedförsbacke vilket är bra. Rätt teknik utför gör ju att man tjänar en hel del tid under tävlingar.

När jag sedan når den fjärde kilometern väntar backintervaller. Backen jag har där är inte så brutal men med tio repetitioner under högt tryck känns detta ändå ganska bryskt för kroppen.

Nästkommande kilometer innebär lite lugnare tempo dvs joggvila men sedan är det dags att dra på lite igen.

Nu fokuserar jag återigen på tekniken men gör det i en lite högre fart under två kilometer. Minimumfart är tänkt maratontempo, alltså 5 minuter per kilometer. Dessa två kilometrar brukar vara ganska tunga för kroppen men sedan är man ju i stort sett klar. Bara en kilometers nedjogg återstår tills jag är tillbaka hemma igen.

Allt detta är fixat på lite under en timme så det är ett perfekt veckodagsträningspass för mig. Kul, varierat och hyfsat krävande, precis som ett bra pass skall vara.

Trevlig helg!

P.S. Sist ett litet fredagstips: På fredagskvällen vill man ju umgås med de sina så vill du ändå träna kan du som jag ta apostlahästarna hem om det inte är för långt. Jag har ju cirka en mil och det passar dagens pass med tempohöjning sista tre alldeles utmärkt.


Löpardag på Bosön med Petra och Kajsa

20130414-203654.jpg

I lördags blev det ingen vanlig träning utan en inspirerande löpardag på Bosön med Petra Kindlund och Kajsa Berg. Googla de löpartjejerna så hajjar ni att det var kvalitet på dagen.

Vi började med ett givande teknikpass där jag tror att alla deltagarna fick många bra tips och hjälp för att bättra på sin löpteknik. Det var riktigt kul att också få testa på att springa riktigt fort med sin förbättrade teknik inne på Bosöns löparbana.

Efter lunch berättade Petra om kost och därefter berättade Kajsa om hur hon började med löpning som 25-åring och sin väg till att bli världens näst bästa ultralöperska.

20130414-204424.jpg

Kajsas berättelse var fantastiskt inspirerande och det ”kliade” verkligen i benen för att få komma ut på ett långpass.

Tyvärr var jag tvungen att åka innan dagen var slut så jag missade trailpasset och”styrka för löpare” men jag gissar att det var riktigt givande det också.

För alla er som är intresserade av löpning och har börjat komma igång, eller som jag har hållit på i några år, kan jag verkligen rekommendera en sån här dag. Att utveckla sin löpning och träffa likasinnade är toppen!

20130414-204826.jpg
Inspirerad av gårdagens övningar blev det ett lite längre pass idag. Tre mil med fyra kilometers fartökning efter två mil.

Tanken var att jag skulle köra i sakta mak men det blev hyfsade kilometertider så fort jag tänkte lite extra på lördagens stegträning.

Ganska mör för tillfället alltså. Men skönt mör.