Niklas Cederberg

Magnesiumbrist!

Slarv, slarv, slarv! Det finns två näringstillskott som jag väldigt sällan missar att ta. Det ena är rödbetstjuice som jag tar för att kroppen ska orka lite mer under långa krävande pass och tävlingar. Det andra är magnesium och det är här slarvet kommer in.

Magnesium är ett mycket bra tillskott för mig som långdistanslöpare. Det minskar kramprisken och gör att jag nästan aldrig får träningsvärk. Två ganska viktiga saker för mig som vill springa länge, långt och dessutom ganska ofta.

I går var en sån dag. Springa-långt-dag alltså. I regn och rusk tog jag en runda på två timmar och strax över 22 kilometer. Skönt att få blåsa ur kroppen lite. Fast inte så skönt när jag väl hamnade i sängen och skulle sova. Kramp i vaderna och sedan sendrag 🙁 Jag har inte haft sendrag på säkert fyra/fem år men nu kom det alltså. Det var då jag kom på det. Magnesiumbrist!

Som ni säkert sett har jag varit ute och farit och det var ganska stressigt veckan innan vilket gjorde att jag missat att ta mina tillskott. Noll extra magnesium på typ två veckor alltså. Surt sa räven. Visst får man i sig en hel del i sin vanliga kost men för mig som tränar mycket räcker det inte för att upprätthålla rätt nivåer. Jag behöver mer.

diasporal_magnesium_kopp

Eftersom magnesium är så viktigt tar jag det som magnesiumcitrat vilket ger det snabbaste och bästa upptaget. Magnesiumcitrat är i pulverform som man sedan enkelt löser upp i ett glas vatten.

Magnesium har självklart också en massa andra fördelar och om du vill få mer på fötterna och kanske fördjupa dig lite kan du läsa mer i Kureras näringsguide här. För mig är det i alla fall slutslarvat nu.