grönsaker och boken clean reset

Nollställ systemet – så gör du!

Fakta

Victoria Carinci är hälsocoach och funktionsmedicinsk terapeut och använder metoden i arbetet med sina klienter på kliniken Vitalista. Hon driver även podcasten Hälsosnack med Lotta och Victoria som hon startade tillsammans med Lotta Lagerqvist.
Katarina Hagberg har en magister i biomedicin från KarolinskaInstitutet. Hon är skribent och konsult inom digital marknadsföring, med inriktning främst på hälsa och medicin.
Boken "Clean Reset : 3 effektiva steg till din läkande kost" är deras första tillsammans.

Hur låter det med en kost skräddarsydd för just dig. Det kan ordnas med en Clean reset – en nollställning som enligt Victoria Carinci och Katarina Hagberg, författarna bakom boken med samma namn syftar till att lära känna kroppen och dess signaler för att på så sätt hitta fram till den kost som är läkande för just dig.

Clean reset är en individuellt utprovad kosthållning som hjälper till att stärka din hälsa, ditt immunförsvar och minska ohälsosymtom. Och bygger på följande tre principer.

  1. Plocka bort maten som stör
  2. Boosta med massor av näring
  3. Läk tarmen och balansera tarmfloran

Hur gör man då?
Programmet startar med två dagar på flytande föda. På det följer två veckor då en rad livsmedel utesluts som man av forskning och erfarenhet vet har förmågan att skapa oreda i kroppen, förklarar Victoria och Katarina. I boken “Clean Reset” kallas dessa livsmedel för ”irritanter”.
– Samtidigt som du utesluter en rad livsmedel ur din kost, fyller du med fräsch mat som ger massor av näring till din kropp och som har en läkande effekt på mage och tarm där ca 70 procent av immunförsvaret sitter.
Katarina och Victoria är noga med att poängtera att man alltid får äta sig mätt och får i sig tillräckligt med fett, protein och kolhydrater.
– Efter 16 dagar, när kroppen känns lugn och redo, påbörjas en systematisk återintroducering av en “irritant” i taget. Samtidigt är du mycket lyhörd för kroppens signaler: De livsmedel som du upplever en negativ reaktion på, fortsätter du att utesluta ur din kost. Medan de livsmedel som din kropp inte reagerar på återinförs i din kosthållning igen.

 

 

Utesluts under Clean Reset
•  Alkohol
•  Choklad och kakao
•  Citrus
•  Gluten och vete
•  Jäst
•  Koffein och kaffe, inklusive svart och grönt te
•  Rött kött och fläskkött
•  Majs
•  Mjölkprodukter
•  Nattskatteväxter som potatis och tomat
•  Nötter
•  Raffinerade vegetabiliska oljor
•  Sesamfrö
•  Skaldjur
•  Socker
•  Soja
•  Tobak
•  Ägg
Flera av livsmedlen på listan är naturligtvis nyttiga – förutsatt att DU tål dem.

Tips från hälsocoachen
Något Victoria och Katarina rekommenderar att ha mer av i sin kost är gurkmeja, det kan antingen användas i matlagningen eller som i receptet nedan serveras som ett gott, värmande och stärkande té.

Gurkmeja gör gott
Det finns många fina hälsofördelar med kurkumin, som anses vara det mest aktiva ämnet i gurkmeja. Numera finns ekologisk, färsk gurkmeja att få tag på i välsorterade livsmedelsbutiker.
– Vi brukar köpa några små knölar och ha hemma i kylen berättar Victoria och Katarina. De är ganska hållbara. För att öka hållbarheten ytterligare kan man förvara dem i frysen.

Recept på te med färsk gurkmeja
Ger cirka två koppar
3 centimeter färsk gurkmeja
2 centimeter färsk ingefära
En liten klick honung eller kokossocker (kan uteslutas)

  1. Skölj och skiva gurkmejan i tunna skivor. Var försiktig – gurkmeja har en stark färg som är svår att tvätta bort!
  2. Skala och skiva ingefäran i tunna skivor.
  3. Lägg ner i en kastrull och fyll på med vatten lagom till två koppar.
  4. Låt sjuda på svag värme i minst 10 minuter.
  5. Sila av och häll upp i koppar. Rör eventuellt i en liten klick honung eller lite kokossocker.

Pressa gärna i några droppar citron, men vänta tills efter att du har återintroducerat det.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Victoria Carinci är hälsocoach och funktionsmedicinsk terapeut och använder metoden i arbetet med sina klienter på kliniken Vitalista. Hon driver även podcasten Hälsosnack med Lotta och Victoria som hon startade tillsammans med Lotta Lagerqvist.
Katarina Hagberg har en magister i biomedicin från KarolinskaInstitutet. Hon är skribent och konsult inom digital marknadsföring, med inriktning främst på hälsa och medicin.
Boken "Clean Reset : 3 effektiva steg till din läkande kost" är deras första tillsammans.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.