Kvinna håller handen för munnen i taxi

Nu är vinterkräksjukan här – så skyddar du dig

Fakta

Tänk även på att...

1. Tvätta händerna ofta, alltid före måltider och efter toalettbesök. Använd tvål och vatten.
2. Använda handsprit.
3. Undvika fasta tvålar, speciellt om de inte får torka ordentligt. Tvålar som ständigt är blöta är känsliga för bakterier.
4. Använda en egen handduk hemma och på jobbet - och tvätta den ofta.
5. Undvik bufféer och salladsbord där många äter och lutar sig över maten.
6. Om du är sjuk så stanna hemma och vistas inte på platser där du kan smitta andra.
7. Att bra kost stimulerar immunförsvaret. Fokusera extra på immunförsvarsstärkande mat.
Det vill säga:

  • ...Använd kokosolja - det innehåller virusdödande laurinsyra.

  • ...Knapra vitlök - stimulerar immunförsvaret

  • ...Ät honung - är en gammal huskur vid förkylningar. Bör inte hettas upp mer än 42 grader så använd det inte i te utan ta det på en tesked. Pröva gärna Manukahonung - en honung där forskning visat på antibakteriella egenskaper och som är vida känd  för sina många medicinska och läkande egenskaper.


Har du frågor? ...eller känner dig osäker på hur du bör agera kan du ringa Vårdguiden på telefon 1177 eller söka på www.1177.se.

Så var det dags igen. Vinterkräksjukan hoppar tyvärr inte över 2014 utan dyker upp även i år. Det konstaterar Folkhälsomyndigheten efter att ha analyserat antalet sökningar om den fruktade sjukdomen på Vårdguiden 1177.
Så här skyddar du dig.

Vinterkräksjukan är ett virus och ett extremt smittsamt sådant. De kommande veckorna kan vi förvänta oss en drastisk ökning av antalet smittade, både i samhället och i vården. Säsongen för maginfluensa brukar börja under november, öka under december samt januari och nå toppen under februari och mars - och sedan dala och försvinna igen i april.

Hastigt insjuknande

Vinterkräksjuka (calicivirus) orsakas av ett flertal olika sorters virus. Symptomen kommer hastigt består av kräkningar, diarré, magsmärtor, ont i kroppen och feber och kommer väldigt hastigt. Inkubationstiden - alltså den tid det tar från smittotillfället till de första symtomen - är 12-48 timmar och man är oftast sjuk i ett till tre dygn.

Så här skyddar du dig

Förebygg med virusskyddande produkter

Eftersom vinterkräksjukan är ett virus kan det hjälpa att förebygga med ett stärkande preparat från hälsokosten. Som till exempel:

# Oscillococcinum
Omöjligt att uttala men utmärkt för immunsystemet. Systemmodulator!

# Viraway
Olivbladsextrakt som har en patenterad effekt mot bakterier och virus.

# Anti-V
Humussyra som binder virus, bakterier och tungmetaller bildar en blockering så att viruset inte kan fästa till våra celler och därmed inte föröka sig.

 

# Immunosan
Bevisat i kliniska tester att det stimulerar makrofager, neutrofila granulocyter (neutrofiler) och mördaceller - kroppens immunceller - som tar hand om bakterier och virus.

# Zink och D-vitamin
Stärker ditt immunförsvar.

# Sambucol
Fläderbärsextrakt som fäster på viruset. Det kan då inte kan ta sig in i cellen och hindras från att föröka sig.

Övrig behandling
Kräks du mycket eller har mycket diarré, kan det förutom vatten också vara bra att dricka vätskeersättning, detta för att kroppen förlorar mycket salter.
Du tillgodogör dig vätska bäst genom att dricka små mängder ofta, det vill säga med täta mellanrum. När diarréerna avtar kan du börja äta som vanligt igen men fortsätt att dricka rikligt med vatten så länge avföringen är lös.
OBS! Ge inte egenblandad vätskeersättning till barn under 12 år.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Tänk även på att...

1. Tvätta händerna ofta, alltid före måltider och efter toalettbesök. Använd tvål och vatten.
2. Använda handsprit.
3. Undvika fasta tvålar, speciellt om de inte får torka ordentligt. Tvålar som ständigt är blöta är känsliga för bakterier.
4. Använda en egen handduk hemma och på jobbet - och tvätta den ofta.
5. Undvik bufféer och salladsbord där många äter och lutar sig över maten.
6. Om du är sjuk så stanna hemma och vistas inte på platser där du kan smitta andra.
7. Att bra kost stimulerar immunförsvaret. Fokusera extra på immunförsvarsstärkande mat.
Det vill säga:

  • ...Använd kokosolja - det innehåller virusdödande laurinsyra.

  • ...Knapra vitlök - stimulerar immunförsvaret

  • ...Ät honung - är en gammal huskur vid förkylningar. Bör inte hettas upp mer än 42 grader så använd det inte i te utan ta det på en tesked. Pröva gärna Manukahonung - en honung där forskning visat på antibakteriella egenskaper och som är vida känd  för sina många medicinska och läkande egenskaper.


Har du frågor? ...eller känner dig osäker på hur du bör agera kan du ringa Vårdguiden på telefon 1177 eller söka på www.1177.se.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.