Nu blir det lättare att beräkna resans klimatavtryck

Även om många vill resa klimatsmart har det länge varit svårt att mäta hur stor klimatpåverkan en resa har. Nu har Västra Götalandsregionen startat en semesterkalkylator som ska hjälpa resenärer att göra mer upplysta val när det kommer till semesterresor.

På sidan klimatsmartsemester.se kan man själv skriva in antal resenärer, startort och resmål, för att räkna på koldioxidutsläppen. Kalkylatorn är inte helt exakt, men ger en tydlig fingervisning om resans miljöpåverkan. Det går även att växla mellan färdmedel, drivmedel och boendetyp för att se hur olika val påverkar. Förutom färdsätt påverkar även vårt val av boende 

Skippa flyget!
Att undvika flyget gör stor skillnad, menar Fredrik Warberg, projektledare för Klimatsmart semester som också påpekar att boendet gör skillnad. "Hotell har ofta stora, energikrävande gemensamma utrymmen och att bo på Airbnb, vandrarhem eller i stuga minskar utsläppen", säger han till Testfakta.

 

LÄS OCKSÅ: Rapport från en kurort i Schwarzwald

Byt Thailand mot Kroatien
Enligt semesterkalkylatorn ligger en godtagbar resa på mindre än 250 kilo koldioxidutsläpp per person totalt. Ställt mot Parisavtalets mål att varje person får släppa ut högst 1,7 ton koldioxid per person och vekar det rimligt i förhållande.

En tvåveckors Thailandsresa från Göteborg med hotellvistelse motsvarar mer än 1,75 gånger så mycket utsläpp som Parisavtalets ranson, att jämföras med om man väljer ta tåget till Split i Kroatien och bor i en lägenhet, då krävs 13 resor för att komma upp i samma mängd utsläpp.

LÄS OCKSÅ: FN: “Koldioxidutsläppen måste börja minska”

Skidortens synder
Härnäst ska skidorters utsläpp studeras, och på Klimatsmart semester tror man redan nu att det är själva resan till skidorten som påverkar miljön mest. Även om pistmaskiner och snömaskiner drar mycket energi har de energieffektiviserats rejält sedan 70-talet och många anläggningar körs i dag på el från förnyelsebara källor. Och det gör stor skillnad om man åker i en fullpackad bil eller tar tåget istället för att flyga

Av redaktionen

Källa: Testfakta

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

 

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.