Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Nu blir det lättare att beräkna resans klimatavtryck

Även om många vill resa klimatsmart har det länge varit svårt att mäta hur stor klimatpåverkan en resa har. Nu har Västra Götalandsregionen startat en semesterkalkylator som ska hjälpa resenärer att göra mer upplysta val när det kommer till semesterresor.

På sidan klimatsmartsemester.se kan man själv skriva in antal resenärer, startort och resmål, för att räkna på koldioxidutsläppen. Kalkylatorn är inte helt exakt, men ger en tydlig fingervisning om resans miljöpåverkan. Det går även att växla mellan färdmedel, drivmedel och boendetyp för att se hur olika val påverkar. Förutom färdsätt påverkar även vårt val av boende 

Skippa flyget!
Att undvika flyget gör stor skillnad, menar Fredrik Warberg, projektledare för Klimatsmart semester som också påpekar att boendet gör skillnad. "Hotell har ofta stora, energikrävande gemensamma utrymmen och att bo på Airbnb, vandrarhem eller i stuga minskar utsläppen", säger han till Testfakta.

 

LÄS OCKSÅ: Rapport från en kurort i Schwarzwald

Byt Thailand mot Kroatien
Enligt semesterkalkylatorn ligger en godtagbar resa på mindre än 250 kilo koldioxidutsläpp per person totalt. Ställt mot Parisavtalets mål att varje person får släppa ut högst 1,7 ton koldioxid per person och vekar det rimligt i förhållande.

En tvåveckors Thailandsresa från Göteborg med hotellvistelse motsvarar mer än 1,75 gånger så mycket utsläpp som Parisavtalets ranson, att jämföras med om man väljer ta tåget till Split i Kroatien och bor i en lägenhet, då krävs 13 resor för att komma upp i samma mängd utsläpp.

LÄS OCKSÅ: FN: “Koldioxidutsläppen måste börja minska”

Skidortens synder
Härnäst ska skidorters utsläpp studeras, och på Klimatsmart semester tror man redan nu att det är själva resan till skidorten som påverkar miljön mest. Även om pistmaskiner och snömaskiner drar mycket energi har de energieffektiviserats rejält sedan 70-talet och många anläggningar körs i dag på el från förnyelsebara källor. Och det gör stor skillnad om man åker i en fullpackad bil eller tar tåget istället för att flyga

Av redaktionen

Källa: Testfakta

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.