hand, gaffel och tallrik med kyckling och grönsaker

Åtgärdsrapport för hur den svenska folkhälsan ska förbättras har lagts fram

En nationell kraftsamling för att förbättra den svenska folkhälsan behövs.
Det menar Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket som i början av veckan överlämnade en rapport till regeringen med förslag till åtgärder för att stärka arbetet med hälsosamma matvanor och fysisk aktivitet.

Ohälsan kopplad till ohälsosamma matvanor och för lite fysisk aktivitet är omfattande och kostar samhället miljarder. Hälsan blir också alltmer ojämlik.
Sverige behöver nu en nationell kraftsamling där många arbetar gemensamt och samordnat för att minska rådande skillnader – och skapa bättre förutsättningar för hälsosamma matvanor och fysisk aktivitet i vardagen. Det menar Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket som i dagarna lämnat in förslag till regeringen på hur detta ska åtgärdas.

► Läs också: Var tionde dödsfall i Sverige orsakat av för lite fysisk aktivitet

 

Enbart fetman kostar 70 miljarder per år
Ohälsosamma matvanor är en av de största riskfaktorerna för att människor i Sverige ska bli sjuka och dö i förtid. Ohälsan är mer omfattande hos personer med låg utbildningsnivå, fetma är nästan dubbelt så vanligt och livslängden betydligt kortare.
Sjukdomar kopplade till levnadsvanor står för en allt större del av samhällets kostnader. Enbart fetman kostar uppskattningsvis cirka 70 miljarder kronor per år, skriver Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.

Johan Carlson är generaldirektör på Folkhälsomyndigheten:
– Det är inte acceptabelt. Mycket av ohälsan går att förebygga och åtgärda, och folkhälsoarbetet bör fokusera på att minska skillnaderna i hälsa mellan olika grupper i samhället, säger han i ett uttalande.

► Läs också: Utbildning – en viktig faktor bakom livslängd

Rapport inlämnad till regeringen
En nationell kraftsamling för att förbättra den svenska folkhälsan behövs. Det menar Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket som i början av veckan överlämnade en rapport till regeringen med förslag till åtgärder för att stärka arbetet med hälsosamma matvanor och fysisk aktivitet.
– Samhället behöver utformas så att det blir enklare att äta bra och röra på sig. Det är ett långsiktigt arbete som involverar många olika verksamheter, både det offentliga, till exempel skolan och vården, och näringslivet, säger Annica Sohlström, generaldirektör på Livsmedelsverket.

► Läs också: Politiker uppmanas: ”Ge barn gratis D-vitamin istället för gratis läkemedel”

Flera föreslagna åtgärder
I sin rapport föreslår nu Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket ett antal åtgärder. Både på mer övergripande, strukturell nivå och mer konkreta.
Livsmedelsverket presenterar några av dem i ett pressmeddelande:

Inför målstyrning och utöka uppföljningen
Nationella mål är nödvändiga för ett långsiktigt arbete, för effektiv samverkan mellan olika aktörer och för att olika insatser ska förstärka och komplettera varandra. Uppföljningen på området behöver utvecklas och utökas.

Offentlig styrning behöver användas för att främja hälsosamma matvanor och fysisk aktivitet
Offentliga styrmedel bör ses i ett brett perspektiv – det kan handla om skatter, subventioner och lagar, men också om samhällsplanering och infrastruktur.
– Vi ser att det behöver användas offentliga styrmedel för att underlätta hälsosammare levnadsvanor. Men området är komplext och det gäller att gå rätt. Det behöver utredas hur styrmedel kan utformas för att ge bäst effekt ur ett svenskt perspektiv, säger Annica Sohlström.

► Läs också: Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

Kunskapsbaserat folkhälsoarbete
Förutsättningarna för ett folkhälsoarbete på lokal och regional nivå som vilar på vetenskaplig grund behöver stärkas. Dels genom ökat stöd från ansvariga myndigheter i form av kunskapsuppbyggnad och kunskapsstöd, dels genom att denna kunskap tas tillvara av verksamheterna.

Höj kompetensen inom skolan och hälso- och sjukvården
I dag saknas kurser och kunskapsmål om hälsofrämjande och förebyggande arbete kring matvanor och fysisk aktivitet i grundutbildningen inom lärarutbildningar och hälso- och sjukvårdsutbildningar.

► Läs också: Vårdpersonal vill prata näring – men saknar förutsättningar

Inrätta ett nationellt saltprogram
Myndigheter och livsmedelsföretag behöver samverka för att sänka saltkonsumtionen, till exempel genom ett koordinerat frivilligt saltsänkningsarbete. Högt saltintag pekas ut som en av de viktigaste riskfaktorerna för ohälsa som är kopplad till matvanorna.

► Läs också: Ann Fernholm: ”Livsmedelsverket missar målet när de skyller på saltet”

Läs mer: 
Förslag till åtgärder för ett stärkt, långsiktigt arbete för att främja hälsa relaterad till matvanor och fysisk aktivitet (Avrapportering av regeringsuppdraget)
• Folkhälsans utveckling – Folkhälsomyndighetens årsrapport 2017

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ett par

Relationsexperten: Är du medberoende?

Krönikan

Ordet medberoende har de flesta människor hört och det nämns numera betydligt oftare än tidigare, men vad innebär det egentligen att vara medberoende? Det ger Kureras nya krönikör relationterapeuten och författaren Cornelia Södergren svar på.

Skydda levern med hjälp av rätt kost

Hälsa

Din lever behöver rätt kost för att orka med sitt viktiga utrensningsarbete. Det är lätt att kroppen överbelastas med kemikalier från maten och då hinner levern inte med. Om du äter för mycket socker kan det synas i ansiktet som blemmor och rodnader och kroppen brukar kännas svullen, trött och ibland får man värk. Sommaren innebär oftast excesser i sötsaker och det är okey så länger du inte tar med dig ovanorna in i vardagen. Här kommer tips på bra mat som stöder en frisk lever.

Fler får hjärtinfarkt på måndagar

Forskning

När stressen ökar tycks hjärtinfarkterna bli fler. Statistik visar att antalet infarkter skjuter i höjden under jul- och nyårshelgen men även på måndagar. Det visar en studie som nyligen publicerades i tidskriften American Heart Journal. Sifforna baserades på data från olika svenska register.

Ont i ryggen? Så blir du bättre

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Gråhårig man speglar sig

Grått hår – en markör för god hälsa?

Forskning

Spanska forskare har genom att studera vildsvin kommit fram till att grått hår kan vara ett tecken på god hälsa. Länge har det betraktats som motsatsen och något som ska döljas till varje pris för att bibehålla ett ungdomligt och hälsosamt utseende. Men den grå manen kan nu istället visa sig vara en symbol för god hälsa – medan rödhåriga kan ligga lite mer pyrt till.

sittande kvinna

Enkla knep för att undvika stillasittande

Hälsa

Människan är skapad för rörelse. Att leva sitt liv med mycket stillasittande är inte naturligt för kroppen. I Sverige sitter vuxna i snitt åtta timmar per dag och bara hälften motionerar mer än 30 minuter i veckan. Att minska antalet stillasittande timmar från åtta till tre kan öka livslängden med två till tre år

Frukost

Ny forskning: ”Du beter dig som du äter”

Kost

Vad vi äter påverkar hur vi mår och beter oss mot andra, visar ny forskning. Tidigare har Kurera berättat om att socker visat sig vara en starkt bidragande orsak till psykisk ohälsa. I en artikel i Svt nyheter berättades det nyligen att vad vi äter i övrigt styr vårt humör.

Studie: ”Minskat köttintag – bra för tarmhälsan”

Kost

Nu kommer fler argument för att dra ned på köttkonsumtionen. En riklig köttkonsumtion har nämligen visat sig kunna ligga bakom divertikulit eller inflammerade tarmfickor. Sedan tidigare har rökning och stillasittande pekats ut som bovar men nu är det alltså biffen som sägs ställa till det.

Så bevarar män självständighet och hälsa långt upp i åldern

Forskning

Hur gör man för att kunna klara sig själv och vara någorlunda frisk högt upp i åldern? En studie på män födda mellan 1920 och 1924 där man utvärderat dem sex gånger sedan 1970 gav tydliga besked. Rök inte, ät inte för mycket och när du väl äter, välj en medelhavsliknande kost. Då har du goda chanser att bli gammal och dessutom bevara din självständighet långt upp i åldern.

Sötpotatis

Aminosyra kan förebygga ALS och alzheimer

Naturlig hälsa

Kan lösningen på gåtan ALS finnas i sjön? Sjukdomar som ALS, och alzheimer gäckar oss fortfarande och än finns inga effektiva mediciner mot dessa svåra åkommor men nu verkar forskare vara en lösning på spåren. Algblomningen i Östersjön har länge varit ett problem och man har sedan tidigare kunnat konstatera att gifterna kan orsaka bland annat leverskador.

Hälsosam mat, nötter, lax. olivolja och avokado

Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Träning

En hälsosam kost är en av förutsättningarna för en hållbar livsstil – särskilt för återhämtning i samband träning. En felaktig kost sänker kroppens pH-värde och ökar risken för oxidativ stress, inflammation och skador. Därför är det viktigt för den som tränar att stödja kroppen med antiinflammatorisk kost och extra intag av antioxidanter.

Rhesusapa

Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Forskning

LCHF i all ära men för den som vill addera år till livslängden är det svältkost som gäller. Eller kalorirestriktion som det också kallas och då inte i vanlig viktväktarbemärkelse utan helst ska man hålla nere kaloriintaget under 1000 kilokalorier om dagen skriver KIT.

Hormonstörande ämnen i vanliga hudvårdsprodukter

Skönhet

Att välja hudvård och make-up med naturliga ingredienser har aldrig varit viktigare. Inte sedan barockens tid med sitt blysmink har väl det vi applicerar på kroppen för att bli mjuka och vackra varit mer fyllt med diverse mer eller mindre farliga ämnen. Om inte annat finns det betydligt fler skadliga ämnen att välja på i morden tid.

johanna bjurström

Skydda dig mot allergier genom att ta hand om din tarm

Krönikan

Allergi kan uppkomma genom att bakterier och parasiter tar sig in i mage och tarm, där de skapar föruttnelsebakterier. Detta kan leda till nedsatt immunförsvar med trötthet, allergier, akne, eksem, olika tarmproblem och autonoma sjukdomar som följd. Väl fungerande mage och tarm är oftast liktydigt med god hälsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips för en frisk tarmhälsa och ett starkt immunförsvar.

Kirurgi – värsta placebon

Hälsa

Saknar kirurgi bevisad effekt? Ja i alla fall i vissa fall menar den austaliensiske kirurgen Ian Harris som i sin bok ”Surgery, The Ultimate Placebo: A surgeon cuts through the evidence” uttrycker stark skepsis mot flera typer av kirurgi, dels för att undersökningar visar att många ingrepp har mindre effekt av än vad som påstås.

Kökssvamp

Därför ska du inte mikra din disktrasa

Forskning

Kökets måsten för rengöring - disktrasan och skrubsvampen är svåra att klara sig utan när det gäller att hålla rent på diskbänk och arbetsytor. Något som är viktigt för att hålla god hygien men hur fräscha är de egentligen?

Pannkaor med bär

Glutenfria pannkakor med sommarbär

Recept

Supergoda, nyttiga och näringsrika är dessa naturligt glutenfria fullkornspannkakor från Nillas Kitchen. Varför inte göra dem till frukost i helgen. Smeten är gjord på havremjöl och fullkornsrismjöl.

Högintensiv träning – så funkar det

Träning

Trött på långa löprundor? En ny träningsform kan ge ny inspiration, kanske är det dags att prova en mer tidseffektiv metod när träningen drar igång igen i höst.  Högintensiv träning eller HIIT som det förkortas är en explosiv träningsform som bland annat kickstartar kroppens förbränning.

Allt fler skolor skippar sockret

Kost

Frågan om barn äter för mycket socker upphör aldrig att engagera. Med hjälp av bland annat program som "Skolmatslyftet" och "En sockermart skola" väljer nu allt fler skolor runt om i landet att begränsa barnens tillgång till socker.

Växtbaserad mjölk och ett havreax

Växtbaserad mjölk ökar i popularitet

Kost

Försäljningen av havre- och annan växtbaserad mjölk fortsätter att öka och ta marknadsandelar från den traditionella komjölken, skriver SVT. Orsakerna till att man byter är många - allt från etiska och miljömässiga till reda hälsoskäl.

Mun

Fixa frisk andedräkt på naturlig väg

Allmänt

Idag är det internationella dagen för god andedräkt. God andedräkt är inte bara ett resultat av god munhygien även om det givetvis är viktigt – andedräkten påverkas även av vår matsmältning och vad vi äter. Vem har inte hamnat bredvid någon på bussen som ätit färsk vitlök till lunch?

Choklad

Ny märkning kan klassa godis som hälsosamt

Politik

Grönt ljus för choklad – skulle inte tro det.  Sedan december 2016 är det obligatoriskt med enhetlig märkning för livsmedel inom EU. Samtidigt tillåts producenterna att ha med egen märkning på förpackningarna och har nu tagit fram vad de kallar för en trafikljusmärkning. Färgerna rött, gult och grönt ska hjälpa konsumenten att äta hälsosammare är det tänkt.

Titti Holmer psykolog

Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Krönikan

De flesta är väl överens om att lycka är något eftersträvansvärt. Vad som statuerar lycka är olika beroende på vem frågar. Hur kan vi då öka lyckan i våra liv? Det vet psykologen Titti Holmer som lyfter fram förmågan att glädjas över det vi redan har, motion och att utveckla sina gåvor och intressen.

Besprutad odlimg

FN riktar skarp kritik mot användandet av kemiska bekämpningmedel

Eko/miljö

FN slår hål på myten att vi skulle behöva kemiska bekämpningsmedel för att klara av att föda en växande befolkning skriver Aktuell hållbarhet. Nyligen presenterades en rapport som anklagar tillverkare av bekämpningsmedel för att motarbeta försök att minska användandet giftiga bekämpningsmedel som man anser utgöra ett hot mot både miljön och människors hälsa.