hand, gaffel och tallrik med kyckling och grönsaker

Åtgärdsrapport för hur den svenska folkhälsan ska förbättras har lagts fram

En nationell kraftsamling för att förbättra den svenska folkhälsan behövs.
Det menar Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket som i början av veckan överlämnade en rapport till regeringen med förslag till åtgärder för att stärka arbetet med hälsosamma matvanor och fysisk aktivitet.

Ohälsan kopplad till ohälsosamma matvanor och för lite fysisk aktivitet är omfattande och kostar samhället miljarder. Hälsan blir också alltmer ojämlik.
Sverige behöver nu en nationell kraftsamling där många arbetar gemensamt och samordnat för att minska rådande skillnader – och skapa bättre förutsättningar för hälsosamma matvanor och fysisk aktivitet i vardagen. Det menar Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket som i dagarna lämnat in förslag till regeringen på hur detta ska åtgärdas.

► Läs också: Var tionde dödsfall i Sverige orsakat av för lite fysisk aktivitet

 

Enbart fetman kostar 70 miljarder per år
Ohälsosamma matvanor är en av de största riskfaktorerna för att människor i Sverige ska bli sjuka och dö i förtid. Ohälsan är mer omfattande hos personer med låg utbildningsnivå, fetma är nästan dubbelt så vanligt och livslängden betydligt kortare.
Sjukdomar kopplade till levnadsvanor står för en allt större del av samhällets kostnader. Enbart fetman kostar uppskattningsvis cirka 70 miljarder kronor per år, skriver Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.

Johan Carlson är generaldirektör på Folkhälsomyndigheten:
– Det är inte acceptabelt. Mycket av ohälsan går att förebygga och åtgärda, och folkhälsoarbetet bör fokusera på att minska skillnaderna i hälsa mellan olika grupper i samhället, säger han i ett uttalande.

► Läs också: Utbildning – en viktig faktor bakom livslängd

Rapport inlämnad till regeringen
En nationell kraftsamling för att förbättra den svenska folkhälsan behövs. Det menar Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket som i början av veckan överlämnade en rapport till regeringen med förslag till åtgärder för att stärka arbetet med hälsosamma matvanor och fysisk aktivitet.
– Samhället behöver utformas så att det blir enklare att äta bra och röra på sig. Det är ett långsiktigt arbete som involverar många olika verksamheter, både det offentliga, till exempel skolan och vården, och näringslivet, säger Annica Sohlström, generaldirektör på Livsmedelsverket.

► Läs också: Politiker uppmanas: ”Ge barn gratis D-vitamin istället för gratis läkemedel”

Flera föreslagna åtgärder
I sin rapport föreslår nu Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket ett antal åtgärder. Både på mer övergripande, strukturell nivå och mer konkreta.
Livsmedelsverket presenterar några av dem i ett pressmeddelande:

Inför målstyrning och utöka uppföljningen
Nationella mål är nödvändiga för ett långsiktigt arbete, för effektiv samverkan mellan olika aktörer och för att olika insatser ska förstärka och komplettera varandra. Uppföljningen på området behöver utvecklas och utökas.

Offentlig styrning behöver användas för att främja hälsosamma matvanor och fysisk aktivitet
Offentliga styrmedel bör ses i ett brett perspektiv – det kan handla om skatter, subventioner och lagar, men också om samhällsplanering och infrastruktur.
– Vi ser att det behöver användas offentliga styrmedel för att underlätta hälsosammare levnadsvanor. Men området är komplext och det gäller att gå rätt. Det behöver utredas hur styrmedel kan utformas för att ge bäst effekt ur ett svenskt perspektiv, säger Annica Sohlström.

► Läs också: Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

Kunskapsbaserat folkhälsoarbete
Förutsättningarna för ett folkhälsoarbete på lokal och regional nivå som vilar på vetenskaplig grund behöver stärkas. Dels genom ökat stöd från ansvariga myndigheter i form av kunskapsuppbyggnad och kunskapsstöd, dels genom att denna kunskap tas tillvara av verksamheterna.

Höj kompetensen inom skolan och hälso- och sjukvården
I dag saknas kurser och kunskapsmål om hälsofrämjande och förebyggande arbete kring matvanor och fysisk aktivitet i grundutbildningen inom lärarutbildningar och hälso- och sjukvårdsutbildningar.

► Läs också: Vårdpersonal vill prata näring – men saknar förutsättningar

Inrätta ett nationellt saltprogram
Myndigheter och livsmedelsföretag behöver samverka för att sänka saltkonsumtionen, till exempel genom ett koordinerat frivilligt saltsänkningsarbete. Högt saltintag pekas ut som en av de viktigaste riskfaktorerna för ohälsa som är kopplad till matvanorna.

► Läs också: Ann Fernholm: “Livsmedelsverket missar målet när de skyller på saltet”

Läs mer: 
Förslag till åtgärder för ett stärkt, långsiktigt arbete för att främja hälsa relaterad till matvanor och fysisk aktivitet (Avrapportering av regeringsuppdraget)
• Folkhälsans utveckling – Folkhälsomyndighetens årsrapport 2017

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så blev jag av med hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.