Catrin porträtt

Foto: Malin Björkholm

”Nu kan jag sola utan att få utslag!”

Maxosol

 
Det är få förunnat att få en djup och mörk solbränna, de flesta som bor i Skandinavien är ljushyade och saknar tillräckligt med pigment. För mycket solande ger lätt solsveda, men även rynkor och i värsta fall hudcancer. Men en gyllenbrun hud är inte omöjligt att få, på ett säkert och tryggt sätt. När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton.

Betakaroten
Maxosol innehåller betakaroten som är en antioxidant som finns i gröna och orangefärgade frukter och grönsaker. Flera större vetenskapliga studier visar att regelbundet intag av betakaroten minskar risken för solinducerad hudcancer. Man blir även fortare brun och får ett skydd mot de skador som kan uppstå på grund av solbadande. Betakaroten bidrar även till bildandet av hud och epitelvävnad, samt minskar cellpermeabiliteten i såväl hud som slemhinnor, vilket gör att allergiframkallande ämnen får svårare att tränga in.

Betakaroten är därför även bra att äta lite extra av vid akne, eksem, psoriasis, hudutslag och torr hud.

Vitaminer och mineraler för frisk hy
Maxosol innehåller även E-vitamin, C-vitamin, B-vitaminer, zink, selen, lykopen och liponsyra. Vitaminerna och mineralerna bidrar till att upprätthålla en frisk hud. Lykopen är ett rött färgämne som finns i tomat och vattenmelon. Lykopen lagras i huden och fungerar som en inre solskyddsfaktor.

När man solar uppstår skador i hudcellernas DNA på grund av fria radikaler (gifter) som orsakas av solen strålar. Dessa skador leder till för tidigt åldrande. Lykopen har förmågan att neutralisera de skadliga fria radikalerna och håller på så sätt huden frisk. När man äter lykopen ökar även pro-kollagenet i huden. Pro-kollagenet bidrar till att hålla huden elastisk och rynkfri. Liponsyra är en mycket kraftull antioxidant som verkar i synergi med de övriga vitaminerna och antioxidanterna i Maxosol.

Rekommenderat intag är en tablett dagligen. Börja cirka två veckor innan solexponering och fortsätt under hela solsäsongen. Maxosol kan användas som ett dagligt kosttillskott året om. Maxosol ersätter inte vanligt solskydd. Sola med måtta och använd alltid solkräm med hög solskyddsfaktor i början tills huden vant sig vid solen.

Catrin har alltid haft ljus och känslig hud. Solbadande innebar förr kliande utslag, rödbränd hud och fjällande. Men dessa problem är numera ett minne blott, ända sedan den dagen hon började äta små orange piller fullproppade med hudvitaminer.

Catrin Andersson ser fräsch ut när jag möter henne på Öland där hon bor tillsammans med sin man Tommy. Hennes hud är slät och har en lätt gyllene ton. Hon är 56 år, men ser snarare ut som 45. Hon brukar få komplimanger för sin hud, senast av en ung kille på äldreboendet där hon jobbar. Hon skrattar och säger:
– Han undrade om jag inte var gammal. Jo, svarade jag och då sa han – men du har ju inga rynkor! Hon ler och skakar på huvudet.

Solöverkänslig och allergisk
Själv funderar hon inte så mycket över rynkorna, däremot är hon oerhört glad för sin gyllenbruna hud. Ända tills för åtta år sedan hade hon problem med solöverkänslighet.
– Jag är ett sådant där allergibarn. Min pappa tog hand om mig ensam och han var ofta och köpte salvor och annat som lindrade.
Catrin berättar att hon ofta fick nässelutslag och att hon hade luftrörsproblem. På våren drabbades hon av rinnande näsa och kliande ögon på grund av pollen. Som tur var växte hon ifrån de flesta allergiska problem, men inte soleksemen.
– Jag minns när jag var barn och vi var på stranden. Min pappa var alltid noga med att smörja in mig med solskydd och jag fick även ha på mig skyddande kläder.
I tonåren revolterade Catrin och solade trots att alla sa till henne att det var farlig när man hade soleksem. Men hon struntade i dem och solade i alla fall. Hon ville ju bli brun som alla andra. Men det hade sitt pris. De kliande röda utslagen var en plåga. Men vill man vara fin får man lida pin, som det heter.
– Åh, så dum man var. Det var ju helt tokigt att ligga och pressa så där i solen. Idag är jag mycket mer försiktig.

 

Tabletter för bättre solbränna
Catrin levde med sin eksemhud och allt vad det innebar ända fram tills för åtta år sedan. Hon brukar ofta vara inne på hälsobutiken och en dag när hon var där för att handla fick hon ögonen på ett paket Maxosol.  Hon frågade expediten vad det var för något. Hon svarade att tabletterna skyddade huden i solen och att man lättare blev brun.
– Jag tycket det lät bra och köpte en ask. Sedan dess har jag ätit det regelbundet. Jag kan faktiskt inte vara utan Maxosol!
Det var tidigt på våren och hon började äta en tablett varje dag. Sommaren kom, men den här blev inte som de tidigare somrarna. Catrins solöverkänslighet försvann.
– Det första jag lade märke till var att jag inte fick några utslag. Det andra var att jag inte blev bränd utan istället brun. Det var helt fantastiskt!

Mjuk och len hy året om
När sommaren tog slut kände Catrin att hon ville fortsätta äta Maxosol.
– Jag visste ju inte om man kunde äta dem under längre tid och frågade i hälsobutiken. Men det kunde man så jag har helt enkelt bara fortsatt.
På hösten upptäckte hon att kinderna var mjuka och släta. Hela huden både i ansiktet och på kroppen kändes len.
– Jag måste erkänna att jag är beroende av Maxosol. Om jag inte äter dem på ett tag märker jag det direkt på huden. Jag kan få lite panik om tabletterna är slut!
Catrin berättar om när de skulle åka på sommarsemester och tabletterna var slut i butiken hemma. Hon åkte runt överallt för att hitta ett paket. Tills slut hittade hon ett ställe där de hade några kvar.
– Jag var desperat innan jag fick tag i det där paketet Maxosol!

Inte längre vinterblek
Ett av Catrins och hennes mans stora nöjen är att ta husbilen och upptäcka nya platser. Catrin gillar att titta på gamla slott och besöka antikvitetsaffärer. Tillsammans åker de även på en del bilutställningar. De gillar nämligen gamla amerikanare och har ägt några under åren. Deras fyra barn har flyttat hemifrån. Den ena sonen bor på västkusten och på sommaren tar de alltid en tur dit.
– Vi brukar vara ute med båt på dagarna och jag bränner mig faktiskt aldrig. I och för sig solar jag inte så mycket längre, men man går ju i tunna linnen och urringat.
Catrin har även märkt att hon inte behöver sola så mycket för att bli brun. Det räcker med att vistas ute.  Dessutom är hon aldrig så där vinterblek under den kalla årstiden.
– Ibland använder jag lite brun utan sol i ansiktet på vintern. Men aldrig på sommaren och aldrig på övriga kroppen. Jag får så lätt färg utan att ligga och pressa.

Av Sara Hedman

Maxosol

 
Det är få förunnat att få en djup och mörk solbränna, de flesta som bor i Skandinavien är ljushyade och saknar tillräckligt med pigment. För mycket solande ger lätt solsveda, men även rynkor och i värsta fall hudcancer. Men en gyllenbrun hud är inte omöjligt att få, på ett säkert och tryggt sätt. När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton.

Betakaroten
Maxosol innehåller betakaroten som är en antioxidant som finns i gröna och orangefärgade frukter och grönsaker. Flera större vetenskapliga studier visar att regelbundet intag av betakaroten minskar risken för solinducerad hudcancer. Man blir även fortare brun och får ett skydd mot de skador som kan uppstå på grund av solbadande. Betakaroten bidrar även till bildandet av hud och epitelvävnad, samt minskar cellpermeabiliteten i såväl hud som slemhinnor, vilket gör att allergiframkallande ämnen får svårare att tränga in.

Betakaroten är därför även bra att äta lite extra av vid akne, eksem, psoriasis, hudutslag och torr hud.

Vitaminer och mineraler för frisk hy
Maxosol innehåller även E-vitamin, C-vitamin, B-vitaminer, zink, selen, lykopen och liponsyra. Vitaminerna och mineralerna bidrar till att upprätthålla en frisk hud. Lykopen är ett rött färgämne som finns i tomat och vattenmelon. Lykopen lagras i huden och fungerar som en inre solskyddsfaktor.

När man solar uppstår skador i hudcellernas DNA på grund av fria radikaler (gifter) som orsakas av solen strålar. Dessa skador leder till för tidigt åldrande. Lykopen har förmågan att neutralisera de skadliga fria radikalerna och håller på så sätt huden frisk. När man äter lykopen ökar även pro-kollagenet i huden. Pro-kollagenet bidrar till att hålla huden elastisk och rynkfri. Liponsyra är en mycket kraftull antioxidant som verkar i synergi med de övriga vitaminerna och antioxidanterna i Maxosol.

Rekommenderat intag är en tablett dagligen. Börja cirka två veckor innan solexponering och fortsätt under hela solsäsongen. Maxosol kan användas som ett dagligt kosttillskott året om. Maxosol ersätter inte vanligt solskydd. Sola med måtta och använd alltid solkräm med hög solskyddsfaktor i början tills huden vant sig vid solen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nilla Gunnarsson

Nilla Gunnarsson: ”Min förändrade kosthållning läkte mig”

Hälsoprofilerna berättar

Nilla Gunnarsson är kvinnan bakom den framgångsrika bloggen Nillas kitchen, där hon skriver om hälsosam och medveten matlagning – hennes stora passion och intresse. Men – det har inte alltid varit så. 2007 blev hon mer hälsomedveten och skalade bort osunda vanor, alkohol och började med yoga. Tre år senare gjorde hon förändringarna som hjälpte henne bli fri från muskelsmärtor, trötthet, PMS och magbesvär. "Efter att jag övergått till en kost fri från mejeri, gluten, vete och socker förbättrades mina symtom inom ett par veckor. Efter någon månad var jag helt smärtfri, vilket jag inte hade upplevt sedan innan puberteten", säger hon till Kurera.

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.