Foto: Gröna gårdar

Nu lanseras Köttguiden – för att rädda vår miljö och vår hälsa

Fakta

Guiden delar in köttet i naturbetskött, ekologiskt nötkött, svenskt nötkött och importerat nötkött och inkluderar:

  • Nötkött - det köttslag med högst klimatpåverkan.

  • Griskött - ett av de köttslag vi äter mest av i Sverige. Klimatpåverkan är lägre än för nötkött och lamm, men högre än för kyckling.

  • Lammkött - som ofta bidrar till att hålla naturbetesmarker med hög biologisk mångfald öppna men också till höga utsläpp av klimatgaser.

  • Kyckling och ägg - Kyckling orsakar låga utsläpp av klimatgaser per kilo kött och ägg, om man inte inkluderar de utsläpp som odling av soja till foder orsakar.

  • Viltkött
    Älg, vildsvin, hjort och rådjur står för största delen viltkött i Sverige. Renkött, däremot, räknas inte som vilt eftersom alla renar ägs av renskötare.

  • Andra proteinkällor
    Det finns många källor till protein att välja på till din måltid, inte bara kött. En hälsosam kost är varierad och innehåller olika typer av protein och fett. Här ges information om baljväxter, quorn, svensk ost och importerad ost

Ladda ner Köttguiden som app:

Läs mer på wwf.se/kottguiden

Vi borde äta mindre – men bättre – kött. Uppmaningen kommer från Världsnaturfonden, WWF, som igår lanserade Köttguiden, en konsumentguide som ska hjälpa såväl privatpersoner som restaurangkök att välja kött som är bättre både för miljön och den egna hälsan.

Köttkonsumtionen har ökat kraftigt på några decennier och bidrar till hård press på planetens naturresurser. För att hjälpa konsumenter och producenter att göra mer hållbara val lanserar WWF Köttguiden 2015 som ger grönt, gult och rött ljus till olika typer av kött på den svenska marknaden.

Läs också: Ofta billigare köpa sitt kött direkt från gården

 

Hög snittkonsumtion bland köttätare
Svenskarnas köttkonsumtion har fördubblats sedan 1970-talet. Under den perioden har även den biologiska mångfalden i världen – med bland annat landlevande djur – minskat till hälften.
Var tionde människa äter inget kött alls, vilket innebär att snittkonsumtionen på 55 kilo rent kött per år egentligen är högre än så bland köttätarna.
Med rött kött menas kött från nöt, gris, lamm och get. Även ren och viltkött som älg, hjort, rådjur och vildsvin räknas som rött kött. Charkuterier är kött som har behandlats med nitrit eller konserverats på annat sätt, till exempel korv, bacon, kassler, rökt skinka, salami, leverpastej och blodpudding.

Färger ska hjälpa dig hitta rätt
Den nya köttguiden innehåller därför råd om hur vi ska tänka kring våra köttinköp. Guiden granskar olika köttslag utifrån fyra kategorier – klimat, biologisk mångfald, bekämpningsmedel samt djurvälfärd och bete – och visar även på andra proteinkällor som kan ersätta kött på tallriken.
Ljussignalerna rött, gult och grönt ska hjälper dig att välja rätt kött.

Läs också: Kraftigt ökad efterfrågan på ekologiskt kött

Det här betyder färgerna: 

  • Rött ljus – undvik, påverkan på planeten är alldeles för hög: Syd- och nordamerikanskt, irländskt tyskt och östeuropeiskt nötkött.
  • Gult ljus – var försiktig, utmaningar finns inom miljö och/eller djurvälfärd: Svenskt griskkött, svenskt och nyzeeländskt lammkött.
  • Grönt ljus – ät måttligt, om du äter kött välj ur denna kategori: Svenskt kravcertifierat kycklingkött.


Även antibiotikaanvändning ska finnas med framöver 

Antibiotikaanvändning i djuruppfödningen finns inte inräknad i 2015 års version av Köttguiden, som är den första, men den information kommer att finnas med så småningom. Sverige har en av de lägsta antiobiotikaanvändningarna i köttproduktion i världen, tack vare vår inriktning på förebyggande djursjukvård. Men enligt WWF ges, sammanlagt i världen, mer antibiotika till friska grisar än sjuka människor.

Läs också: Därför bör svenskar minska sin köttkonsumtion

Vill öka mängden vegoalternativ på tallriken
Livsmedelsverkets kostråd menar att vi kan konsumera upp till ett halvt kilo rött kött i veckan. WWF vill däremot dra det längre och räkna in även kyckling och annat kött i veckokonsumtionen. Övriga delar på tallriken ska fyllas med sådant som linser, bönor, ärter, rotfrukter och mörkgröna bladgrönsaker, samt alternativen quorn och ost som också bedömts i guiden.

Läs också: Mindre kött och mjölk för att kunna nå klimatmålen

Av Isabelle Hedander

Fakta

Guiden delar in köttet i naturbetskött, ekologiskt nötkött, svenskt nötkött och importerat nötkött och inkluderar:

  • Nötkött - det köttslag med högst klimatpåverkan.

  • Griskött - ett av de köttslag vi äter mest av i Sverige. Klimatpåverkan är lägre än för nötkött och lamm, men högre än för kyckling.

  • Lammkött - som ofta bidrar till att hålla naturbetesmarker med hög biologisk mångfald öppna men också till höga utsläpp av klimatgaser.

  • Kyckling och ägg - Kyckling orsakar låga utsläpp av klimatgaser per kilo kött och ägg, om man inte inkluderar de utsläpp som odling av soja till foder orsakar.

  • Viltkött
    Älg, vildsvin, hjort och rådjur står för största delen viltkött i Sverige. Renkött, däremot, räknas inte som vilt eftersom alla renar ägs av renskötare.

  • Andra proteinkällor
    Det finns många källor till protein att välja på till din måltid, inte bara kött. En hälsosam kost är varierad och innehåller olika typer av protein och fett. Här ges information om baljväxter, quorn, svensk ost och importerad ost

Ladda ner Köttguiden som app:

Läs mer på wwf.se/kottguiden

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.