nya kostråd för Sveriges äldre

Nu ska kostråden för äldre förnyas – och DU kan vara med och påverka

Det nya kostrådsförslaget

– och annat underlag hittar du här:

Kostrådstexten:
• Webbtexter kostråd för personer över 65 år (pdf).

Risk- och nyttohanteringsrapport:
Råd för att främja hälsosamma matvanor och förebygga fall hos äldre kvinnor och män (pdf).

Vetenskapliga underlag som tagits fram i samband med revideringen:
Nutrition och fallrisk hos äldre: En litteraturstudie om hur mat- och vätskeintag hos äldre kan påverka deras risk för att falla (pdf).
• Äldres matvanor i Sverige – data från Riksmaten 2010-11 (pdf).

Källa: Livsmedelsverket

Hälsosamma matvanor är viktigt under hela livet, och hur man behöver äta för att må bra förändras till viss del med åren.
På uppdrag från regeringen har Livsmedelsverket därför tagit fram förslag till nya kostråd för personer över 65 år. I dem specificeras bland annat vilka näringsämnen som är särskilt viktiga för äldre.
Förslaget går nu ut på remiss till en mängd instanser. Den är dock öppen för alla – så även du ges alltså chansen att dryfta dina synpunkter. 

"Hälsosam mat i rätt mängd, tillsammans med fysisk aktivitet, är viktigt för balans, benstomme och muskler. Bra mat kan skjuta upp skörhet och ohälsa och även minska risken att ramla."

 

Så skriver Livsmedelsverket när de idag presenterar sitt förslag på nya kostråd för Sveriges äldre, som nu går ut på remiss. Den går ut till en mängd instanser – däribland Socialstyrelsen, Pensionärernas riksorganisation (PRO), Sveriges kommuner och landsting samt Svenska nätverket för Hälsofrämjande hälso- och sjukvård – men är öppen för alla.

LÄS OCKSÅ: 40 000 undernärda i äldreomsorgen – och 100 000 i riskzonen

Vill med remissen ge möjligheten att lämna synpunkter
Livsmedelsverket har fått i uppdrag av regeringen att även ta fram och sprida ett informationsmaterial riktat till äldre kvinnor och män om maten och måltidens betydelse för att minska risken för fallolyckor och för att främja en frisk ålderdom.

Remissen innehåller därför utöver de kostråd som myndigheten vill rikta till äldre personer över 65 år även en hanteringsrapport som beskriver de överväganden som ligger till grund för råden.

De föreslagna kostråden till personer över 65 år skickas nu ut på remiss. Remissen är öppen för alla, synpunkter lämnas senast den 24 april, 2019.
Livsmedelsverket vill med denna remiss ge berörda myndigheter, sakkunniga, organisationer och andra intressenter möjlighet att lämna synpunkter på rapporten och de förslagna kostråden.

 

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Dagligt tillskott med D-vitamin kan skydda mot demens

Hänsyn tas till minskad aptit
I de nya kostråden beskriver Livsmedelsverket bland annat vilka näringsämnen som är särskilt viktiga för äldre. Råden uppges också ta hänsyn till att många äldre får minskad aptit med åren och därför kan behöva äta lite annorlunda för att få i sig allt de behöver. En sätt att lyckas med det är till exempel att dela upp maten i flera små, näringsrika måltider utspridda över dygnet, skriver Livsmedelsverket.

LÄS OCKSÅ: Goda matvanor minskar risken för fallolyckor

Vill du tycka till om kostråden?
Remissen är öppen för alla. Synpunkter kan lämnas på hela eller delar av materialet och ska vara Livsmedelsverket tillhanda senast 24 april 2019.
De kan skickas via mejl till: registrator@slv.se
Eller via brev till:
Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala.

Observera att diarienumret "2019/01343" ska uppges i ditt svar.

Av Isabelle G Hedander 


Det nya kostrådsförslaget

– och annat underlag hittar du här:

Kostrådstexten:
• Webbtexter kostråd för personer över 65 år (pdf).

Risk- och nyttohanteringsrapport:
Råd för att främja hälsosamma matvanor och förebygga fall hos äldre kvinnor och män (pdf).

Vetenskapliga underlag som tagits fram i samband med revideringen:
Nutrition och fallrisk hos äldre: En litteraturstudie om hur mat- och vätskeintag hos äldre kan påverka deras risk för att falla (pdf).
• Äldres matvanor i Sverige – data från Riksmaten 2010-11 (pdf).

Källa: Livsmedelsverket

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byt ut kaffet – gör en nyttig kvällsdryck som ger mättnad

Hälsa

För 20 år sedan blev smoothies en hälsosam innedryck. Då gjordes den krämiga drycken mest på frukt och bär. I dag slänger vi ner alla möjliga grönsaker i mixern för att få i oss näringstät mat. En smoothie eller snarare en varm dryck att ersätta kaffe eller te med på kvällen är den populära guld- eller soldrycken. Den ger mättnad samtidigt som den innehåller bland annat kryddor med inflammationshämmande egenskaper. Här får du två olika recept.

Dans ger mer muskler än styrketräning

TRÄNING

Att dansa stärker dina muskler betydligt mer än om du lyfter vikter på gymmet. Det är glada nyheter för dig som inte gillar traditionell styrketräning. Dansträning ger dig också bättre koordination, balans och samverkan med din danspartner skapar inte bara glädje utan din hjärna får arbeta mycket mer än om du upprepar monotona styrkeövningar – och det är bra för minnet.

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

 

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

 

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

 

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

 

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning