Nutritionisten: Faktorer som påverkar hälsan | Kurera.se

Nutritionisten: Faktorer som påverkar hälsan

Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som erbjuder webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift samt kursledare på Medborgarskolan,
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Erbjudande: Med Linas onlinekurser kan du lära dig hur kosten och näringen påverkar hälsan och få en större förståelse för hur kroppen fungerar.  Fram till och med 31 mars får du som läser Kurera får 25 procent rabatt. Skriv bara KURERA2019 när du kommer till kassan. Klicka på länken ovan för att anmäla dig!

Förståelsen och acceptansen för att kosten och livsstilen påverkar hur vi mår och vilka sjukdomar vi utvecklar har ökat på senare år. Här berättar näringsterapeuten Lina Åhlén mer om inflammation, tarmfloran och hur du själv kan påverka din hälsa.

På senare år har kunskapen om att hur vi äter och hur vi lever påverkar vår tarmflora, eller mikrobiomet, vi har också fått lära oss att det påverkar allt ifrån immunförsvaret, hormoner och hjärnan.
– En obalanserad tarmflora förknippas med diverse immunologiska sjukdomar, som allergier och autoimmuna sjukdomar och många neurologiska sjukdomar, säger Lina.

 

Inflammation ligger bakom mycket
Något som det talas mycket om är inflammation och hur det påverkar hälsan.
– Kronisk inflammation är kopplat till i stort sett alla våra stora kroniska sjukdomar som hjärtkärlsjukdom, cancer, diabetes, depression och Alzheimers.
Det finns en stark koppling mellan tarmens hälsa och tarmflora med kronisk inflammation och forskare har enligt Lina sett direkta kopplingar mellan tarmflora, inflammation och neurologiska sjukdomar, bland annat depression och bipolär sjukdom.
Exempel på kost som triggar inflammation är socker, processad mat, snabbmat och mat som innehåller mycket omega 6-fettsyror som är vanliga i vegetabiliska oljor och charkuterier. Även stress kan bidra till ökad inflammation i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Ny studie visar att grönsaker dämpar inflammation

Antiinflammatorisk mat
– Forskning visar att grönsaker, bär och frukter har kraftigt antiinflammatoriska egenskaper, säger Lina.
Även kryddor som gurkmeja, ingefära och kanel minskar inflammation.
– I motsats till omega 6-fettsyror motverkar omega 3-fettsyror inflammation i kroppen.
De finns bland annat i fet fisk som sardiner, lax och makrill, gräsbeteskött, linfrön, linfröolja, valnötter och tillskott av fisk- eller krillolja.
– Spårämnet zink och vitamin D reglerar immunförsvaret och påverkar på så vis utvecklingen inflammation i kroppen, säger Lina.
Det är också viktigt med en fungerande tarmflora poängterar Lina, något hon går in på mer i nästkommande delar.

LÄS OCKSÅ: Zinkbrist bakom autoimmuna sjukdomar?

Lina Åhlén

Vi kan styra våra gener
En annan faktor som det forskas mycket på är epigenetik. Epigenetiken handlar om olika faktorer som styr aktiveringen av våra gener.
– Även om vi ärver en viss gen är det våra val av kost och livsstil som avgör om genen aktiveras eller inte, säger Lina.
Detta synsätt innebär att vår kost och livsstil till stor del styr vilka gener som aktiveras och något som är viktigt för hur vi åldras och eventuell utveckling av olika sjukdomar. Epigenetiken styrs bland annat av så kallad metylering.

 

Näringsämnen som är viktiga för metylering
Metionin – en aminosyra
Betain
Kolin
Folsyra
B6
B12
Folsyra finns bland annat i gröna bladgrönsaker, sparris och lever. Metionin finns i kött, ägg, fisk, frön, nötter och ost. Mat som innehåller kolin är kött, ägg, kyckling, fisk och gröna grönsaker. Betain hittar vi i rödbetor, quinoa och fullkornsris.

LÄS OCKSÅ: Anslag till forskning om rödbetans gynnsamma hälsoeffekter

B12 inte bara för veganer
För att bildningen av metylgrupper ska fungera behövs även vitamin B12 som finns i animaliska produkter som kött, kyckling, fisk och ägg. Vitamin B6, järn och magnesium krävs också för att metyleringscykeln ska fungera normalt.
– Bakterier i tarmen reglerar gener via epigenetiska mekanismer och därför är en fungerande tarmflora viktig för en hälsosam epigenetik, avrundar Lina.

I nästa del ger Lina tips som främjar tarmfloran, minskar inflammation och bidrar till en hälsofrämjande epigenetik.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som erbjuder webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift samt kursledare på Medborgarskolan,
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Erbjudande: Med Linas onlinekurser kan du lära dig hur kosten och näringen påverkar hälsan och få en större förståelse för hur kroppen fungerar.  Fram till och med 31 mars får du som läser Kurera får 25 procent rabatt. Skriv bara KURERA2019 när du kommer till kassan. Klicka på länken ovan för att anmäla dig!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

 

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.