Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion? | Kurera.se

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som erbjuder webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift samt kursledare på Medborgarskolan,
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Erbjudande: Med Linas onlinekurser kan du lära dig hur kosten och näringen påverkar hälsan och få en större förståelse för hur kroppen fungerar.  Fram till och med 30 juni får du som läser Kurera får 25 procent rabatt. Skriv bara KURERA2019 när du kommer till kassan. Klicka på länken ovan för att anmäla dig!

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Det har utförts många studier bland annat apor, gnagare och maskar som visat att kalorirestriktion saktar ner åldrandet och, enligt vissa studier till och med förlänger livet.

Förlängde livet på apor
Till exempel visade en studie på apor att de apor vars intag av kalorier begränsades, levde längre än aporna i kontrollgruppen som fick fler kalorier. Vissa av aporna levde fortfarande när studien publicerades, varför man ännu inte sett den fulla effekten av det minskade kaloriintaget.
– Det är intressant då den här typen av apor är väldigt lika oss människor rent biologiskt. säger Lina Åhlén.

LÄS OCKSÅ: Enkla vardagstips för en hälsosammare kost

Lina Åhlén

Lina Åhlén.

 

Ökar nivån av viktigt enzym
I ett försök såg man att möss som fick begränsat med kalorier hade ökade nivåer av ett enzym vid namn SIRT3. SIRT3 behövs för bildningen av den kroppsegna antioxidanten superoxiddismutas (SOD), som motverkar oxidativ stress.
– Även studier på människor har visat på positiva hälsoeffekter, även om man ännu inte har utfört någon tillräckligt stor och långsiktig studie för att utforska effekten av kalorirestriktion på människors livslängd.
Resultaten från en studie som pågick i två år visade att de som åt 25 procent färre kalorier per dag minskade i kroppsvikt med i genomsnitt 10 procent. Blodtrycket gick ned, så även blodsockret samt markörer för inflammation även förekomsten av diabetes, hjärt-kärlsjukdom och stroke var lägre hos de som åt mindre. Andra omgången av samma studie visade på positiva resultat redan vid en 15 procentig minskning av kaloriintaget.

LÄS OCKSÅ: Vitaminer hjälper oss att leva friska längre

Minskar skadorna på celler
En av orsakerna till att kalorirestriktion har så positiva effekter tros vara att de skador på celler från fria radikaler som och DNA som uppstår när cellerna omvandlar kalorier till energi minskar vid lägre intag av kalorier menar Lina.
– Skador orsakade av fria radikaler och oxidativ stress förknippas med många kroniska sjukdomar, som exempelvis Parkinsons sjukdom, Alzheimers sjukdom, cancer och diabetes med flera.
– Både fasta och kalorirestriktion utforskas främst för deras förmåga att främja god hälsa och för att öka livslängden, inte främst som  viktminskningsmetoder, även om det kan fungera så för människor som bär på övervikt.

LÄS OCKSÅ: Nilla Gunnarsson: "Min förändrade kosthållning läkte mig"

Ät tre fjärdedelar av vad du normalt äter
Kalorier finns i kolhydrater, fett och protein, det är den här typen av makronäringsämnen som man minskar på vid kalorirestriktion.
– Om du vill prova kalorirestriktion är ett förslag är att byta ut en del pasta, potatis och ris till grönsaker och rotfrukter och att äta generellt mindre portioner, säger Lina som menar att det kan hjälpa att använda sig av lite mindre tallrikar.
– I studien ovan fick deltagarna 25 procent mindre kalorier än normalt, vilket är ett bra riktmärke. Det innebär att du äter tre fjärdedelar av vad du normalt äter.
Naturligtvis är det viktigast att kraftigt minska på onödiga och onyttiga kalorier som snabbmat, godis och fikabröd förklarar Lina. De innehåller snabba kolhydrater och processade fetter som innehåller mycket kalorier och är skadliga för kroppen.
– Det är viktigt att komma ihåg att kalorirestriktion inte är samma sak som svält, som absolut inte är hälsosamt, och att inte minska på mängden mikronäringsämnen som vitaminer och mineraler.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som erbjuder webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift samt kursledare på Medborgarskolan,
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Erbjudande: Med Linas onlinekurser kan du lära dig hur kosten och näringen påverkar hälsan och få en större förståelse för hur kroppen fungerar.  Fram till och med 30 juni får du som läser Kurera får 25 procent rabatt. Skriv bara KURERA2019 när du kommer till kassan. Klicka på länken ovan för att anmäla dig!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.