“Vego i världsklass” slår hål på myterna om växtbaserad kost

Fakta

Namn: Gustav Johansson
Yrke:
Matentreprenör, inspiratör och kock
Bor:
Stockholm
Aktuell med: Kokboken "Vego i världsklass" (Norstedts 2019) som han skrivit tillsammans med Linda Bakkman och Anna Richert.
Mer information omGustav hittar du på hans hemsida Jävligt gott, du kan även följa Gustav och Jävligt gott på Facebook.

Matinspiratören och kocken Gustav Johansson har gjort sig känd som den som får vegokäk att smaka ”jävligt gott”. Nu är han en av medförfattarna till boken ”Vego i världsklass” som ska utmana fördomar och myter om vegetarisk mat och visa att det går utmärkt att träna och äta vegetarisk.

Ihop med Linda Bakkman, näringsfysiolog, doktor i medicinsk vetenskap.och kostrådgivare åt Sveriges Olympiska Kommitté och Anna Richert, matexpert på Världsnaturfonden WWF har Gustav skrivit boken "Vego i världsklass". Tillsammans belyser de olika aspekter av den vegetariska och veganska kosten, som miljöpåverkan, näring och smak. Boken innehåller ett stort antal närings- och klimatberäknade recept och riktar särskilt till de som tränar.

Varit vego i 13 år
Själv blev Gustav Johansson vegetarian 2006 i ett försökt att börja äta hälsosammare och komma i form efter några år av skräpmatsätande och stillasittande.
– Jag är uppvuxen i ett väldigt köttigt hem, så att bli vegetarian kändes stört omöjligt, men samtidigt som en bra grej. Det vill säga, den perfekta utmaningen, säger Gustav som gav sig själv ett halvår efter studenten att försöka ställa om, något han lyckades bra med.
– Det gick väldigt bra. Jag gick ner en massa, men framförallt hände det något i huvudet på mig och jag slutade se kött som mat och mer som kroppsdelar. Då var det lätt att hålla sig borta från köttet och jag blev mer etiskt övertygad om att det var rätt att undvika kött.

 

Ett etiskt kliv mot helt växtbaserat
Det var först många år senare, när han hade börjat jobba heltid med sin vegetariska matblogg som han började röra sig mer mot veganismen. Vid det laget hade utbudet av vegoprodukter vuxit och blivit bättre samtidigt som Gustav exponerades för allt fler argument för att utesluta även mejerier och ägg ur kosten.
– Framförallt att ost och andra processade mejeriprodukter har ett väldigt högt CO2 avtryck, högre än fläsk! Samt att mejeri- och äggindustrierna tyvärr också är tätt sammankopplade med köttindustrin. Det går inte att säga att jag inte stöttar den ena samtidigt som jag stödjer den andra då de sitter ihop, mjölkdjuren skickas till slakt precis som alla andra, förklarar Gustav.
Så nyåret 2017/2018 efter att ha fått insikten att han för att leva som han lär även behövde skära ner på osten tog Gustav steget fullt ut och blev vegan.

LÄS OCKSÅ: Lars Frölander: OS-medaljör med helgrönt i tanken

Möter du många fördomar om vegomat?
– Ja absolut! Vegomat är ju något nytt för de flesta, även om allt fler blir öppna för att åtminstone testa.

Vilka är de vanligaste?
– Den vanligaste är att det är tråkigt, begränsat och inte lika gott. Och den är värst. Det är den som hindrar folk från att upptäcka hur mycket god mat som faktiskt går att göra växtbaserad idag.
Många vill inte ens testa för att de från början dömt ut den förklarar Gustav.
– Den vanligaste feedbacken jag får när jag håller mina matlagningskurser är att folk är förvånade över hur gott det är. Det tror jag säger mer om deras låga förväntningar än mina matlagningskunskaper, säger Gustav och fortsätter:
– Den andra vanligaste fördomen är att vegomat måste vara någonting annat än det folk är vana vid att äta. Det handlar mycket om den så kallade köttnormen, att kött är vanligt och att vanligt mat innehåller kött. Då måste ju rimligtvis den mat som inte innehåller kött vara den ovanliga maten, vilket är helt fel säger Gustav som gjort det till sitt uppdrag att ”veganisera” den vanliga maten och visa att vi inte behöver välja mellan att äta maten vi älskar och att göra gott.

LÄS OCKSÅ: "Grönare ätande är vår tids största möjlighet”

Är inte risken stor för näringsbrister?
– Det är faktiskt den tredje stora fördomen. Faktum är att Livsmedelsverket i sina nya rekommendationer är tydliga med att en varierad vegankost är lämplig även för små barn. Så det är en väldigt överdriven risk, så länge man tänker på vad man äter.

 

Svampprotein bättre än mjölk för muskler
Till exempel är det vanligt att vi tror att vi behöver äta kött eller annat animaliskt protein för att bygga muskler men nyligen visade en studie att svampprotein som finns i köttersättningsprodukten Quorn är bättre för att bygga muskler än mejeriprodukter. Och enligt Gustav är det inte kött som behövs.
– Protein är den viktigaste beståndsdelen i muskler, men protein kommer inte ifrån muskler. Protein, eller aminosyror som det egentligen handlar om finns i både växter och kött.
Det viktiga är istället att få i sig alla olika aminosyror som krävs, och det enda som krävs för att göra det bär att äta varierat menar Gustav..
– En enkel regel är att baljväxter innehåller en viss grupp aminosyror och spannmål den andra gruppen. Tillsammans ger de dig det du behöver, och det är ganska lätt att få i sig både spannmål, till exempel i form av pasta eller gröt och baljväxter som exempelvis bönor eller vegokött gjort på soja eller ärtor under en dag.

LÄS OCKSÅ: Läkaren som skriver recept på växtbaserad kost

Ta dina tillskott!
Annat som är viktigt att tänka på är järn, D-vitamin, B12 och omega 3 tipsar Gustav.
– Om du är en ung tjej, gravid eller i övrigt i riskzon för järnbrist kan du behöva tänka extra på järmupptaget, D-vitamin behöver alla tillskott av på vintern och B12 och omega 3 kan du behöva tillskott av om du äter strikt veganskt. Äter du dock lakto ovo eller kött ibland är det inga problem.
I övrigt behöver vi äta mycket grönsaker, fullkorn, lite mättat fett och rimligt mycket av allt enligt Gustav.

Utöver att värna djuren, vilka andra vinster innebär det att välja en vegetarisk kost?
– Som jag nämnde ovan kring varför jag själv slutade äta kött, ägg och mejerier så är de tre största fördelarna hälsan, klimatet och djurens välfärd. Ur ett hälsoperspektiv finns det stora fördelar om man samtidigt äter en varierad kost som ligger i linje med livsmedelsverkets riklinjer om mindre mättat fett, mer fullkorn och mer grönsaker. Vego kan dock lika gärna vara chips och majonnäs så det måste inte automatiskt vara hälsosammare.

Minskat klimatavtryck med vegansk kost
Mycket tyder också på att vinsterna för miljön skulle vara stora om fler skulle välja att äta mer vego, Gustav förklarar:
– Ur ett klimatperspektiv är fördelarna dock enorma och väldigt påtagliga. Nötkött framförallt är väldigt belastande för klimatet. Ett kilo benfritt nötkött släpper ut mellan 26-40 kilo CO2-e i atmosfären, vilket ska jämföras med baljväxternas 0,7! Djuruppfödningen står också för 70 procent av världens vattenanvändning, en stor del av världens övergödning i haven, en majoritet av regnskogsskövlingen och mycket annat.

Den etiska aspekten är minsk lika viktigt för Gustav.
– För att då som sagt inte tala om hur vi har industrialiserat djuruppfödningen de senaste halvseklet. Idag slaktas bara i Sverige miljontals djur på löpande band, om vi ska vara helt krassa, för vår lyx skull, vi klarar oss uppenbarligen bra utan kött. Om du vill läsa mer om detta rekommenderar jag djurens rätts hemsida där de har väldigt mycket bra information om detta.

 

Vad är det vanligast att man tror att man kommer sakna när man lägger om till en vegetarisk kost?
– De tror att de behöver ge upp en massa saker och känner att det är begränsande. Och det var kanske sant för tio år sedan, och till viss mån fortfarande sant idag om du blir strikt vegan. Men det är så mycket lättare och kan vara så mycket mer idag än vad de flesta inser. Jag som nu varit vegan i 1,5 år äter i stort sett exakt samma som jag gjorde innan och har väldigt stor valfrihet när jag äter ute i Stockholm där jag bor. Vi behöver inte ge upp så mycket längre.

Gustav tror snarare att det stora problemet många upplever är att de tycker att det känns socialt obekvämt att sticka ut.
– Där är det viktigt att dels inse att du faktiskt inte måste gå all in om du inte vill, om du tycker att det är jobbigt att äta veganskt när du är hos dina svärföräldrar, gör inte det då. Men det betyder inte att du inte kan äta vego när du är hemma eller med dina vänner. Det finns inga lagar, det viktiga är att man gör sitt bästa och det man tycker funkar och tar ett steg i taget.

Slutligen, har du någon favoriträtt?
– Oj, det finns så mycket god mat! Men i grund och botten är det samma mat som jag alltid älskat. Köttbullar, palt, pizza och hamburgare! Man behöver inte kompromissa längre. Varken om du vill äta växtbaserat eller om du vill äta hälsosamt. Det är bara att göra lite justeringar, men i grund och botten behålla smakerna och upplevelserna du älskar.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Gustav Johansson
Yrke:
Matentreprenör, inspiratör och kock
Bor:
Stockholm
Aktuell med: Kokboken "Vego i världsklass" (Norstedts 2019) som han skrivit tillsammans med Linda Bakkman och Anna Richert.
Mer information omGustav hittar du på hans hemsida Jävligt gott, du kan även följa Gustav och Jävligt gott på Facebook.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

 

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

Näringsbrist hotar trädens förmåga att binda koldioxid

Eko/miljö

30 procent av de växthusgaser som vi släpper ut absorberas av jordens ekosystem. Men näringsbrist påverkar skog och annan växtlighets förmåga att binda koldioxid från atmosfären. Bättre tillgång till näringsämnen skulle bidra till att mer koldioxid kan bindas medan en ökande brist hotar att bidra till större klimatförändringar.