Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

“Vego i världsklass” slår hål på myterna om växtbaserad kost

Fakta

Namn: Gustav Johansson
Yrke:
Matentreprenör, inspiratör och kock
Bor:
Stockholm
Aktuell med: Kokboken "Vego i världsklass" (Norstedts 2019) som han skrivit tillsammans med Linda Bakkman och Anna Richert.
Mer information omGustav hittar du på hans hemsida Jävligt gott, du kan även följa Gustav och Jävligt gott på Facebook.

Matinspiratören och kocken Gustav Johansson har gjort sig känd som den som får vegokäk att smaka ”jävligt gott”. Nu är han en av medförfattarna till boken ”Vego i världsklass” som ska utmana fördomar och myter om vegetarisk mat och visa att det går utmärkt att träna och äta vegetarisk.

Ihop med Linda Bakkman, näringsfysiolog, doktor i medicinsk vetenskap.och kostrådgivare åt Sveriges Olympiska Kommitté och Anna Richert, matexpert på Världsnaturfonden WWF har Gustav skrivit boken "Vego i världsklass". Tillsammans belyser de olika aspekter av den vegetariska och veganska kosten, som miljöpåverkan, näring och smak. Boken innehåller ett stort antal närings- och klimatberäknade recept och riktar särskilt till de som tränar.

Varit vego i 13 år
Själv blev Gustav Johansson vegetarian 2006 i ett försökt att börja äta hälsosammare och komma i form efter några år av skräpmatsätande och stillasittande.
– Jag är uppvuxen i ett väldigt köttigt hem, så att bli vegetarian kändes stört omöjligt, men samtidigt som en bra grej. Det vill säga, den perfekta utmaningen, säger Gustav som gav sig själv ett halvår efter studenten att försöka ställa om, något han lyckades bra med.
– Det gick väldigt bra. Jag gick ner en massa, men framförallt hände det något i huvudet på mig och jag slutade se kött som mat och mer som kroppsdelar. Då var det lätt att hålla sig borta från köttet och jag blev mer etiskt övertygad om att det var rätt att undvika kött.

 

Ett etiskt kliv mot helt växtbaserat
Det var först många år senare, när han hade börjat jobba heltid med sin vegetariska matblogg som han började röra sig mer mot veganismen. Vid det laget hade utbudet av vegoprodukter vuxit och blivit bättre samtidigt som Gustav exponerades för allt fler argument för att utesluta även mejerier och ägg ur kosten.
– Framförallt att ost och andra processade mejeriprodukter har ett väldigt högt CO2 avtryck, högre än fläsk! Samt att mejeri- och äggindustrierna tyvärr också är tätt sammankopplade med köttindustrin. Det går inte att säga att jag inte stöttar den ena samtidigt som jag stödjer den andra då de sitter ihop, mjölkdjuren skickas till slakt precis som alla andra, förklarar Gustav.
Så nyåret 2017/2018 efter att ha fått insikten att han för att leva som han lär även behövde skära ner på osten tog Gustav steget fullt ut och blev vegan.

LÄS OCKSÅ: Lars Frölander: OS-medaljör med helgrönt i tanken

Möter du många fördomar om vegomat?
– Ja absolut! Vegomat är ju något nytt för de flesta, även om allt fler blir öppna för att åtminstone testa.

Vilka är de vanligaste?
– Den vanligaste är att det är tråkigt, begränsat och inte lika gott. Och den är värst. Det är den som hindrar folk från att upptäcka hur mycket god mat som faktiskt går att göra växtbaserad idag.
Många vill inte ens testa för att de från början dömt ut den förklarar Gustav.
– Den vanligaste feedbacken jag får när jag håller mina matlagningskurser är att folk är förvånade över hur gott det är. Det tror jag säger mer om deras låga förväntningar än mina matlagningskunskaper, säger Gustav och fortsätter:
– Den andra vanligaste fördomen är att vegomat måste vara någonting annat än det folk är vana vid att äta. Det handlar mycket om den så kallade köttnormen, att kött är vanligt och att vanligt mat innehåller kött. Då måste ju rimligtvis den mat som inte innehåller kött vara den ovanliga maten, vilket är helt fel säger Gustav som gjort det till sitt uppdrag att ”veganisera” den vanliga maten och visa att vi inte behöver välja mellan att äta maten vi älskar och att göra gott.

LÄS OCKSÅ: "Grönare ätande är vår tids största möjlighet”

Är inte risken stor för näringsbrister?
– Det är faktiskt den tredje stora fördomen. Faktum är att Livsmedelsverket i sina nya rekommendationer är tydliga med att en varierad vegankost är lämplig även för små barn. Så det är en väldigt överdriven risk, så länge man tänker på vad man äter.

 

Svampprotein bättre än mjölk för muskler
Till exempel är det vanligt att vi tror att vi behöver äta kött eller annat animaliskt protein för att bygga muskler men nyligen visade en studie att svampprotein som finns i köttersättningsprodukten Quorn är bättre för att bygga muskler än mejeriprodukter. Och enligt Gustav är det inte kött som behövs.
– Protein är den viktigaste beståndsdelen i muskler, men protein kommer inte ifrån muskler. Protein, eller aminosyror som det egentligen handlar om finns i både växter och kött.
Det viktiga är istället att få i sig alla olika aminosyror som krävs, och det enda som krävs för att göra det bär att äta varierat menar Gustav..
– En enkel regel är att baljväxter innehåller en viss grupp aminosyror och spannmål den andra gruppen. Tillsammans ger de dig det du behöver, och det är ganska lätt att få i sig både spannmål, till exempel i form av pasta eller gröt och baljväxter som exempelvis bönor eller vegokött gjort på soja eller ärtor under en dag.

LÄS OCKSÅ: Läkaren som skriver recept på växtbaserad kost

Ta dina tillskott!
Annat som är viktigt att tänka på är järn, D-vitamin, B12 och omega 3 tipsar Gustav.
– Om du är en ung tjej, gravid eller i övrigt i riskzon för järnbrist kan du behöva tänka extra på järmupptaget, D-vitamin behöver alla tillskott av på vintern och B12 och omega 3 kan du behöva tillskott av om du äter strikt veganskt. Äter du dock lakto ovo eller kött ibland är det inga problem.
I övrigt behöver vi äta mycket grönsaker, fullkorn, lite mättat fett och rimligt mycket av allt enligt Gustav.

Utöver att värna djuren, vilka andra vinster innebär det att välja en vegetarisk kost?
– Som jag nämnde ovan kring varför jag själv slutade äta kött, ägg och mejerier så är de tre största fördelarna hälsan, klimatet och djurens välfärd. Ur ett hälsoperspektiv finns det stora fördelar om man samtidigt äter en varierad kost som ligger i linje med livsmedelsverkets riklinjer om mindre mättat fett, mer fullkorn och mer grönsaker. Vego kan dock lika gärna vara chips och majonnäs så det måste inte automatiskt vara hälsosammare.

Minskat klimatavtryck med vegansk kost
Mycket tyder också på att vinsterna för miljön skulle vara stora om fler skulle välja att äta mer vego, Gustav förklarar:
– Ur ett klimatperspektiv är fördelarna dock enorma och väldigt påtagliga. Nötkött framförallt är väldigt belastande för klimatet. Ett kilo benfritt nötkött släpper ut mellan 26-40 kilo CO2-e i atmosfären, vilket ska jämföras med baljväxternas 0,7! Djuruppfödningen står också för 70 procent av världens vattenanvändning, en stor del av världens övergödning i haven, en majoritet av regnskogsskövlingen och mycket annat.

Den etiska aspekten är minsk lika viktigt för Gustav.
– För att då som sagt inte tala om hur vi har industrialiserat djuruppfödningen de senaste halvseklet. Idag slaktas bara i Sverige miljontals djur på löpande band, om vi ska vara helt krassa, för vår lyx skull, vi klarar oss uppenbarligen bra utan kött. Om du vill läsa mer om detta rekommenderar jag djurens rätts hemsida där de har väldigt mycket bra information om detta.

 

Vad är det vanligast att man tror att man kommer sakna när man lägger om till en vegetarisk kost?
– De tror att de behöver ge upp en massa saker och känner att det är begränsande. Och det var kanske sant för tio år sedan, och till viss mån fortfarande sant idag om du blir strikt vegan. Men det är så mycket lättare och kan vara så mycket mer idag än vad de flesta inser. Jag som nu varit vegan i 1,5 år äter i stort sett exakt samma som jag gjorde innan och har väldigt stor valfrihet när jag äter ute i Stockholm där jag bor. Vi behöver inte ge upp så mycket längre.

Gustav tror snarare att det stora problemet många upplever är att de tycker att det känns socialt obekvämt att sticka ut.
– Där är det viktigt att dels inse att du faktiskt inte måste gå all in om du inte vill, om du tycker att det är jobbigt att äta veganskt när du är hos dina svärföräldrar, gör inte det då. Men det betyder inte att du inte kan äta vego när du är hemma eller med dina vänner. Det finns inga lagar, det viktiga är att man gör sitt bästa och det man tycker funkar och tar ett steg i taget.

Slutligen, har du någon favoriträtt?
– Oj, det finns så mycket god mat! Men i grund och botten är det samma mat som jag alltid älskat. Köttbullar, palt, pizza och hamburgare! Man behöver inte kompromissa längre. Varken om du vill äta växtbaserat eller om du vill äta hälsosamt. Det är bara att göra lite justeringar, men i grund och botten behålla smakerna och upplevelserna du älskar.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Gustav Johansson
Yrke:
Matentreprenör, inspiratör och kock
Bor:
Stockholm
Aktuell med: Kokboken "Vego i världsklass" (Norstedts 2019) som han skrivit tillsammans med Linda Bakkman och Anna Richert.
Mer information omGustav hittar du på hans hemsida Jävligt gott, du kan även följa Gustav och Jävligt gott på Facebook.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana och humle hjälper dig att somna.

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

 

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.