Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vacker bild jordgubbar i vatten

Antioxidanter kan förebygga tarmcancer

Antioxidanter som selen och zink effektivt kan förhindra en upprepning av tjocktarmsadenom, en känd riskfaktor för kolorektal cancer, en av de allra vanligaste cancerformerna globalt. Det visar en nyligen publicerad italiensk studie.

I en ny dubbelblinds studie av patienter med så kallat adenom i tjocktarmen - en känd föregångare av kolorektal cancer - har det nu visat sig att ett dagligt tillskott med selen, zink och fyra vitaminer minskar återkommande adenom med 50 procent efter fem år.
Studien, publicerad i Journal of Gastroenterology, gick ut på att undersöka om vissa antioxidanter kan förhindra en upprepning av tjocktarmsadenom hos patienter som hade diagnostiserats och behandlats (kirurgiskt) för detta tillstånd.
411 män och kvinnor i åldern 25-75 år fördelades slumpmässigt att få antingen två dagliga tabletter med selen, zink, vitamin A, B6, C och E (en dansk produkt som kallas Bio-Selen + Zink), eller identiska placebotabletter.

Tagit hela forskarvärlden på sängen
De italienska forskarna var mycket förvånade över att se hur länge effekten varade. Ännu mer förvånade blev forskarna när de, helt av en slump, upptäckte att det efter ytterligare 15 år fortfarande fanns betydligt färre fall av adenomåterfall bland de patienter som hade tagit antioxidanter i den ursprungliga undersökningsperioden. Det finns sedan tidigare flera publicerade studier som pekar mot antioxidanter som effektiva cancerhämmare men den nya italienska studien har tagit alla på sängen, skriver Dagens Hälsa.

 

Långsiktigt skydd
15 år senare fanns det fortfarande 39 procent färre fall av adenomåterfall hos de personer som hade tagit selen och zink under den femåriga studieperioden. Med andra ord hade antioxidant-tillskotten en långsiktigt skyddande effekt.

Kost och tillskott med selen och zink
För den som vill skydda sig finns det bra tillskott i de svenska hälsokostbutikerna, till exempel kosttillskottet "Bio-Selen + Zink" från Pharma Nord, som tillhandahåller relevanta nivåer av den väldokumenterade organiska selenjästen SelenoPrecise (dokumenterar 88,7 procent biotillgänglighet) tillsammans med organiskt zink plus vitaminerna A, C och E och B6 i en biotillgänglig form.
Kureras näringsexpert Zarah Öberg är inte förvånad över de nya forskningsresultaten.
– Antioxidanter motverkar den oxidation som uppstår vid sjukdom och av stress, genom att de neutraliserar de fria radikaler som skapas i kroppen. Anrtioxidantrika källor är framförallt olika former av bär, såsom blåbär eller svartvinbär och finner också gott om antioxidanter i bönor, grönsaker och frukt. Om du väljer att äta kosttillskott, så hör både vitamin E, betakaroten, selen och zink till de allra starkaste antioxidanterna, säger hon.

Källa:
"Antioxidant supplement and long-term reduction of recurrent adenomas of the large bowel: A double-blind randomized trial".
Luigina Bonelli • Matteo Puntoni • Beatrice Gatteschi• Paolo Massa • Guido Missale • Francesco Munizzi •Laura Turbino • Vincenzo Villanacci • Andrea De Censi • Paolo Bruzzi J Gastroenterol DOI 10.1007/s00535-012-0691-z

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.