Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Fakta

Tillskotten som kan hjälpa:

Probiotika
En normal tarm innehåller 400-1 000 olika bakteriearter.
Bakterierna är hela tio gånger fler än de egna celler som bygger upp vår kropp. I tarmen finns även 70-90 procent av immunförsvarets alla celler.
Nyttiga bakterier som har en positiv inverkan på vår tarmflora kallas probiotika.

Ofta tas tillskott av probiotika i form av tabletter eller kapslar.
Det finns också en rad matprodukter, som yoghurt, fruktsoppor och juicer, där organismerna tillsatts.
För att bakterierna ska ha effekt och kunna kallas probiotiska måste de kunna passera magens sura miljö och nå ner till tarmen.

Syftet med probiotika är att förbättra den egna tarmfloran och hjälpa till med nedbrytningen av maten och skydda mot sjukdomsframkallande bakterier.
Probiotika har exempelvis visat sig kunna minska risken för att drabbas av "turistdiarré" vid resor.

Fibrer
Fibrer är så kallade bulkmedel, vilket innebär att de binder vatten och ger ökad volym. Det stimulerar tarmrörelserna och ger avföringen mjukare konsistens.
Lösliga fibrer är gelbildande. Med det menas att de bildar en gel tillsammans med vatten runt maten vi ätit vilket ger smidigare passage och en långsammare magsäckstömning. De ger även jämnare blodsocker och kan ha en kolesterolsänkande effekt. I maten finns lösliga fibrer i exempelvis havregryn, frukt och grönsaker.
Lösliga fibrer finns också som kosttillskott, exempelvis Vi-Siblin, Lunelax och Husk Lindroos.
Olösliga fibrer finns i exempelvis fullkornsflingor och fullkornsbröd. Sterkulagummi, som finns i tillskottet Inolaxol, är ett annat exempel på olösliga fibrer.
Källa: Expressen

Ungefär en miljon svenskar lider av IBS, det vill säga känslig tarm.
Problemen yttrar sig på flera sätt. Vissa får uppsvullen mage eller magknip, andra blir förstoppade eller det motsatta - och måste ständigt besöka toaletten.
Men - lösningen kan vara enklare än många känner till.
Tillskott med probiotika samt rätt sorts fibrer hjälper, visar två nya forskningsrapporter. 

Egentligen inget nytt under himlen eftersom många studier talat om samma sak förut. Men nu bekräftar ytterligare studier tesen.
Det visar två nya rapporter om forskningsläget från SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, som nyligen publicerats.
Myndigheten redovisar nya metaanalyser, när forskare sammanställer resultatet av ett större antal välgjorda studier.

► Läs också: Här är maten du ska välja – och undvika – vid IBS

 

"En svårbehandlad patientgrupp"
Dessa nya studier bekräftar nu att tillskott av probiotika, alltså så kallat goda magbakterier - och även livsmedel eller tillskott med "rätt sorts fibrer" kan hjälpa.
– Det är intressanta resultat. Ämnet är angeläget eftersom det är en stor och svårbehandlad patientgrupp, säger Anna Westlind Johnsson på SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering till Expressen.

► Läs också: 7 goda råd för magen

Skapar lidande och sjukfrånvaro
Omkring 0-15 procent av befolkningen lider av det ofarliga - dock ofta livskvalitet-sänkande - tillståndet irritable bowel syndrome, också kallat IBS.
En del har bara smärre problem medan andra lider oerhört och måste till och med stanna hemma från jobbet.
Så mycket som varannan har också en överkänslighet i tarmarna, så att man upplever gaser som mer smärtsamma, uppger Expressen.

► Läs också: Näringsfysiolog: ”Välj kapslar framför bakteriejuicer”

Rätt bakterier gör tarmfloran lik en frisk persons
Det finns inget botemedel mot IBS idag och forskarna har inte helt förstått exakt vad som orsakar problemen.
Däremot står det klart att en del av de drabbade har störd bakterieflora i tarmen. Tillskott med probiotiska bakterier påverkar tarmfloran så att den blir mer lik en frisk persons tarmflora.

► Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke

 

Långvarig effekt
Att probiotika faktiskt hjälper vid IBS och lindrar symtom som smärtor, förstoppning och gaser bekräftas av 35 granskade studier. I de flesta studier fick försökspersonerna ta tillskott med antingen probiotika eller placebo, alltså sockerpiller, under fyra-åtta veckor innan effekten utvärderades. Vilka personer som skulle ta vilka tillskott lottades.
Resultaten visade att de personer som tog tillskott av goda magbakterier inte bara blev hjälpta med sin IBS, de minskade även risken för att besvären skulle kvarstå efter avslutad behandling med i genomsnitt 21 procent jämfört med de som gavs placebo.

► Läs också: Goda bakterier för en glad mage

Kombinationsmedel med olika bakteriestammar effektivt
Mer forskning behövs för att veta säkert om den goda effekten håller i sig på lång sikt, eller om kuren behöver upprepas. Inte kan man säkert säga exakt vilken typ av bakterier eller exakt vilka preparat som bör rekommenderas IBS-drabbade. I studierna framkom dock att en bakterie med namnet Lactobacillus plantarum, DSM 9843 hade god effekt. Även kombinationsmedel med olika probiotiska bakterier visade sig vara effektivt.

► Läs också: Magbesvär? Här är allt du behöver veta

Även fibrer hjälper - men inte från fullkornsprodukter
Resultatet av 14 granskade studier visade även att tillskott med extra fibrer förbättrar IBS-symtomen. Men de ska vara av rätt sort och så kallade lösliga fibrer. Dessa är fibrer som löser upp sig i vatten och ger en geléaktig konsistens. De finns naturligt i till exempel havre, frukt och grönsaker och i i tillskott är det vanligt att de kommer från skalet på psylliumfrön.
Däremot visade sig olösliga fibrer, i till exempel vetekli och fullkornsprodukter, inte ha någon positiv effekt.

 

Teorin: Minskad inflammation
En teori till varför lösliga fibrer kan hjälpa mot IBS är att de kan bidra till minskad inflammation i tarmen.

► Läs också: IFD-maten som lindrar inflammation

Vill du lära dig mer om probiotika?
Läs:

 

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Tillskotten som kan hjälpa:

Probiotika
En normal tarm innehåller 400-1 000 olika bakteriearter.
Bakterierna är hela tio gånger fler än de egna celler som bygger upp vår kropp. I tarmen finns även 70-90 procent av immunförsvarets alla celler.
Nyttiga bakterier som har en positiv inverkan på vår tarmflora kallas probiotika.

Ofta tas tillskott av probiotika i form av tabletter eller kapslar.
Det finns också en rad matprodukter, som yoghurt, fruktsoppor och juicer, där organismerna tillsatts.
För att bakterierna ska ha effekt och kunna kallas probiotiska måste de kunna passera magens sura miljö och nå ner till tarmen.

Syftet med probiotika är att förbättra den egna tarmfloran och hjälpa till med nedbrytningen av maten och skydda mot sjukdomsframkallande bakterier.
Probiotika har exempelvis visat sig kunna minska risken för att drabbas av "turistdiarré" vid resor.

Fibrer
Fibrer är så kallade bulkmedel, vilket innebär att de binder vatten och ger ökad volym. Det stimulerar tarmrörelserna och ger avföringen mjukare konsistens.
Lösliga fibrer är gelbildande. Med det menas att de bildar en gel tillsammans med vatten runt maten vi ätit vilket ger smidigare passage och en långsammare magsäckstömning. De ger även jämnare blodsocker och kan ha en kolesterolsänkande effekt. I maten finns lösliga fibrer i exempelvis havregryn, frukt och grönsaker.
Lösliga fibrer finns också som kosttillskott, exempelvis Vi-Siblin, Lunelax och Husk Lindroos.
Olösliga fibrer finns i exempelvis fullkornsflingor och fullkornsbröd. Sterkulagummi, som finns i tillskottet Inolaxol, är ett annat exempel på olösliga fibrer.
Källa: Expressen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter.