Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Fakta

Tillskotten som kan hjälpa:

Probiotika
En normal tarm innehåller 400-1 000 olika bakteriearter.
Bakterierna är hela tio gånger fler än de egna celler som bygger upp vår kropp. I tarmen finns även 70-90 procent av immunförsvarets alla celler.
Nyttiga bakterier som har en positiv inverkan på vår tarmflora kallas probiotika.

Ofta tas tillskott av probiotika i form av tabletter eller kapslar.
Det finns också en rad matprodukter, som yoghurt, fruktsoppor och juicer, där organismerna tillsatts.
För att bakterierna ska ha effekt och kunna kallas probiotiska måste de kunna passera magens sura miljö och nå ner till tarmen.

Syftet med probiotika är att förbättra den egna tarmfloran och hjälpa till med nedbrytningen av maten och skydda mot sjukdomsframkallande bakterier.
Probiotika har exempelvis visat sig kunna minska risken för att drabbas av "turistdiarré" vid resor.

Fibrer
Fibrer är så kallade bulkmedel, vilket innebär att de binder vatten och ger ökad volym. Det stimulerar tarmrörelserna och ger avföringen mjukare konsistens.
Lösliga fibrer är gelbildande. Med det menas att de bildar en gel tillsammans med vatten runt maten vi ätit vilket ger smidigare passage och en långsammare magsäckstömning. De ger även jämnare blodsocker och kan ha en kolesterolsänkande effekt. I maten finns lösliga fibrer i exempelvis havregryn, frukt och grönsaker.
Lösliga fibrer finns också som kosttillskott, exempelvis Vi-Siblin, Lunelax och Husk Lindroos.
Olösliga fibrer finns i exempelvis fullkornsflingor och fullkornsbröd. Sterkulagummi, som finns i tillskottet Inolaxol, är ett annat exempel på olösliga fibrer.
Källa: Expressen

Ungefär en miljon svenskar lider av IBS, det vill säga känslig tarm.
Problemen yttrar sig på flera sätt. Vissa får uppsvullen mage eller magknip, andra blir förstoppade eller det motsatta - och måste ständigt besöka toaletten.
Men - lösningen kan vara enklare än många känner till.
Tillskott med probiotika samt rätt sorts fibrer hjälper, visar två nya forskningsrapporter. 

Egentligen inget nytt under himlen eftersom många studier talat om samma sak förut. Men nu bekräftar ytterligare studier tesen.
Det visar två nya rapporter om forskningsläget från SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, som nyligen publicerats.
Myndigheten redovisar nya metaanalyser, när forskare sammanställer resultatet av ett större antal välgjorda studier.

► Läs också: Här är maten du ska välja – och undvika – vid IBS

 

"En svårbehandlad patientgrupp"
Dessa nya studier bekräftar nu att tillskott av probiotika, alltså så kallat goda magbakterier - och även livsmedel eller tillskott med "rätt sorts fibrer" kan hjälpa.
– Det är intressanta resultat. Ämnet är angeläget eftersom det är en stor och svårbehandlad patientgrupp, säger Anna Westlind Johnsson på SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering till Expressen.

► Läs också: 7 goda råd för magen

Skapar lidande och sjukfrånvaro
Omkring 0-15 procent av befolkningen lider av det ofarliga - dock ofta livskvalitet-sänkande - tillståndet irritable bowel syndrome, också kallat IBS.
En del har bara smärre problem medan andra lider oerhört och måste till och med stanna hemma från jobbet.
Så mycket som varannan har också en överkänslighet i tarmarna, så att man upplever gaser som mer smärtsamma, uppger Expressen.

► Läs också: Näringsfysiolog: ”Välj kapslar framför bakteriejuicer”

Rätt bakterier gör tarmfloran lik en frisk persons
Det finns inget botemedel mot IBS idag och forskarna har inte helt förstått exakt vad som orsakar problemen.
Däremot står det klart att en del av de drabbade har störd bakterieflora i tarmen. Tillskott med probiotiska bakterier påverkar tarmfloran så att den blir mer lik en frisk persons tarmflora.

► Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke

 

Långvarig effekt
Att probiotika faktiskt hjälper vid IBS och lindrar symtom som smärtor, förstoppning och gaser bekräftas av 35 granskade studier. I de flesta studier fick försökspersonerna ta tillskott med antingen probiotika eller placebo, alltså sockerpiller, under fyra-åtta veckor innan effekten utvärderades. Vilka personer som skulle ta vilka tillskott lottades.
Resultaten visade att de personer som tog tillskott av goda magbakterier inte bara blev hjälpta med sin IBS, de minskade även risken för att besvären skulle kvarstå efter avslutad behandling med i genomsnitt 21 procent jämfört med de som gavs placebo.

► Läs också: Goda bakterier för en glad mage

Kombinationsmedel med olika bakteriestammar effektivt
Mer forskning behövs för att veta säkert om den goda effekten håller i sig på lång sikt, eller om kuren behöver upprepas. Inte kan man säkert säga exakt vilken typ av bakterier eller exakt vilka preparat som bör rekommenderas IBS-drabbade. I studierna framkom dock att en bakterie med namnet Lactobacillus plantarum, DSM 9843 hade god effekt. Även kombinationsmedel med olika probiotiska bakterier visade sig vara effektivt.

► Läs också: Magbesvär? Här är allt du behöver veta

Även fibrer hjälper - men inte från fullkornsprodukter
Resultatet av 14 granskade studier visade även att tillskott med extra fibrer förbättrar IBS-symtomen. Men de ska vara av rätt sort och så kallade lösliga fibrer. Dessa är fibrer som löser upp sig i vatten och ger en geléaktig konsistens. De finns naturligt i till exempel havre, frukt och grönsaker och i i tillskott är det vanligt att de kommer från skalet på psylliumfrön.
Däremot visade sig olösliga fibrer, i till exempel vetekli och fullkornsprodukter, inte ha någon positiv effekt.

 

Teorin: Minskad inflammation
En teori till varför lösliga fibrer kan hjälpa mot IBS är att de kan bidra till minskad inflammation i tarmen.

► Läs också: IFD-maten som lindrar inflammation

Vill du lära dig mer om probiotika?
Läs:

 

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Tillskotten som kan hjälpa:

Probiotika
En normal tarm innehåller 400-1 000 olika bakteriearter.
Bakterierna är hela tio gånger fler än de egna celler som bygger upp vår kropp. I tarmen finns även 70-90 procent av immunförsvarets alla celler.
Nyttiga bakterier som har en positiv inverkan på vår tarmflora kallas probiotika.

Ofta tas tillskott av probiotika i form av tabletter eller kapslar.
Det finns också en rad matprodukter, som yoghurt, fruktsoppor och juicer, där organismerna tillsatts.
För att bakterierna ska ha effekt och kunna kallas probiotiska måste de kunna passera magens sura miljö och nå ner till tarmen.

Syftet med probiotika är att förbättra den egna tarmfloran och hjälpa till med nedbrytningen av maten och skydda mot sjukdomsframkallande bakterier.
Probiotika har exempelvis visat sig kunna minska risken för att drabbas av "turistdiarré" vid resor.

Fibrer
Fibrer är så kallade bulkmedel, vilket innebär att de binder vatten och ger ökad volym. Det stimulerar tarmrörelserna och ger avföringen mjukare konsistens.
Lösliga fibrer är gelbildande. Med det menas att de bildar en gel tillsammans med vatten runt maten vi ätit vilket ger smidigare passage och en långsammare magsäckstömning. De ger även jämnare blodsocker och kan ha en kolesterolsänkande effekt. I maten finns lösliga fibrer i exempelvis havregryn, frukt och grönsaker.
Lösliga fibrer finns också som kosttillskott, exempelvis Vi-Siblin, Lunelax och Husk Lindroos.
Olösliga fibrer finns i exempelvis fullkornsflingor och fullkornsbröd. Sterkulagummi, som finns i tillskottet Inolaxol, är ett annat exempel på olösliga fibrer.
Källa: Expressen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

 

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.