Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kapslar med d-vitamin

Ny forskning: Ett blodprov behöver inte visa ditt verkliga behov av D-vitamin

Ditt verkliga behov av D-vitamin är inte alltid kopplat till hur mycket D-vitamin du har i ditt blod. Dina gener kan berätta en helt annan historia. Ny forskningen från Finland belyser en av våra viktigaste vitaminer på ett helt nytt sätt.

Du kan lätt se när bränsletanken i bilen nästan är helt tom, men om du inte vet hur mycket bensin din bil drar per mil, kan du inte bedöma hur nära det är innan du får motorstopp. Finska forskare menar att det går att jämföra osäkerheten runt ett förestående motorstopp med nivåerna av D-vitamin i våra kroppar.

Den senaste forskningen inom området D-vitamin visar att det inte räcker med ett blodprov för att bestämma vilken D-vitaminstatus en person har eller behöver.

 

För att fastställa det exakta behovet av vitamin D måste man istället ta reda på hur varje individ reagerar på vitaminet. Det är här gener och evolution kommer in i bilden.

LÄS OCKSÅ: “D-vitamin tog mig ur depressionen”

Våra gener styr våra behov
Den finske forskaren Carsten Carlberg, vid Östra Finlands universitet har studerat D-vitamin och epigenetik. Hans studier visar att vi reagerar olika på D-vitamin när detta tas som tillskott. Han menar att det styrs av vår arvsmassa och våra gener, han anser också att vi ska inkludera våra geners betydelse när nya allmänna riktlinjer ska sättas upp för D-vitaminstatus och intag.

Hos de första européerna finns skillnaderna i förmågan att ta upp D-vitamin i kroppen. Carsten Carlberg och hans kollega Andrea Hanel har skrivit en artikel där de förklarar skillnaderna mellan våra förfäders upptag av D-vitamin.

De tar upp jägar- och samlarfolket i Afrika med sin mörka hud, de anatoliska (turkiska) jordbrukarna och de mer ljushyade nomaderna från Ukraina. Färgen på deras hud var nyckeln till deras behov av D-vitamin.

LÄS OCKSÅ: Visste du det här om D-vitamin?

Starkare immunförsvar gav överlevnad
Folkslag med ljusare hud kunde lättare ta upp solens UV-strålar och omvandla dessa till aktivt D-vitamin i kroppen. Det gav dem troligtvis ett starkare immunförsvar, vilket var något man behövde för att överleva under kalla vintermånaderna i norra Europa.

 

Carsten Carlberg har tillsammans med Afrozul Haq från forsknings- och utvecklingsavdelningen vid Gulf Diagnostic Center Hospital i Abu Dhabi, genomfört två D-vitaminstudier för att förstå helhetsbilden bättre. Studierna visar tydliga skillnader i förmågan att ta upp D-vitamin i kroppen.

Försökspersonerna i tre grupper: De med högt upptag, medelmåttigt upptag och lågt upptag. Deras nivåer av vitamin D i blodet speglade nödvändigtvis inte hur kroppen svarade på D-vitaminet. Här verkar det som om generna och din hudtyp avgör hur bra du tillgodogör dig D-vitamin.

För att få en bättre förståelse och ett helhetsperspektiv utvecklade forskarna ett speciellt verktyg som kan mäta hur väl en person reagerar på D-vitamin istället för att som nu bara titta på koncentrationen av vitamin D i blodet.

Då kunde de se att 25 procent av deltagarna i studien svarade väldigt lite på vitamin D. Dessa personer behövde större mängder D-vitamin för att få samma hälsofördelar som de som svarade bättre på näringsämnet.

 

LÄS OCKSÅ: D-vitaminbrist kan orsaka allvarliga sjukdomar

Rekommendationerna utmanas
Behovet av D-vitamin kan nu komma att ifrågasättas därför att rekommendationerna inte tar hänsyn till de individuella behoven.

På grund av att vissa inte har så bra upptag av D-vitamin kan de ha för låga nivåer av vitamin D. Carsten Carlberg rekommenderar därför alla finländare att ta ett högdoserat vitamin D-tillskott, eftersom finländarna inte får i sig tillräckligt med solljus under de mörka vintermånaderna.

Rekommendationen bör säkerställa att de flesta får tillräckligt med D-vitamin för att täcka sina behov. I framtiden kan det nya sättet att se på D-vitamin, via gener och individuellt upptag, påverka riktlinjerna och rekommenderat dagligt intaget av D-vitamin.

Av Inger Palm

Källa: Skin colour and vitamin D


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.