Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kille sover med huvudet på sitt skrivbord intill laptop och kaffekopp

Ny forskning: Mer sömn ger högre lön

Några tips vid sömnbesvär:

Extra B-vitaminer
Sömnlöshet på grund av stress kan bli bättre av B-vitamin, inte minst vitamin B5, som är ett motgift mot kortisol - vilket ofta är anledningen till att vi ligger sömnlösa. Symtom på B5-brist är bland annat oro, trötthet, depression - och grått hår.

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och detta mineral är nödvändigt för att vi ska kunna slappna av och bli redo för sömnen. Men vi kan behöva fylla på. När vi stressar formligen rinner magnesiumet ur oss och vi får lätt brist, vilket utöver sömnsvårigheter även kan ge migrän och muskelkramp.

Aminosyran L-tryptofan
L-tryptofan har stor betydelse för sömn och vakenhet - och är viktigt för kroppens tillverkning av serotonin samt melatonin, två hormon som gör dig lugn respektive trött. Ät ett proteinrikt livsmedel med tryptofan ett par timmar innan du ska lägga dig. Det finns i till exempel sojabönor, pumpakärnor och spirulina, råris, jordnötter, sesamfrö och linser. Finns även som tillskott.
Vid sömnbesvär rekommenderas intag 1–3 gram vid sängdags tillsammans med B6 och magnesium.

Örter och naturliga sömnpreparat
Tillskott som innehåller till exempel valeriana, melissa, kamomill, ashwagandha  eller johannesört hjälper många vid sömnlöshet.
Här är några av de mest populära sömngynnande tillskott:
• Melissa Dream (citronmeliss/grönt te/kamomill)
• Neurokan, Valerina Forte (valeriana)
• Zenbev (tryptofan – naturligt från pumpafrön)
• Hypermin (johannesört)
• Dormesan (humle/valeriana).
• Somnia - (Ashwagandha, kamomill).
Källa: Kurera.se

God sömnkvalitet är bra grejer, det är bara att konstatera. Inte bara kan det motverka viktuppgång, hjärtproblem, humörsvaj och ha en förebyggande effekt mot bröstcancer. Det kan också påverka din löneutveckling positivt. En ny studie visar nämligen att ju mer du sover desto bättre blir din lön.
Så, det är kanske inte löneförhandling du ska lägga krutet på – utan sömn? 

Ny forskning från Williams College och University of California visar att mer sömn ger högre produktivitet och effektivitet, vilket i sin tur leder till bättre lön.
– Människor som har haft cirka sju dagar med sex timmar sömn per natt presterar nästan lika dåligt som de som inte har sovit alls den senaste natten, säger en av forskarna bakom forskningsartikeln till MarketWatch.

Kan mindre dagsljus ge högre lön?
I områden med mindre dagsljus tenderar folk att sova längre, eftersom vi människor i regel känner oss tröttare när det är mörkt. Ett sådant område är Huntsville i Alaska, där invånarna tjänar i snitt fem procent mer än invånarna i till exempel Amarillo, Texas, som istället sover i snitt en timme mindre per natt. Även om dessa båda städer ligger i samma tidszon skiljer de sig åt på det sätt att Alaska har mindre dagsljus per dag, med längre sömn som följd, skriver MarketWatch.

 

God sömn förbättrar flera förmågor
Dessutom bidrar god sömnkvalitet till att man blir bättre på en rad saker, menar forskarna.
– En regelbunden och utvilande sömn förbättrar din förmåga att jobba i team, multitaska samt avläsa andras ansiktsuttryck, säger sömnforskaren Nitun Verma till MarketWatch.

Relaterad läsning
• Sömnbrist påverkar våra tarmbakterier – kan leda till övervikt och diabetes
• För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade i arbetslivet
• Därför behöver kvinnor mer sömn än män
• God sömn gynnar allt – men inte minst upplevelsen av din arbetsdag
• Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00” 
• Balansera ditt hormonsystem med god sömn
Sömn boostar inlärningsförmågan
• Trött på att ligga sömnlös? Här är 5 naturliga knep för bättre sömn

Av Redaktionen

Källa: Veckans Affärer

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Några tips vid sömnbesvär:

Extra B-vitaminer
Sömnlöshet på grund av stress kan bli bättre av B-vitamin, inte minst vitamin B5, som är ett motgift mot kortisol - vilket ofta är anledningen till att vi ligger sömnlösa. Symtom på B5-brist är bland annat oro, trötthet, depression - och grått hår.

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och detta mineral är nödvändigt för att vi ska kunna slappna av och bli redo för sömnen. Men vi kan behöva fylla på. När vi stressar formligen rinner magnesiumet ur oss och vi får lätt brist, vilket utöver sömnsvårigheter även kan ge migrän och muskelkramp.

Aminosyran L-tryptofan
L-tryptofan har stor betydelse för sömn och vakenhet - och är viktigt för kroppens tillverkning av serotonin samt melatonin, två hormon som gör dig lugn respektive trött. Ät ett proteinrikt livsmedel med tryptofan ett par timmar innan du ska lägga dig. Det finns i till exempel sojabönor, pumpakärnor och spirulina, råris, jordnötter, sesamfrö och linser. Finns även som tillskott.
Vid sömnbesvär rekommenderas intag 1–3 gram vid sängdags tillsammans med B6 och magnesium.

Örter och naturliga sömnpreparat
Tillskott som innehåller till exempel valeriana, melissa, kamomill, ashwagandha  eller johannesört hjälper många vid sömnlöshet.
Här är några av de mest populära sömngynnande tillskott:
• Melissa Dream (citronmeliss/grönt te/kamomill)
• Neurokan, Valerina Forte (valeriana)
• Zenbev (tryptofan – naturligt från pumpafrön)
• Hypermin (johannesört)
• Dormesan (humle/valeriana).
• Somnia - (Ashwagandha, kamomill).
Källa: Kurera.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

 

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.