Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna som nyper sig på buken

Ny forskning: Nervskador kan läkas av fett från buken

Skador på nerverna är vanligt efter en olycka. Nu visar en ny avhandling att om underhudsfettet från buken sprutas in i en muskel som skadas kan hjälpa kroppens att snabbare läka skadan.

Med hjälp av kirurgi kan nerver repareras, men nerver växer enbart en millimeter per dag. I sämsta fall kan det ta några år innan musklerna fått kontakt med den reparerade nerven. Ett problem som då uppstår är att då har muskeln förändrats så pass mycket att den troligen inte går att använda, och därför blir orörligheten permanent.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Omega-3 läker skador efter hjärtinfarkt

Metod för svårbehandlade fall
Roine El-Habta, som är doktorand vid Institutionen för integrativ medicinsk biologi i Umeå, har gjort en avhandling där han tittade på om stamceller tagna från underhudsfettet i buken på en patient som fått en nervskada, kan skydda de skadade nerverna från vävnadsförändringar.

 

Experimentet gick ut på att odla stam- och muskelceller i samma miljö, men utan att de fick kontakt med varandra. Då kunde han undersöka de tillväxtämnen som frisätts av cellerna.

Resultat visade att när stamcellerna sprutades in i en skadad muskel kunde läkningen av nervskadan påskyndas.

– Det här kan vara en öppning mot en möjlig framtida behandling för personer som drabbas av nervskador som annars leder till muskelförtvining och försämrad rörlighet, säger Roine El-Habta.

LÄS OCKSÅ: Träning kan häva skador i hjärnan orsakade av rökning

En nyckel till rörelse
Vid en olycka är det vanligt att nerver blir skadade. Och när dessa skadas förlorar de kontakten med musklerna som gör att det blir svårt att röra sig.

– Att hejda muskeln från att förtvina när den saknar kontakt med nerven är något av en nyckel för att rädda patientens framtida rörelseförmåga, säger Roine El-Habta.

I avhandlingen kunde han visa på att det produceras en hel del tillväxtämnen från stamcellerna, och dessa stamceller skyddar mot muskelcellerna från att dö.

 

Stamcellerna producerade rikligt med tillväxtämnen som effektivt skyddar muskelcellerna mot celldöd och ökar celldelningen. Även en effekt uppnåddes hos denerverade muskler, det vill säga när

Effekter kunde även ses då dessa stamceller injicerades i denerverade muskler, det vill säga då nervförsörjningen till en kroppsdel hindrats.

Upptäckten som bereder vägen för en ny metod hos de personer som drabbas av detta svårbehandlade tillstånd. Men ytterligare forskning krävs innan metoden kan användas för kliniskt bruk.

Av Inger Palm

Källa: Umeå universitet


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.