Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

skog

Ny forskning – skogsbad kan bli behandlingsmetod mot stress

Skriva ut skogsbad på recept? Just nu undersöks skogen som terapiform – och att vare ute i skogen kan vara en potentiell supermedicin som bland annat kan minska användandet av läkemedel.

Den mesta forskningen som finns om fördelarna med att ta det lugnt och ”bada” i sinnesintryck från skogen, det vill säga skogsbad, är gjord i Japan och övriga Asien. Och resultaten pekar i en tydlig riktning.

 

Skogsbad minskar stress, genom att bland annat sänka både blodtryck, puls och kortisolnivåer i salivet.

Skogsbad stärker immunförsvaret

Man har också sett att skogsbad stärker immunförsvaret och ökar mängden antioxidanter.
– En del studier har också gjorts på skogsbad som en del i behandlingen av vissa sjukdomar. Högt blodtryck och kranskärlssjukdom förbättrades efter skogsbad och kol-patienter hade lägre nivåer av proinflammatoriska cytokiner och stresshormoner, medan en studie på 48

Jenny Lovebo

Biologen och universitetslektorn Jenny Lovebo
Foto: Linnéuniversitet

vuxna med typ 2-diabetes visade att upprepade skogsbad sänkte blodsockernivåerna signifikant, säger Jenny Lovebo.

Hon är biolog och universitetslektor vid Linnéuniversitet och har nyss avslutat ett pilotprojekt där de har undersökt de hälsofrämjande effekterna av att vara ute i skogen.
I pilotstudien som gjorts i samarbete med sjuksköterskeprogrammets Hälsomottagning vid Linnéuniversitet, har totalt sex besökare testat på skogsbad, två gånger i veckan, cirka 45 minuter per gång, i fyra veckor.

LÄS OCKSÅ: Förslag till grundlagsändring ska ge naturen rättigheter

Skapade lugn hos personen som är ute i skogen

Deltagarnas hälsotillstånd har kontrollerats med provtagning och mätning av blodtryck, puls, blodvärde och blodsocker och just nu håller de på att sammanställa resultatet till en artikel.
– De biomarkörer som mättes på deltagarna före och efter perioden av skogsbad visade inte några samstämmiga förändringar. Men för flera av deltagarna var upplevd stress, känslor av utmattning och irritation mer sällan förekommande efter skogsbad jämfört med före, och flertalet studenter hade en uppfattning att skogsbad kan främja hälsa genom att skogsmiljön skapade ett lugn hos personen som är ute i skogen.

 

LÄS OCKSÅ: Naturen läker utmattning bättre än mediciner visar forskning

Behandlingsmetod för stressrelaterad ohälsa

Så småningom vill Jenny Lovebo utveckla skogsbad som en potentiell behandlingsmetod för tillexempel stressrelaterad ohälsa, något som tidigare forskning visar lovande resultat inom.
– Vi tror också på skogsbad som prevention mot olika typer av ohälsa, och där är vårt mål att undersöka vad som behövs för att fler människor ska komma ut i skogen, och hur skogarna ska se ut för att ge så ”bra effekt” som möjligt. Att ordinera skogsbad på recept kan minska användandet av läkemedel, särskilt psykofarmaka, och fungera som ytterligare ett skäl till att behålla tätortsnära skogar och parker, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Fem skäl att vistas mer i naturen

Fortsatta studier

Nästa steg är därför att fortsätta undersöka effekterna av skogsbad, med fokus på unga vuxna med stressrelaterad ohälsa.
– Vi vill också genomföra fokusgruppsintervjuer för att ta reda på mer om människors inställning till skog och skogsbad, och vad som kan få dem att ge sig ut i skogen oftare.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.