Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Socker ligger bakom dålig hjärthälsa – inte mättat fett

Fakta

Bakom varje hjärtinfarkt och många fall av stroke ligger ateroskleros, eller åderförfettning, som det heter i folkmun. Blodfetter lagras i kärlväggarna som blir trängre tills blodet inte längre kan komma fram.

Det finns framför allt två sorters fett i blodet – kolesterol och triglycerider. Triglyceriderna används som energi i kroppen, och kolesterolet behövs för att bygga celler och bilda hormoner. Blir blodfetterna för höga kan det börja lagras fett inne i blodkärlen, vilket kan leda till olika hjärt-kärlsjukdomar.

Mängden blodfetter påverkas mycket av ärftliga anlag men vad du äter och hur mycket du rör på dig är också av betydelse. Högt kolesterol märks sällan av men vissa kan få senknutor eller vit-gula avlagringar kring ögonen, men det är ovanligt.

Riskfaktorer
Om du har föräldrar eller syskon som har fått en hjärt-kärlsjukdom i tidig ålder är det bra att få blodfettvärdena kontrollerade. Med tidig ålder menas före 55 år för män och före 65 år för kvinnor. Om du vet att höga kolesterolvärden finns i släkten är det också ett skäl att ta reda på vilka värden du har.

Andra riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom är diabetes, rökning, högt blodtryck, felaktiga matvanor och fetma eller övervikt.
Källa: Vårdguiden och Hjärt-lungfonden.

Hur mycket socker vi stoppar i oss spelar större roll när det gäller uppkomsten av hjärtsjukdomar än vad mättat fett gör, visar ny forskning.
Dagens kostrekommendationer behöver uppdateras, menar nu experterna bakom studien.
– Medan originalstudierna som våra kostråd sedan länge bygger på bestod av observationer, har vi idag mer än ett halvt sekel av data och en ökad förståelse för hur näring påverkar kroppen - och särskilt hjärtat, säger forskaren James DiNicolantonio.

Så kallad aterosklerotisk kranskärlssjukdom (CHD) står för ett av sex dödsfall i USA och är den ledande dödsorsaken i hela västvärlden. Experter har i många år försökt att begränsa och kontrollera CHD genom att fokusera på åtgärder för att förebygga och - ur ett kostperspektiv - begränsa mängden mättat fett.
Nu visar allt mer forskning att det är socker och inte mättat fett som ligger bakom hjärtsjukdomen.

Sockret den egentliga boven
I en artikel publicerad i tidskriften Progress in Cardiovascular Diseases skriver forskarna James J DiNicolantonio och James H O’Keefe att forskning visar att det är socker och inte mättat fett som ger hjärtsjukdom.
Teorin om att det är mängden mättat fett i vår kost som huvudsaklig orsak till förhöjt kolesterol och hjärtsjukdom härrör från forskning från 1950-talets början och den amerikanske forskaren Ancel Keys. Det var dennes teorier som sedan blev vägledande för de hälsoråd som både American Heart Association och USA:s regering ställde sig bakom under 1960- och 70-talen.

► Läs också: Historien om hur sockerindustrins egna forskning satte EU:s rekommendationer om sockerintag

 

1950-talets observationsstudier
Vid samma tidpunkt fanns det dock en brittisk fysiolog vid namn John Yudkin som hävdade att det snarare var sockerintaget man skulle skylla på, gällande både förekomsten av och dödligheten i kranskärlssjukdom.
Både Yudkin och Keys tog stöd för sina teorier med hjälp av observationsstudier, eftersom människor äter mat snarare än enskilda näringsämnen.
Men mat med mycket mättat fett brukar också vara detsamma som mat med mycket socker - vilket får som följd att de som äter mycket socker också äter mycket mättat fett.

Har utvärderat gammal och ny forskning
Tillsammans med studiens medförfattare, läkaren Sean C Lucan från Albert Einstein College of Medicine har DiNicolantonio och O'Keefe utvärderat alla de forskningsbevis som finns som länkar mättat fett och socker till hjärtsjukdom. Av dessa bevis drar de slutsatsen att sockerkonsumtion, särskilt i form av raffinerat socker, är en större riskfaktor för hjärtsjukdom än mättat fett.

Läs också: 5 tips för naturlig hjärthälsa

Forskare: "Vi har ökad förståelse idag"
– Medan originalstudierna som våra kostråd sedan länge bygger på till stor del bestod av observationer, har vi idag mer än ett halvt sekel av data och en ökad förståelse för hur näring påverkar kroppen och särskilt hjärtat, säger DiNicolantonio.

Vissa typer av mättat fett tvärtom bra för hjärtat
De metaboliska aspekter av mättat fett är komplexa men befintlig forskning tyder på att vissa av fettsyrorna faktiskt kan ge mätbara fördelar för lipidprofiler och risken för hjärt-och kärlsjukdom. Till exempel ökar vissa mättade fettsyror HDL-kolesterolet, som ofta kallas det "goda kolesterolet", eftersom detta lipoprotein också är kopplat till minskad risk för hjärtkärlsjukdom.

► Läs också: Näringsexperten: ”Så blir du av med sötsuget en gång för alla”

 

Höjer kolesterolet och triglyceriderna
Att byta ut de mättade fetterna innebär, nästan oundvikligen, att man istället ersätter dem med någonting annat. När det då istället blir kolhydrater, och särskilt raffinerade kolhydrater som socker, som ersätter det mättade fettet får detta istället en negativ inverkan på kolesterolet. Det goda kolesterolet (HDL) tenderar att minska och de farliga triglyceriderna ökar.
Som tidigare nämnts äter inte människor enskilda fettsyror utan livsmedel som är en blandning av olika fettsyror och andra livsmedelskomponenter. Medan höga intag av processat kött, som charkuteriprodukter, kan öka risken för hjärtsjukdom sägs risken inte öka på samma sätt när det mättade fettet kommer från mejerikällor, även om intaget är högt. Tvärtom verkar risken minska.

► Läs också: Statiner kan öka risken för diabetes med 50 procent

Kraftigt försämrade hälsomarkörer efter bara några veckor på sockerrik kost
Att konsumera en sockerrik kost har på bara några veckor visat att det innebär en mängd avvikelser hos patienter med hjärt-och kärlsjukdom, som till exempel förhöjt totalkolesterol, triglycerider, LDL (det "onda" kolesterolet), oxiderat LDL, urinsyra, insulinresistens samt onormal glukostolerans, lågt HDL (det "goda" kolesterolet) samt förändrad blodplättsfunktion (trombocyter).
Den totala effekten av att att äta en sockerrik kost, när det gäller nämnda hälsomarkörer, är alltså sannolikt mer skadlig för allmänhälsan än en ökad konsumtion av mättat fett, vilken kan öka LDL men samtidigt höja HDL.

► Läs också: 10 anledningar till att inte äta godis

Socker kan orsaka fettlever - den största riskfaktorn för hjärtsjukdom
Tillsatt fruktos - vanligtvis i form av sackaros (vanligt bordssocker framställt från sockerbetor) eller det som kallas high fructose corn syrup, HFCS, (ett "värstingsocker" som framställs genom att industrin bryter ner exempelvis majsstärkelse till glukos och sedan omvandlar en del av glukosen till fruktos) - i processad mat och dryck verkar speciellt farligt och potent att orsaka skada. Konsumtion av dessa typer av socker kan leda till leptinresistens, ett nyckelhormon för upprätthållandet av normal kroppsvikt.
Överkonsumtion av tillsatt fruktos ökar otvivelaktigt risken för fetma, som också är en riskfaktor för hjärtkärlsjukdom. Ett överskott av fruktos ökar också markant risken för att drabbas av fettlever, som är den vanligaste leversjukdomen i USA och en väldigt stark, oberoende riskfaktor för hjärtsjukdom. Sambandet mellan fettlever och hjärt- och kärlsjukdom är starkare än sambandet mellan hjärt- och kärlsjukdom och rökning, högt blodtryck, diabetes, att vara av manligt kön, högt kolesterol eller metabolt syndrom.

► Läs också: "Livsmedelsverket missar målet när de skyller på saltet - det är sockrets fel"

 

Dolt socker största orosmolnet
Socker som finns naturligt i frukter och grönsaker utgör ingen ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom. Problemet är raffinerat socker, där det dolda sockret i processad mat är det största orosmolnet. Produkter med tillsatt socker utgör 75 procent av all förpackad mat och dryck i USA och innehåller för det mesta sackaros eller HFCS, vilket verkar öka risken för hjärtsjukdom till och med mer än andra typer av socker - till exempel glukos.
En kost rik på socker har också visat sig främja så kallad prediabetes och diabetes, två tillstånd som innebär kraftigt ökad risk för hjärtsjukdom - och speciellt en allvarlig förträngning av vänster huvudkranskärl.

Bästa rådet för hjärtat: "Ät riktig mat och undvik processade livsmedel"
Processade livsmedel är ofta källan till mättat fett men skadan som associeras med att äta dessa produkter har framför allt att göra med att de är just processade, vilket innebär mycket tillsatsämnen och dolt socker. Det bästa råden anses därför vara att undvika hel- och halvfabrikat och att styra bort från mat som kan vara skadlig - det vill säga light-produkter och fabrikspackade livsmedel med stora mängder dold, tillsatt, sötning.
– Efter en noggrann analys av bevisen verkar det lämpligt att rekommendera att kostråden skiftar sitt fokus från att rekommendera att man minskar mängden mättat fett mot att istället rekommendera att man undviker tillsatt socker, säger doktor DiNicolantonio.
–Viktigast är att rekommendationerna uppmuntrar till att äta riktig mat och till att undvika processade livsmedel.

Studien: "The Evidence for Saturated Fat and for Sugar Related to Coronary Heart Disease" James J. DiNicolantonio, Sean C. Lucan, James H. O'Keefe.
Artikeln: Low saturated fat diets don't curb heart disease risk or help you live longer (extern länk)

Av Isabelle G Hedander

Källa: MedicalXpress


Fakta

Bakom varje hjärtinfarkt och många fall av stroke ligger ateroskleros, eller åderförfettning, som det heter i folkmun. Blodfetter lagras i kärlväggarna som blir trängre tills blodet inte längre kan komma fram.

Det finns framför allt två sorters fett i blodet – kolesterol och triglycerider. Triglyceriderna används som energi i kroppen, och kolesterolet behövs för att bygga celler och bilda hormoner. Blir blodfetterna för höga kan det börja lagras fett inne i blodkärlen, vilket kan leda till olika hjärt-kärlsjukdomar.

Mängden blodfetter påverkas mycket av ärftliga anlag men vad du äter och hur mycket du rör på dig är också av betydelse. Högt kolesterol märks sällan av men vissa kan få senknutor eller vit-gula avlagringar kring ögonen, men det är ovanligt.

Riskfaktorer
Om du har föräldrar eller syskon som har fått en hjärt-kärlsjukdom i tidig ålder är det bra att få blodfettvärdena kontrollerade. Med tidig ålder menas före 55 år för män och före 65 år för kvinnor. Om du vet att höga kolesterolvärden finns i släkten är det också ett skäl att ta reda på vilka värden du har.

Andra riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom är diabetes, rökning, högt blodtryck, felaktiga matvanor och fetma eller övervikt.
Källa: Vårdguiden och Hjärt-lungfonden.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

 

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

 

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?

oxe och röda kinesiska lyktor

Nu startar firandet av det kinesiska nyåret

Fakta

Idag den 12 februari startar firandet av det kinesiska nyåret, festligheter som varar i cirka två veckor. Kineserna följer två kalender, dels den västerländska och dels den egna tideräkningen med månkalender. Och nu lämnar kineserna råttans år för oxen, som säga betyda ett mer harmoniskt år.

 

Leende kvinna på café

Mjölksyrabakterierna hjälpte Erikas mage

Hälsa

Erika Estlander har varit laktosintolerant sedan tonåren och som vuxen också känslig för gluten. Viss mat förvärrar magproblemen, men så länge hon är noga med vad hon äter så slipper hon svullnad. I våras hittade hon en typ av probiotika med 15 olika bakteriestammar. Nu kan hon till och med äta en kanelbulle – utan att magen sväller eller smärtar.

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i februari kan det kännas tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en ny europeisk studie där Umeå universitet deltagit.