Ny rapport: Få gör något åt sina sömnproblem | Kurera.se

Ny rapport: Få gör något åt sina sömnproblem

Sju av tio svenskar lider av sömnproblem.
Vanligaste behandlingen?
Receptbelagda läkemedel eller att inte göra något alls.

Sömn är livsviktigt. Genom att sova ordentligt håller vi oss friska både fysiskt och psykiskt. Men sömnproblem har blivit vanligare på senare tid.

Lifes nya rapport Hälsobarometern 2019 visar nu att sju av tio svenskar drabbats av sömnproblem det senaste året.
Och vanligast är det att medicinera. En av fem uppger att de behandlar med receptbelagda läkemedel. Knappt en av tio har använt sig av växtbaserade läkemedel och kosttillskott.

 

Läs också: Sex av tio svenskar sover för lite och grubblar över jobb och pengar

Drygt hälften har inte gjort något alls åt sina sömnproblem
Dock uppger drygt hälften att de inte gjort något alls för att behandla sina sömnproblem.

Arne Lowden, docent vid Stressforskningsinstitutet
Foto: Stockholms universitet

Det är vanligt att drabbas av tillfälliga sömnproblem, men har man kroniska besvär måste man söka vård, menar Arne Lowden, docent vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.
– Det är också viktigt att komma ihåg att sömnmedel löser ju inte grundorsakerna till sömnproblemen, de bara mildrar symptomen, säger han.

 

Läs också: Ny forskning: Kvinnor bör slappa mer på soffan efter jobbet

80 procent av kvinnorna har svårt att sova
I rapporten har man undersökt hur svenskarna ser på sina kost- och träningsvanor, sömn och stress. Hela 74 procent har lidit av sömnproblem det senaste året, och 80 procent av kvinnorna upplever svårigheter med att sova medan motsvarande siffra för männen är 68 procent.
– Kvinnor har oftare problem med själva insomningen och att de vaknar under natten och för tidigt, män har mer snarkproblematik.

En starkt bidragande orsak till insomningsbesvär är stress, menar Arne Lowden.
– Stress kan leda till alltifrån ont i magen till eksem eller sömnproblem. Man behöver ägna tid till att fastställa vad som orsakar sömnstörningen och försöka angripa roten.

 

Men det finns naturliga sätt som både hjälper en att komma ner i varv och bidrar till en bättre sömn. Bland annat bör man undvika blått ljus, som finns i mobiltelefoner och datorer, sent på kvällen, ha lite svalt när man ska sova och även stänga ute problem från sovrummet.
– Mängden dagsljus och motion tycks också ha stor påverkan. Exempelvis är yngre kvinnor och äldre människor de grupper som vistas minst utomhus, och de som äter mest antidepressiva och sömnmedel.

Läs också: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Ändra sin kost
Man kan också få hjälp med sina sömnproblem genom KBT-inriktad behandling eller genom att ändra sin kost.
Det som är viktigast är att äta regelbundna måltider och se till att man inte förlägger dem på fel tider på dygnet, enligt Arne Lowden.
– Jobbar man natt så undvik svårsmält mat på nätterna. Man ska inte heller dricka kaffe, energidrycker eller alkohol som alla ställer höga krav på ämnesomsättningen, när kroppen egentligen behöver fokusera på att få god sömn.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.