Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ny rapport: Få gör något åt sina sömnproblem

Sju av tio svenskar lider av sömnproblem.
Vanligaste behandlingen?
Receptbelagda läkemedel eller att inte göra något alls.

Sömn är livsviktigt. Genom att sova ordentligt håller vi oss friska både fysiskt och psykiskt. Men sömnproblem har blivit vanligare på senare tid.

Lifes nya rapport Hälsobarometern 2019 visar nu att sju av tio svenskar drabbats av sömnproblem det senaste året.
Och vanligast är det att medicinera. En av fem uppger att de behandlar med receptbelagda läkemedel. Knappt en av tio har använt sig av växtbaserade läkemedel och kosttillskott.

 

Läs också: Sex av tio svenskar sover för lite och grubblar över jobb och pengar

Drygt hälften har inte gjort något alls åt sina sömnproblem
Dock uppger drygt hälften att de inte gjort något alls för att behandla sina sömnproblem.

Arne Lowden, docent vid Stressforskningsinstitutet
Foto: Stockholms universitet

Det är vanligt att drabbas av tillfälliga sömnproblem, men har man kroniska besvär måste man söka vård, menar Arne Lowden, docent vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.
– Det är också viktigt att komma ihåg att sömnmedel löser ju inte grundorsakerna till sömnproblemen, de bara mildrar symptomen, säger han.

 

Läs också: Ny forskning: Kvinnor bör slappa mer på soffan efter jobbet

80 procent av kvinnorna har svårt att sova
I rapporten har man undersökt hur svenskarna ser på sina kost- och träningsvanor, sömn och stress. Hela 74 procent har lidit av sömnproblem det senaste året, och 80 procent av kvinnorna upplever svårigheter med att sova medan motsvarande siffra för männen är 68 procent.
– Kvinnor har oftare problem med själva insomningen och att de vaknar under natten och för tidigt, män har mer snarkproblematik.

En starkt bidragande orsak till insomningsbesvär är stress, menar Arne Lowden.
– Stress kan leda till alltifrån ont i magen till eksem eller sömnproblem. Man behöver ägna tid till att fastställa vad som orsakar sömnstörningen och försöka angripa roten.

 

Men det finns naturliga sätt som både hjälper en att komma ner i varv och bidrar till en bättre sömn. Bland annat bör man undvika blått ljus, som finns i mobiltelefoner och datorer, sent på kvällen, ha lite svalt när man ska sova och även stänga ute problem från sovrummet.
– Mängden dagsljus och motion tycks också ha stor påverkan. Exempelvis är yngre kvinnor och äldre människor de grupper som vistas minst utomhus, och de som äter mest antidepressiva och sömnmedel.

Läs också: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Ändra sin kost
Man kan också få hjälp med sina sömnproblem genom KBT-inriktad behandling eller genom att ändra sin kost.
Det som är viktigast är att äta regelbundna måltider och se till att man inte förlägger dem på fel tider på dygnet, enligt Arne Lowden.
– Jobbar man natt så undvik svårsmält mat på nätterna. Man ska inte heller dricka kaffe, energidrycker eller alkohol som alla ställer höga krav på ämnesomsättningen, när kroppen egentligen behöver fokusera på att få god sömn.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

 

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.