Ny rapport: Få gör något åt sina sömnproblem

Sju av tio svenskar lider av sömnproblem.
Vanligaste behandlingen?
Receptbelagda läkemedel eller att inte göra något alls.

 

Sömn är livsviktigt. Genom att sova ordentligt håller vi oss friska både fysiskt och psykiskt. Men sömnproblem har blivit vanligare på senare tid.

Lifes nya rapport Hälsobarometern 2019 visar nu att sju av tio svenskar drabbats av sömnproblem det senaste året.
Och vanligast är det att medicinera. En av fem uppger att de behandlar med receptbelagda läkemedel. Knappt en av tio har använt sig av växtbaserade läkemedel och kosttillskott.

 

Läs också: Sex av tio svenskar sover för lite och grubblar över jobb och pengar

Drygt hälften har inte gjort något alls åt sina sömnproblem
Dock uppger drygt hälften att de inte gjort något alls för att behandla sina sömnproblem.

 

Arne Lowden, docent vid Stressforskningsinstitutet
Foto: Stockholms universitet

Det är vanligt att drabbas av tillfälliga sömnproblem, men har man kroniska besvär måste man söka vård, menar Arne Lowden, docent vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.
– Det är också viktigt att komma ihåg att sömnmedel löser ju inte grundorsakerna till sömnproblemen, de bara mildrar symptomen, säger han.

Läs också: Ny forskning: Kvinnor bör slappa mer på soffan efter jobbet

 

 

80 procent av kvinnorna har svårt att sova
I rapporten har man undersökt hur svenskarna ser på sina kost- och träningsvanor, sömn och stress. Hela 74 procent har lidit av sömnproblem det senaste året, och 80 procent av kvinnorna upplever svårigheter med att sova medan motsvarande siffra för männen är 68 procent.
– Kvinnor har oftare problem med själva insomningen och att de vaknar under natten och för tidigt, män har mer snarkproblematik.

En starkt bidragande orsak till insomningsbesvär är stress, menar Arne Lowden.
– Stress kan leda till alltifrån ont i magen till eksem eller sömnproblem. Man behöver ägna tid till att fastställa vad som orsakar sömnstörningen och försöka angripa roten.

Men det finns naturliga sätt som både hjälper en att komma ner i varv och bidrar till en bättre sömn. Bland annat bör man undvika blått ljus, som finns i mobiltelefoner och datorer, sent på kvällen, ha lite svalt när man ska sova och även stänga ute problem från sovrummet.
– Mängden dagsljus och motion tycks också ha stor påverkan. Exempelvis är yngre kvinnor och äldre människor de grupper som vistas minst utomhus, och de som äter mest antidepressiva och sömnmedel.

Läs också: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Ändra sin kost
Man kan också få hjälp med sina sömnproblem genom KBT-inriktad behandling eller genom att ändra sin kost.
Det som är viktigast är att äta regelbundna måltider och se till att man inte förlägger dem på fel tider på dygnet, enligt Arne Lowden.
– Jobbar man natt så undvik svårsmält mat på nätterna. Man ska inte heller dricka kaffe, energidrycker eller alkohol som alla ställer höga krav på ämnesomsättningen, när kroppen egentligen behöver fokusera på att få god sömn.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

 

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.

Kryddiga vegobollar med pigga ärtor

Mat

Ett recept du måhända kommer sucka över eftersom det innehåller en hel del kryddor, men det är inte några konstiga kryddor utan kryddor du hittar i din vanliga matbutik, lovar Mattias Kristiansson på tidningen VEGO – som verkligen lovordar denna maträtt. "De här bollarna är världsbäst eftersom de smakar så enormt mycket, doftar av Mellanöstern och är klara på nolltid".