Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna sover

Ny studie: De timmar du sover har större betydelse än vad du tror

Alla vet hur det känns när sömnen har varit dålig en period. Och ingen har väl missat att lite sömn och perioder av sömnlöshet på sikt kan ge sjukdomar. En ny svensk studie visar en tydlig koppling mellan hur länge man sover och sjukdomar i hjärta-kärl och typ-2 diabetes.

Att sova för lite gör dig trött, hängig och lättretlig. En av tre svenskar har problem med sömnen lite då och då. Länge har vi känt till att dålig sömn kan leda till hjärt-kärlsjukdomar och typ-2 diabetes men sömnlösa nätter kan också bidra till övervikt, sämre minne och immunförsvar. Men bilden är komplex och ibland misstänker man att det är själva sjukdomen som gett sömnproblem.

 

En ny studie som är gjord vid Lunds och Uppsala universitet visare ett tydligt samband mellan antalet timmar man sover och ett antal biomarkörer som är kopplade till kardiometabola sjukdomar – hjärt-kärlsjukdomar och typ 2-diabetes.

LÄS OCKSÅ: Sömnbrist påverkar våra tarmbakterier

Komplext mönster

Sölve Elmståhl, professor i geriatrik och koordinator vid EpiHealth vid Lunds universitet som är en av forskarna bakom studien säger:

– Med en ökad kunskap om själva mekanismerna för utveckling av sjukdom ökar möjligheterna för en mer specifik och riktad behandling.

Tidigare forskning har visat att förutom brist på sömn kan även för mycket sömn bidra till sjukdom. Man känner att proteiner eller biomarkörer som finns i blodet har en tydlig koppling till metabola och kardiovaskulära sjukdomar.

– Det här är en av de första studierna där man tittar på sambandet mellan biomarkörer och sömnstörningar för att se om det sambandet håller. Det finns ett oerhört komplext mönster bakom sjukdomsutvecklingen. Vi hoppas kunna bidra med en pusselbit, säger Sölve Elmståhl.

 

LÄS OCKSÅ: Håll dig frisk med mer sömn

Stor databas

Forskarna har använts sig av data och blodprov från en befolkningsstudie på 25 000 personer från Malmö och Uppsala. Personerna var mellan 45 och 75 år och bland dessa svarade 2 430 personer på frågor om sömn. Nio av tio hade en bra sömn, men åtta procent sov mindre än sex timmar per natt och fyra procent sov mer än nio timmar.

Om det sömnstörningarna som ligger bakom att proteinmarkörerna förändras eller inte, det vet man inte. Sannolikt är det fler olika faktorer som bidrar till att en person blir sjuk. Kan man identifiera mekanismerna bakom så kan framtida behandlingar också bli bättre.

Av Inger Palm

Källa: Lunds universitet


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.