Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

hjärtformade fruktskålar

Studie: Frukt kan vara bra för diabetiker

Många diabetiker är rädda för att frukt ska höja blodsockret och undviker det men enligt en ny studie kan färsk frukt faktiskt tvärtemot vad man tidigare trott vara gynnsamt för diabetiker.

Det är forskare från Kina och Storbritannien som har undersökt personer med diabetes och det visade sig att de som åt frukt mer än tre dagar i veckan minskade risken att dö i förtid med 17 procent. De löpte dessutom 13–28 procents lägre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar till följd av diabetes än de som åt frukt mindre än en gång per vecka skriver SVT Nyheter.

 

 

Vanligt med diabetes bland dem som aldrig åt frukt

Forskarna såg även att ett högt intag av färsk frukt hos friska personer minskade risken att drabbas av diabetes med 12 procent, jämfört med de som åt frukt sällan eller aldrig. Bland de som aldrig åt frukt var tre gånger så många diabetiker.

LÄS OCKSÅ: Matologi – ett råvarulexikon för medvetet ätande

 

Fruktens inverkan

Det är troligen det höga sockerinnehållet i frukt som gör att många diabetiker undviker frukt, trots att hälsofördelarna skriver SVT. Forskarna ville därför undersöka hur frukt inverkar på risken att drabbas av diabetes och komplikationer för de som redan drabbats.

I studien deltog 512 891 vuxna kineser mellan 30 och 79 år. De följdes under sju år och forskarna dokumenterade både nya fall av diabetes samt tittade på dödsfall och uppkomsten av hjärt- och kärlsjukdom hos de som redan hade diabetes.

LÄS OCKSÅ: Vanliga gifter som kan utlösa diabetes

 

Välj rätt frukt

Studien, som publiceras i PLOS Medicine, stärker fruktens roll i förebyggandet och behandlingen av diabetes menar Sofia Carlsson, docent i epidemiologi vid institutet för miljömedicin vid Karolinska Institutet som säger till SVT att studien ger stöd åt Socialstyrelsens rekommendationer att diabetiker bör äta frukt. Dock menar kollegan Bahareh Rasouli, medicine doktor och nutritionist att man kan behöva begränsa sitt intag eller undvika vissa typer av frukt med högt GI.

 

 

Antalet diabetiker ökar

Antalet diabetiker i världen ökar ständigt, det gäller framförallt diabetes typ 2 som tidigare kallades åldersdiabetes. Enligt Världshälsoorganisationen beräknas sammanlagt 422 miljoner världen över lida av någon form av diabetes idag. I Sverige har sju procent av den vuxna befolkningen diabetes och även här ökar den siffran.

LÄS OCKSÅ: Fem skäl att äta mer bönor

 

"Studier av det här slaget viktiga"

Sjukdomen är sammanknippad med stor risk för komplikationer som exempelvis hjärt- och kärlsjukdom. Då diabetes anses vara en obotlig sjukdom är önskan stor att hitta sätt att förebygga sjukdomen men även motverka komplikationer för de som redan drabbats. Därför är enligt Sofia Carlsson studier av det här slaget viktiga.

Av redaktionen

Källa: Svt Nyheter

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.