Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kreativt skapande minskar stress visar forskning

Oavsett om du är en etablerad konstnär eller ritar streckgubbar kan konstutövande väsentligt reducera halterna av stresshormonet kortisol i kroppen. Det visar en ny brittisk studie.

Det krävs vare sig tidigare erfarenheter eller något särskild talang för att ha fördelar av att skapa, effekten är samma för alla enligt studien. ”Något som både förvånar och inte förvånar enligt Girija Kaimal, biträdande professor i kreativ konsterterapi.

Alla är kreativa och kan vara uttrycksfulla
"Det var ingen överraskning eftersom det är kärnan i konstterapi: Alla är kreativa och kan vara uttrycksfulla inom bildkonsten när de arbetar i en stödjande miljö. Med detta sagt, förväntade jag mig att kanske effekterna skulle bli starkare för dem med tidigare erfarenhet. " Resultaten av studien publicerades i Art Therapy under rubriken "Reduktion av kortisolnivåer och deltagarnas svar efter konstutövande."

LÄS OCKSÅ: Nu ska teaterns hälsofrämjande effekter utredas

Kortisol uppmättes i saliv
Så kallade biomarkörer är biologiska indikatorer som exempelvis hormoner som kan användas för att mäta tillstånd i kroppen,  som exempelvis stress. Kortisol är ett sådant hormon och mättes i studien genom salivprover. Ju högre en persons kortisolnivå är, desto mer stressad är personen med största sannolikhet.

 

LÄS OCKSÅ: Att sjunga gör dig lugn och stark

Målade och skulpterade
I studien medverkade 39 vuxna, från 18 till 59 år, som fick en 45 minuter lång lektion, kortisolnivåerna mättes före och efter. Material som fanns att tillgå var pennor och papper, modelllera och kollagematerial. Inga riktlinjer gavs och varje deltagare kunde använda något av de material de valde att skapa det konstverk de önskade. En konstterapeut var närvarande under aktiviteten för att hjälpa om deltagaren behövde något.
Av dem som deltog i studien uppgav knappt hälften att de hade begränsad erfarenhet av att skapa konst.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Kortisolnivåerna sänktes hos 75 procent
Forskarna fann att kortisolnivåerna sänktes hos hela 75 procent av deltagarnas under de 45 minuter som de ägnade sig åt skapande verksamhet. Och medan det var viss variation i hur mycket kortisolnivåer sänktes, fanns ingen korrelation mellan tidigare erfarenhet och lägre nivåer. Deltagarna redogjorde även skriftligt för sina upplevelser . "Det var väldigt avkopplande," skrev en. En annan skrev bland annat att: ”Konsten hjälpte mig att sätta saker i perspektiv.”

LÄS OCKSÅ: Dansk studie: Livemusik är bra för hälsan

Kortisolnivåerna ökade hos vissa
Emellertid registrerade ungefär 25 procent av deltagarna faktiskt högre nivåer av kortisol – men det behöver inte nödvändigtvis vara något negativt.
"En viss mängd kortisol är viktigt för att fungera," förklarade Kaimal. Våra kortisolnivåer varierar under dagen och normalt sett  är nivåerna som högst på morgonen och ger oss en energiuppgång i början av dagen. De ökade halterna hos deltagarna kan vara en följd av engagemang och att de försattes i ett upphetsningstillstånd, menar hon.

Av redaktionen

Källa: PsyPost 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

 

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.