Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ny studie: Multiträning förebygger glömska hos äldre

Fakta

FINGER är ett akrynom för (Finnish, Geriatric, Intervention Study to Prevent Cognitive Impairment and Disability) En studie som på samordnats av institutet för hälsa och välfärd.
Följande har medverkat som aktörer:

Sverige:
Karolinska institutet
Umeå Universitet

Finland:
Itä-Suomen yliopisto (Östra Finlands universitet)
Helsingfors universitet
Uleåborgs universitet

Två års multiträning ordineras om du ligger i riskzonen för demens. Det visar en ny studie.
– Resultaten är mycket viktiga eftersom de visar att minnet går att påverka, säger Anna Stigsdotter Neely, forskare vid Umeå Universitet.

Resultaten av studien har publicerats i den högt ansedda tidskriften Lancet och ger nya insikter om hur minnesstörningar hos äldre kan förebyggas.
– Resultaten är mycket viktiga eftersom de visar att minnet går att påverka genom att vi håller oss aktiva både fysiskt och mentalt, säger Anna Stigsdotter Neely, som forskar vid institutionen för psykologi, till Samfak på Umeå universitet.

Studie på personer med förhöjd demensrisk
I den finsk-svenska FINGER-studien deltog 1260 finländska deltagare i åldrarna 60-77 år, alla med en förhöjd risk för demens. Deltagarna delades slumpmässigt in i två grupper, där båda grupperna fick öva på att lägga ord och siffror på minnet och sedan försöka minnas så mycket som möjligt.

 

Läs också - Ny forskning: Gurkmeja möjligt steg för bot mot Alzheimers

Grupperna fick olika typer av hälsoråd
En av grupperna blev utvald som multiträningsgrupp, vilket innebär att få råd gällande kognitiv träning, kost och fysisk träning. Multigruppen fick även hjälp med det medicinska aspekterna såsom kontroll av blodtryck men mera. Den andra så kallade ”kontrollgruppen” fick endast råd om hälsan och levnadssätt.

31 procent högre risk
Den aktuella behandlingen pågick i två år. Efter dessa år talade resultaten om att de som fick aktiv träning förbättrades mer i flera kognitiva förmågor. De visade även att kontrollgruppen löpte så mycket som 31 procent högre risk att drabbas av en försämrad kognitiv förmåga. Multiträningsgruppen däremot visar att det går att förbättra och bevara den kognitiva förmågan.

Läs också: 4 livsval som minskar risken för demenssjukdom

"Första omfattande randomiserade studien i världen"
På grund av att studien fokuserar på en helhetssyn är studien unik, anser forskaren Anna Stigsdotter Neely:
– Det är den första omfattande randomiserade kontrollerade studien i världen med fokus på att förebygga kognitiva nedsättningar genom att adressera kända påverkbara riskfaktorer för demenssjukdom. Den visar hur viktigt det är att vara kognitivt och fysiskt aktiv och leva ett hälsosamt liv, säger hon.

Läs också: Det går att förebygga demens – så gör du

 

Skydd mot demens

Forskaren Anna Stigsdotter Neely och Tony Qwillbard vid Umeå universitet. Foto: Ulrika Sahlén.

Effekten av kognitiv träning vid utmattningssyndrom
Umeå universitet har ansvarat för de kognitiva delen i FINGER-studien och har enligt Anna Stigsdotter Neely öppnat upp för flera studier i institutionen för psykologi.
I framtiden hoppas hon att de ska kunna ge svar på vilka effekter kognitiv träning har på till exempel: Uttmattningssyndrom, Parkinssons sjukdom, samt ungdomar som hamnat i riskzonen för risk- och antisociala beteenden.

Läs också: D-vitaminbrist ökar risken för demens och alzheimers sjukdom

Av Linda Sandberg


Fakta

FINGER är ett akrynom för (Finnish, Geriatric, Intervention Study to Prevent Cognitive Impairment and Disability) En studie som på samordnats av institutet för hälsa och välfärd.
Följande har medverkat som aktörer:

Sverige:
Karolinska institutet
Umeå Universitet

Finland:
Itä-Suomen yliopisto (Östra Finlands universitet)
Helsingfors universitet
Uleåborgs universitet

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.