Ny studie: Multiträning förebygger glömska hos äldre

Fakta

FINGER är ett akrynom för (Finnish, Geriatric, Intervention Study to Prevent Cognitive Impairment and Disability) En studie som på samordnats av institutet för hälsa och välfärd.
Följande har medverkat som aktörer:

Sverige:
Karolinska institutet
Umeå Universitet

Finland:
Itä-Suomen yliopisto (Östra Finlands universitet)
Helsingfors universitet
Uleåborgs universitet

Två års multiträning ordineras om du ligger i riskzonen för demens. Det visar en ny studie.
– Resultaten är mycket viktiga eftersom de visar att minnet går att påverka, säger Anna Stigsdotter Neely, forskare vid Umeå Universitet.

Resultaten av studien har publicerats i den högt ansedda tidskriften Lancet och ger nya insikter om hur minnesstörningar hos äldre kan förebyggas.
– Resultaten är mycket viktiga eftersom de visar att minnet går att påverka genom att vi håller oss aktiva både fysiskt och mentalt, säger Anna Stigsdotter Neely, som forskar vid institutionen för psykologi, till Samfak på Umeå universitet.

Studie på personer med förhöjd demensrisk
I den finsk-svenska FINGER-studien deltog 1260 finländska deltagare i åldrarna 60-77 år, alla med en förhöjd risk för demens. Deltagarna delades slumpmässigt in i två grupper, där båda grupperna fick öva på att lägga ord och siffror på minnet och sedan försöka minnas så mycket som möjligt.

 

Läs också – Ny forskning: Gurkmeja möjligt steg för bot mot Alzheimers

Grupperna fick olika typer av hälsoråd
En av grupperna blev utvald som multiträningsgrupp, vilket innebär att få råd gällande kognitiv träning, kost och fysisk träning. Multigruppen fick även hjälp med det medicinska aspekterna såsom kontroll av blodtryck men mera. Den andra så kallade ”kontrollgruppen” fick endast råd om hälsan och levnadssätt.

31 procent högre risk
Den aktuella behandlingen pågick i två år. Efter dessa år talade resultaten om att de som fick aktiv träning förbättrades mer i flera kognitiva förmågor. De visade även att kontrollgruppen löpte så mycket som 31 procent högre risk att drabbas av en försämrad kognitiv förmåga. Multiträningsgruppen däremot visar att det går att förbättra och bevara den kognitiva förmågan.

Läs också: 4 livsval som minskar risken för demenssjukdom

“Första omfattande randomiserade studien i världen”
På grund av att studien fokuserar på en helhetssyn är studien unik, anser forskaren Anna Stigsdotter Neely:
– Det är den första omfattande randomiserade kontrollerade studien i världen med fokus på att förebygga kognitiva nedsättningar genom att adressera kända påverkbara riskfaktorer för demenssjukdom. Den visar hur viktigt det är att vara kognitivt och fysiskt aktiv och leva ett hälsosamt liv, säger hon.

Läs också: Det går att förebygga demens – så gör du

Skydd mot demens

Forskaren Anna Stigsdotter Neely och Tony Qwillbard vid Umeå universitet. Foto: Ulrika Sahlén.

Effekten av kognitiv träning vid utmattningssyndrom
Umeå universitet har ansvarat för de kognitiva delen i FINGER-studien och har enligt Anna Stigsdotter Neely öppnat upp för flera studier i institutionen för psykologi.
I framtiden hoppas hon att de ska kunna ge svar på vilka effekter kognitiv träning har på till exempel: Uttmattningssyndrom, Parkinssons sjukdom, samt ungdomar som hamnat i riskzonen för risk- och antisociala beteenden.

Läs också: D-vitaminbrist ökar risken för demens och alzheimers sjukdom

Av Linda Sandberg

Fakta

FINGER är ett akrynom för (Finnish, Geriatric, Intervention Study to Prevent Cognitive Impairment and Disability) En studie som på samordnats av institutet för hälsa och välfärd.
Följande har medverkat som aktörer:

Sverige:
Karolinska institutet
Umeå Universitet

Finland:
Itä-Suomen yliopisto (Östra Finlands universitet)
Helsingfors universitet
Uleåborgs universitet

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

röntgad sköldkörtel

Här är de vanligaste sköldkörtelsjukdomarna

Naturlig hälsa

International Thyroid Awareness Week pågår, en vecka vars uppgift är att öka kunskapen om sjukdomar och rubbningar i sköldkörteln. Allt fler drabbas, av dom främst kvinnor. Stress misstänks som en bov, men det finns flera sjukdomar och orsaker till att sköldkörtelns funktion störs. Här listar vi de vanligaste.     

balans

Få balans på hormonerna och må bra

Naturlig hälsa

Att hormonerna är i balans är viktigt för vårt välmående. Hamnar de i obalans påverkas vi på olika negativa sätt. Till exempel kan vi få besvär som akne, PMS, klimakteriebesvär, ändrad ämnesomsättning, minskad sexlust och problem med fertiliteten. Ekologisk, näringsrik bidrottninggelé har en vitaliserande effekt i kroppen. Den kan balansera vissa hormoner, vilket påverkar hälsan positivt.

sköldkörtelpussel

Kombinationsbehandling vid hypotyreos – det enda rätta?

Forskning

Underfunktion i sköldkörteln eller hypotyreos innebär att många av kroppens funktioner går på lågvarv. Bara i Sverige behandlas enligt Sköldkörtelförbundet cirka 458 000 personer, det vill säga 4 procent av befolkningen för tillståndet. Forskning visar dock att långt ifrån alla blir hjälpta av standardbehandlingen – snarare tvärtom.

acai desserrt och växt

Acai – Superbäret från Amazonas

Naturlig hälsa

Superfrukt, bär och andra växter har fått ett uppsving. Och den kanske främsta av dem alla är acai, ett bär från amazonas djungler med djup blåröd färg och mustig smak. Bäret har bland annat höga halter av nyttiga polyfenoler och är populärt att ha i smoothies och så kallade acai-bowlls.

emanuel nilsson medalj

“Hur gör man för att hitta sin egen version av lycka?”

Krönikan

Den tragiska nyheten om Tim Berling känd under artistnamnet Avicii lämnade ingen oberörd. Och många har sett och berörts av dokumentärfilmen på SVT där det tydligt framgår att framgång inte är lika med lycka. Föreläsaren Emanuel Nilsson skriver att förmågan att stanna upp och reflektera är den egenskap som behövs mest idag.

Testa dina sköldkörtelhormoner

Testa dina sköldkörtelhormoner

Erbjudanden

Med anledning av International Thyroid Awareness Week har du som Kureraläsare möjligheten att testa dina sköldkörtelhormoner hos Medisera som erbjuder Hälsokontroller via blodprov online till ett förmånligare pris.

Lena Hallengren: S vill satsa på tidiga insatser mot psykisk ohälsa hos unga

Politik

Under torsdagen meddelade Socialdemokraterna att de tänker sätta in extra resurser för att möta utvecklingen med ökande psykisk ohälsa bland barn och unga. Förslaget är att insatserna bland annat ska stärka Elevhälsan som även ska börja screena för psykisk ohälsa i syfte att fånga upp problem tidigt berättar Lena Hallengren, nytillträdd barn- äldre- och jämställdhetsminister för Kurera.

bovettefrallor susanne hovenäs

Frukostfrallor med bovete och nypon

Recept

Receptet på dessa saftiga frallor kommer från boken "Baka glutenfritt - matbröd och söta favoriter" av Susanne Hovenäs och Malin Randeniye. Nyponskalmjölet ger bröden en sötsyrlig ton som balanserar upp det bittra i bovetemjölet. 

Viktnedgång med hjälp av chili

Vikt

Felix Wedenell tränar fem till sex gånger i veckan. Men trots den hårda träningen har han lagt på sig några extra kilon runt midjan. Nyårslöftet var att ta bort övervikten och tack vare ett kosttillskott med chili har Felix lyckats gå ner sju kilo på bara sex veckor.

händer

Relationsskolan: Hur relaterar du på jobbet?

Mental hälsa

Arbetskamrater är ett kapitel för sig. Det är lätt att tro att alla på jobbet har samma mål och drivkraft som en själv. Men för att ha väl fungerande relationer på arbetsplatsen och nå uppsatta mål behöver allt vara uttalat menar relationsterapeuten Cornelia Södergren.

kaffe kopp ekg kurva av kaffebönor

Kaffe – bra eller dåligt för hjärtat?

Forskning

Kaffe – svart, krämigt, latte, macchiato, espresso. Det finns en uppsjö av varianter och smaker av drycken som är en del av många människors dagliga rutiner och sociala vanor. Men det finns de som avråds från att dricka kaffe, till exempel rekommenderar läkare ofta patienter med arytmi att avstå men nu visar studier att kaffe faktiskt i motsats till vad man tidigare trott kan hjälpa vid oregelbunden hjärtrytm.

äldre man i keps, man som går och gamla manshänder

Man – så håller du dig på benen vid 90

Forskning

Män som vill leva friska och klara sig utan hjälp på ålderns höst bör satsa på en rökfri tillvaro och en hälsosam diet, det visar forskning vid Uppsala universitet. Även om normalt midjemått var önskvärt gjorde det inget med lite hull – det kan tvärtom vara hälsosamt.

någon byter lakan i en säng och tvättmaskin

Hur ofta ska vi byta lakan i sängen?

Forskning

Tänker du på vad som finns mellan lakanen när du kryper ned i sängen på kvällen för att sova? Kanske dags att göra det. För även om vi inte ska vara överdrivet nitiska när det kommer till städning finns det många skäl att hålla sängen fräsch.

gröt, currygryta och grillad ananas

Lättlagat och gott i det gröna

Recept

Nu är våren här och vi kan äntligen njuta av härliga vårdagar ute i naturen. En dag med grillning ute i skogen eller en helg i tält kan vara uppfriskande. Dessa recept är enkla att tillaga över öppen eld eller i ett stormkök. De går även att förbereda hemma så det blir enkelt ute när hungern slår till.

Behåll vikten med mindful eating

Vikt

Mindfulness rekommenderas ofta för att minska stress och hjälpa oss vara mer närvarande men nu visar studier att mindfulness även kan hjälpa oss att bli av med övervikt och att dessutom hålla vikten. Elin Borg socionom, mindfulneslärare och kostrådgivare berättar hur.

Så får du fötterna fina inför sommaren

Hud

Nu när solen tittat fram är det också dags för fötterna att komma fram. Men de är kanske inte en så rolig syn då vi oftast inte prioriterat våra fötter under vintern. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips för garanterat sommarfina fossingar. 

Petra Månström

Större löparlycka med magnesium

Naturlig hälsa

Dags att ge sig ut i löpspåret? Fyll på med rätt näringsämnen för att maxa både resultat, effekt och välmående. Journalisten och löparentusiasten Petra Månström boostar med magnesium – en riktig träningshjälte bland mineraler, som minskar trötthet i musklerna och kan rädda dig från kramp.