Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ännu en studie bekräftar: Rödbetsjuice ökar atletisk förmåga

Är du idrottare och vill förbättra din prestation? Då ska du dricka rödbetsjuice.
Det visar allt mer forskning, nu senast en ny studie från University of Western Australia som visar att prestationen kan förbättras med 1,7 procent av att dricka rödbetsjuice.

Det är en prestationsökning som kan göra väldigt stor skillnad i idrotter med små marginaler. 

Att intag av rödbetsjuice ger direkta effekter på fysisk prestationsförmåga visar flera vetenskapliga studier som gjorts på senare år. Rödbetor bidrar bland annat till att förbättra den fysiska uthålligheten och får muskelcellerna att jobba mer effektivt.
Nu senaste en australisk studie utförd på elittävlande kajakpaddlare.

► Läs också: Därför ökar du din uthållighet av att dricka rödbetsjuice!

 

Australisk studie på kajakpaddlare på elitnivå
En studie från University of Western Australia, Western Australian Institute of Sport och Australian Institute of Sport har tittat på vilken effekt tillskott med rötbetor hade på sex nationellt tävlande manliga kajakpaddlare och fem internationellt tävlande kvinnliga kajakpaddlare vid West Australian Institute of Sport och National Regatta Centre.
Peter Peeling, en av studiens huvudförfattare, säger till tidningen Telegraph:
– Vi tittade på vilken skillnad som användningen av en kommersiellt tillgänglig 70 milliliters shot med rödbetsjuice gjorde när det gällde förmågan att hålla tempo samt för paddlingsekonomin för de involverade idrottarna.

Kostar paddlarna mindre energi
För utövare av sporter med små marginaler kan rödbetsjuice göra hela skillnaden, menar Peter Peeling.
– I laboratoriebaserade, fyra minuters test utförda med ergometer (arbetsmätutrustning), visade sig rödbetstillskott ha en liten effekt på själva distansen, men var effektiv när det gällde själva uppgiftskostnaden för de manliga kajakpaddlarna, säger han.
– När vi använde en större mängd rödbetsjuice (140 milliliter) bland våra kvinnliga deltagare under en fältbaserad 500 meters kajakpaddling fann vi en betydande prestationsförbättring på 1,7 procent.

► Läs också: Forskning: Rödbetsjuice hjälper hjärtsviktspatienter

Extra bra för sporter med små marginaler
1,7 procent kan tyckas lite - men Peter Peeling menar att med tanke på marginalen ofta är väldigt liten kan detta medföra förändringar som är ytterst relevanta. Som exempel drar han OS i London 2012 där marginalen mellan guld- och silvermedaljerna när det gällde männens 1000 meters race och damers 500 meters race bara var 0,3 procent respektive 1,0 procent.
– Om du kan hitta ett sätt att minska syrekostnaden för en viss aktivitet kan du förbättra förmågan att stå emot träningsintensiteten under en längre tidsperiod – eller så når du en högre prestationsnivå för samma ursprungliga syrekostnad, säger han.

 

Förbättrar explosivitet och aktiverar de snabba muskelfibrerna
– Rödbetsjuice är känt för att kunna förbättra din explosiva kraft och aktivera snabba muskelfibrer, även om aktuell forskning inte ännu helt har fastställt varför, berättar han.

Nytt fenomen som vuxit fram
I takt med att allt mer forskning visar på rödbetors positiva effekter för uthållighetssporter har ett nytt fenomen vuxit fram, berättar Peter Peeling.
– Användningen av detta naturliga grönsakstillskott har blivit allt populärare inom idrotten och att se en idrottare med röda rödbetsfärgade läppar vid ett uthållighetsevent är inte längre något ovanligt.

► Läs också: Bättre tid på milen med rödbetor

 

Bra både vid lågintensiv och högintensiv träning 
Vid lågintensiv träning minskar rödbetor kroppens syreförbrukning och vid högintensiv träning förbättrar de uthålligheten. Det har också visat sig att muskelcellernas energianvändning blir mer effektiv av rödbetor, vilket skulle kunna förklara den ökade uthålligheten.

Ny studie: Rödbetsjuice kan förbättra atletisk förmåga

Nitrater ger bättre syresättning och ett effektivt muskelarbete
Hemligheten verkar enligt den mesta forskning stavas nitrat. Det är ett ämne som det finns mycket gott om i rödbetor.
Nitrater omvandlas i kroppen till kväveoxid och fungerar kärlvidgande (vilket kan gynna även sexuell lust och förmåga). Kärlvidgningen gör att syre lättare når ut till cellerna och en bättre tillgång på syre innebär ett mer effektiv muskelarbete.
Dessutom bidrar det till att sänka blodtrycket och stärka immunförsvaret.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

 

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.