En äldre man i kostym springer stressad med en portfölj

Ny studie: Sänk ditt blodtryck – förhindra alzheimers

Minska risken för demens – 7 enkla tips

Du kan minska risken att drabbas av Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar. Här är de sju bästa tipsen på vad du kan göra själv.

  • 1. Rör på dig!
    Regelbunden motion minskar risken att utveckla Alzheimers sjukdom vid ett senare skede i livet. Träna så du blir varm åtminstone två -tre gånger i veckan. Undvik långvarigt stillasittande och kom ihåg den viktiga vardagsmotionen.

  • 2. Växla ner.
    Stress kan öka risken att drabbas, visar den senaste forskningen. Undvik negativ stress, ta hand om din nattsömn och se till att du får återhämtning.

  • 3. Kostkoll.
    Tänk på vad du stoppar i dig - undvik mättade fetter, ät mindre rött kött och ät mycket fisk, nötter, grönsaker, frukt och bär. Din mat ska vara rik på vitaminer. Särskilt viktigt är att inte ha brister, exempelvis på B12 och järn.

  • 4. Drick sunt.
    Tre till fem koppar kaffe om dagen tycks vara bra för hjärnan, enligt studier. Även te kan vara skyddande. Drick alkohol med måtta, hög konsumtion ökar risken.

  • 5. Umgås, hjärngympa och lär dig nya saker.
    Lär dig ett nytt språk, lös korsord, spela schack och odla dina sociala kontakter. Att hålla hjärnan in trim minskar risken för att utveckla demens. Dans är exempelvis väldigt bra, det är både socialt, mentalt och fysiskt aktivt.

  • 6. Håll normal vikt.
    Övervikt och fetma ökar risken för demens, visar forskningen.

  • 7. Fimpa.
    Rökning försämrar hjärt- och kärlfunktionen som är väldigt viktig för hjärnan.


Källa: Expressen

Att högt blodtryck ökar risken för alzheimers sjukdom är redan fastställt men nu visar ny forskning på ännu tydligare samband än man tidigare förstått.
Här är några knep på hur du sänker blodtrycket på naturlig väg.

Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen i Sverige uppskattas ha för högt blodtryck. Men många vet inte om att de är drabbade då det kan dröja länge innan man känner av det.

Tydligt samband mellan högt blodtryck och alzheimer
Sambandet mellan alzheimer och högt blodtryck är redan fastställt. Nu visar en ny omfattande studie med över 13 000 människor, gjord vid Michigan State University, dock ännu tydligare samband mellan högt blodtryck och alzheimer.
– Man har testat människor, som i dag är mellan 48-67 år gamla, under två decennier. Det nya i den här studien är att vi ser tydligt att om man låter människor gå med högt blodtryck ger det skador. Detta blir tydligare och tydligare, säger Joep Perk, hälsoprofessor vid Linnéuniversitet, till Expressen.

 

Viktigt sänka blodtrycket
Forskarna har kommit fram till att de som haft högt blodtryck och inte blivit tillräckligt behandlade riskerar att tappa en del av minnet.
I studien, som är publicerad i tidskriften Jama, undesöktes 13 476 personer, både män och kvinnor. De undersöktes för 20 år sedan och nyligen testades deltagarna igen.
Deltagarna har delats in i tre grupper: De med normalt blodtryck, de med högt blodtryck som fått behandling för det samt de med högt blodtryck som inte gjort något åt det.

Kan ge hjärnskador
Forskarna kom fram till att de som inte behandlats riskerar att tappa delar av minnet. Det är ingen dramatisk minnesförlust men resultatet visar tydligt på att de kan drabbas av demenssjukdomar som alzheimer.
Krister Westlund från Alzheimerföreningen säger att man vet att ojämnt blodtryck kan ge hjärnskador.
– Jag tror att blodtrycket är boven till mycket. Men många tar för slarvigt på blodtrycket, säger han till tidningen.

Läs mer om hur du kan sänka ditt blodtryck med hjälp av hälsokost.

Av Redaktionen


Minska risken för demens – 7 enkla tips

Du kan minska risken att drabbas av Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar. Här är de sju bästa tipsen på vad du kan göra själv.

  • 1. Rör på dig!
    Regelbunden motion minskar risken att utveckla Alzheimers sjukdom vid ett senare skede i livet. Träna så du blir varm åtminstone två -tre gånger i veckan. Undvik långvarigt stillasittande och kom ihåg den viktiga vardagsmotionen.

  • 2. Växla ner.
    Stress kan öka risken att drabbas, visar den senaste forskningen. Undvik negativ stress, ta hand om din nattsömn och se till att du får återhämtning.

  • 3. Kostkoll.
    Tänk på vad du stoppar i dig - undvik mättade fetter, ät mindre rött kött och ät mycket fisk, nötter, grönsaker, frukt och bär. Din mat ska vara rik på vitaminer. Särskilt viktigt är att inte ha brister, exempelvis på B12 och järn.

  • 4. Drick sunt.
    Tre till fem koppar kaffe om dagen tycks vara bra för hjärnan, enligt studier. Även te kan vara skyddande. Drick alkohol med måtta, hög konsumtion ökar risken.

  • 5. Umgås, hjärngympa och lär dig nya saker.
    Lär dig ett nytt språk, lös korsord, spela schack och odla dina sociala kontakter. Att hålla hjärnan in trim minskar risken för att utveckla demens. Dans är exempelvis väldigt bra, det är både socialt, mentalt och fysiskt aktivt.

  • 6. Håll normal vikt.
    Övervikt och fetma ökar risken för demens, visar forskningen.

  • 7. Fimpa.
    Rökning försämrar hjärt- och kärlfunktionen som är väldigt viktig för hjärnan.


Källa: Expressen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Steven Acuff tar den intuitiva vägen till hälsa

Intervju

När han föreläser i Stockholm gäller det att vara ute i god tid för att vara säker på att få en plats, Steven Acuff är en omtyckt och kunnig föreläsare och hälsorådgivare och har trogna anhängare sedan många år. Nyligen kom han ut med sin bok "Eating the wu way". I den här intervjun berättar han för Kurera om sin syn på mat och hälsa.

Debatt: “Gilla grisar – men på rätt sätt!”

Kurera debatt

I höst pågår en kampanj som under rubriken ”Gilla gris” ska få framför allt yngre svenskar att äta mer griskött. Samtidigt försämras djurskyddet och intressen verkar för att kultingar ska separeras tidigare från suggan, något som ökar risken för sjukdom vilket leder till att mer antibiotika behöver användas. Det skriver Åsa Hagelstedt, generalsekreterare i Djurskyddet Sverige som slår ett slag för en mer medveten köttproduktion och konsumtion.

Hjälp! Vad ska jag äta om jag är förstoppad?

Mage

Trög mage kan vi alla drabbas av då och då. Vid problem med förstoppning är kosten A och O. Brist på fibrer är ofta en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan bidra. Här kommer tips på några livsmedel som är särskilt bra att lägga till kosten för den som har problem att gå på toaletten.

 

Var med och fira nationella Fredagsfysdagen

Gravid/barn

Är du lärare eller förälder och vill hjälpa barnen till hälsosammare vanor och bättre förutsättningar i skolan? Då ska du uppmärksamma den här dagen lite extra. 20 september i år instiftas nämligen nationella Fredagsfysdagen av Susanna Almström – kvinnan bakom ”Skolmatslyftet en sockersmart skola” och ”Fredagsfys Sverige”.

Blomkålspizza med zucchini och fetaost

Recept

Potatispizza är knaprig och mättande utan alltför många konstigheter, något som uppskattas av de flesta barn. Dessutom är den enkel att göra. Detta recept från kokboken "Little green kitchen stories" är på en så kallad pizza bianca – utan tomatsås – med blomkålsbotten, ett smart sätt att få in mer grönsaker i pizzan.

 

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

 

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

 

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt.