En äldre man i kostym springer stressad med en portfölj

Ny studie: Sänk ditt blodtryck – förhindra alzheimers

Minska risken för demens – 7 enkla tips

Du kan minska risken att drabbas av Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar. Här är de sju bästa tipsen på vad du kan göra själv.

  • 1. Rör på dig!
    Regelbunden motion minskar risken att utveckla Alzheimers sjukdom vid ett senare skede i livet. Träna så du blir varm åtminstone två -tre gånger i veckan. Undvik långvarigt stillasittande och kom ihåg den viktiga vardagsmotionen.

  • 2. Växla ner.
    Stress kan öka risken att drabbas, visar den senaste forskningen. Undvik negativ stress, ta hand om din nattsömn och se till att du får återhämtning.

  • 3. Kostkoll.
    Tänk på vad du stoppar i dig - undvik mättade fetter, ät mindre rött kött och ät mycket fisk, nötter, grönsaker, frukt och bär. Din mat ska vara rik på vitaminer. Särskilt viktigt är att inte ha brister, exempelvis på B12 och järn.

  • 4. Drick sunt.
    Tre till fem koppar kaffe om dagen tycks vara bra för hjärnan, enligt studier. Även te kan vara skyddande. Drick alkohol med måtta, hög konsumtion ökar risken.

  • 5. Umgås, hjärngympa och lär dig nya saker.
    Lär dig ett nytt språk, lös korsord, spela schack och odla dina sociala kontakter. Att hålla hjärnan in trim minskar risken för att utveckla demens. Dans är exempelvis väldigt bra, det är både socialt, mentalt och fysiskt aktivt.

  • 6. Håll normal vikt.
    Övervikt och fetma ökar risken för demens, visar forskningen.

  • 7. Fimpa.
    Rökning försämrar hjärt- och kärlfunktionen som är väldigt viktig för hjärnan.


Källa: Expressen

Att högt blodtryck ökar risken för alzheimers sjukdom är redan fastställt men nu visar ny forskning på ännu tydligare samband än man tidigare förstått.
Här är några knep på hur du sänker blodtrycket på naturlig väg.

Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen i Sverige uppskattas ha för högt blodtryck. Men många vet inte om att de är drabbade då det kan dröja länge innan man känner av det.

Tydligt samband mellan högt blodtryck och alzheimer
Sambandet mellan alzheimer och högt blodtryck är redan fastställt. Nu visar en ny omfattande studie med över 13 000 människor, gjord vid Michigan State University, dock ännu tydligare samband mellan högt blodtryck och alzheimer.
– Man har testat människor, som i dag är mellan 48-67 år gamla, under två decennier. Det nya i den här studien är att vi ser tydligt att om man låter människor gå med högt blodtryck ger det skador. Detta blir tydligare och tydligare, säger Joep Perk, hälsoprofessor vid Linnéuniversitet, till Expressen.

 

Viktigt sänka blodtrycket
Forskarna har kommit fram till att de som haft högt blodtryck och inte blivit tillräckligt behandlade riskerar att tappa en del av minnet.
I studien, som är publicerad i tidskriften Jama, undesöktes 13 476 personer, både män och kvinnor. De undersöktes för 20 år sedan och nyligen testades deltagarna igen.
Deltagarna har delats in i tre grupper: De med normalt blodtryck, de med högt blodtryck som fått behandling för det samt de med högt blodtryck som inte gjort något åt det.

Kan ge hjärnskador
Forskarna kom fram till att de som inte behandlats riskerar att tappa delar av minnet. Det är ingen dramatisk minnesförlust men resultatet visar tydligt på att de kan drabbas av demenssjukdomar som alzheimer.
Krister Westlund från Alzheimerföreningen säger att man vet att ojämnt blodtryck kan ge hjärnskador.
– Jag tror att blodtrycket är boven till mycket. Men många tar för slarvigt på blodtrycket, säger han till tidningen.

Läs mer om hur du kan sänka ditt blodtryck med hjälp av hälsokost.

Av Redaktionen


Minska risken för demens – 7 enkla tips

Du kan minska risken att drabbas av Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar. Här är de sju bästa tipsen på vad du kan göra själv.

  • 1. Rör på dig!
    Regelbunden motion minskar risken att utveckla Alzheimers sjukdom vid ett senare skede i livet. Träna så du blir varm åtminstone två -tre gånger i veckan. Undvik långvarigt stillasittande och kom ihåg den viktiga vardagsmotionen.

  • 2. Växla ner.
    Stress kan öka risken att drabbas, visar den senaste forskningen. Undvik negativ stress, ta hand om din nattsömn och se till att du får återhämtning.

  • 3. Kostkoll.
    Tänk på vad du stoppar i dig - undvik mättade fetter, ät mindre rött kött och ät mycket fisk, nötter, grönsaker, frukt och bär. Din mat ska vara rik på vitaminer. Särskilt viktigt är att inte ha brister, exempelvis på B12 och järn.

  • 4. Drick sunt.
    Tre till fem koppar kaffe om dagen tycks vara bra för hjärnan, enligt studier. Även te kan vara skyddande. Drick alkohol med måtta, hög konsumtion ökar risken.

  • 5. Umgås, hjärngympa och lär dig nya saker.
    Lär dig ett nytt språk, lös korsord, spela schack och odla dina sociala kontakter. Att hålla hjärnan in trim minskar risken för att utveckla demens. Dans är exempelvis väldigt bra, det är både socialt, mentalt och fysiskt aktivt.

  • 6. Håll normal vikt.
    Övervikt och fetma ökar risken för demens, visar forskningen.

  • 7. Fimpa.
    Rökning försämrar hjärt- och kärlfunktionen som är väldigt viktig för hjärnan.


Källa: Expressen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.