En äldre man i kostym springer stressad med en portfölj

Ny studie: Sänk ditt blodtryck – förhindra alzheimers

Minska risken för demens – 7 enkla tips

Du kan minska risken att drabbas av Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar. Här är de sju bästa tipsen på vad du kan göra själv.

  • 1. Rör på dig!
    Regelbunden motion minskar risken att utveckla Alzheimers sjukdom vid ett senare skede i livet. Träna så du blir varm åtminstone två -tre gånger i veckan. Undvik långvarigt stillasittande och kom ihåg den viktiga vardagsmotionen.

  • 2. Växla ner.
    Stress kan öka risken att drabbas, visar den senaste forskningen. Undvik negativ stress, ta hand om din nattsömn och se till att du får återhämtning.

  • 3. Kostkoll.
    Tänk på vad du stoppar i dig - undvik mättade fetter, ät mindre rött kött och ät mycket fisk, nötter, grönsaker, frukt och bär. Din mat ska vara rik på vitaminer. Särskilt viktigt är att inte ha brister, exempelvis på B12 och järn.

  • 4. Drick sunt.
    Tre till fem koppar kaffe om dagen tycks vara bra för hjärnan, enligt studier. Även te kan vara skyddande. Drick alkohol med måtta, hög konsumtion ökar risken.

  • 5. Umgås, hjärngympa och lär dig nya saker.
    Lär dig ett nytt språk, lös korsord, spela schack och odla dina sociala kontakter. Att hålla hjärnan in trim minskar risken för att utveckla demens. Dans är exempelvis väldigt bra, det är både socialt, mentalt och fysiskt aktivt.

  • 6. Håll normal vikt.
    Övervikt och fetma ökar risken för demens, visar forskningen.

  • 7. Fimpa.
    Rökning försämrar hjärt- och kärlfunktionen som är väldigt viktig för hjärnan.


Källa: Expressen

Att högt blodtryck ökar risken för alzheimers sjukdom är redan fastställt men nu visar ny forskning på ännu tydligare samband än man tidigare förstått.
Här är några knep på hur du sänker blodtrycket på naturlig väg.

Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen i Sverige uppskattas ha för högt blodtryck. Men många vet inte om att de är drabbade då det kan dröja länge innan man känner av det.

Tydligt samband mellan högt blodtryck och alzheimer
Sambandet mellan alzheimer och högt blodtryck är redan fastställt. Nu visar en ny omfattande studie med över 13 000 människor, gjord vid Michigan State University, dock ännu tydligare samband mellan högt blodtryck och alzheimer.
– Man har testat människor, som i dag är mellan 48-67 år gamla, under två decennier. Det nya i den här studien är att vi ser tydligt att om man låter människor gå med högt blodtryck ger det skador. Detta blir tydligare och tydligare, säger Joep Perk, hälsoprofessor vid Linnéuniversitet, till Expressen.

 

Viktigt sänka blodtrycket
Forskarna har kommit fram till att de som haft högt blodtryck och inte blivit tillräckligt behandlade riskerar att tappa en del av minnet.
I studien, som är publicerad i tidskriften Jama, undesöktes 13 476 personer, både män och kvinnor. De undersöktes för 20 år sedan och nyligen testades deltagarna igen.
Deltagarna har delats in i tre grupper: De med normalt blodtryck, de med högt blodtryck som fått behandling för det samt de med högt blodtryck som inte gjort något åt det.

Kan ge hjärnskador
Forskarna kom fram till att de som inte behandlats riskerar att tappa delar av minnet. Det är ingen dramatisk minnesförlust men resultatet visar tydligt på att de kan drabbas av demenssjukdomar som alzheimer.
Krister Westlund från Alzheimerföreningen säger att man vet att ojämnt blodtryck kan ge hjärnskador.
– Jag tror att blodtrycket är boven till mycket. Men många tar för slarvigt på blodtrycket, säger han till tidningen.

Läs mer om hur du kan sänka ditt blodtryck med hjälp av hälsokost.

Av Redaktionen


Minska risken för demens – 7 enkla tips

Du kan minska risken att drabbas av Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar. Här är de sju bästa tipsen på vad du kan göra själv.

  • 1. Rör på dig!
    Regelbunden motion minskar risken att utveckla Alzheimers sjukdom vid ett senare skede i livet. Träna så du blir varm åtminstone två -tre gånger i veckan. Undvik långvarigt stillasittande och kom ihåg den viktiga vardagsmotionen.

  • 2. Växla ner.
    Stress kan öka risken att drabbas, visar den senaste forskningen. Undvik negativ stress, ta hand om din nattsömn och se till att du får återhämtning.

  • 3. Kostkoll.
    Tänk på vad du stoppar i dig - undvik mättade fetter, ät mindre rött kött och ät mycket fisk, nötter, grönsaker, frukt och bär. Din mat ska vara rik på vitaminer. Särskilt viktigt är att inte ha brister, exempelvis på B12 och järn.

  • 4. Drick sunt.
    Tre till fem koppar kaffe om dagen tycks vara bra för hjärnan, enligt studier. Även te kan vara skyddande. Drick alkohol med måtta, hög konsumtion ökar risken.

  • 5. Umgås, hjärngympa och lär dig nya saker.
    Lär dig ett nytt språk, lös korsord, spela schack och odla dina sociala kontakter. Att hålla hjärnan in trim minskar risken för att utveckla demens. Dans är exempelvis väldigt bra, det är både socialt, mentalt och fysiskt aktivt.

  • 6. Håll normal vikt.
    Övervikt och fetma ökar risken för demens, visar forskningen.

  • 7. Fimpa.
    Rökning försämrar hjärt- och kärlfunktionen som är väldigt viktig för hjärnan.


Källa: Expressen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

 

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.