En äldre man i kostym springer stressad med en portfölj

Ny studie: Sänk ditt blodtryck – förhindra alzheimers

Minska risken för demens – 7 enkla tips

Du kan minska risken att drabbas av Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar. Här är de sju bästa tipsen på vad du kan göra själv.

  • 1. Rör på dig!
    Regelbunden motion minskar risken att utveckla Alzheimers sjukdom vid ett senare skede i livet. Träna så du blir varm åtminstone två -tre gånger i veckan. Undvik långvarigt stillasittande och kom ihåg den viktiga vardagsmotionen.

  • 2. Växla ner.
    Stress kan öka risken att drabbas, visar den senaste forskningen. Undvik negativ stress, ta hand om din nattsömn och se till att du får återhämtning.

  • 3. Kostkoll.
    Tänk på vad du stoppar i dig - undvik mättade fetter, ät mindre rött kött och ät mycket fisk, nötter, grönsaker, frukt och bär. Din mat ska vara rik på vitaminer. Särskilt viktigt är att inte ha brister, exempelvis på B12 och järn.

  • 4. Drick sunt.
    Tre till fem koppar kaffe om dagen tycks vara bra för hjärnan, enligt studier. Även te kan vara skyddande. Drick alkohol med måtta, hög konsumtion ökar risken.

  • 5. Umgås, hjärngympa och lär dig nya saker.
    Lär dig ett nytt språk, lös korsord, spela schack och odla dina sociala kontakter. Att hålla hjärnan in trim minskar risken för att utveckla demens. Dans är exempelvis väldigt bra, det är både socialt, mentalt och fysiskt aktivt.

  • 6. Håll normal vikt.
    Övervikt och fetma ökar risken för demens, visar forskningen.

  • 7. Fimpa.
    Rökning försämrar hjärt- och kärlfunktionen som är väldigt viktig för hjärnan.


Källa: Expressen

Att högt blodtryck ökar risken för alzheimers sjukdom är redan fastställt men nu visar ny forskning på ännu tydligare samband än man tidigare förstått.
Här är några knep på hur du sänker blodtrycket på naturlig väg.

Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen i Sverige uppskattas ha för högt blodtryck. Men många vet inte om att de är drabbade då det kan dröja länge innan man känner av det.

Tydligt samband mellan högt blodtryck och alzheimer
Sambandet mellan alzheimer och högt blodtryck är redan fastställt. Nu visar en ny omfattande studie med över 13 000 människor, gjord vid Michigan State University, dock ännu tydligare samband mellan högt blodtryck och alzheimer.
– Man har testat människor, som i dag är mellan 48-67 år gamla, under två decennier. Det nya i den här studien är att vi ser tydligt att om man låter människor gå med högt blodtryck ger det skador. Detta blir tydligare och tydligare, säger Joep Perk, hälsoprofessor vid Linnéuniversitet, till Expressen.

 

Viktigt sänka blodtrycket
Forskarna har kommit fram till att de som haft högt blodtryck och inte blivit tillräckligt behandlade riskerar att tappa en del av minnet.
I studien, som är publicerad i tidskriften Jama, undesöktes 13 476 personer, både män och kvinnor. De undersöktes för 20 år sedan och nyligen testades deltagarna igen.
Deltagarna har delats in i tre grupper: De med normalt blodtryck, de med högt blodtryck som fått behandling för det samt de med högt blodtryck som inte gjort något åt det.

Kan ge hjärnskador
Forskarna kom fram till att de som inte behandlats riskerar att tappa delar av minnet. Det är ingen dramatisk minnesförlust men resultatet visar tydligt på att de kan drabbas av demenssjukdomar som alzheimer.
Krister Westlund från Alzheimerföreningen säger att man vet att ojämnt blodtryck kan ge hjärnskador.
– Jag tror att blodtrycket är boven till mycket. Men många tar för slarvigt på blodtrycket, säger han till tidningen.

Läs mer om hur du kan sänka ditt blodtryck med hjälp av hälsokost.

Av Redaktionen


Minska risken för demens – 7 enkla tips

Du kan minska risken att drabbas av Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar. Här är de sju bästa tipsen på vad du kan göra själv.

  • 1. Rör på dig!
    Regelbunden motion minskar risken att utveckla Alzheimers sjukdom vid ett senare skede i livet. Träna så du blir varm åtminstone två -tre gånger i veckan. Undvik långvarigt stillasittande och kom ihåg den viktiga vardagsmotionen.

  • 2. Växla ner.
    Stress kan öka risken att drabbas, visar den senaste forskningen. Undvik negativ stress, ta hand om din nattsömn och se till att du får återhämtning.

  • 3. Kostkoll.
    Tänk på vad du stoppar i dig - undvik mättade fetter, ät mindre rött kött och ät mycket fisk, nötter, grönsaker, frukt och bär. Din mat ska vara rik på vitaminer. Särskilt viktigt är att inte ha brister, exempelvis på B12 och järn.

  • 4. Drick sunt.
    Tre till fem koppar kaffe om dagen tycks vara bra för hjärnan, enligt studier. Även te kan vara skyddande. Drick alkohol med måtta, hög konsumtion ökar risken.

  • 5. Umgås, hjärngympa och lär dig nya saker.
    Lär dig ett nytt språk, lös korsord, spela schack och odla dina sociala kontakter. Att hålla hjärnan in trim minskar risken för att utveckla demens. Dans är exempelvis väldigt bra, det är både socialt, mentalt och fysiskt aktivt.

  • 6. Håll normal vikt.
    Övervikt och fetma ökar risken för demens, visar forskningen.

  • 7. Fimpa.
    Rökning försämrar hjärt- och kärlfunktionen som är väldigt viktig för hjärnan.


Källa: Expressen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kureras skönhetspanel testar: Handkrämer

Hud

Torr inomhusluft och kyligare luft ute gör snabbt våra utsatta händer torra och fnasiga. Skönt då att hålla händerna mjuka med en välgörande kräm. Kurera satte ett gäng handkrämstuber i händerna på testpanelen och lät den prova sig fram bland fem naturliga alternativ. Läs om panelens utlåtande och favorit!

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.

äng

Cancer- och allergifonden hjälper från två håll

Forskning

Cancer- och Allergifonden bildades för lite drygt trettio år sedan och delar ut anslag till forskning som syftar till att öka kunskapen om dessa sjukdomar, vad som orsakar och vad som förhoppningsvis kan bota. Utöver det kan även sjukdomsdrabbade privatpersoner söka ekonomiskt stöd hos fonden.