Ny trenden: Nu blir allt fler ”flexitarianer”

Fakta

I Sverige har köttkonsumtion ökat med 70 procent sedan 1960-talet. 
Men siffran till trots är en ny typ av kosthållning på uppåtgående: den så kallade flexitarianismen. För människor som inte vill sluta äta kött men ändå värnar om hälsan och miljön. 
Kurera benar ut de olika sätten att vara vego – eller nästan vego – på.

I augusti publicerade Jordbruksverket statistik som visar att svenskens köttkonsumtion har ökat med 70 procent sedan 1960-talet. I USA har däremot köttkonsumtionen sjunkit.
Däremot har svenskens medvetenhet kring matens betydelse för hälsan aldrig varit större.

Rekommendationen: max halvt kilo kött i veckan
Världscancerfonden och WHO gick för flera år sedan ut med riktlinjer för att minska köttkonsumtionen och enligt Livsmedelsverket bör vi max äta 500 gram tillagat kött i veckan och att helt undvika charkuteriprodukter som bacon, korv och blodpudding.

 

► Läs också: Trendigt äta ”vegokött”

Fler experimenterar med vegomat
Myten om att vegomat är tråkig håller så sakteliga på att förändras. Allt fler väljer att äta vegetariskt – åtminstone då och då.
För även om svenskens köttkonsumtion ökat drastiskt över de senaste 40 åren blir allt fler svenskar ”köttmedvetna”, det vill säga väljer ekologiskt kött, äter enbart rawfood-desserter och inför vegodagar som ”köttfri måndag”.
Bara en trend? Ja, kanske men hur som helst bra – för både hälsa och miljö.

► Läs också: Mat som är bra för klimatet är också bra för hälsan

Nya termen: ”flexitarianer”
En term på uppgång är flexitarian”. Begreppet innebär att man fortsätter äta kött men i betydligt mindre mängd.
Många uppskattar det eftersom det blir mindre dramatiskt än att behöva göra en helomvändning och plötsligt bli vegetarian eller vegan. En flexitarian kan till exempel dryga ut maten med grönsaker och/eller att äta vegetariskt några dagar i veckan.

► Läs också: Nu lanseras Köttguiden – för att rädda vår miljö och vår hälsa

Olika sätt att vara vego
Få hjälp att förstå de olika begreppen och hitta just kombinationen som passar ditt liv bäst. Kom ihåg att omväxling förnöjer och genom att ta ett – om än litet – steg mot att äta mindre kött kan du göra stor skillnad för såväl vår gemensamma miljö, få bättre kolsterolvärden, ett mindre midjemått plus en rejäl kickstart till en mer varierad kosthållning.

► Läs också: Diabetiker? Ersätt kött med baljväxter – förbättra dina värden

6 sätt att vara ”vego” på:


1. Flexitarian
En flexitarian har som mål att äta mer vegetariskt, men äter fortfarande kött, eller kanske åtminstone fågel, fisk och skaldjur. Ett exempel på hur man kan bli flexitarian är att införa en köttfri dag i veckan. Köttfri måndag, är ett initiativ som syftar till att uppmuntra fler att äta mindre kött och mer vegetariskt – något som den före detta Beatles-medlemmen Paul McCartney gjort mycket för att sprida världen över. Flexitarian är en påhittad term som på ett mer lekfullt sätt vill få fler att ta ett första steg mot att äta en mer vegetarisk kost.

► Läs också: Läkare: Kosten orsak till en tredjedel av all cancer

2. Pescovegetarian
Pescovegetarianer äter inte kött och kyckling, men fortsätter äta fisk och skaldjur. Ofta kombinerat med ägg och mejeriprodukter.

► Läs också: Därför ska du handla svensk mjölk – och så vet du att den är svensk

3. Vegetarian
En vegetarian äter inget som härstammar från djurriket. Egentligen. Men – i praktiken brukar man i Sverige, och många andra delar av världen, kalla sig vegetarian om man inte äter kött, fisk och skaldjur – men fortfarande använder mjölkprodukter och/eller ägg.

► Läs också: Därför ska du äta ägg

4. Lakto-ovo-vegetarian
Den korrekta termen för den som undviker kött men lagar mat med mejeriprodukter och ägg är lakto-ovo-vegetarian.
Idag finns det många alternativ till animaliska mejeriprodukter och ostar, för den som vill anpassa lakto-ovo-vegetariska recept. Vill du äta ost är det viktigt att känna till att de flesta ostar innehåller löpe som utvinns ur kalvens eller oxens löpmage och är ett enzym som bryter ner proteinet. Det vegetabiliska alternativet till löpe heter Ystenzym (mikrobiellt löpe) och utvinns ur svamp. Det står alltid i innehållsförteckningen om osten innehåller löpe eller ystenzym så håll koll i butiken.

► Läs också: Därför bör svenskar minska sin köttkonsumtion

5. Laktovegetarian
Om man väljer bort ägg, men inte mjölkprodukter ur sin kost är den korrekta termen laktovegetarian.

► Läs också: Här hittar du näringen i vegomat

6. Vegan
En strikt vegan varken äter, eller använder på andra sätt, några som helst animaliska produkter. Det innebär i praktiken helstopp för till exempel gympaskor i skinn och smågodis som innehåller gelatin. Många veganer har ett starkt engagemang för djurens rättigheter. Vissa gör det för hälsans skull och andra har en religiös övertygelse om att det är fel att använda sig av livsmedel och produkter från djurriket.

► Läs också: 9 alternativ till komjölksprodukter

Utmaningar till för att övervinnas
Det mesta går alldeles utmärkt att laga utan animaliska ingredienser. Att baka sötsaker utan smör och ägg kan en del vara lite utmanande, åtminstone i början, men det dyker upp fler och fler alternativ på butikshyllorna och spännande recept. Kokosolja har till exempel seglat upp som ett utmärkt alternativ till smör i bakning. Fiberhusk, chiafrön och psylliumfrön kan ersätta ägg – och så vidare.

► Läs också: Rent mjöl i påsen? Guide till olika sorters mjöl

Av Isabelle G Hedander

Källa: ICA.se

Fakta


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.