Ny uppslagsbok i nutrition för idrottare | Kurera.se
Kvinna springer

Ny uppslagsbok i nutrition för idrottare

Fakta

Peters tre viktigaste hälsoråd till folk som tränar
1. Tänk kvantitet och kvalitet vid både träning och kostintag. Ät en växtbaserad hälsosam kost. Ät mycket grönsaker och bär. Prova en månad med att undvika gluten och mjölkprodukter för att se om du blir friskare.
2. Inta varje dag verksamma doser av multivitaminer och omega-3-fettsyror, extra magnesium, D-vitamin och probiotika för att optimera din träning och minska risk för infektioner och skador.
3. Ta BCAA eller vassleproteindryck direkt efter dina tuffaste pass eller styrkepass.

Fyra saker många som tränar gör fel när det gäller näring – enligt Peter
1. De äter för mycket godis, pizza, pasta och skräpmat. De förstår inte att de ska äta hälsosamma, komplexa kolhydrater innehållande mycket grönsaker, bär och frukt.
2. De dricker för lite vatten och dricker för mycket läsk och/eller alkohol.
3. De äter ofta saker som de inte riktigt tål eller som irriterar magen.
4. De analyserar inte sin näringsstatus och intar ej regelbundet rätt typ och mängder av kosttillskott.

Namn: Peter Wilhelmsson
Ålder: 64
Bor: Falun
Familj: Frun Richelle och dottern Juliette.
Sysselsättning: Naturläkare, näringsmedicinare, författare, VD för Alpha Plus, IFM-Kliniken i Falun. Författare till 12 böcker inom hälsa.
Aktuell med: Nya boken inom idrottsnutrition: ”Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition”.
Bakgrund: Uppväxt i USA mellan 1958-1978, långdistanslöpare under 40+ år.
3 saker få känner till om Peter Wilhelmsson: 
1. Gjorde en Svensk Klassiker när han fyllde 60 år.
2. Studerat till historia- och engelsklärare vid universitet i Los Angeles.
3. Är ett stort Bob Dylan-fan.

Näringsmedicinska Uppslagsboken brukar kallas för hälsobranschens okrönta näringsbibel. Nu släpps uppföljaren: ”Snabbare, friskare, starkare med integrativ idrottsmedicin”. Denna gång ligger dock fokus på träning och sportsnutrition.
– Boken är menad att hjälpa personer få ut mesta möjliga av sin träning och handlar om hur man genom rätt kost och näring kan maximera styrka, prestation och uthållighet - och dessutom bli en friskare idrottsutövare, säger författaren Peter Wilhelmsson till Kurera. 

Nu släpper hälsogurun och näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson boken som är tänkt som en uppföljare till hans tidigare dundersuccé, "Näringsmedicinska Uppslagsboken", en stor uppslagsbok på 883 sidor som i detalj går igenom historik, biokemi, användningsområden, doseringsfrågor och vetenskapliga studier angående användning av fytonäringsämnen, vitaminer, mineraler, alger, aminosyror, fettsyror, enzymer, prebiotika, probiotika, superfoods, kryddor och mycket, mycket mer.

► Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

 

Näringsbibel med tydliga – och säkra – rekommendationer
Så här sammanfattar författaren Peter Wilhelmsson själv boken som snabbt blev hälsobranschens okrönta näringsbibel när den först kom 2007.
– Det är mitt livsverk som summerar över 30 års studier angående hur man håller sig friskare med näringsämnen. I den ger jag bland annat tydliga rekommendationer gällande vilka former och doser av näringsämnen som är mest verksamma och ger säkra råd för att undvika toxiska risker.

Ett uppslagsverk inom integrativ idrottsnutrition – med visst fokus på uthållighetsträning
Den nya boken heter "Snabbare, friskare, starkare". Den är alltså lite av en motsvarighet till Näringsmedicinska Uppslagsboken men för träning? undrar Kurera.
– Ja, det är en uppslagsverk främst inom integrativ idrottsnutrition med fokus på uthållighetsträning. Den hjälper personer att prestera bättre samt förbättra sin hälsa när de tränar. Genom att integrera bättre kost, skräddarsydd kost samt rätt intag av kosttillskott blir man bättre och starkare.

► Läs också: Ännu en studie bekräftar: Rödbetsjuice ökar atletisk förmåga

Hjälper tränande hitta rätt kosttillskott, stärka sitt immunförsvar och förebygga skador
Den nya boken består av 600 sidor indelade i tolv kapitel och är fulladdad med information och tips vid träning och näring. Peter förklarar ytterligare.
– Jag hjälper den som tränar regelbundet att hitta rätt kost, kosttillskott samt hur man blir av med energitjuvar, stärker sitt immunförsvar och förebygger och rehabilitera skador. Jag har ett helt kapitel om labbanalyser som är mycket intressant för de som tränar och ett kapitel speciellt avsett för elitidrottare.

Peter Wilhelmsson

Författaren Peter Wilhelmsson

Böckerna skiljer sig åt
Det finns en del markanta skillnader mellan böckerna. Medan "Näringsmedicinska Uppslagsboken" går igenom näringsämne för näringsämne är uppföljaren "Snabbare, friskare och starkare" främst avsedd för dem som tränar uthållighetsträning mer än tre timmar per vecka samt alla som coachar eller jobbar med dem som tränar. I nya boken finns till exempel ett omfattande kapitel bara om hur man väljer kost för specifik person och idrott.
– Den nya boken vänder sig förstås till alla som är intresserade men är ett måste för alla PT:s, coacher, kroppsterapeuter som behandlar idrottare samt alla som tränar mycket och vill optimera sin träning och undvika skador, säger Peter Wilhelmsson.

 

Näringsrik kost för att minska skaderisken – så ska du tänka
I sin nya bok lyfter författaren vikten av att äta rätt kost för att inte ”gå sönder” av sin träning. Är kosten, eller vad vi stoppar i oss, verkligen så avgörande? frågar Kurera.
– Vår muskler, senor, ledband består av bland annat kollagen, vitaminer, mineraler och proteiner. Om man vill bygga ett hus som håller för påfrestning så använder man inte svagt eller dåligt virke. Vetenskapliga studier och upplevelser hos många elitidrottare visar att en antiinflammatorisk och näringsrik kost minskar risken för skador, svarar Peter Wilhelmsson.
Han fortsätter:
–Man kan också inte prestera på topp om man äter saker man inte tål eller som dränerar energi. Det har de två tennisstjärnorna Andy Murry och Novak Jokavik berättat om, att det är helt avgörande för prestationen att äta optimalt.

► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

Nya boken Snabbare, starkare, friskare

Nya uppslagsboken för optimal sportnutrition

Vitaminer och mineraler hårt tränande behöver extra mycket av
Det är ett spännande ämne Peter Wilhelmsson har valt att skriva sin bok om. Kurera bubblar av frågor. Till exempel huruvida det finns några näringsämnen man behöver mer av när man tränar? Som antingen går åt mer - eller som man har extra nytta av?
– Dels så svettas man mycket när man tränar. Man förlorar elektrolytmineraler som natrium, kalium och magnesium. Man tappar även andra viktiga mineraler som krom och zink när man svettas. Intag av extra dessa mineraler är viktigt vid långa träningspass, speciellt vid varma förhållanden, säger han.
Sedan används mycket B-vitaminer och C-vitamin för att stödja förhöjda kortisolhormoner som är aktiverade när man tränar och tävlar, berättar Peter Wilhelmsson. Han vidareutvecklar:
– Hård träning är en stress för kroppen. Vid all typer av stress så använder kroppen mer C-vitamin, magnesium och B-vitaminer. Intag av extra tillskott av just C-vitamin, magnesium och B-vitaminer är extra viktigt för just dem som tränar mycket för att hjälpa kroppen handskas med stress från träning och vardagen, samt förebygga utbrändhet.

► Läs också: Vad alla borde veta om C-vitamin

 

Bättre effekt av sin träning vid tillräcklig näring – och det motsatta
I boken visar Peter med flera exempel hur man kan få ökad effekt av sin träning när man får i sig rätt näring. Han visar även på det motsatta, hur man får minskad effekt av sin träning om rätt näring uteblir.
– Jag visar i boken studier som visar att man presterar bättre med intag av till exempel multivitaminer. Likaså att man presterar sämre vid en försämrad tarmflora eller för låga värden av D-vitamin.

► Läs också: Sömnbrist påverkar våra tarmbakterier – kan leda till övervikt och diabetes

Nutrition för återhämtning och skadeförebyggande
Näring påverkar också direkt skaderisken och hur kroppen återhämtar sig, menar han.
– Man blir lättare skadad om man har för lite omega-3-fettsyror. Man får bättre träningseffekt om man intar BCAA aminosyror eller vassleprotein efter sina tuffa träningspass, samt lite kolhydrater med det. Återhämtning kan var lika viktigt som själv träningspasset.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Peters tre viktigaste hälsoråd till folk som tränar
1. Tänk kvantitet och kvalitet vid både träning och kostintag. Ät en växtbaserad hälsosam kost. Ät mycket grönsaker och bär. Prova en månad med att undvika gluten och mjölkprodukter för att se om du blir friskare.
2. Inta varje dag verksamma doser av multivitaminer och omega-3-fettsyror, extra magnesium, D-vitamin och probiotika för att optimera din träning och minska risk för infektioner och skador.
3. Ta BCAA eller vassleproteindryck direkt efter dina tuffaste pass eller styrkepass.

Fyra saker många som tränar gör fel när det gäller näring – enligt Peter
1. De äter för mycket godis, pizza, pasta och skräpmat. De förstår inte att de ska äta hälsosamma, komplexa kolhydrater innehållande mycket grönsaker, bär och frukt.
2. De dricker för lite vatten och dricker för mycket läsk och/eller alkohol.
3. De äter ofta saker som de inte riktigt tål eller som irriterar magen.
4. De analyserar inte sin näringsstatus och intar ej regelbundet rätt typ och mängder av kosttillskott.

Namn: Peter Wilhelmsson
Ålder: 64
Bor: Falun
Familj: Frun Richelle och dottern Juliette.
Sysselsättning: Naturläkare, näringsmedicinare, författare, VD för Alpha Plus, IFM-Kliniken i Falun. Författare till 12 böcker inom hälsa.
Aktuell med: Nya boken inom idrottsnutrition: ”Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition”.
Bakgrund: Uppväxt i USA mellan 1958-1978, långdistanslöpare under 40+ år.
3 saker få känner till om Peter Wilhelmsson: 
1. Gjorde en Svensk Klassiker när han fyllde 60 år.
2. Studerat till historia- och engelsklärare vid universitet i Los Angeles.
3. Är ett stort Bob Dylan-fan.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ny konsumentmärkning för närodlat

Kost

Nu lanseras en ny märkning för frukt och grönt som inte rest så långt. Den nya märkningen "Ju närmre desto bättre" ska informera konsumenterna om huruvida livsmedlet de håller i sin hand är närproducerat eller inte – en komponent allt fler bryr sig om i en tid då ordet "hållbart" trendar såväl på nätet som samhället i stort. 

Grön midsommarmiddag signerad Sophie

Recept

Ni har väl inte missat Sophies Bohnstedts blogg på Kurera med ljuvliga recept på mat som är både miljövänlig och hälsosam. Här bjuder hon på ett specialkomponerad midsommarmiddag till Kureras läsare. Vad sägs om purjolöks”rösti” med ugnsbakade rödbetor i balsamicodressing med pinjeparmesan, basilika och gräslök. Till det serveras ruccola och ugnsrostad sparris. 

 

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

 

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?