Kvinna springer

Ny uppslagsbok i nutrition för idrottare

Fakta

Peters tre viktigaste hälsoråd till folk som tränar
1. Tänk kvantitet och kvalitet vid både träning och kostintag. Ät en växtbaserad hälsosam kost. Ät mycket grönsaker och bär. Prova en månad med att undvika gluten och mjölkprodukter för att se om du blir friskare.
2. Inta varje dag verksamma doser av multivitaminer och omega-3-fettsyror, extra magnesium, D-vitamin och probiotika för att optimera din träning och minska risk för infektioner och skador.
3. Ta BCAA eller vassleproteindryck direkt efter dina tuffaste pass eller styrkepass.

Fyra saker många som tränar gör fel när det gäller näring – enligt Peter
1. De äter för mycket godis, pizza, pasta och skräpmat. De förstår inte att de ska äta hälsosamma, komplexa kolhydrater innehållande mycket grönsaker, bär och frukt.
2. De dricker för lite vatten och dricker för mycket läsk och/eller alkohol.
3. De äter ofta saker som de inte riktigt tål eller som irriterar magen.
4. De analyserar inte sin näringsstatus och intar ej regelbundet rätt typ och mängder av kosttillskott.

Namn: Peter Wilhelmsson
Ålder: 64
Bor: Falun
Familj: Frun Richelle och dottern Juliette.
Sysselsättning: Naturläkare, näringsmedicinare, författare, VD för Alpha Plus, IFM-Kliniken i Falun. Författare till 12 böcker inom hälsa.
Aktuell med: Nya boken inom idrottsnutrition: ”Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition”.
Bakgrund: Uppväxt i USA mellan 1958-1978, långdistanslöpare under 40+ år.
3 saker få känner till om Peter Wilhelmsson: 
1. Gjorde en Svensk Klassiker när han fyllde 60 år.
2. Studerat till historia- och engelsklärare vid universitet i Los Angeles.
3. Är ett stort Bob Dylan-fan.

Näringsmedicinska Uppslagsboken brukar kallas för hälsobranschens okrönta näringsbibel. Nu släpps uppföljaren: ”Snabbare, friskare, starkare med integrativ idrottsmedicin”. Denna gång ligger dock fokus på träning och sportsnutrition.
– Boken är menad att hjälpa personer få ut mesta möjliga av sin träning och handlar om hur man genom rätt kost och näring kan maximera styrka, prestation och uthållighet – och dessutom bli en friskare idrottsutövare, säger författaren Peter Wilhelmsson till Kurera. 

Nu släpper hälsogurun och näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson boken som är tänkt som en uppföljare till hans tidigare dundersuccé, “Näringsmedicinska Uppslagsboken”, en stor uppslagsbok på 883 sidor som i detalj går igenom historik, biokemi, användningsområden, doseringsfrågor och vetenskapliga studier angående användning av fytonäringsämnen, vitaminer, mineraler, alger, aminosyror, fettsyror, enzymer, prebiotika, probiotika, superfoods, kryddor och mycket, mycket mer.

► Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

 

Näringsbibel med tydliga – och säkra – rekommendationer
Så här sammanfattar författaren Peter Wilhelmsson själv boken som snabbt blev hälsobranschens okrönta näringsbibel när den först kom 2007.
– Det är mitt livsverk som summerar över 30 års studier angående hur man håller sig friskare med näringsämnen. I den ger jag bland annat tydliga rekommendationer gällande vilka former och doser av näringsämnen som är mest verksamma och ger säkra råd för att undvika toxiska risker.

Ett uppslagsverk inom integrativ idrottsnutrition – med visst fokus på uthållighetsträning
Den nya boken heter “Snabbare, friskare, starkare”. Den är alltså lite av en motsvarighet till Näringsmedicinska Uppslagsboken men för träning? undrar Kurera.
– Ja, det är en uppslagsverk främst inom integrativ idrottsnutrition med fokus på uthållighetsträning. Den hjälper personer att prestera bättre samt förbättra sin hälsa när de tränar. Genom att integrera bättre kost, skräddarsydd kost samt rätt intag av kosttillskott blir man bättre och starkare.

► Läs också: Ännu en studie bekräftar: Rödbetsjuice ökar atletisk förmåga

Hjälper tränande hitta rätt kosttillskott, stärka sitt immunförsvar och förebygga skador
Den nya boken består av 600 sidor indelade i tolv kapitel och är fulladdad med information och tips vid träning och näring. Peter förklarar ytterligare.
– Jag hjälper den som tränar regelbundet att hitta rätt kost, kosttillskott samt hur man blir av med energitjuvar, stärker sitt immunförsvar och förebygger och rehabilitera skador. Jag har ett helt kapitel om labbanalyser som är mycket intressant för de som tränar och ett kapitel speciellt avsett för elitidrottare.

Peter Wilhelmsson

Författaren Peter Wilhelmsson

Böckerna skiljer sig åt
Det finns en del markanta skillnader mellan böckerna. Medan “Näringsmedicinska Uppslagsboken” går igenom näringsämne för näringsämne är uppföljaren “Snabbare, friskare och starkare” främst avsedd för dem som tränar uthållighetsträning mer än tre timmar per vecka samt alla som coachar eller jobbar med dem som tränar. I nya boken finns till exempel ett omfattande kapitel bara om hur man väljer kost för specifik person och idrott.
– Den nya boken vänder sig förstås till alla som är intresserade men är ett måste för alla PT:s, coacher, kroppsterapeuter som behandlar idrottare samt alla som tränar mycket och vill optimera sin träning och undvika skador, säger Peter Wilhelmsson.

Näringsrik kost för att minska skaderisken – så ska du tänka
I sin nya bok lyfter författaren vikten av att äta rätt kost för att inte ”gå sönder” av sin träning. Är kosten, eller vad vi stoppar i oss, verkligen så avgörande? frågar Kurera.
– Vår muskler, senor, ledband består av bland annat kollagen, vitaminer, mineraler och proteiner. Om man vill bygga ett hus som håller för påfrestning så använder man inte svagt eller dåligt virke. Vetenskapliga studier och upplevelser hos många elitidrottare visar att en antiinflammatorisk och näringsrik kost minskar risken för skador, svarar Peter Wilhelmsson.
Han fortsätter:
–Man kan också inte prestera på topp om man äter saker man inte tål eller som dränerar energi. Det har de två tennisstjärnorna Andy Murry och Novak Jokavik berättat om, att det är helt avgörande för prestationen att äta optimalt.

► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

Nya boken Snabbare, starkare, friskare

Nya uppslagsboken för optimal sportnutrition

Vitaminer och mineraler hårt tränande behöver extra mycket av
Det är ett spännande ämne Peter Wilhelmsson har valt att skriva sin bok om. Kurera bubblar av frågor. Till exempel huruvida det finns några näringsämnen man behöver mer av när man tränar? Som antingen går åt mer – eller som man har extra nytta av?
– Dels så svettas man mycket när man tränar. Man förlorar elektrolytmineraler som natrium, kalium och magnesium. Man tappar även andra viktiga mineraler som krom och zink när man svettas. Intag av extra dessa mineraler är viktigt vid långa träningspass, speciellt vid varma förhållanden, säger han.
Sedan används mycket B-vitaminer och C-vitamin för att stödja förhöjda kortisolhormoner som är aktiverade när man tränar och tävlar, berättar Peter Wilhelmsson. Han vidareutvecklar:
– Hård träning är en stress för kroppen. Vid all typer av stress så använder kroppen mer C-vitamin, magnesium och B-vitaminer. Intag av extra tillskott av just C-vitamin, magnesium och B-vitaminer är extra viktigt för just dem som tränar mycket för att hjälpa kroppen handskas med stress från träning och vardagen, samt förebygga utbrändhet.

► Läs också: Vad alla borde veta om C-vitamin

Bättre effekt av sin träning vid tillräcklig näring – och det motsatta
I boken visar Peter med flera exempel hur man kan få ökad effekt av sin träning när man får i sig rätt näring. Han visar även på det motsatta, hur man får minskad effekt av sin träning om rätt näring uteblir.
– Jag visar i boken studier som visar att man presterar bättre med intag av till exempel multivitaminer. Likaså att man presterar sämre vid en försämrad tarmflora eller för låga värden av D-vitamin.

► Läs också: Sömnbrist påverkar våra tarmbakterier – kan leda till övervikt och diabetes

Nutrition för återhämtning och skadeförebyggande
Näring påverkar också direkt skaderisken och hur kroppen återhämtar sig, menar han.
– Man blir lättare skadad om man har för lite omega-3-fettsyror. Man får bättre träningseffekt om man intar BCAA aminosyror eller vassleprotein efter sina tuffa träningspass, samt lite kolhydrater med det. Återhämtning kan var lika viktigt som själv träningspasset.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Peters tre viktigaste hälsoråd till folk som tränar
1. Tänk kvantitet och kvalitet vid både träning och kostintag. Ät en växtbaserad hälsosam kost. Ät mycket grönsaker och bär. Prova en månad med att undvika gluten och mjölkprodukter för att se om du blir friskare.
2. Inta varje dag verksamma doser av multivitaminer och omega-3-fettsyror, extra magnesium, D-vitamin och probiotika för att optimera din träning och minska risk för infektioner och skador.
3. Ta BCAA eller vassleproteindryck direkt efter dina tuffaste pass eller styrkepass.

Fyra saker många som tränar gör fel när det gäller näring – enligt Peter
1. De äter för mycket godis, pizza, pasta och skräpmat. De förstår inte att de ska äta hälsosamma, komplexa kolhydrater innehållande mycket grönsaker, bär och frukt.
2. De dricker för lite vatten och dricker för mycket läsk och/eller alkohol.
3. De äter ofta saker som de inte riktigt tål eller som irriterar magen.
4. De analyserar inte sin näringsstatus och intar ej regelbundet rätt typ och mängder av kosttillskott.

Namn: Peter Wilhelmsson
Ålder: 64
Bor: Falun
Familj: Frun Richelle och dottern Juliette.
Sysselsättning: Naturläkare, näringsmedicinare, författare, VD för Alpha Plus, IFM-Kliniken i Falun. Författare till 12 böcker inom hälsa.
Aktuell med: Nya boken inom idrottsnutrition: ”Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition”.
Bakgrund: Uppväxt i USA mellan 1958-1978, långdistanslöpare under 40+ år.
3 saker få känner till om Peter Wilhelmsson: 
1. Gjorde en Svensk Klassiker när han fyllde 60 år.
2. Studerat till historia- och engelsklärare vid universitet i Los Angeles.
3. Är ett stort Bob Dylan-fan.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Intervju

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny. 

Avokadohalvor med vegansk skagen

Mat

Fräscha avokadohalvor fyllda med veganskagen gjord på frisk havre fraiche, tångrom och dill. Passar perfekt till kokt potatis eller tillsammans med rågbröd - och som förrätt vid festligheter.