Kvinna springer

Ny uppslagsbok i nutrition för idrottare

Fakta

Peters tre viktigaste hälsoråd till folk som tränar
1. Tänk kvantitet och kvalitet vid både träning och kostintag. Ät en växtbaserad hälsosam kost. Ät mycket grönsaker och bär. Prova en månad med att undvika gluten och mjölkprodukter för att se om du blir friskare.
2. Inta varje dag verksamma doser av multivitaminer och omega-3-fettsyror, extra magnesium, D-vitamin och probiotika för att optimera din träning och minska risk för infektioner och skador.
3. Ta BCAA eller vassleproteindryck direkt efter dina tuffaste pass eller styrkepass.

Fyra saker många som tränar gör fel när det gäller näring – enligt Peter
1. De äter för mycket godis, pizza, pasta och skräpmat. De förstår inte att de ska äta hälsosamma, komplexa kolhydrater innehållande mycket grönsaker, bär och frukt.
2. De dricker för lite vatten och dricker för mycket läsk och/eller alkohol.
3. De äter ofta saker som de inte riktigt tål eller som irriterar magen.
4. De analyserar inte sin näringsstatus och intar ej regelbundet rätt typ och mängder av kosttillskott.

Namn: Peter Wilhelmsson
Ålder: 64
Bor: Falun
Familj: Frun Richelle och dottern Juliette.
Sysselsättning: Naturläkare, näringsmedicinare, författare, VD för Alpha Plus, IFM-Kliniken i Falun. Författare till 12 böcker inom hälsa.
Aktuell med: Nya boken inom idrottsnutrition: ”Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition”.
Bakgrund: Uppväxt i USA mellan 1958-1978, långdistanslöpare under 40+ år.
3 saker få känner till om Peter Wilhelmsson: 
1. Gjorde en Svensk Klassiker när han fyllde 60 år.
2. Studerat till historia- och engelsklärare vid universitet i Los Angeles.
3. Är ett stort Bob Dylan-fan.

Näringsmedicinska Uppslagsboken brukar kallas för hälsobranschens okrönta näringsbibel. Nu släpps uppföljaren: ”Snabbare, friskare, starkare med integrativ idrottsmedicin”. Denna gång ligger dock fokus på träning och sportsnutrition.
– Boken är menad att hjälpa personer få ut mesta möjliga av sin träning och handlar om hur man genom rätt kost och näring kan maximera styrka, prestation och uthållighet – och dessutom bli en friskare idrottsutövare, säger författaren Peter Wilhelmsson till Kurera. 

Nu släpper hälsogurun och näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson boken som är tänkt som en uppföljare till hans tidigare dundersuccé, ”Näringsmedicinska Uppslagsboken”, en stor uppslagsbok på 883 sidor som i detalj går igenom historik, biokemi, användningsområden, doseringsfrågor och vetenskapliga studier angående användning av fytonäringsämnen, vitaminer, mineraler, alger, aminosyror, fettsyror, enzymer, prebiotika, probiotika, superfoods, kryddor och mycket, mycket mer.

► Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

 

Näringsbibel med tydliga – och säkra – rekommendationer
Så här sammanfattar författaren Peter Wilhelmsson själv boken som snabbt blev hälsobranschens okrönta näringsbibel när den först kom 2007.
– Det är mitt livsverk som summerar över 30 års studier angående hur man håller sig friskare med näringsämnen. I den ger jag bland annat tydliga rekommendationer gällande vilka former och doser av näringsämnen som är mest verksamma och ger säkra råd för att undvika toxiska risker.

Ett uppslagsverk inom integrativ idrottsnutrition – med visst fokus på uthållighetsträning
Den nya boken heter ”Snabbare, friskare, starkare”. Den är alltså lite av en motsvarighet till Näringsmedicinska Uppslagsboken men för träning? undrar Kurera.
– Ja, det är en uppslagsverk främst inom integrativ idrottsnutrition med fokus på uthållighetsträning. Den hjälper personer att prestera bättre samt förbättra sin hälsa när de tränar. Genom att integrera bättre kost, skräddarsydd kost samt rätt intag av kosttillskott blir man bättre och starkare.

► Läs också: Ännu en studie bekräftar: Rödbetsjuice ökar atletisk förmåga

Hjälper tränande hitta rätt kosttillskott, stärka sitt immunförsvar och förebygga skador
Den nya boken består av 600 sidor indelade i tolv kapitel och är fulladdad med information och tips vid träning och näring. Peter förklarar ytterligare.
– Jag hjälper den som tränar regelbundet att hitta rätt kost, kosttillskott samt hur man blir av med energitjuvar, stärker sitt immunförsvar och förebygger och rehabilitera skador. Jag har ett helt kapitel om labbanalyser som är mycket intressant för de som tränar och ett kapitel speciellt avsett för elitidrottare.

Peter Wilhelmsson

Författaren Peter Wilhelmsson

Böckerna skiljer sig åt
Det finns en del markanta skillnader mellan böckerna. Medan ”Näringsmedicinska Uppslagsboken” går igenom näringsämne för näringsämne är uppföljaren ”Snabbare, friskare och starkare” främst avsedd för dem som tränar uthållighetsträning mer än tre timmar per vecka samt alla som coachar eller jobbar med dem som tränar. I nya boken finns till exempel ett omfattande kapitel bara om hur man väljer kost för specifik person och idrott.
– Den nya boken vänder sig förstås till alla som är intresserade men är ett måste för alla PT:s, coacher, kroppsterapeuter som behandlar idrottare samt alla som tränar mycket och vill optimera sin träning och undvika skador, säger Peter Wilhelmsson.

Näringsrik kost för att minska skaderisken – så ska du tänka
I sin nya bok lyfter författaren vikten av att äta rätt kost för att inte ”gå sönder” av sin träning. Är kosten, eller vad vi stoppar i oss, verkligen så avgörande? frågar Kurera.
– Vår muskler, senor, ledband består av bland annat kollagen, vitaminer, mineraler och proteiner. Om man vill bygga ett hus som håller för påfrestning så använder man inte svagt eller dåligt virke. Vetenskapliga studier och upplevelser hos många elitidrottare visar att en antiinflammatorisk och näringsrik kost minskar risken för skador, svarar Peter Wilhelmsson.
Han fortsätter:
–Man kan också inte prestera på topp om man äter saker man inte tål eller som dränerar energi. Det har de två tennisstjärnorna Andy Murry och Novak Jokavik berättat om, att det är helt avgörande för prestationen att äta optimalt.

► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

Nya boken Snabbare, starkare, friskare

Nya uppslagsboken för optimal sportnutrition

Vitaminer och mineraler hårt tränande behöver extra mycket av
Det är ett spännande ämne Peter Wilhelmsson har valt att skriva sin bok om. Kurera bubblar av frågor. Till exempel huruvida det finns några näringsämnen man behöver mer av när man tränar? Som antingen går åt mer – eller som man har extra nytta av?
– Dels så svettas man mycket när man tränar. Man förlorar elektrolytmineraler som natrium, kalium och magnesium. Man tappar även andra viktiga mineraler som krom och zink när man svettas. Intag av extra dessa mineraler är viktigt vid långa träningspass, speciellt vid varma förhållanden, säger han.
Sedan används mycket B-vitaminer och C-vitamin för att stödja förhöjda kortisolhormoner som är aktiverade när man tränar och tävlar, berättar Peter Wilhelmsson. Han vidareutvecklar:
– Hård träning är en stress för kroppen. Vid all typer av stress så använder kroppen mer C-vitamin, magnesium och B-vitaminer. Intag av extra tillskott av just C-vitamin, magnesium och B-vitaminer är extra viktigt för just dem som tränar mycket för att hjälpa kroppen handskas med stress från träning och vardagen, samt förebygga utbrändhet.

► Läs också: Vad alla borde veta om C-vitamin

Bättre effekt av sin träning vid tillräcklig näring – och det motsatta
I boken visar Peter med flera exempel hur man kan få ökad effekt av sin träning när man får i sig rätt näring. Han visar även på det motsatta, hur man får minskad effekt av sin träning om rätt näring uteblir.
– Jag visar i boken studier som visar att man presterar bättre med intag av till exempel multivitaminer. Likaså att man presterar sämre vid en försämrad tarmflora eller för låga värden av D-vitamin.

► Läs också: Sömnbrist påverkar våra tarmbakterier – kan leda till övervikt och diabetes

Nutrition för återhämtning och skadeförebyggande
Näring påverkar också direkt skaderisken och hur kroppen återhämtar sig, menar han.
– Man blir lättare skadad om man har för lite omega-3-fettsyror. Man får bättre träningseffekt om man intar BCAA aminosyror eller vassleprotein efter sina tuffa träningspass, samt lite kolhydrater med det. Återhämtning kan var lika viktigt som själv träningspasset.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Peters tre viktigaste hälsoråd till folk som tränar
1. Tänk kvantitet och kvalitet vid både träning och kostintag. Ät en växtbaserad hälsosam kost. Ät mycket grönsaker och bär. Prova en månad med att undvika gluten och mjölkprodukter för att se om du blir friskare.
2. Inta varje dag verksamma doser av multivitaminer och omega-3-fettsyror, extra magnesium, D-vitamin och probiotika för att optimera din träning och minska risk för infektioner och skador.
3. Ta BCAA eller vassleproteindryck direkt efter dina tuffaste pass eller styrkepass.

Fyra saker många som tränar gör fel när det gäller näring – enligt Peter
1. De äter för mycket godis, pizza, pasta och skräpmat. De förstår inte att de ska äta hälsosamma, komplexa kolhydrater innehållande mycket grönsaker, bär och frukt.
2. De dricker för lite vatten och dricker för mycket läsk och/eller alkohol.
3. De äter ofta saker som de inte riktigt tål eller som irriterar magen.
4. De analyserar inte sin näringsstatus och intar ej regelbundet rätt typ och mängder av kosttillskott.

Namn: Peter Wilhelmsson
Ålder: 64
Bor: Falun
Familj: Frun Richelle och dottern Juliette.
Sysselsättning: Naturläkare, näringsmedicinare, författare, VD för Alpha Plus, IFM-Kliniken i Falun. Författare till 12 böcker inom hälsa.
Aktuell med: Nya boken inom idrottsnutrition: ”Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition”.
Bakgrund: Uppväxt i USA mellan 1958-1978, långdistanslöpare under 40+ år.
3 saker få känner till om Peter Wilhelmsson: 
1. Gjorde en Svensk Klassiker när han fyllde 60 år.
2. Studerat till historia- och engelsklärare vid universitet i Los Angeles.
3. Är ett stort Bob Dylan-fan.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vilka är de vanligaste tecknen på B6-brist?

Naturlig hälsa

Det talas mycket om B12 och folysra, men alla B-vitaminer är viktiga – inte minst B6 eller pyridoxin som är lite av en doldis bland B-vitaminerna. B6 behövs bland annat för att bilda serotonin och en brist är inte ovanlig bland de som lider av depression. Vitaminet behövs även för ett väl fungerande nervsystem.

Sebastian_Gabrielsson

Probiotika fick ordning på Sebastians mage

Mage

På högstadiet var Sebastian Gabrielsson ofta hemma från skolan på grund av smärta och knip i magen. En läkare konstaterade att Sebastian hade IBS och rådde honom att äta långsamt och tugga maten rejält. Men det tog gjorde inte Sebastian bättre. För snart fem år sedan provade han probiotika och blev äntligen av med sina magproblem.

Kerstin

Årets ledprodukt gav Kerstin livet tillbaka

Hälsa

Undan för undan smög sig smärtan på tills Kerstin Bergström en dag knappt kunde ta sig utanför huset. Vänstra knät var som en enda hetsigt värkande ballong. Idag är hon en helt annan människa. En glad kvinna som klarar en hel runda på Ikea utan att få ont.

Eva_Appring

Fick sänkt blodtryck med ekologisk rödbetsjuice

Naturlig hälsa

Eva jobbade som servitris i många år. Hennes höfter blev utslitna på grund av det påfrestande arbetet. När Eva förtidspensionerades och blev stillasittande på grund av smärtorna fick hon högt blodtryck. Men medicinen sänkte inte blodtrycket tillräckligt – när Eva istället valde att dricka rödbetsjuice återfick hon normalt blodtryck förhållandevis snabbt.

vinnare_original_silicea

Årets hårvårdsprodukt – skönhet kommer inifrån

Hälsa

Original Silicea av Octean AB röstades fram av allmänheten till Årets hårvårdsprodukt i Swedish Health Awards 2017.  Swedish Health Awards uppmärksammar människor, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. Bland de 35 549 röster som kom in under omröstningen korades Original Silicea som vinnare i kategorin Årets hårvårdsprodukt.

kvinna äter smörgås i kylskåp

Vad du äter påverkar din sömn

Kost

Det är inte ovanligt att ha svårt att somna eller för den delen att vakna efter några timmar och inte kunna somna om. Då är det lätt att börja oroa sig för att man fått sömnproblem och kanske fundera på att prata med husläkarn om insomningstabletter men innan du gör det borde du kanske se över dina matvanor – särskilt vad du äter och dricker innan sängdags.

adaptogener_kan_jang

Adaptogener mot hosta och förkylningar

Förkylning

Naturen har mycket erbjuda i förkylningstider. En nyligen gjord studie på det växtbaserade läkemedlet Kan Jang visar att det lindrar hosta och irritation i halsen snabbare och effektivare än hostmedicinen Bromhexin. Bakom effekten ligger örterna echinacea, malabarnöt och rysk rot, som alla är adaptogener.

Agneta Sjödin

Agneta Sjödin står stark och stadig mitt i livet

Intervju

Agneta Sjödin varvar TV-uppdragen med att skriva böcker. Just nu är hon författaren Agneta. Den sjätte romanen håller på att ta form. Men de senaste åren har hon ägnat tid åt sin inre resa och i dag känner hon sig starkare är någonsin. Agneta, som fyllde 50 år i somras, njuter till fullo av livet och med åren har hon lärt sig att sätta gränser och ta ansvar för sig själv. Men lika mycket handlar om att våga leva, våga älska och bryta gamla invanda mönster, säger hon i en intervju med Kurera.

emanuel nilsson

”Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Krönikan

Emanuel Nilsson var en ung lovande entreprenör när han gick rakt in i väggen. Trots stark drivkraft och framgångar började det hacka rejält i maskineriet. Till slut hamnade Emanuel i sjukskrivning och tvingades lämna företaget. Idag har han en helt annan kunskap och förståelse för sina behov och är åter på banan. För Kurera skriver han om sin syn på prestation och vad som behövs för att vi ska kunna fungera långsiktigt.

jordnötter

Probiotika kan hjälpa vid jordnötsallergi

Övrigt

Jordnötsallergi kan vara extremt handikappade och direkt livshotande och olika försök görs för att hitta en bot för problemet. Ett av dem kan vara en lösning på spåret, det har nämligen visat sig att probiotika kan hjälpa jordnötsallergiker att bli fria från sin allergi.

Erik Grönberg utsedd till årets hälsohjälte

Nöje

Swedish health awards första hälsohjälte heter Erik Grönberg och få förtänar väl epitetet hjälte mer. När han läste Patrik Sjöbergs självbiografi där höjdhopparen för första gången berättade om de övergrepp han utsatts för av sin tränare och styvfar som barn inspirerades Erik att göra något själv. Erik har själv vuxit upp med övergrepp och har bestämt sig för att vända det till en styrka i kampen mot sexuella övergrepp mot barn.

ekina_stressbalans

Dropparna gav Ekina hjälp att sova

Naturlig hälsa

För tio år sedan flyttade Ekina Hed till USA för att hennes söner skulle få en träna i ett amerikanskt basketlag. Själv fick hon jobb som chef för ett hotell. Ett arbete som innebar att hon sällan fick sova en hel natt. Det krävdes ofta att hon gick upp mitt i natten för att lösa problem som uppstod, vilket gav Ekina sömnstörningar. Men när Ekina flyttade hem till Sverige hittade hon ett kosttillskott som hjälpte henne att sova gott igen.

linnea_claeson_vinnare_influencer

Linnea Claeson är årets influencer

Nöje

Handbollspelaren Linnea Claeson utsågs under Swedish health awards till årets influencer, Linnea vill med sitt arbete bidra till hur förutsättningarna för kvinnors hälsa och välmående förbättras. De förväntningar som råder idag kan göra kvinnors liv nästintill omöjliga, när krav på karriär, utseende och att vara den perfekta föräldern ställs mot risk för övergrepp och ojämlilkhet på arbetsplatsen.

sofia_mage

FODMAP – Sofia går på magkänslan

Mage

När Sofia Antonsson jobbade som dietist inom primärvården kunde hon sällan hjälpa de som drabbats av mag- och tarmbesvär. Men för åtta år sedan när hon snubblade över FODMAP, en behandlingsmetod för IBS-magar, som tagits fram av forskare i Australien hittade hon äntligen de verktyg hon behövde för att hjälpa sina patienter. Dessutom hjälpte FODMAP Sofias egen oroliga mage efter bara några dagar.

par badar bastu

Därför är det bra att basta

Forskning

Finnarna har förstås vetat det länge. Det har emellertid dröjt innan bastubadets hälsoeffekter backats upp av vetenskapen men nu har studier äntligen kunnat visa att regelbundna bastubad både kan lindra och motverka uppkomst av olika sjukdomar och hälsobesvär.

Här är vinnarna i Swedish Health Awards 2017

Nöje

Hälsogalan Swedish Health Awards inledde årets Allt för hälsan och utsåg de 25 bästa inspiratörerna, företagen och produkterna som alla har gemensamt att de främjar hälsa och välmående. Av de 634 nomineringar som inkom valde juryn ut 100 som allmänheten fick rösta på. Totalt 35 549 röster kom in, här presenteras vinnarna i Swedish Health Awards 2017.

hjärnor i form av träd

Fyra sätt att motverka demens

Mental hälsa

Det är sällan ett symptom på sjukdom att glömma var vi lagt våra nycklar, men om vi börjar glömma viktiga saker som möten eller namn på en nära vän kan det vara dags att ana oråd. Det finns steg man kan ta för att motverka demens och det kan vara en bra idé att börja i god tid.



Kvinnohälsa: Sju tips för friska bröst

Naturlig hälsa

Hela oktober har gått i rosa för att uppmärksamma bröstcancer. Med anledning av det tycker vi på Kurera att det är dags att istället fokusera lite på brösthälsa. Jodå, det finns saker man kan göra för att främja god brösthälsa – här följer några exempel.

tia jumbe mediterar

Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Krönikan

De senaste tio åren har yoga blivit närapå en folkrörelse. Det finns knappt en lantsortsbuske utan studio, ett gym utan klasser eller researrangör utan yogaresa. ”Alla” yogar, eller vill börja. Enligt Kureras krönikör Tia Jumbes trendspaning blir nästa stora boom meditation – här förklarar hon varför och tipsar om hur du kan börja!

Rekordhöga halter av koldioxid uppmätta

Eko/miljö

År 2015 låg årsmedelvärdet av koldioxid över 400 ppm i atmosfären över Svalbard i norra Ishavet, visar data från mätstationen Zeppelin. Det är första gången i mänsklighetens historia som så höga medelvärden har förekommit rapporterar Naturvårdsverket.

kaatsu_training

Så kan du bygga muskler snabbare och säkrare

Träning

Tänk om det vore möjligt att träna med lättare vikter men ändå få samma resultat som att träna riktigt tungt? Med en japansk träningsmetod som har använts för att träna professionella fotbollsspelare och skidåkare, kan du få snabbare muskeltillväxt och bli starkare.