Kvinna springer

Ny uppslagsbok i nutrition för idrottare

Fakta

Peters tre viktigaste hälsoråd till folk som tränar
1. Tänk kvantitet och kvalitet vid både träning och kostintag. Ät en växtbaserad hälsosam kost. Ät mycket grönsaker och bär. Prova en månad med att undvika gluten och mjölkprodukter för att se om du blir friskare.
2. Inta varje dag verksamma doser av multivitaminer och omega-3-fettsyror, extra magnesium, D-vitamin och probiotika för att optimera din träning och minska risk för infektioner och skador.
3. Ta BCAA eller vassleproteindryck direkt efter dina tuffaste pass eller styrkepass.

Fyra saker många som tränar gör fel när det gäller näring – enligt Peter
1. De äter för mycket godis, pizza, pasta och skräpmat. De förstår inte att de ska äta hälsosamma, komplexa kolhydrater innehållande mycket grönsaker, bär och frukt.
2. De dricker för lite vatten och dricker för mycket läsk och/eller alkohol.
3. De äter ofta saker som de inte riktigt tål eller som irriterar magen.
4. De analyserar inte sin näringsstatus och intar ej regelbundet rätt typ och mängder av kosttillskott.

Namn: Peter Wilhelmsson
Ålder: 64
Bor: Falun
Familj: Frun Richelle och dottern Juliette.
Sysselsättning: Naturläkare, näringsmedicinare, författare, VD för Alpha Plus, IFM-Kliniken i Falun. Författare till 12 böcker inom hälsa.
Aktuell med: Nya boken inom idrottsnutrition: ”Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition”.
Bakgrund: Uppväxt i USA mellan 1958-1978, långdistanslöpare under 40+ år.
3 saker få känner till om Peter Wilhelmsson: 
1. Gjorde en Svensk Klassiker när han fyllde 60 år.
2. Studerat till historia- och engelsklärare vid universitet i Los Angeles.
3. Är ett stort Bob Dylan-fan.

Näringsmedicinska Uppslagsboken brukar kallas för hälsobranschens okrönta näringsbibel. Nu släpps uppföljaren: ”Snabbare, friskare, starkare med integrativ idrottsmedicin”. Denna gång ligger dock fokus på träning och sportsnutrition.
– Boken är menad att hjälpa personer få ut mesta möjliga av sin träning och handlar om hur man genom rätt kost och näring kan maximera styrka, prestation och uthållighet – och dessutom bli en friskare idrottsutövare, säger författaren Peter Wilhelmsson till Kurera. 

Nu släpper hälsogurun och näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson boken som är tänkt som en uppföljare till hans tidigare dundersuccé, ”Näringsmedicinska Uppslagsboken”, en stor uppslagsbok på 883 sidor som i detalj går igenom historik, biokemi, användningsområden, doseringsfrågor och vetenskapliga studier angående användning av fytonäringsämnen, vitaminer, mineraler, alger, aminosyror, fettsyror, enzymer, prebiotika, probiotika, superfoods, kryddor och mycket, mycket mer.

► Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

 

Näringsbibel med tydliga – och säkra – rekommendationer
Så här sammanfattar författaren Peter Wilhelmsson själv boken som snabbt blev hälsobranschens okrönta näringsbibel när den först kom 2007.
– Det är mitt livsverk som summerar över 30 års studier angående hur man håller sig friskare med näringsämnen. I den ger jag bland annat tydliga rekommendationer gällande vilka former och doser av näringsämnen som är mest verksamma och ger säkra råd för att undvika toxiska risker.

Ett uppslagsverk inom integrativ idrottsnutrition – med visst fokus på uthållighetsträning
Den nya boken heter ”Snabbare, friskare, starkare”. Den är alltså lite av en motsvarighet till Näringsmedicinska Uppslagsboken men för träning? undrar Kurera.
– Ja, det är en uppslagsverk främst inom integrativ idrottsnutrition med fokus på uthållighetsträning. Den hjälper personer att prestera bättre samt förbättra sin hälsa när de tränar. Genom att integrera bättre kost, skräddarsydd kost samt rätt intag av kosttillskott blir man bättre och starkare.

► Läs också: Ännu en studie bekräftar: Rödbetsjuice ökar atletisk förmåga

Hjälper tränande hitta rätt kosttillskott, stärka sitt immunförsvar och förebygga skador
Den nya boken består av 600 sidor indelade i tolv kapitel och är fulladdad med information och tips vid träning och näring. Peter förklarar ytterligare.
– Jag hjälper den som tränar regelbundet att hitta rätt kost, kosttillskott samt hur man blir av med energitjuvar, stärker sitt immunförsvar och förebygger och rehabilitera skador. Jag har ett helt kapitel om labbanalyser som är mycket intressant för de som tränar och ett kapitel speciellt avsett för elitidrottare.

Peter Wilhelmsson

Författaren Peter Wilhelmsson

Böckerna skiljer sig åt
Det finns en del markanta skillnader mellan böckerna. Medan ”Näringsmedicinska Uppslagsboken” går igenom näringsämne för näringsämne är uppföljaren ”Snabbare, friskare och starkare” främst avsedd för dem som tränar uthållighetsträning mer än tre timmar per vecka samt alla som coachar eller jobbar med dem som tränar. I nya boken finns till exempel ett omfattande kapitel bara om hur man väljer kost för specifik person och idrott.
– Den nya boken vänder sig förstås till alla som är intresserade men är ett måste för alla PT:s, coacher, kroppsterapeuter som behandlar idrottare samt alla som tränar mycket och vill optimera sin träning och undvika skador, säger Peter Wilhelmsson.

Näringsrik kost för att minska skaderisken – så ska du tänka
I sin nya bok lyfter författaren vikten av att äta rätt kost för att inte ”gå sönder” av sin träning. Är kosten, eller vad vi stoppar i oss, verkligen så avgörande? frågar Kurera.
– Vår muskler, senor, ledband består av bland annat kollagen, vitaminer, mineraler och proteiner. Om man vill bygga ett hus som håller för påfrestning så använder man inte svagt eller dåligt virke. Vetenskapliga studier och upplevelser hos många elitidrottare visar att en antiinflammatorisk och näringsrik kost minskar risken för skador, svarar Peter Wilhelmsson.
Han fortsätter:
–Man kan också inte prestera på topp om man äter saker man inte tål eller som dränerar energi. Det har de två tennisstjärnorna Andy Murry och Novak Jokavik berättat om, att det är helt avgörande för prestationen att äta optimalt.

► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

Nya boken Snabbare, starkare, friskare

Nya uppslagsboken för optimal sportnutrition

Vitaminer och mineraler hårt tränande behöver extra mycket av
Det är ett spännande ämne Peter Wilhelmsson har valt att skriva sin bok om. Kurera bubblar av frågor. Till exempel huruvida det finns några näringsämnen man behöver mer av när man tränar? Som antingen går åt mer – eller som man har extra nytta av?
– Dels så svettas man mycket när man tränar. Man förlorar elektrolytmineraler som natrium, kalium och magnesium. Man tappar även andra viktiga mineraler som krom och zink när man svettas. Intag av extra dessa mineraler är viktigt vid långa träningspass, speciellt vid varma förhållanden, säger han.
Sedan används mycket B-vitaminer och C-vitamin för att stödja förhöjda kortisolhormoner som är aktiverade när man tränar och tävlar, berättar Peter Wilhelmsson. Han vidareutvecklar:
– Hård träning är en stress för kroppen. Vid all typer av stress så använder kroppen mer C-vitamin, magnesium och B-vitaminer. Intag av extra tillskott av just C-vitamin, magnesium och B-vitaminer är extra viktigt för just dem som tränar mycket för att hjälpa kroppen handskas med stress från träning och vardagen, samt förebygga utbrändhet.

► Läs också: Vad alla borde veta om C-vitamin

Bättre effekt av sin träning vid tillräcklig näring – och det motsatta
I boken visar Peter med flera exempel hur man kan få ökad effekt av sin träning när man får i sig rätt näring. Han visar även på det motsatta, hur man får minskad effekt av sin träning om rätt näring uteblir.
– Jag visar i boken studier som visar att man presterar bättre med intag av till exempel multivitaminer. Likaså att man presterar sämre vid en försämrad tarmflora eller för låga värden av D-vitamin.

► Läs också: Sömnbrist påverkar våra tarmbakterier – kan leda till övervikt och diabetes

Nutrition för återhämtning och skadeförebyggande
Näring påverkar också direkt skaderisken och hur kroppen återhämtar sig, menar han.
– Man blir lättare skadad om man har för lite omega-3-fettsyror. Man får bättre träningseffekt om man intar BCAA aminosyror eller vassleprotein efter sina tuffa träningspass, samt lite kolhydrater med det. Återhämtning kan var lika viktigt som själv träningspasset.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Peters tre viktigaste hälsoråd till folk som tränar
1. Tänk kvantitet och kvalitet vid både träning och kostintag. Ät en växtbaserad hälsosam kost. Ät mycket grönsaker och bär. Prova en månad med att undvika gluten och mjölkprodukter för att se om du blir friskare.
2. Inta varje dag verksamma doser av multivitaminer och omega-3-fettsyror, extra magnesium, D-vitamin och probiotika för att optimera din träning och minska risk för infektioner och skador.
3. Ta BCAA eller vassleproteindryck direkt efter dina tuffaste pass eller styrkepass.

Fyra saker många som tränar gör fel när det gäller näring – enligt Peter
1. De äter för mycket godis, pizza, pasta och skräpmat. De förstår inte att de ska äta hälsosamma, komplexa kolhydrater innehållande mycket grönsaker, bär och frukt.
2. De dricker för lite vatten och dricker för mycket läsk och/eller alkohol.
3. De äter ofta saker som de inte riktigt tål eller som irriterar magen.
4. De analyserar inte sin näringsstatus och intar ej regelbundet rätt typ och mängder av kosttillskott.

Namn: Peter Wilhelmsson
Ålder: 64
Bor: Falun
Familj: Frun Richelle och dottern Juliette.
Sysselsättning: Naturläkare, näringsmedicinare, författare, VD för Alpha Plus, IFM-Kliniken i Falun. Författare till 12 böcker inom hälsa.
Aktuell med: Nya boken inom idrottsnutrition: ”Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition”.
Bakgrund: Uppväxt i USA mellan 1958-1978, långdistanslöpare under 40+ år.
3 saker få känner till om Peter Wilhelmsson: 
1. Gjorde en Svensk Klassiker när han fyllde 60 år.
2. Studerat till historia- och engelsklärare vid universitet i Los Angeles.
3. Är ett stort Bob Dylan-fan.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden. 

skoldkortel

Hur står det till med sköldkörteln?

Naturlig hälsa

Sköldkörteln kan liknas vid kroppens termostat den bidrar till att öka energin, värma kroppen samt aktivera vårt immunsystem. Ibland vill den istället reglera ned och säga till kroppen att ta det lugnt – det är fullt normalt men den kan också bli underaktiv.

kvinna visar musklerna

Livet börjar bortom rädslan

Krönikan

Av alla viktiga och fina egenskaper vi människor behöver för att vara just mänskliga så är mod en av de viktigaste. Visst är det grundläggande att vi är snälla, omtänksamma, empatiska och generösa, men om vi inte är modiga så stänger vi dörrar omkring oss eller låter helt enkelt bli att öppna, skriver Kureras krönikör Tia Jumbe.

klocka

Nobelpriset i medicin till mat-och-sov-klockan

Forskning

Att en väl fungerande dygnsrytm är viktig för hälsan är ingen nyhet, men tack vare årets nobelpristagare i medicin vet vi nu hur vår inre klocka fungerar. Allt levande påverkas av den cirkadiska rytmen och alla som någon gång flugit långt vet hur det som kallas jetlag kan ställa till det.

fibromyalgi

Fibromyalgi – den gåtfulla värken

Värk

Från sveda värk och bränn-kärringar till Lady Gaga. Fibromyalgi är den näst vanligaste muskel- och ledsjukdomen i Sverige och gör ingen skillnad på fattig eller rik. Mellan två och fyra procent av Sveriges vuxna befolkning antas enligt Fibromyalgiförbundet ha sjukdomen som främst drabbar kvinnor.