Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

knyter träningsskrona

Sätt igång och motionera – det skyddar mot åldrandet

Motion får allt större erkännande för sina hälsofördelar och ses ibland som rena mirakelmedlet. Inte bara verkar regelbunden rörelse gynna kropp och sinne – det tycks också skydda oss från flera aspekter av åldrande.

I en studie fann forskare att äldre personer som tillbringade mindre tid sittande och mer tid i rörelse visade färre tecken på hjärtsjukdom. Brittiska forskare har undersökt 1600 frivilliga i åldrarna 60-64 år med hjärtfrekvenssensorer i fem dagar. De analyserade deltagarnas aktivitetsnivåer och jämförde indikatorer på hjärtsjukdom som kolesterol och ett ämne som heter interleukin-6. Sammantaget hade de deltagare som var mer aktiva lägre nivåer av alla negativa biomarkörer.

Mer talar för fysisk aktivitet

Dessa resultat bidrar till den växande mängd bevis som talar för att fysisk aktivitet kan sänka risken för hjärtsjukdom. "Det är viktigt att kompensera tid i inaktivitet med någon form av fysisk aktivitet," säger Ahmed Elhakeem, studiens författare och professor i epidemiologi vid University of Bristol i ett uttalande.

 

LÄS OCKSÅ: Motion motverkar visst effekterna av stillasittande

Viktigt med både kondition och styrka

Det här är inte första gången konditions- och styrketräning har knutits till anti-aging fördelar. Konditionsträning är den typ av träning som får hjärtat att pumpa och svetten att flöda, medan styrketräning hjälper till att förhindra att åldrande muskler försvagas. Båda dessa typer av träning är viktiga för hjärtat, vars delar kan bli styva med åldern. Hjärtans vänstra kammare, som spelar en nyckelroll vid tillförsel av nyoxiderat blod, är särskilt mottagligt för åldersrelaterad skada.

LÄS OCKSÅ: Behåll hjärnan med träning

Förbättrad hjärtfunktion

En studie som publicerades i januari i tidskriften Circulation, visade att vuxna som tränade fyra till fem dagar i veckan såg betydande förbättringar i hjärtats funktion jämfört med en kontrollgrupp som endast gjorde stretch- och balansövningar. Dessa resultat tyder på att förstyvning i hjärtat kan förebyggas eller till och med vändas med regelbunden konditionsträning.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Intensiv träning stressar kroppen mer än man trott

Kognitiva fördelar

Regelbunden rörelse verkar ha fördelar även för den åldrande hjärnan. En genomgång av runt 100 studier visade att äldre personer som tränade ungefär 40 minuter, tre gånger i veckan hade tydliga kognitiva fördelar jämfört med personer som motionerade mindre eller inte alls."Detta är bevis på att du faktiskt kan vrida klockan tillbaka för åldrande i din hjärna genom ett vanligt träningspass", säger studieförfattaren Joyce Gomes-Osman, rehabiliteringsforskare vid University of Miami Miller School of Medicine.

Av Inger Palm

Källa: Science alert


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

 

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.