knyter träningsskrona

Nya rön styrker anti-agingeffekten av motion

Motion får allt större erkännande för sina hälsofördelar och ses ibland som rena mirakelmedlet. Inte bara tycks regelbunden rörelse gynna kropp och sinne  – det verkar också skydda oss från flera aspekter av åldrande.

I en ny studie fann forskare att äldre personer som tillbringade mindre tid sittande och mer tid i rörelse visade färre tecken på hjärtsjukdom.

 

Bättre värden hos motionärer
Brittiska forskare har undersökt 1600 frivilliga i åldrarna 60-64 år med hjärtfrekvenssensorer i fem dagar. De analyserade deltagarnas aktivitetsnivåer och jämförde indikatorer på hjärtsjukdom som kolesterol och ett ämne som heter interleukin-6. Sammantaget hade de deltagare som var mer aktiva lägre nivåer av alla negativa biomarkörer.

Mer talar för fysisk aktivitet
Dessa resultat bidrar till den växande mängd bevis som talar för att fysisk aktivitet kan sänka risken för hjärtsjukdom. "Det är viktigt att kompensera tid i inaktivitet med någon form av fysisk aktivitet," säger Ahmed Elhakeem, studiens författare och professor i epidemiologi vid University of Bristol i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Motion motverkar visst effekterna av stillasittande

Viktigt med både kondition och styrka
Det här är inte första gången konditions- och styrketräning har knutits till anti-aging fördelar. Konditionsträning är den typ av träning som får hjärtat att pumpa och svetten att flöda, medan styrketräning hjälper till att förhindra att åldrande muskler försvagas. Båda dessa typer av träning är viktiga för hjärtat, vars delar kan bli styva med åldern. Hjärtans vänstra kammare, som spelar en nyckelroll vid tillförsel av nyoxiderat blod, är särskilt mottagligt för åldersrelaterad skada.

LÄS OCKSÅ: Behåll” hjärnan med träning

Förbättrad hjärtfunktion
En ny studie som publicerades i januari i tidskriften Circulation, visade att vuxna som tränade fyra till fem dagar i veckan såg betydande förbättringar i hjärtats funktion jämfört med en kontrollgrupp som endast gjorde stretch- och balansövningar. Dessa resultat tyder på att förstyvning i hjärtat kan förebyggas eller till och med vändas med regelbunden konditionsträning.

 

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Intensiv träning stressar kroppen mer än man trott

Kognitiva fördelar
Regelbunden rörelse verkar ha fördelar även för den åldrande hjärnan. En genomgång av nästan 100 studier visade att äldre personer som tränade ungefär 40 minuter, tre gånger i veckan hade tydliga kognitiva fördelar jämfört med personer som motionerade mindre eller inte alls.

Vrida klockan tillbaka
"Detta är bevis på att du faktiskt kan vrida klockan tillbaka för åldrande i din hjärna genom ett vanligt träningspass", säger studieförfattaren Joyce Gomes-Osman, rehabiliteringsforskare vid University of Miami Miller School of Medicine.

Av redaktionen

Källa: Science alert

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.