Frustrerad tjej står och drar i gummiband

Nybörjarguide till gymmet!

Styrketräning får dig att orka mer – både på och utanför gymmet. PT:n Therése Madsén Odsäter tipsar om övningarna med extra bra träningseffekt och tricken för att hitta träningsmotivation! Dessutom avlivar hon några vanliga myter om styrketräning. Häng med bland hantlar, svett och må-bra-hormoner!

Gymmet är en plats för egentid och fokus. Här kan du utmana dig själv och flytta fram gränserna för vad du trodde att du klarade av. Första gången du sätter foten på gymmet kan det däremot kännas lite osäkert. Therése Madsén Odsäter, gymansvarig och personlig tränare på Friskis & Svettis i Stockholm, vet hur man kommer över tröskeln.
– Börja med att bekanta dig med miljön! Titta hur lokalen ser ut och var olika redskap står. Första gången på gymmet kanske du går dit och sätter dig på cykeln i 20 minuter och sen går hem. Det är helt okej.

Öva på övningen
För att komma igång kan du ta hjälp av en gyminstruktör som kan ge dig ett gäng bra övningar. Ägna sedan två eller tre träningstillfällen till att ”öva på övningen”, tipsar Therése. Det här är ett sätt för att kroppen ska få in tekniken och lära sig utföra övningen rätt – innan du lastar på tunga vikter!
– När du övar på övningen tar du en lätt vikt, tänker på din atletiska hållning och övar på att utföra övningen med bra teknik.

Ditt mål: Att bli trött
När övningen börjar sitta är det dags att lasta på mer vikt. Testa dig fram till en vikt som känns bra. Ditt mål är att precis orka med dina tre gånger tio
repetitioner. Efter det sista setet ska musklerna kännas riktigt trötta.
– Fråga dig själv efter sista setet: Är jag trött? Om du då inte är riktigt trött – kör tio till!

 

Känns det så gills det!
Det är alltså inte så noga att det blir exakt rätt antal repetitioner eller ett visst antal övningar. Ibland kanske du måste justera vikten mellan seten eller under ett set.
– Jag brukar säga: Känns det så gills det! När du är ny på gymmet är det jätteviktigt att du fokusera på dina framsteg.

Tunga skäl att styrketräna
Ditt långsiktiga mål är att bli trött av tre gånger tio repetitioner. Det är nämligen med denna relativt tunga träning du får riktigt bra styrketräningseffekt, säger Therése Madsén Odsäter. Att lyfta tungt gör dig starkare, ökar din förbränning och stärker din benstomme. Risken för skador minskar och både immunförsvar och sömnkvalitet förbättras. Dessutom får vi större marginaler om vi skadar oss eller blir sjuka.
– All forskning i dag pekar på att alla mår bra att träna maxstyrka. Det gäller unga som gamla och kvinnor som män. Att träna upp emot 20 repetitioner med lättare vikter är snarare rehab än styrketräning, säger Therése.

Orka mer
Framför allt får styrketräning oss att orka mer, psykiskt och fysiskt. En stark kropp gör att du orkar springa, dansa, leka med barn och älska utan att kroppen tar emot eller begränsar dig, säger Therése Madsén Odsäter.
– Allt i livet blir roligare om du har en kropp som orkar med!

Av Maja Sönnerbo


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

 

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!

 

Hälsointresse-boom i coronakrisen

Hälsa

Vi har fått ett större hälsointresse under coronapandemin, i alla fall om man får tro statistiken från magasinappen Readly – där läsandet av hälsomagasin har ökat markant jämfört med i fjol. Det här intresserar oss mest just nu.

9-halsopoddar-for-hangmattan

9 hälsopoddar för hängmattan

Hälsa

Oavsett om du sitter på bryggan, cyklar till jobbet eller vilar i hängmattan är det härligt med en inspirerande podd i lurarna. Här ger vi dig tips på sommarens skönaste lyssning med fokus på hälsa och välmående.