Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

trädkrona

Lisen Sundgrens nybörjarguide till skogsbad

Hört talas om skogsbad? Att kravlöst gå ut i skogen kan göra under för både kropp och själ. Så ge dig ut i skog och mark och skogsbada – här är några nybörjartips från örtspecialisten Lisen Sundgren.

Skogsbad involverar vare sig badkläder eller vatten, som namnet kanske antyder, utan handlar om att ta det lugnt och ”bada” i sinnesintryck från skogen och har sitt ursprung i Japan.

Det var under 80-talet som man tog krafttag mot landets skenande stressrelaterade dödsfall och inrättade en rad terapiskogar där människor skulle vistas och insupa skogsatmosfären, då de ansågs lida av naturbrist. Sedan dess har japansk och koreansk forskning på skogsbad visat på goda resultat och fenomenet är numera spridd världen över.

 

LÄS OCKSÅ: Experten: Det här borde alla veta om utmattning

Naturen är terapeuten

Örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren är en av dem som just nu håller på att utbilda sig till skogsbadsguide, vilket innebär att man tar med sig

Lisen Sundgren
Foto: Charlotte Gawell

en grupp människor ut i naturen.
– När vi vistas i skogen så andas vi in en del av trädens immunförsvar och effekten av att exempelvis vara ute och campa i tre dagar håller i sig uppemot en månad. Det är naturen som är terapeuten och jag som är guiden. Det tycker jag är ett underbart sätt att förhålla sig till vad naturen, behandling och terapi är.

Själv har Lisen Sundgren alltid vänt sig till skogen och naturen – särskilt när hon mått dåligt.
– När jag som barn kände mig ledsen någon gång, när mina föräldrar skilde sig, eller när jag gick in i väggen så har jag alltid sökt mig till skogen. Det har varit något som har dragit mig dit. Där känner jag mig trygg, lugn och tillfreds och det tror jag många kan relatera till.

Lisen Sundgren berättar att vårt immunförsvar stärks genom att vara ute i skogen. Dessutom blir andningen lugnare, hjärnaktiviteten i den främre pannloben ökar och vi blir mer kreativa, empatiska och öppna. Kortfattat kan man säga att vi blir den härliga versionen av oss själva.

 

LÄS OCKSÅ: Tid i skogen gör att vi mår bättre – och minskar risken för sjukdomar

Alla sinnen öppna mot naturen

Om du beger dig ut i skogen ensam eller tillsammans med en guide spelar mindre roll. Det viktiga är kravlösheten.

Lisen Sundgren poängterar dock att en joggingtur eller en promenad med hunden inte är samma sak som ett skogsbad.
– Att vara ute i naturen är alltid jättebra, men att skogsbada innebär att man har alla sinnen öppna mot naturen och det har man inte om man är ute på en löparrunda eller har fullt sjå med sin hund. Att skogsbada handlar inte heller om att köpa hälsa, utan om att lära oss återknyta och återskapa relationen till naturen – det är själva medicinen.

LÄS OCKSÅ: ”Jag vill inspirera barnen att hitta ut”

Nybörjarguide till skogsbad

• Börja med att bara lägga märke till naturen runtomkring dig. Att låta sig hänföras av några maskrosor i trottoaren eller ett vackert träd har visat sig vara nyttigt för hjärnan.
• Promenera långsamt.
• Sätt mobilen på flygplansläge.
• Sök upp ett träd som du dras till och sitt och iaktta trädet under 15 minuter. Det kan handla om att titta på kronan, titta vilka växter som växer runtomkring, fundera på hur gammalt trädet är, känna på barken och reflektera hur strukturen känns.
• Har du inte tillgång till en skog, besök en stadspark eller bara ett träd eller grönområde, alternativt gå till stranden och sitt och lyssna på vågorna en kvart.
• Skogsbad är inte meditation, så det handlar inte primärt om att rensa tankarna. Alla tankar är välkomna, men när du märker att tankarna vandrar iväg kom tillbaka till frågan: vad noterar jag just nu? Tänk på att du inte behöver komma på några svar.
• Varenda minut du är ute i naturen gör gott, redan efter en kvart börjar det hända saker i kroppen.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter.