Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Nyhet inom äldreforskning: Aldrig försent att börja träna

Det är aldrig för sent att börja träna – och må bättre. Kvinnor över 65 år fick starkare hjärta och lungor när det tränade. Det visar en studie gjord av doktorander vid Örebro universitet.

Nio av tio seniorer i Sverige tränar regelbundet och fyra av tio motionerar mer idag än för fem år sedan. Trenden är tydlig och gynnsam för både seniorer som för samhället.

 

Vid Örebro universitet satsas det på forskning om äldre och hur träning kan påverka hälsan. En nu studie på kvinnor mellan 65 och 70 år, som utfördes av doktorander, visade att både lungor och hjärta blev starka av mer fysisk aktivitet.

Doktoranden Jort Veens har studerat hur motion påverkar äldre kvinnors fysiska hälsa. Han säger i ett pressmeddelande från Örebro universitet, att den som uppfyller Världshälsoorganisationens rekommendationer för fysisk aktivitet och rör på sig minst 150 minuter i veckan får positiva effekter på sin kondition. Det är med andra ord inte för sent att börja träna. Fysisk aktivitet är bra även hos vuxna som aldrig rört på sig i någons större utsträckning.

LÄS OCKSÅ: Äldre som tränar bromsar demensutveckling

Sex av tio äter bättre

Det är särskilt äldre kvinnor som rör på sig regelbundet, men de äter även nyttigare. Åtta av tio seniorer anser att det är viktigt att leva ett hälsosamt liv. På bara fem år har sex av tio seniorer ändrat sina matvanor till det bättre. När det gäller kosten är det männen som gjort den största förändringen. De har bytt ut chips, läsk, bullar och alkohol mot frukt, grönsaker och fisk.

Enligt SCB har andelen kvinnor i åldern 75–84 år som varje vecka motionerar utomhus ökat från 26 till 49 procent under åren 2008 till 2015. Bland män i samma ålder ökade andelen motionärer från 29 till 55 procent.

 

LÄS OCKSÅ: Förläng livet med styrketräning

Minskar fallrisken

Det är allt fler gym som erbjuder träning för äldre. På dessa gym tränar seniorerna inte bara balans och benstyrka som är viktigt för att undvika fallskador. De får även möjlighet att träffa sjukgymnaster, samtala om livsstil och psykosocial hälsa.

Andra studier har visat att de som tränar regelbundet och har bra kondition men dåligt blodtryck lever längre än personer som har dålig kondition men bra blodtryck. Samma sak har gäller övervikt. De med bra kondition och övervikt lever längre än de med dålig kondition och normalvikt.

Av Inger Palm

Källa: SCB, Örebro Universitet

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.