Foto: Photos 4 U

Nypon håller Sofies artros i schack

Sofie Turse

Ålder: 49
Bor: I Åkersberga
Gör: Studerar till fysioterapeut
Familj: Man och två barn på 16 och 18 år
Så mår jag bra: Jag är utbildad Feldenkraispedagog – det är ett av mina stora intressen. Jag gillar att röra på mig i olika former, helst ute i naturen; springa i skogen, åka långfärdsskridskor på vintern och paddla på sommaren.

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett nyponextrakt blev hennes räddning.

Sofies Turses besvär började för snart fem år sedan, då ömma och svullna fingrar och smärta i handleden sakta smög sig på och gjorde livet besvärligt.
– Det var ingen konstant smärta, men den var alltid värst i den yttersta fingerleden och ner mot handleden. Ju kallare det var ute, desto ondare gjorde det. Var det varmt på sommaren var besvären lite lindrigare, men det vet ju alla att det inte är det särskilt ofta, säger Sofie med ett skratt.

Med en historia av artros i familjen var Sofie ganska snart säker på att det var det som hon led av. Smärtan blev värre vid ansträngning och när besvären började var Sofie mitt i en utbildning till Feldenkraispedagog.
– Feldenkrais är en särskild metod som handlar mycket om kroppsmedvetenhet och hur man kan använda sin kropp på rätt sätt. Det var mycket lyft och vridningar under utbildningen och jag hade problem med att utföra en del övningar. Jag fick lära mig att göra på andra sätt än vad läraren instruerade.

 

LÄS OCKSÅ: Artros? Så får du hjälp!

Hört historier om nypon
Sofies nyfikenhet och intresse för kropp och hälsa har tagit henne på många olika vägar. Förutom Feldenkraispedagog är hon utbildad idrottslärare. Hon har studerat traditionell kinesisk medicin, jobbat med både akupunktur och massage och utbildat sig till instruktör i olika gruppträningsformer. Att hjälpa andra till en bättre och mer rörlig vardag är hennes hjärtefråga och det som driver henne.
– Glädjen i att hjälpa andra till en smärtfri vardag eller att komma ut i löpspåret är obetalbar. Men för första gången fick jag mig en tankeställare. Tänk om jag inte skulle kunna jobba med det jag ville?

Vanliga smärtstillande tabletter var aldrig något alternativ för Sofie.
– Jag är inte så mycket för det, framför allt inte vid långvarig smärta. Det sliter för mycket på organen och jag föredrar hellre att testa alternativa metoder innan medicinering.

LÄS OCKSÅ: Hyaluronsyra – effektivt vid artros

Nyponmarmelad
Någonstans i bakhuvudet drog Sofie sig till minnes historier om folk vars värk i kroppen försvunnit med hjälp av nypon i olika former.
– Jag kom och tänka på en gammal historia jag hört om folk som slapp värk i kroppen om de åt nyponmarmelad. Jag hade även en granne förr i tiden som blev av med smärtan i handen efter att han börjat äta nypon.

Sofie gick till sin lokala hälsokost och blev rekommenderad nyponextrakt i tablettform som förutom nypon även innehåller kondroitin, C-vitamin och ett svartpepparextrakt.
– Det tog lite tid innan jag märkte någon effekt, men efter någon månad med Nypozin kände jag att någonting började hända i kroppen.

Värken avtog men så snart Sofie började slarva med att ta nyponextraktet regelbundet kom problemen snart tillbaka. Då började hon förstå vikten av tabletterna och vilken effekt de faktiskt hade.
– Numera lägger jag dem tillsammans med andra kosttillskott som jag tar i en doseringskasett för mediciner. Då glömmer jag aldrig att ta dem.

LÄS OCKSÅ: Naturens "mirakel" vid artros, inflammation och ledvärk 

Inga biverkningar
Sofie tar två tabletter om dagen, emellanåt ökar hon dosen för att få lite extra effekt. Hon har även nypon i salva-form som hon kan smörja på vid mer tillfällig smärta samt en spray som verkar lite kylande.
– Jag gillar helt enkelt nypon i alla former, säger hon med ett skratt.

 

Idag håller Sofie sin artros i schack så länge hon tar tabletterna. Hon har ett år kvar på sin utbildning till fysioterapeut – ett arbete som kräver att hon obehindrat kan använda sina händer.
– Jag slarvade lite med tabletterna återigen förra vintern och besvären kom tillbaka. Då blev jag på riktigt orolig att jag inte skulle kunna fortsätta med min utbildning. Utan mina händer är jag ju körd.

Sofie har nu ätit nyponextrakt under flera år och hon har aldrig märkt av några biverkningar.

Vilda nypon
– Jag har vid ett par tillfällen plockat vilda nypon och gjort nyponsoppa, men det är ju helt klart lite pilligare än att ta en tablett. Dessutom kan man ju aldrig vara säker på koncentrationen och att det får samma verkan.

Hon uppmanar alla som har problem med ömma och svullna leder att ge nyponextrakt en chans, men att ha lite tålamod på vägen.
– Det kan ta lite tid innan effekten kommer, det gäller bara att fortsätta och att vara noga med att ta tabletterna regelbundet. Jag tycker att man ska ge det minst tre månader innan man utvärderar. För mig har nypon varit avgörande och jag håller tummarna för att det fortsätter så här för mig … ja, nu kan jag ju faktiskt hålla tummarna!

Av Jennie Jägeblad


Sofie Turse

Ålder: 49
Bor: I Åkersberga
Gör: Studerar till fysioterapeut
Familj: Man och två barn på 16 och 18 år
Så mår jag bra: Jag är utbildad Feldenkraispedagog – det är ett av mina stora intressen. Jag gillar att röra på mig i olika former, helst ute i naturen; springa i skogen, åka långfärdsskridskor på vintern och paddla på sommaren.

Nypon – en riktig hälsobomb

Nypon innehåller flera nyttiga näringsämnen, bland annat vitaminer, mineraler och fettsyror – inte minst C-vitamin som boostar immunsystemet och minskar trötthet och utmattning.
C-vitamin hjälper också kroppens kollagenbildning på traven. Kollagen är ett protein som bland annat finns i kroppens bindväv, blodkärl, ledbrosk och ben.

Tre verksamma substanser
Nypozin innehåller tre verksamma substanser; nyponextrakt, kondroitin och C-vitamin. Dessa förbättrar tillsammans ledfunktionen.
Nyponextraktet har antiinflammatoriska egenskaper och en positiv inverkan på ömmande och stela leder. Kondroitinsulfat som är en byggsten till broskvävnad bidrar till att stödja och återuppbygga brosket i lederna.
C-vitamin är en antioxidant viktig för kollagenbildningen. C-vitaminet i Nypozin är en form av esterifierat C-vitamin som verkar i kroppen i upp till 24 timmar.

Artros
Artros är ofta ärftligt men kan också bero på övervikt eller ensidig och hård belastning av lederna, som av elitidrott.
Att belasta lederna genom både motionsidrott och styrketräning är dock något som motverkar utvecklingen av artros.
Det är alltså viktigt att fortsätta att belasta lederna trots eventuell smärta.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

 

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

Näringsbrist hotar trädens förmåga att binda koldioxid

Eko/miljö

30 procent av de växthusgaser som vi släpper ut absorberas av jordens ekosystem. Men näringsbrist påverkar skog och annan växtlighets förmåga att binda koldioxid från atmosfären. Bättre tillgång till näringsämnen skulle bidra till att mer koldioxid kan bindas medan en ökande brist hotar att bidra till större klimatförändringar.