Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Närbild på person som hukar sig och knyter löparskor

Nystarta din träningsrutin i höst!

Höst betyder nystart för många vad gäller goda vanor och motion. Men hur ser en bra och rimlig start ut för den som tappat bort sin träningsrutin – eller kanske aldrig haft någon? Vi frågade Kureras träningsexpert Monika Björn! 

Ett klassiskt misstag är att gå ut för hårt efter ett längre träningsuppehåll – något som brukar leda till att den nyfunna träningsglädjen och rutinen snabbt falnar och dör ut igen. Så hur ska man bära sig åt för att hålla fast vid en sund rutin? 

Mitt tips är att börja med promenader som kan utökas till gå-spring om man är ny till löpning. En mer van löpare kan starta med korta, lugna rundor. Att kunna prata under tiden man springer är ett bra sätt att mäta sin ansträngningsnivå för att inte ta ut sig för hårt i början, cirka 70 procent av maxpuls är bra. Lägg till knäböj och utfall med kroppsvikt, armhävningar, situps och några rörlighetsövningar på slutet och vips har du ett superbra allround pass på mindre än en timme, tipsar Monika Björn.

 

LÄS OCKSÅ: Så här lätt får du en starkare kropp

Kvinna halvbild

Kureras träningsexpert Monika Björn.

Lista ut ditt "varför" när det gäller träning

Har du några mentala knep för de som tycker att det tar emot att börja träna och komma in i nya vanor? 

 – Ja!  

1) Lista ut ditt ”varför”. Vad motiverar dig till att träna och ta hand om dig själv? Gör ditt varför så specifikt och tydligt som möjligt för dig själv. Det är viktigt att du verkligen VILL uppnå ditt varför och denna målsättning är det som ska motivera dig under de tyngsta dagarna. 

2) Sänk ribban! Tänk: ”Fem minuter är bättre än noll minuter”. Sätt ett löjligt enkelt dagsmål till att börja med. Till exempel: ”Jag ska röra på mig tio minuter om dagen”. På så sätt kommer du alltid att lyckas. Om du inte har hunnit uppnå ditt mål innan läggdags kan du i värsta fall gå runt huset eller kvarteret i tio minuter.  

3) Föreställ dig tydligt hur du kommer att må, känna dig och se ut när du har lyckats hålla sunda vanor och ett regelbundet tränande i sex månader. Använd detta som din målbild.  

Finns det någon träningsform som män generellt utövar i mindre utsträckning än kvinnor, och som fler män borde ge en chans? Och vice versa? 

 

Män brukar ofta gilla yoga när de väl provar, framför allt mer fysisk yoga. Och kvinnor mår ofta väldigt bra, både fysiskt och psykiskt, av tyngre styrketräning. 

LÄS OCKSÅ: Monika Björn: ”Så blir du stark genom klimakteriet” 

Monika Björn tipsar: 3 bra nystartsövningar! 

  1. Huksittande: för att det ger otroligt mycket rörlighet i en enda övning. 

Rulla ihop ett badlakan och lägg under hälarna om det behövs.  

  1. Häng: i räcke eller gymn Det finns billiga ringar att köpa på nätet och de kan du lätt hänga upp i ett träd. Att hänga är fantastiskt för stela axlar och stel rygg. När du har övat upp greppstyrkan kan du börja jobba mot pullups. Tips! Sikta på att sitta på huk 5-10 minuter om dagen (det behöver inte vara i ett svep) och att hänga 5 x 1 minut per dag.  

Monika Björn Monika Björn yogar

  1. Katt och ko: En yogaövning som görs stående på alla fyra. Andas in, svanka ryggraden och andas ut samtidigt som du rundar ryggen. Härlig rörlighetsövning efter att man har sovit lite dåligt i en för hård eller för mjuk säng på landet. 

LÄS OCKSÅ: Fysisk aktivitet hjälper vid stress

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.