skördetid

Nyttigheter i skördetid: 10 goda livsmedel som hör hösten till

Pumpor, rödbetor och äpplen. Det är skördetid och våra svenska lantmän har mycket godsaker att erbjuda, både för smaklökarna och hälsan. Ta del av höstens mest hälsosamma livsmedel.  

Morot
Moroten har ett högt innehåll av karotenoiden betakaroten som är det ämne som ger moroten dess orangea färg. Morötter är allmänkänt för att ge bra mörkerseende och karotenoider över lag förknippas med bra hjärt- och kärlfunktion. Betakarotent omvandlas dessutom till vitamin A som förutom att ha en positiv effekt på mörkerseendet även är viktigt för en frisk hy, ett bra immunförsvar och reproduktionsförmågan.

Rödbeta
Betacyanin är det ämne som ger rödbetan dess djupt röd-lila färg och även ett av de ämnen som står för många av rödbetans hälsoegenskaper. Två andra hälsoämnen i rödbetor är nitrat och betain, nitrat som bland annat sänker högt blodtryck, förbättrar cirkulationen och syreupptagningsförmågan genom att öka kväveoxidhalterna i blodet. Rödbetans näringsämnen har även kraftfullt lever- och blodrenande egenskaper samt en positiv effekt på blodfetterna.

 

Äpple
Äpplet är en av de mest konsumerade frukterna i Sverige och många sorter finns det. Gemensamt för dem alla är innehållet av pektin och flavonoider som ger äpplet dess goda hälsoegenskaper. Pektin är en vattenlöslig fiber som sänker kolesterol, balanserar blodsockret och är välgörande för magen. Flavonoiderna som främst återfinns i äpplets skal minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar genom att hindra oxidation av det farliga LDL-kolesterolet.

Lök
Löken är en av våra allra nyttigaste livsmedel med hälsoegenskaper som gjort att man i vissa länder till och med försökt läkemedelsklassa livsmedlet, då främst vitlöken. Lök är rikt på svavelhaltiga ämnen, däribland allicin. Den bäst veteskapligt dokumenterade löksorten är vitlöken som forskare är överrens om att den minskar risken för åderförkalkning och hjärtsjukdom genom att minska förhöjda blodfetter och minska risken för blodpropp.

Svamp
Svamp är ett mycket populär livsmedel just på hösten. Nyttigt är det också. Också i japan är intresset för de nyttiga och näringsrika svamparna stort och det bedrivs mycket forskning kring svamparnas hälsoeffekter på människan. Svamp är den vegetabilier som innehåller allra mest D-vitamin och i japanska studier har man sett en positiv effekt på benskörhet vid intag av svamp. I studier på shiitakesvamp har sänkning av förhöjda blodfetter noterats.

Kål
Kålsorter finns det många, bland de populärare hittar vi grönkål, rödkål, vitkål, broccoli och blomkål. Kål är kalorisnålt och otroligt rikt på vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer. Den perfekta bantningsmaten med andra ord. I samtliga kålsorter finns rikligt med C-vitamin, folsyra, järn, kalium och kalcium. Man finner också en rad svavelhaltiga ämnen som skyddar levern, ökar avgiftningen, är involverade i olika hormonella processer och skyddar mot cancer.

Pumpa
Höstens melon som inte bara är dekorativ utan också nyttig och kalorisnål. Tillför grytor och soppor mycket B-vitamin, C-vitamin, betakaroten och kalium. Dess frön är också riktiga näringsbomber. Pumpafrökärnor innehåller flera olika B-vitaminer, E-vitamin, järn, fosfor, kalium, zink, selen och essentiella fettsyror. Fröna och extrakt av pumpafrön rekommenderas till män då de kan hjälpa vid godartad prostataförstoring samt ge skydd mot prostatacancer.

 

Kronärtskocka
Magens bästa vän! Kronärtskocka är rikt på kostfibern inulin som verkar prebiotiskt i tarmen och främjar tillväxten av goda bakterier som krävs för upprätthållandet av en balanserad tarm och ett fungerande immunförsvar. Därutöver innehåller också kronärtskockan bitterämnen, bland annat cynarin, som stimulerar lever och gallblåsa vilket ökar reningen och förbättrar matsmältningen. Kronärtskocka ingår därför inte helt otippat i en rad produkter för matsmältningen.

Rättika
Rättikan är mest känd för sin förmåga att rena levern och hjälpa kroppen att bryta ner fett i maten. Denna milda rotfrukt är mycket populär i det asiatiska köket, främst det japanska, kinesiska och koreanska, och serveras ofta råriven för att dess naturliga innehåll av enzymer ska komma matsmältningen till nytta. Rättikan är precis som kål både kalori- och kolhydratssnål vilket gör den till den perfekta smal-maten.

Jordärtskocka
Den här knölen har en söt och nötaktig smak och ett högt innehåll av kostfibern inulin. Det är ett perfekt alternativ för den som vill hitta ett alternativ till potatisen som dessutom har lägre GI. Inulin är bra för de goda bakterierna i tarmen och för personer med diabetes eller dålig blodsockerbalans samt kan bidra till lägre kolesterolhalter. Utöver inulin är jordärtskockan också mycket rik på järn, de innehåller till och med mer än vad magert nötkött gör.

Av Johanna Gustafsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

 

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

 

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

 

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.