Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin | Kurera.se
tecknad hjärna

Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin

Fakta

Upplever man stress under en längre period kan de ge djupa skador – fysiskt, emotionellt och intellektuellt. Stress stänger till exempel ute noradrenalin från hjärnans känslocentrum och det kan framkalla en biologisk ångest, livströtthet och depression.

Stresshormon påverkar minnet
Skadligast av allt är dock överproduktion av stresshormonet kortisol. Det hindrar hjärnan från att fungera optimalt. För mycket stress leder till att hjärnans främsta minnescentrum, hippocampus, inte kan använda sig av blodsocker. Finns det inte tillräckligt med blodsocker i minnescentrat uppstår det en energibrist som gör att hjärnan inte kan skapa ett minne. Man kan uppleva en händelse men man kan inte minnas den. Även gamla minnen kan vara svåra att komma åt. Signalsubstanserna fungerar inte som de ska och hjärncellerna kan inte kommunicera med varandra. I ett sista skede dör hjärnceller.

Har du problem med minnet, känner dig nervig och okoncentrerad? Då kan du ha brist på fettsyran lecithin. Här får du veta mer om fettsyran som tillsammans med B-vitaminer kan få bukt på minnesproblemen och få dig att må mycket bättre på bara några veckor.

Lecithin är en fettsyra som hamnade i skymundan då fiskoljan i mitten av 90-talet fick sitt stora genombrott. Fettsyran är dock ett mycket viktigt fett, inte minst då det utgör huvuddelen av det fett som hjärnan består av. Lecithin förekommer även i leverns fettvävnad, nerver, benmärg, njurar, könskörtlar och är en beståndsdel i det goda kolesterolet samt en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran.

Påverkar minne och koncentration
Om det uppstår en hormonell obalans i hjärnan som gör att noradrenalinet ökar hastigheten på de kemiska processerna i kroppen så märks det genom att hjärtat klappar fortare. Signalämnet acetylkolin, som bildas av lecithin, fungerar som en broms i denna process. Har du för lite lecithin kan till exempel inte acetylkolin bildas. Acetylkolin är en viktig signalsubstans i hjärnan och behövs för bland annat minne och koncentration.

 

► Läs också: Dåligt minne? Börja styrketräna!

Bra för hjärt- och kärlhälsan
Lecithin höjer det goda kolesterolet, HDL, och sänker den skadliga LDL-formen. Lecithin bidrar även till att kolesterolet inte lika lätt fastnar på kärlväggarna och omvandlar dessutom kolesterol och fett till mer former som lättare transporteras i kroppen. Detta är speciellt värdefullt vid hjärt- och kärlbesvär.

Framställs från sojabönor
Fettsyran framställs vanligen från sojabönor, men ibland även från solroskärnor. Lecithin från icke genmanipulerade sojabönor finns i A Vogels Lecithin som också kommer från ekologiskt odlade sojabönor. De filtreras på ett sätt så att inga äggviteämnen blir kvar, därför kan även sojaallergiker äta det lecithinet.
Den schweiziske hälsopionjären intresserade sig tidigt i livet för naturmedicin och han lärde sig örtkunskap redan som liten pojke av sin farmor. Om någon av hans patienter hade problem med närminnet, var lite nervös och orolig, då ordinerade Vogel ibland lecithin. Vogel upptäckte att när han gav tillskott av lecithin till sina patienter blev deras tankeförmåga och minne bättre men också förmågan att koncentrera sig.

► Läs också: Koffein förbättrar ditt minne

B-vitaminer är bra för hjärnan
Lecithin kan med fördel kombineras med ett B-vitaminer då de förstärker varandra och ger en bättre koncentration och får minnet att fungera normalt igen. B-vitaminer är viktigt för hjärnans funktioner, bland annat så reglerar B-vitaminer blodsockret, ger ett jämnt humör, mental uthållighet och fysisk energi. B-vitamin är också nödvändigt för nervcellernas livskraft och utveckling.
De fyra viktigaste B-vitaminerna för hjärnan är B1, B6, folsyra och B12. Studier har visat att B12-brist är 300 procent vanligare bland de som inte äter ett vitamintillskott.

B1 är en kraftig antioxidant som är inblandad i flera ämnesomsättningsprocesser i hjärnan. Hög alkoholkonsumtion kan ge B1-brist, vilket kan leda till allvarliga psykiska problem.

B6 skyddar blodkärlen och förvandlar blodsocker till glykos, som är hjärnans enda bränsle. Den som kommit upp i medelåldern behöver 20 procent mer B6 för att tankeförmågan ska fungera normalt än de som är i 20-års ålder.

 

Folsyra främjar blodcirkulationen i hjärnan och kan vara bra för de som lider av en mild depression. Låga nivåer av folsyra kan öka risken för demens.

B12-brist är vanligt. 4 av10 personer i åldern 60-69 år har brist på B12 och när man passerat 80 år har alla B12-brist.

► Läs också: Lite sömn kan ge försämrat minne under akut psykisk stress

Lecithin…
… finns i 40 procent av hjärnans nervceller.
… brist kan göra huden torr. Tio procent av överhudens vikt består av lecithin.
… har visat sig vara värdefullt för att förebygga åldersrelaterade degenerativa förändringar i hjärnan.
… innehåller inositol som är en viktig komponent för varje cellmembran.
… innehåller kolin som är viktigt för ämnesomsättningen och överföringen av nervsignaler till och från hjärnan.
… finns naturligt i vete, sojabönor, majs, ägg, smör, solrosolja och kött.

Av Inger Palm


Fakta

Upplever man stress under en längre period kan de ge djupa skador – fysiskt, emotionellt och intellektuellt. Stress stänger till exempel ute noradrenalin från hjärnans känslocentrum och det kan framkalla en biologisk ångest, livströtthet och depression.

Stresshormon påverkar minnet
Skadligast av allt är dock överproduktion av stresshormonet kortisol. Det hindrar hjärnan från att fungera optimalt. För mycket stress leder till att hjärnans främsta minnescentrum, hippocampus, inte kan använda sig av blodsocker. Finns det inte tillräckligt med blodsocker i minnescentrat uppstår det en energibrist som gör att hjärnan inte kan skapa ett minne. Man kan uppleva en händelse men man kan inte minnas den. Även gamla minnen kan vara svåra att komma åt. Signalsubstanserna fungerar inte som de ska och hjärncellerna kan inte kommunicera med varandra. I ett sista skede dör hjärnceller.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.