Olika tillskott för olika människor

Olika grupper av människor har olika behov av bastillskott för att förbättra sin livskvalitet och som skydd mot vanligt förekommande sjukdomar. Följande artikel ger en riktlinje till olika grupper i samhället om vilka tillskott som är bäst för just deras hälsa.

Tjejer
Tjejer, kvinnor under menstruationsåldern, cirka 12-50 år, är oftast i farten och påverkas mycket av sina hormoner och stress. Det är mycket ansvar, tryck från alla olika håll, kanske kombination av karriär och föräldraansvar med mera. Förutom basnäringstillskottet som kan underlätta hormonbalans och stresshantering finns ofta extra behov av magnesium för att förebygga mot kramper, stress och tillfällig värk, samt att bidra som källa till energi. Totala intaget av magnesium genom tillskott borde vara ca 300-500 mg dagligen för ett bra förebyggande skydd. Omega-3-fettsyror är viktiga för alla som äter för lite eller fel sorts fett. 400-1000 mg EPA och 300-600 mg DHA är bra mängder att inta dagligen. De har dessutom en gynnsam effekt på att förebygga blodsockerbesvär, mensrubbningar, inflammation och kroniska sjukdomar. Tjejer i tonåren behöver också dessa tillskott under den kritiska tiden av utveckling och studier. Omega-3-fettsyrorna har visat sig vara bra för hjärnans skärpa under studieåren.

Mammor
Under graviditeten behövs extra mängder av näring för mammor under påfrestning och foster under utveckling. Forskarna varnar för att för lite intag av nyckelnäringsämnen som kalcium, magnesium, E-vitamin, järn, jod och folsyra kan skada både mamman och fostret. Det är svårt att äta för ”två”. Bra mängder av näringstillskott har visat sig förebygga vanliga besvär under graviditeten samt ger ett växande barn en optimal start i livet. Extra mängder av kalcium och magnesium har visat sig kunna motverka högt blodtryck som är en del av tillståndet preeklampsi. Det totala intaget av kalcium och magnesium genom tillskott bör vara ca 600-1000 mg kalcium och 300-500 mg magnesium för ett bra förebyggande skydd (kombinationsmängden från multivitamin-mineralbas samt extra intag av kalcium och magnesium). Extra mängder av D-vitamin under graviditeten har också visat sig vara värdefulla för mamman för ett friskt immunförsvar och blodsockerbalans. En studie i Finland visar att regelbundet tillskott av D-vitamin kan minska förekomst av barndiabetes med hela 80 %. Omega-3-fettsyror motarbetar utveckling av värk i leder och muskler, inflammationer samt hjälper hålla blodsockret stabilt genom att balansera glukagon mot insulin. Många studier de senaste åren har visat fördelen för ett växande foster att ha tillgång till stora mängder av omega-3-fettsyror, speciellt DHA. Största delen av hjärnan består av fett och DHA är det viktigaste fettet för hjärnan. Gravida kvinnor som intar omega-3-fettsyror föder barn som har mindre risk för allergi, dyslexi och ADHD. Barn som har fått extra stora doser av omega-3-fettsyror under fosterutvecklingen presterar bättre i skolan och har högre IQ. 400-1000 mg EPA och 300-600 mg DHA är bra mängder att inta för en effektiv, skyddande dos. Det samma gäller också för barn som har fått vitamin- och mineraltillskott. Under vinterhalvåret är det speciellt viktigt för gravida och ammande mammor att få i sig extra mängder av D-vitamin så att både mamman och barnet har ett bra immunförsvar och för att motarbeta depressionsperioder som kan vara alltför vanliga under och efter graviditeten. Totalt 2000-3000 ie (50-75 µg) är en bra mängd att få genom mat och tillskott. De flesta får i sig knappt 5-10 µg per dag via maten. Dessa mängder är inadekvata och de flesta tillverkar inte tillräckligt med D-vitamin under vinterhalvåret.

 

Kvinnor
Under och efter menopausåren har kvinnor ofta ett ökat behov av näringsstöd så att de kan njuta mera av sina år framöver. Kroppen använder mer näringsämnen under perioder av förändring och stress. Kvinnor i denna ålder har oftast större risk att drabbas av en plötsligt nedsatt skeletthälsa, förlust av energi, försämrat eller överaktivt immunförsvar och sämre minne. Förutom basnäringen som kan hjälpa en del, kan det behövas ett extra stöd av kombinationen, kalcium, magnesium, D-vitamin, bor och kisel. En sådan mer omfattande kombination stödjer skelettet och leder mycket bättre än att bara ge kalcium och D-vitamin. Magnesium ingår också i skelettet. Magnesium tillsammans med D-vitamin styr takten som nytt skelett bildas och gammal skelettvävnad bryts ned, detta genom sin reglerande effekt av PTH-hormon från bisköldkörteln. Många kvinnor tar endast extra kalcium eller kalcium och D-vitamin och då blir det obalans mellan kalcium och magnesium och sämre resultat än när man stödjer med intag av båda. Intag av stora mängder svårupptagligt kalciumkarbonat utan magnesiumstöd leder till förstoppning hos många kvinnor. Det är de sista de behöver! Det finns bättre saker att göra än äta 17 plommon om dagen för att hålla igång magen. Om kvinnor intar sin kombination av kalcium, magnesium och D-vitamin vid sängdags, ökar upptaget av dessa livsviktiga mineraler och de flesta upplever en djupare sömn genom en bättre avslappning. D-vitamin är också extra viktigt under denna ålder då det hjälper att förebygga mot autoimmuna sjukdomar som MS samt ger kvinnan ett starkare immunförsvar och skydd mot till exempel influensa, samt motarbetar depressioner som kan komma under denna period av förändring. Totalt 2000-3000 ie (50-75 µg) är en bra mängd att få genom mat och tillskott. Bor behövs för att bromsa skelettets urkalkning när kvinnans tillverkning av östrogen minskar, samt att bor har visat sig vara mycket bra för lederna, speciellt genom att motarbeta artros. Minskad stress, bättre led- och skeletthälsa och bättre sömn är en önskad vara hos många kvinnor under och efter övergångsåldern.

Många kvinnor märker att minnet blir sämre vid 50- och 60-årsåldern. Fettsyran DHA har i studier visat sig minska minnesluckor i närminnet samt verkar förebyggande mot demens. Omega-3-fettsyror minskar dessutom värk och inflammation och förebygger mot många kroniska sjukdomar. 400-1000 mg EPA och 300-600 mg DHA är bra mängder att inta dagligen.

Mannen
Män är kända för att slarva med maten. De har också en högre risk för många sjukdomar jämfört med tjejer och kvinnor. Män har till exempel en ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar efter 40-årsåldern. De har också ökad risk för förstorad prostata och prostatacancer när de åldras. Både förstorad prostata och prostatacancer kommer oftast smygande efter år av utvecklande, därför är det viktigt att tidigt börja stödja kroppen med näringsämnen som motarbetar detta. Förutom en vitamin-mineralbas är det viktigt för män i 40-årsåldern och äldre att inta extra zink, c-vitamin och omega-3-fettsyror. Dagligt intag av dessa minskar risken för besvär i 50-, 60- och 70-årsåldern. En näringsrik kost med extra intag av pumpakärnor och lök hjälper också en hel del. Prostatan är mannens största zinkreserv. Män spiller ofta också zink regelbundet genom sädesvätskan. Att äta fel typ av fett ger brist på omega-3-fettsyror som skyddar mot kroniska sjukdomar, speciellt hjärt- och kärlsjukdomar.

Intag av bastillskott, samt zink, C-vitamin och omega-3-fettsyror hjälper hålla blodkärlen renare, tunnar ut blodet lite och är hälsosamt för prostatan. Ett totalt intag av 20-50 mg zink, 500-2000 mg C-vitamin, 400-1000 mg EPA och 300-500 mg DHA är en bra dagsdos att sikta på. Se till att bastillskottet innehåller minst 1,5 mg koppar för att säkerställa en bra zink/koppar balans. Män behöver sällan inta extra järn. Extra mängder järn ökar åldringstakten och ger en svag ökad risk för kroniska sjukdomar.

Av Peter Wilhelmsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".