Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Olika tillskott för olika människor

Olika grupper av människor har olika behov av bastillskott för att förbättra sin livskvalitet och som skydd mot vanligt förekommande sjukdomar. Följande artikel ger en riktlinje till olika grupper i samhället om vilka tillskott som är bäst för just deras hälsa.

Tjejer
Tjejer, kvinnor under menstruationsåldern, cirka 12-50 år, är oftast i farten och påverkas mycket av sina hormoner och stress. Det är mycket ansvar, tryck från alla olika håll, kanske kombination av karriär och föräldraansvar med mera. Förutom basnäringstillskottet som kan underlätta hormonbalans och stresshantering finns ofta extra behov av magnesium för att förebygga mot kramper, stress och tillfällig värk, samt att bidra som källa till energi. Totala intaget av magnesium genom tillskott borde vara ca 300-500 mg dagligen för ett bra förebyggande skydd. Omega-3-fettsyror är viktiga för alla som äter för lite eller fel sorts fett. 400-1000 mg EPA och 300-600 mg DHA är bra mängder att inta dagligen. De har dessutom en gynnsam effekt på att förebygga blodsockerbesvär, mensrubbningar, inflammation och kroniska sjukdomar. Tjejer i tonåren behöver också dessa tillskott under den kritiska tiden av utveckling och studier. Omega-3-fettsyrorna har visat sig vara bra för hjärnans skärpa under studieåren.

Mammor
Under graviditeten behövs extra mängder av näring för mammor under påfrestning och foster under utveckling. Forskarna varnar för att för lite intag av nyckelnäringsämnen som kalcium, magnesium, E-vitamin, järn, jod och folsyra kan skada både mamman och fostret. Det är svårt att äta för ”två”. Bra mängder av näringstillskott har visat sig förebygga vanliga besvär under graviditeten samt ger ett växande barn en optimal start i livet. Extra mängder av kalcium och magnesium har visat sig kunna motverka högt blodtryck som är en del av tillståndet preeklampsi. Det totala intaget av kalcium och magnesium genom tillskott bör vara ca 600-1000 mg kalcium och 300-500 mg magnesium för ett bra förebyggande skydd (kombinationsmängden från multivitamin-mineralbas samt extra intag av kalcium och magnesium). Extra mängder av D-vitamin under graviditeten har också visat sig vara värdefulla för mamman för ett friskt immunförsvar och blodsockerbalans. En studie i Finland visar att regelbundet tillskott av D-vitamin kan minska förekomst av barndiabetes med hela 80 %. Omega-3-fettsyror motarbetar utveckling av värk i leder och muskler, inflammationer samt hjälper hålla blodsockret stabilt genom att balansera glukagon mot insulin. Många studier de senaste åren har visat fördelen för ett växande foster att ha tillgång till stora mängder av omega-3-fettsyror, speciellt DHA. Största delen av hjärnan består av fett och DHA är det viktigaste fettet för hjärnan. Gravida kvinnor som intar omega-3-fettsyror föder barn som har mindre risk för allergi, dyslexi och ADHD. Barn som har fått extra stora doser av omega-3-fettsyror under fosterutvecklingen presterar bättre i skolan och har högre IQ. 400-1000 mg EPA och 300-600 mg DHA är bra mängder att inta för en effektiv, skyddande dos. Det samma gäller också för barn som har fått vitamin- och mineraltillskott. Under vinterhalvåret är det speciellt viktigt för gravida och ammande mammor att få i sig extra mängder av D-vitamin så att både mamman och barnet har ett bra immunförsvar och för att motarbeta depressionsperioder som kan vara alltför vanliga under och efter graviditeten. Totalt 2000-3000 ie (50-75 µg) är en bra mängd att få genom mat och tillskott. De flesta får i sig knappt 5-10 µg per dag via maten. Dessa mängder är inadekvata och de flesta tillverkar inte tillräckligt med D-vitamin under vinterhalvåret.

Kvinnor
Under och efter menopausåren har kvinnor ofta ett ökat behov av näringsstöd så att de kan njuta mera av sina år framöver. Kroppen använder mer näringsämnen under perioder av förändring och stress. Kvinnor i denna ålder har oftast större risk att drabbas av en plötsligt nedsatt skeletthälsa, förlust av energi, försämrat eller överaktivt immunförsvar och sämre minne. Förutom basnäringen som kan hjälpa en del, kan det behövas ett extra stöd av kombinationen, kalcium, magnesium, D-vitamin, bor och kisel. En sådan mer omfattande kombination stödjer skelettet och leder mycket bättre än att bara ge kalcium och D-vitamin. Magnesium ingår också i skelettet. Magnesium tillsammans med D-vitamin styr takten som nytt skelett bildas och gammal skelettvävnad bryts ned, detta genom sin reglerande effekt av PTH-hormon från bisköldkörteln. Många kvinnor tar endast extra kalcium eller kalcium och D-vitamin och då blir det obalans mellan kalcium och magnesium och sämre resultat än när man stödjer med intag av båda. Intag av stora mängder svårupptagligt kalciumkarbonat utan magnesiumstöd leder till förstoppning hos många kvinnor. Det är de sista de behöver! Det finns bättre saker att göra än äta 17 plommon om dagen för att hålla igång magen. Om kvinnor intar sin kombination av kalcium, magnesium och D-vitamin vid sängdags, ökar upptaget av dessa livsviktiga mineraler och de flesta upplever en djupare sömn genom en bättre avslappning. D-vitamin är också extra viktigt under denna ålder då det hjälper att förebygga mot autoimmuna sjukdomar som MS samt ger kvinnan ett starkare immunförsvar och skydd mot till exempel influensa, samt motarbetar depressioner som kan komma under denna period av förändring. Totalt 2000-3000 ie (50-75 µg) är en bra mängd att få genom mat och tillskott. Bor behövs för att bromsa skelettets urkalkning när kvinnans tillverkning av östrogen minskar, samt att bor har visat sig vara mycket bra för lederna, speciellt genom att motarbeta artros. Minskad stress, bättre led- och skeletthälsa och bättre sömn är en önskad vara hos många kvinnor under och efter övergångsåldern.

 

Många kvinnor märker att minnet blir sämre vid 50- och 60-årsåldern. Fettsyran DHA har i studier visat sig minska minnesluckor i närminnet samt verkar förebyggande mot demens. Omega-3-fettsyror minskar dessutom värk och inflammation och förebygger mot många kroniska sjukdomar. 400-1000 mg EPA och 300-600 mg DHA är bra mängder att inta dagligen.

Mannen
Män är kända för att slarva med maten. De har också en högre risk för många sjukdomar jämfört med tjejer och kvinnor. Män har till exempel en ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar efter 40-årsåldern. De har också ökad risk för förstorad prostata och prostatacancer när de åldras. Både förstorad prostata och prostatacancer kommer oftast smygande efter år av utvecklande, därför är det viktigt att tidigt börja stödja kroppen med näringsämnen som motarbetar detta. Förutom en vitamin-mineralbas är det viktigt för män i 40-årsåldern och äldre att inta extra zink, c-vitamin och omega-3-fettsyror. Dagligt intag av dessa minskar risken för besvär i 50-, 60- och 70-årsåldern. En näringsrik kost med extra intag av pumpakärnor och lök hjälper också en hel del. Prostatan är mannens största zinkreserv. Män spiller ofta också zink regelbundet genom sädesvätskan. Att äta fel typ av fett ger brist på omega-3-fettsyror som skyddar mot kroniska sjukdomar, speciellt hjärt- och kärlsjukdomar.

Intag av bastillskott, samt zink, C-vitamin och omega-3-fettsyror hjälper hålla blodkärlen renare, tunnar ut blodet lite och är hälsosamt för prostatan. Ett totalt intag av 20-50 mg zink, 500-2000 mg C-vitamin, 400-1000 mg EPA och 300-500 mg DHA är en bra dagsdos att sikta på. Se till att bastillskottet innehåller minst 1,5 mg koppar för att säkerställa en bra zink/koppar balans. Män behöver sällan inta extra järn. Extra mängder järn ökar åldringstakten och ger en svag ökad risk för kroniska sjukdomar.

Av Peter Wilhelmsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.