Olika tillskott för olika människor

Olika grupper av människor har olika behov av bastillskott för att förbättra sin livskvalitet och som skydd mot vanligt förekommande sjukdomar. Följande artikel ger en riktlinje till olika grupper i samhället om vilka tillskott som är bäst för just deras hälsa.

Tjejer
Tjejer, kvinnor under menstruationsåldern, cirka 12-50 år, är oftast i farten och påverkas mycket av sina hormoner och stress. Det är mycket ansvar, tryck från alla olika håll, kanske kombination av karriär och föräldraansvar med mera. Förutom basnäringstillskottet som kan underlätta hormonbalans och stresshantering finns ofta extra behov av magnesium för att förebygga mot kramper, stress och tillfällig värk, samt att bidra som källa till energi. Totala intaget av magnesium genom tillskott borde vara ca 300-500 mg dagligen för ett bra förebyggande skydd. Omega-3-fettsyror är viktiga för alla som äter för lite eller fel sorts fett. 400-1000 mg EPA och 300-600 mg DHA är bra mängder att inta dagligen. De har dessutom en gynnsam effekt på att förebygga blodsockerbesvär, mensrubbningar, inflammation och kroniska sjukdomar. Tjejer i tonåren behöver också dessa tillskott under den kritiska tiden av utveckling och studier. Omega-3-fettsyrorna har visat sig vara bra för hjärnans skärpa under studieåren.

Mammor
Under graviditeten behövs extra mängder av näring för mammor under påfrestning och foster under utveckling. Forskarna varnar för att för lite intag av nyckelnäringsämnen som kalcium, magnesium, E-vitamin, järn, jod och folsyra kan skada både mamman och fostret. Det är svårt att äta för ”två”. Bra mängder av näringstillskott har visat sig förebygga vanliga besvär under graviditeten samt ger ett växande barn en optimal start i livet. Extra mängder av kalcium och magnesium har visat sig kunna motverka högt blodtryck som är en del av tillståndet preeklampsi. Det totala intaget av kalcium och magnesium genom tillskott bör vara ca 600-1000 mg kalcium och 300-500 mg magnesium för ett bra förebyggande skydd (kombinationsmängden från multivitamin-mineralbas samt extra intag av kalcium och magnesium). Extra mängder av D-vitamin under graviditeten har också visat sig vara värdefulla för mamman för ett friskt immunförsvar och blodsockerbalans. En studie i Finland visar att regelbundet tillskott av D-vitamin kan minska förekomst av barndiabetes med hela 80 %. Omega-3-fettsyror motarbetar utveckling av värk i leder och muskler, inflammationer samt hjälper hålla blodsockret stabilt genom att balansera glukagon mot insulin. Många studier de senaste åren har visat fördelen för ett växande foster att ha tillgång till stora mängder av omega-3-fettsyror, speciellt DHA. Största delen av hjärnan består av fett och DHA är det viktigaste fettet för hjärnan. Gravida kvinnor som intar omega-3-fettsyror föder barn som har mindre risk för allergi, dyslexi och ADHD. Barn som har fått extra stora doser av omega-3-fettsyror under fosterutvecklingen presterar bättre i skolan och har högre IQ. 400-1000 mg EPA och 300-600 mg DHA är bra mängder att inta för en effektiv, skyddande dos. Det samma gäller också för barn som har fått vitamin- och mineraltillskott. Under vinterhalvåret är det speciellt viktigt för gravida och ammande mammor att få i sig extra mängder av D-vitamin så att både mamman och barnet har ett bra immunförsvar och för att motarbeta depressionsperioder som kan vara alltför vanliga under och efter graviditeten. Totalt 2000-3000 ie (50-75 µg) är en bra mängd att få genom mat och tillskott. De flesta får i sig knappt 5-10 µg per dag via maten. Dessa mängder är inadekvata och de flesta tillverkar inte tillräckligt med D-vitamin under vinterhalvåret.

Kvinnor
Under och efter menopausåren har kvinnor ofta ett ökat behov av näringsstöd så att de kan njuta mera av sina år framöver. Kroppen använder mer näringsämnen under perioder av förändring och stress. Kvinnor i denna ålder har oftast större risk att drabbas av en plötsligt nedsatt skeletthälsa, förlust av energi, försämrat eller överaktivt immunförsvar och sämre minne. Förutom basnäringen som kan hjälpa en del, kan det behövas ett extra stöd av kombinationen, kalcium, magnesium, D-vitamin, bor och kisel. En sådan mer omfattande kombination stödjer skelettet och leder mycket bättre än att bara ge kalcium och D-vitamin. Magnesium ingår också i skelettet. Magnesium tillsammans med D-vitamin styr takten som nytt skelett bildas och gammal skelettvävnad bryts ned, detta genom sin reglerande effekt av PTH-hormon från bisköldkörteln. Många kvinnor tar endast extra kalcium eller kalcium och D-vitamin och då blir det obalans mellan kalcium och magnesium och sämre resultat än när man stödjer med intag av båda. Intag av stora mängder svårupptagligt kalciumkarbonat utan magnesiumstöd leder till förstoppning hos många kvinnor. Det är de sista de behöver! Det finns bättre saker att göra än äta 17 plommon om dagen för att hålla igång magen. Om kvinnor intar sin kombination av kalcium, magnesium och D-vitamin vid sängdags, ökar upptaget av dessa livsviktiga mineraler och de flesta upplever en djupare sömn genom en bättre avslappning. D-vitamin är också extra viktigt under denna ålder då det hjälper att förebygga mot autoimmuna sjukdomar som MS samt ger kvinnan ett starkare immunförsvar och skydd mot till exempel influensa, samt motarbetar depressioner som kan komma under denna period av förändring. Totalt 2000-3000 ie (50-75 µg) är en bra mängd att få genom mat och tillskott. Bor behövs för att bromsa skelettets urkalkning när kvinnans tillverkning av östrogen minskar, samt att bor har visat sig vara mycket bra för lederna, speciellt genom att motarbeta artros. Minskad stress, bättre led- och skeletthälsa och bättre sömn är en önskad vara hos många kvinnor under och efter övergångsåldern.

 

Många kvinnor märker att minnet blir sämre vid 50- och 60-årsåldern. Fettsyran DHA har i studier visat sig minska minnesluckor i närminnet samt verkar förebyggande mot demens. Omega-3-fettsyror minskar dessutom värk och inflammation och förebygger mot många kroniska sjukdomar. 400-1000 mg EPA och 300-600 mg DHA är bra mängder att inta dagligen.

Mannen
Män är kända för att slarva med maten. De har också en högre risk för många sjukdomar jämfört med tjejer och kvinnor. Män har till exempel en ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar efter 40-årsåldern. De har också ökad risk för förstorad prostata och prostatacancer när de åldras. Både förstorad prostata och prostatacancer kommer oftast smygande efter år av utvecklande, därför är det viktigt att tidigt börja stödja kroppen med näringsämnen som motarbetar detta. Förutom en vitamin-mineralbas är det viktigt för män i 40-årsåldern och äldre att inta extra zink, c-vitamin och omega-3-fettsyror. Dagligt intag av dessa minskar risken för besvär i 50-, 60- och 70-årsåldern. En näringsrik kost med extra intag av pumpakärnor och lök hjälper också en hel del. Prostatan är mannens största zinkreserv. Män spiller ofta också zink regelbundet genom sädesvätskan. Att äta fel typ av fett ger brist på omega-3-fettsyror som skyddar mot kroniska sjukdomar, speciellt hjärt- och kärlsjukdomar.

Intag av bastillskott, samt zink, C-vitamin och omega-3-fettsyror hjälper hålla blodkärlen renare, tunnar ut blodet lite och är hälsosamt för prostatan. Ett totalt intag av 20-50 mg zink, 500-2000 mg C-vitamin, 400-1000 mg EPA och 300-500 mg DHA är en bra dagsdos att sikta på. Se till att bastillskottet innehåller minst 1,5 mg koppar för att säkerställa en bra zink/koppar balans. Män behöver sällan inta extra järn. Extra mängder järn ökar åldringstakten och ger en svag ökad risk för kroniska sjukdomar.

Av Peter Wilhelmsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Therese Lilliesköld vet vad katter behöver

Husdjur

Therese Lilliesköld är antrozoolog och har skrivit boken ”Katt och människa emellan”, där hon beskriver vår relation till ett av våra mest populära husdjur. I boken ger hon svar på frågor om kattens gåtfulla egenskaper och beskriver det unika band som uppstår mella katten och dess människa.

Ulrika Davidsson recept

Ny livsstil på 66 dagar – del 1

Recept

På bara 66 dagar kan du få mer energi, gå ner i vikt och få en lugnare mage. Här får du ett smakprov på några recept ur de första fem veckornas veckomeny, ur kostrådgivaren Ulrika Davidssons nya bok "66 day challenge". Nästa vecka publiceras fortsättningen.

 

Bröd från bageriet är bäst för kroppen

Kost

När forskare i Örebro jämförde surdegsbröd bakade i ett lokalt bageri med de tio mest sålda bröden i butik visade det sig att kroppen kunde ta upp nästan all näring från bageribrödet. Men mineralerna i butiksbröden passerade rakt igenom oss. Anledningen till att kroppen kunde tillgodogöra sig bageribröden så bra var tack vare den långa jäsningen.

Så nyttigt är propolis

Eko/miljö

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

Ingefära tog bort smärtan i Lailas höft

Hälsa

En lång flygresa med ett alldeles för trångt utrymme gav Laila Sund, 81, en inflammation i ett muskelfäste i höftleden. Hon fick tre kortisonsprutor som hjälpte under en period, men när smärtan kom smygandes tillbaka provade Laila något helt nytt. Ett tillskott med ingefära och gurkmeja tog bort värken helt och nu tränar Laila återigen tre gånger i veckan utan problem.

Nya rön: Så sparar vi på snö när vintrarna är gröna

Forskning

Just nu pågår sportlovet i delar av Sverige och gröna spår och backar har och är ett problem för landets skidanläggningar i södra och mellersta delarna. Alla skidälskare får därför bege sig en bit upp i landet för att hitta snö att åka. Vid Luleå universitet har forskare i en ny studie undersökt bästa sätten att lagra snö – och hittat ett sätt som varken är dyrt eller svårt.

En enkel sockerart kan motverka urinvägsbesvär

Hälsa

En av tre svenska kvinnor drabbas av upprepade infektioner i urinblåsan och i urinröret. Symtomen är urinträningningar och en svidande känsla när man kissar. Nu finns en ny lösning på problemet: D-mannos, en enkel sockerart som spolar bort E-coli bakterierna från slemhinnan och tar bort den brännande känslan.

 

Ovanlig cancer vanligare i norr

Forskning

En speciell form av lymfkörtelcancer tillhör en av de mer ovanligare formerna av cancer. Sjukdomen är av någon okänd anledning tre gånger så vanlig i Sverige som i övriga världen. Men vad som är ännu mer speciellt är att denna typ av cancer är närmare fem gånger så vanlig i norra delarna av Sverige.

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

 

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

 

“Rödbetsjuicen sänkte mitt blodtryck”

Hälsa

När Ann-Christine Westman, 57, skulle operera höften var blodtrycket så högt att läkarna ville vänta med operationen. Istället för blodtryckssänkande medicin drack Ann-Christine rödbetsjuice – och inom några dagar var trycket normalt. Nu dricker hon ekologisk rödbetsjuice varje dag, ett extra glas om stressen ökar och hon känner att blodtrycket går upp.

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Hälsa

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord som vi kan skriva under på – vartenda ett.

Boosta din träning med polyfenoler

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Ledarskapscoachen: “En frisk arbetsplats ger en god arbetsmiljö”

Krönikan

Vi är många som funderar över orsakerna bakom den växande psykiska stressrelaterade ohälsan. Nästan var femte svensk äter psykofarmaka för att lindra besvär som ångest, sömnproblem och depression. Många medicinerar för att stå ut med sin vardag skriver Lina Lanestrand, ledarskapscoach i denna krönika där hon lyfter fram vikten av frisk arbetsplats.

Studie: Träning gynnsamt för demenssjuka

Mental hälsa

Fysisk träning, sociala aktiviteter och individanpassad rehabilitering kan förbättra tillvaron för demenssjuka och deras anhöriga, det är slutsatsen av en ny avhandling från Umeå universitet som visar att äldre med demens mår bra av högintensiv fysisk träning. 

“I ett rättssäkert och demokratiskt samhälle borde 5G stoppas”

Kurera debatt

5G ska snart rullas ut i Sverige, vår digitala tillvaro kräver högre hastigheter. Smarta hem och självkörande bilar – allt baseras på trådlös teknik som behöver snabb uppkoppling för att fungera. Men alla är inte positiva, enligt Mona Nilsson på Strålskyddsstiftelsen finns det skäl att vara på sin vakt då hon menar att det föreligger avsevärda risker för hälsa och miljö, hon förespråkar därför att utbyggnaden stoppas.

 

Sällskapsdjur – lyckopiller på fyra ben

Husdjur

Husdjur fyller en viktig funktion i våra liv, de håller oss sällskap och sprider glädje och kan vara roliga lekkamrater till barnen och ett tryggt sällskap till våra gamla. Men de kan även hjälpa till vid olika former av  funktionsnedsättning och vara ett stort stöd för de som lider av psykisk ohälsa.