Om manligt klimakterium – och annat du inte visste om testosteron

Fakta

Symtom på testosteronbrist

• Dåligt humör som irritation och ilska
• Sömnproblem
• Svettningar och vallningar
• Minskad kropps- och ansiktsbehåring
• Små, mjuka testiklar
• Utebliven pubertetsutveckling
• Nedsatt sexlust och sexuell förmåga
• Minskad förekomst av morgonerektion
• Minskad muskelmassa och svårighet att bygga muskler
• Bukfetma
• Nedsatt energi, trötthet
• Ökat sömnbehov
• Koncentrationssvårigheter
• Nedstämdhet

I väst är brist på testosteron inte ovanligt. Några anledningar till brist är övervikt, högre alkoholkonsumtion samt kost rik på socker och ersättningsprodukter.
Hormonet sjunker också med åldern och var femte man över 60 år uppskattas ha testosteronbrist, något som ofta leder till nedstämdhet, trötthet samt minskad sexlust och muskelmassa. 

Här får du veta mer om varför testosteron är viktigt.

Det manliga könshormonet testosteron är involverat i en rad funktioner och faktiskt viktigt för både kvinnor och män. I den här artikeln fokuserar vi dock mest på den manliga synvinkeln.

 Läs också: Lilla guiden till hormoner

"Andropaus" - en normal del av manligt åldrande
Testosteron bildas till största delen i testiklarna och produktionen sätter igång när pojkar kommer i puberteten och ökar sedan successivt för att nå sin topp när mannen är runt 20 år. En långsam minskning av testosteron är en normal del av åldrandet. Det kallas ”andropaus” och kan ses som ett manligt klimakterium. För många män orsakar det inte några större problem medan andra kan få stora besvär med mindre sexlust, trötthet och depression.

 

► Läs också: Tre sätt att öka ditt testosteron naturligt

Låga nivåer kan ge benskörhet
Förutom symtom som minskad muskelmassa och nedsatt sexlust kan även benskörhet drabba män med lågt testosteron. När testosteronnivåerna sjunker kan skelettet bli svagare och du drabbas lättare av benbrott.

► Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

Testosteron och sexlust
En minskning av testosteronet påverkar inte alltid sexlivet, men det kan göra det svårare för kroppen att bli upphetsad. Vissa män kan märka en nedsatt sexlust, medan andra kan tappa intresset för sex helt. Lågt testosteron kan även göra det svårare att få eller behålla erektionen.

► Läs också: Erektionsproblem – ett vanligt tecken på hjärt-kärlsjukdom

Testosteron och humör
Vissa män får problem med att humöret går upp och ner och det är vanligt med irritation och aggressivitet. Man kan även drabbas av koncentrationsproblem och orkeslöshet. Man ska emellertid vara medveten om att sådana symptom även orsakas av andra sjukdomar eller hälsoproblem.

► Läs också: Har du gubb-PMS? Du kan ha testosteronbrist!

 

Testosteron och infertilitet
Testosteron påverkar produktionen av spermier. När testosteronnivån är låg kan antalet spermier också vara låg och utan tillräckligt med spermier är det svårare att få barn.

► Läs också: Ny studie: Tillskott av selen skulle kunna hjälpa infertila par

Orsaker till att testosteronet minskar
En naturlig minskning av testosteronnivåerna hör till åldern. Stress sätter indirekt ner förmågan att producera tillräckligt med manligt könshormon men brist kan även orsaka eller orsakas av sjukdom. Låga nivåer gör att kroppsfettet ökar vilket ökar risken för bukfetma som är en riskfaktor för högt blodtryck, typ 2-diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och stroke.

Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke 

Testa ditt testosteron!
Känner man att man kan vara i riskzonen för lågt testosteron kontaktar man sin vårdcentral.
Testosteron mäts vanligen med ett blodprov tidigt på morgonen när nivåerna är som högst. Normala nivåer för friska män ska ligga inom området 12-40 nmol/l.

► Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

Behandling vid brist
Om du har låga nivåer och besvärliga symtom kan en läkaren skriva ut medicin. Man kan få testosteron som gel som man smörjer på huden eller sprutor som man får var tredje månad. Det är emellertid inte alla som behöver behandling och om nivåerna bara är lite för låga kan man få god hjälp av naturliga tillskott som vitaminer och mineraler samt tänka på sin livsstil och kost.
Testosteronproduktionen ökar om du har mycket muskler och lite kroppsfett och styrketräning anses vara ett av de mest effektiva sätten att öka produktionen.
Produktionen ökar även om du sover tillräckligt (gärna 8-9 timmar per natt), har tillräckliga nivåer av D-vitamin och zink (ät gärna tillskott), äter fett samt slutar stressa.
Brist på sömn, D-vitamin och zink samt för mycket av stresshormonet kortisol, för stort proteinintag samt stor konsumtion av alkohol minskar produktionen. Även stor alkoholkonsumtion (drar zinket ur kroppen) samt fetma, det vill säga hög halt kroppsfett minskar produktionen (samt ökar dessutom det kvinnliga könshormonet östrogen).

 

► Läs också: Mer testosteron och mindre kramp med magnesium

Vem bör inte ta testosteron?
Män som har eller har haft prostatacancer, dåligt kontrollerad hjärtsjukdom, obehandlad sömnapné eller för många röda blodkroppar bör inte öka sitt testosteron. När man får läkemedel för att öka testosteronet går man på regelbunda läkarkontroller för att kontrollera PSA-värde (prostataspecifikt antigen) och blodvärde.

► Läs också: "Du behöver inte få fingret för att kolla prostatan"

Av Redaktionen

Få tips på hur du boostar ditt testosteron naturligt:
Sur och småfet? Här får du veta varför
Mer testosteron och mindre kramp med magnesium
Tre sätt att öka ditt testosteron naturligt

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Symtom på testosteronbrist

• Dåligt humör som irritation och ilska
• Sömnproblem
• Svettningar och vallningar
• Minskad kropps- och ansiktsbehåring
• Små, mjuka testiklar
• Utebliven pubertetsutveckling
• Nedsatt sexlust och sexuell förmåga
• Minskad förekomst av morgonerektion
• Minskad muskelmassa och svårighet att bygga muskler
• Bukfetma
• Nedsatt energi, trötthet
• Ökat sömnbehov
• Koncentrationssvårigheter
• Nedstämdhet

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

 

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.