Ont i ryggen? Så blir du bättre

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Åtta av tio svenskar lider av ryggont. Ofta värker det i ländryggen. Den allra vanligaste orsaken i dag är att många av oss har ett stillasittande arbete. Men det börjar också bli vanligt att vi får problem med värk i nacken på grund av flitigt användande av smartphones och läsplattor.

Läs också: Psst! Räta på dig! Här är 6 effektiva sätt att lindra ditt ryggont

 

Mer medvetenhet i dag
Nyare kunskap visar att värk i ryggen inte går att vila bort. Vi ska göra tvärtom – se till att röra på oss, även om det gör ont i ryggen. Då är chansen större att värken försvinner. När du beger dig ut på en promenad ökar kroppens endorfiner som har smärtstillande effekt. Ligger du stilla och försöker vila bort det onda så sjunker endorfinerna istället och det gör att du får mer ont. Catarina Askeljung, kiropraktor vid Ortho Human i Stockholm säger till tidningen Hälsa:
— Det finns en annan medvetenhet nu för tiden. Folk förstår att de måste ta tag i sådana här besvär och göra något själva. Förr var det mer att man gick till doktorn och sedan var hemma och vilade i en vecka.

Läs också: Yoga mot ryggont

Stillasittande yrken
Allt fler söker hjälp för sina ryggbesvär som ofta beror på att man sitter stilla på ett kontor åtta timmar om dagen. Kontorsarbete ger snabbt spänningar och muskelkramper.
— Våra ryggar klarar inte att sitta stilla åtta timmar om dagen. Ta små rörelsepauser regelbundet under dagen. Växla arbetsställning ofta och stå gärna och jobba då och då. Men även stress är en viktig bidragande faktor till ryggbesvär. Det gör våra muskler spända och stela. Vi får dålig cirkulation och inflammationsprocesser kan uppstå, säger Catarina Askeljung.
De yrkesgrupper som har ett fysiskt arbete som byggarbetare och de inom vården drabbas istället av arbetsskador. Det är vanligt att man lyfter fel och samtidigt vrider ryggen.

Läs också: Slipp värk i nacke och axlar med akupressur

Glöm inte musklerna i rumpa och mage
Det brukar oftast inte vara några problem att själv få bort ryggvärken. Att stiga upp och röra på sig varje timma under en arbetsdag gör mycket gott. Hinner du inte till ett gym så kan du stärka ryggmusklerna hemma genom att göra enkla styrkeövningar, yoga och dansa om du föredrar det. Är det roligt så är chansen större att du rör på dig regelbundet. Tänk också på att stärka musklerna i mage och rumpa – det förebygger ryggvärk. Är du stel i ryggen så ska du se till att stretcha ryggen varje dag men också övriga kroppen. Men m du får värk efter ett lyft har du troligen fått en muskelsträckning. Då kan du ta det lite lugnt några dagar och försöka dig på några korta promenader. Om ryggvärken inte lättar efter en vecka så kan det vara dags att uppsöka en läkare eller kiropraktor. Har du kraftig ryggvärk och inte kan sitta, stå eller ligga så ska du söka vård akut.

Läs också: Ont i ländryggen? Här är 6 övningar som hjälper

Lindra ryggvärk så här:
1) Om du har ett stillasittande jobb, ställ dig upp en gång i timmen och rör på dig i några minuter.
2) Be och få ett höj- och sänkbart skrivbord. Att stå kan underlätta ryggvärk.
3) Sitt med stöd för svanken, gärna med hjälp av en kudde. Sitt rak i ryggen. Det kan kännas jobbigt i en början men det är en bra ställning för din rygg.
4) Om du går mycket, investera i bra skor och sulor med svikt.
5) Gör styrkeövningar för rygg, mage och rumpa.
6) Lyft tunga saker rätt. Böj på benen och håll det som ska lyftas nära kroppen.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Forskning

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.