echinacea, oregano, apelsiner, fläderbär, probiotika och aromaterapi

Oreganoolja och 9 andra tips i förkylningstider

Hösten är här och förkylningssäsongen har kickat in med full kraft. Kurera har redan berättat att ny forskning visar att höga doser C-vitamin kan bidra till att korta förkylningar men det finns många andra effektiva kurer. Visste du till exempel att oreganoolja biter på virus?

När förkylningssäsongen kickar in kan det vara bra att veta vad som hjälper kroppen att bekämpa virus. Vi kan göra mycket för att förebygga genom att ta hand om oss, äta bra, få tillräckligt med sömn och motionera – och genom att tänka på att tvätta händerna. Då är mycket vunnet. Men om vi ändå skulle drabbas följer här en lista på sådant som kan vara bra att ta till.

1. C-vitamin
C-vitamin är en kraftfull antioxidant som stöttar immunfösvaret. Enligt ny forskning kan C-vitamin i höga doser korta förkylningen. 

2. Vitamin D3
Många lider brist på D-vitamin och vid det här laget kan vi sommarens påfyllning börja sina så det kan vara dags att börja fylla på med tillskott. Det finns studier som visar att låga D-vitaminnivåer är kopplade till ökad benägenhet att bli förkyld och drababs av influensa.

 

3. Echinacea
Denna ört kan hjälpa kroppen att bli fri från infektioner och bör tas i ett tidigt skede. En studie från 2015 visade att extrakt av echinacea var effektivt för att behandla luftvägsinfektioner.are.

LÄS OCKSÅ: Örterna som hjälper vid halsont och förkylning

4. Fläder
Fläder anses stimulera immunförsvaret, hämma influensaviruset, och lindra förkylningssymptomen

5. Oreganoolja
Oreganoolja sägs ha en kraftfull antiviral effekt. Det finns inga studier på just influensavirus i nuläget men andra studier har påvisat dess antivirala effekt. kan användas som aromaterapi eller i kapslar.

LÄS OCKSÅ: Du kan ha snutit dig fel i hela ditt liv! Så gör man

6. Zink
Zink stödjer immunfunktionen och anses ha en antiviral effekt, i likhet med echinacea bör den tas i ett tidigt skede. Minreralet sägs då minska förkylningssymtomen.

7. B-jäst
B-jäst eller bryggerijäst är ett populärt tillskott som bland annat innehåller B-vitamin, krom och protein och kan användas vid förkylning och influensa. Forskning har visat att det stimulerar immunförsvaret, lindrar symptom och kan bidra till att korta sjukdomstiden.

LÄS OCKSÅ: Förkylning eller influensa? Så vet du

8. Atomaterapi
Minns ni Vicks salva? Att smörja in med pepparmint eller frankincense på halsen kan ge lindring. Olja av nejlika kan också hjälpa till att skynda på tillfrisknandet eller oreganoolja som redan nämnts ovan.

 

9. Probiotika
Finns det något probiotika inte hjälper mot? Att balansera sin tarmflora kan bidra till att stärka immunförsvaret  och det är inte fel att ta extra probiotika i samband med förkylning.

10. Lätt och rätt mat
Det kan också vara bra att tänka på vad man äter. Lättsmält mat som soppor, kokta grönsaker och buljonger är att föredra. Försök heller inte tvinga dig själv att äta. Det är viktigare med vätska, drick örtteer, vatten och ha gärna citron, ingeföra eller honung i.

Av redaktionen

Källa: Dr Axe

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

 

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.