En kopp te fin blå och grön färg på såväl kopp som te

Örter och deras användningsområden

Läkeörter finns överallt: På din gräsmatta, i dikesrenen och på den vackra ängen. 
Men –  mycket gammal kunskap om medicinalväxterna är på väg att glömmas bort i vår hektiska nutid.
Kurera påminner dig.

Cirka 40 procent av våra läkemedel kommer fortfarande från växtriket. Man ska se örttéerna som ett komplement till vitaminer, mineraler och andra kosttillskott.

  • Brännässla – antiinflammatorisk och läkande

Brännässlans blad och stjälkar är fulla av vitaminer, mineraler och närsalter, allt vad vår kropp behöver. Ett te på brännässla är blodrenande och utrensande samt en fantastisk leverantör av järn för den bleka och blodfattige. Det har även god verkan mot eksem och kroniska hudutslag och friskar upp kroppens alla organ och vävnader.
Nässeltéets egenskaper är: milt urindrivande, blodstoppande, sammandragande, stärkande, avgiftande, antiinflammatoriskt samt kan även dämpa diaréer, läka sår och att rensa ut gifter ur kroppen.

 
  • Hagtorn – för hjärthälsan

Ett te på hagtorn brukar kallas ”föda för hjärtat” och hagtorn anses vara den bästa örten när det gäller att stärka hjärtat och blodcirkulationen. Utmärkt både vid för högt eller för lågt blodtryck, vid åderförfettning men också för att reglera hjärtats slag.
Stärkande för hjärtat, blodtryckssänkande, kärlvidgande, sammandragande, cirkulationsstimulerande, bra för matsmältningen.

  • Johannesört – gör dig mer balanserad till sinnes

Ett te på johannesört gör att du ler och känner dig gladlynt samt känner dig lugn och samlad. Är bra vid nervösa besvär, svaga nerver.
Används vid lätt nedstämdhet och oro men även vid klimakteriebesvär och migrän. Bör då drickas morgon och kväll under lång tidsperiod för att ge resultat.

  • Kamomill – lindrar spänningar och mensvärk

Ett te på kamomill piggar både upp och är lugnande/sömngivande. Det är fantastiskt vid stress – och särskilt bra vid smärtsamma menstruationer.
Den milda örten lindrar spänningar och inflammationer i matsmältningssystemet och används vid smärta och kolik såväl som vid förstoppning och diarré. Används med fördel även vid influensa, förkylning samt smärta och värk.

  • Lakritsrot – perfekt för pollenallergikern

Ett te på lakritsrot ökar motståndskraften mot stress, är antiallergiskt och även slemlösande. Används med fördel vid smärtsam inflammatorisk sjukdom som artrit men även perfekt för den som har pollenallergi. Lakritsrot innehåller nämligen ett ämne, glycyrrhizin, som liknar kortison.
Har en slemlösande effekt som är bra vid hosta, astma, och luftvägsinfektioner.
Välkänd som botemedel vid halsbränna och magsår.
Även bra vid PMS och klimakteriebesvär då det får hormonerna i balans igen.

  • Luzern – underlättar amning och lindrar PMS

Ett te på luzern är bra för tarmarnas och njurarnas funktioner. Bra för dig som har reumatisk värk. Luzern är en ärtväxt, den fullvuxna växten från alfaalfafrön, och otroligt näringsrik.
Ökar mjölkproduktionen vid amning. Motverkar artrit, balanserar blodsockret, främjar matsmältningen. Är vätskedrivande och lindrar PMS-besvär.
Innehåller naturligt glukosamin och kondriotin.

  • Maskrosblad – hjälper matsmältningsbesvär och akne

Ett te på maskrosblad är bra för dig som har matsmältningsbesvär. Maskrosen är ett anspråklöst ”ogräs”, rik på kalium och magnesium som förbättrar leverns och gallans funktioner samt är en bra avgiftare och utrensare.
Eftersom maskrosens bittra smak sätter igång utsöndringen av matsmältningsenzymer och galla från levern förbättras både aptit och matsmältning samt leverns och gallans funktion samt stimulerar bukspottkörteln till att reglera blodsockret. Te på maskrosblad har en stark urindrivande effekt och är även bra att tvätta irriterad hud med, till exempel akne och eksem.
Även mot andra besvär är maskrosen till hjälp. Till exempel kan klåda, revorm och utslag lindras.

  • Maskrosrot – reglerar blodsockret och verkar blodförtunnande

Ett te på maskrosrot är blodrenande och urindrivande. Bra för dig som behöver reglera blodsockret då téet stimulerar bukspottkörteln och därmed insulinproduktionen.
Är blodrenande, svett- och urindrivande, stimulerande. Blodförtunnande vid för tjockt blod, understödjer levern och ökar produktionen av galla.

  • Mate-te, Yerba Mate – för dig med reumatism och magbesvär

Ett te på mate (Yerba Mate) är mycket välgörande för dig som har reumatism, gikt eller njurlidande. Det sägs ha stor förmåga rensa ut urinsyra och andra skadliga beståndsdelar ur kroppen. Är av släktet järnek från Sydamerika. Har använts i huskurer av indianerna sedan urminnes tider.
Tillskrivs många peciella egenskaper men verkar allra mest fördelaktigt på mage/tarmområdet.
Anses mycket värdefull för hälsan. Stärker immunsystemet, renar och avgiftar blodet, lugnar och stärker nervsystemet, motverkar trötthet, stimulerar intellektet.
Är även urindrivande och kan dämpa aptiten.

  • Persiljerot – avgiftar kroppen

Ett te på persiljerot är bra för dig som har matsmältningsbesvär eller vill avgifta kroppen.
Har tidigare använts för att ge skönhet och ungdom samt främja könsdriften.
Persiljan är full av näringsämnen, särskilt C-vitamin som stärker immunförsvaret och hjälper kroppen ta upp järn – bra vid blodbrist.
Allmänt stärkande, blodrenande, livmoderstärkande, urindrivande, matsmältningsfrämjande, nervlugnande.
Används vid gaser, kolik, menstrautionsproblem, artrit, urinvägsinfektion, utmattning, blodbrist, huvudvärk, vätskeansamling, gikt, oro, svag könsdrift, dålig andedräkt.
Undviks under graviditet och vid njurproblem.

  • Rölleka – förbättrar näringsupptaget

Te på rölleka är bra för dig som har dålig matsmältning och försämrat näringsupptag, lindrar spänningr i magen. Röllekans sammandragande egenskaper har en uttorkande effekt på kroppsvätskorna och kan därför lindra både diaree och snuva!
Drick varmt te på rölleka vid feber, förkylning och influensa och ljummet eller kallt te vid urinvägsinfektion.
Lindrar spänningar i magen. Lugnar mag- och tarmkatarr. Är antiseptisk och antiinflammatorisk.
Badda téet på sår, brännsår, åderbråck, hemorrojder och eksem. Örten stimulerar aptiten och främjar matsmältningen.
Undviks under graviditeten.

  • Anis – för hosta och luftvägsbesvär

Drick te på anis när du känner av magen eller när du börjat få hosta och luftvägsbesvär.
Den vilda anisväxten växer i länderna kring medelhavet.
Inom örtmedicinen används anisfrö vid hosta, bronkit, astma, aptitlöshet och lindrig mag/tarmkatarr. Häll en kopp kokande vatten över en tesked frö och låt stå och dra i 20 minuter. Silas och dricks varmt efter varje måltid.

  • Fänkål – vid besvärlig hosta och kolik

Drick fänkålste när du behöver lösa upp besvärlig hosta, kikhosta.
Du uppskattar en kopp fänkålste särskilt mycket om du har dålig matsmältning eller barn med kolik.
Fänkål är en vildväxande ört som uppskattas såväl i matlagning som i medicinska sammanhang.
Fänkålsfrö används för att stimulera mjölkbildningen hos ammande mödrar, som slemlösande medel vid bronkit, astma och kikhosta samt som ett milt verkande medel för barn med kolik eller dålig matsmältning.
Häll en kopp kokande vatten över 1-2 teskedar fröer, låt stå cirka 15 minuter, sila och drick vid behov en kopp flera gånger dagligen.

Av Annelie Preve


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.