Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Örter och vitaminer som motverkar förkylning

Det finns många sätt att ta hand om sin hälsa. Diamantis Koukouvinos är naturläkare och praktiserar kinesisk medicin. Han ser på människan ur ett holistiskt perspektiv och inga örtrecept han förskriver är det andra likt. De är helt anpassade efter individ. Har du hört talas om astragalusrot eller örten andrographis? Dessa är immunstärkande och bra vid förkylning.

Diamantis Koukouvinos, naprapat och naturläkare som jobbar efter den kinesiska läkekonsten tittar på sina patienter från ett holistiskt perspektiv. Om två personer kommer och söker hjälp och visar upp samma symtom går de sannolikt ut från hans praktik med två olika recept.

– När jag förskriver örtrecept ser jag kroppen på ett fysiskt och energimässigt plan. På samma sätt ser jag även formulan jag skriver ut. För varje ny ört jag rekommenderar blir det mer komplext där egenskaperna sammanflätas och stärker varandra.  Det är lite som poesi ibland, jag kan förstå varför man ser på detta som just läke-konst. Inget recept är det andra likt och det beror på att alla är unika – genetiskt och fysiologiskt och måste därför behandlas olika. Behandlingarna är skräddarsydda och har individen i fokus. Det finns hundratals olika grundformer bland örterna att arbeta efter, säger Diamantis Koukouvinos.

 

LÄS OCKSÅ: Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Kulturell skatt
Under influensatider är det, enligt kinesisk medicin, viktigt att hålla sig varm för att inte bli förkyld. Ordet förkyld talar tydligt om vad som hänt, man har helt enkelt blivit för kyld, säger Diamantis.

– Drick varmt uppkokat vatten eller te för att hålla värmen inifrån. Sömnen är otroligt viktigt för immunsystemet. Skratta är något som jag rekommenderar mina patienter. Mår man inte bra – titta på komedier eller romantiska filmer. Ta varje tillfälle i akt att verkligen skratta. Det är dessutom gratis. Kosten är självklart otroligt viktig och det finns vardagliga saker vi kan äta för att hålla oss friska. Örter är fenomenala att jobba med och jag är så tacksam att jag har kunnat ta del av denna kulturella skatt, säger Diamantis.

LÄS OCKSÅ: Näringsterapeutens tips för ett starkt immunförsvar

En kombination av många ting
När han jobbar med patienter startar han ett samarbete med personen han har framför sig, där han gör sitt jobb men även den som söker hjälp måste göra sin bit. Han vill att hans patienter ska förstå vikten av vad som kallas för epigenetik, vilket är ett begrepp för hur den fysiska och mentala livsstilen påverkar genetiken och hälsan i helhet.

Han träffar oftast personer med långvariga hälsobesvär som ibland har en diagnos och ibland inte. Diagnoser har de fått från husläkare, blodprov och andra undersökningar ger honom en inblick i kroppen från ett biokemiskt eller fysiologiskt perspektiv, något som är otroligt viktigt.

– När jag går igenom sjukdomshistorien hos en patient sett ur ett kinesisk medicinskt perspektiv kan jag ställa frågor som kan verka irrelevanta för patienten men det jag är ute efter att förstå är vad som pågår i patientens kropp och psyke. Med hjälp av anamnesen, puls- och tungdiagnostiken får vi en inblick i hur kroppen mår och hur vi kan hjälpa den.

 

LÄS OCKSÅ: Bakterier bygger barns immunförsvar

Här är några örter och vitaminer Diamantis ofta förskriver som kan hjälpa immunsystemet:
Astragalusrot har använts inom kinesisk medicin i årtusenden, där den också kallas för Huang Qi. Den används främst som "Qi stärkande", vilket betyder att den ger ”kraft” eller ”energi”. Denna ört används under influensatider i Kina där den är en av flera örter som förskrivs i olika örtrecept. Den har immunstärkande, antimikrobiska, antivirala och antiinflammatoriska egenskaper (referens 1-12).

Andrographis är en ört som använts mot en rad olika infektioner i Kina, allt från respiratoriska till urinvägsinfektioner. Andrographis innehåller andrographolid som är en bittersmakande förening som har visat sig förbättra immunsystemets funktion. Det kan öka antalet vita blodkroppar och verkar ha direkt antimikrobiell verkan mot förkylnings- och influensavirus (referens 13- 18).

Lakritsrot är den vanligaste örten inom den kinesiska medicinen med en rad olika hälsofrämjande substanser. Glycyrrhizin, glabridin, licochalcone a och isoliquiritigenin är de viktigaste och agerar som antioxidanter och inflammationshämmande med antimikrobiskt effekt vilket gör dessa lämpliga under förkylningsperioder (referens 19- 26).

Propolis är en av världens äldsta mediciner. Den naturliga formen av propolis, även känd som bi-lim, är en hård, klibbig och vaxartad substans. Bin använder propolis som en typ av cement för att bygga, reparera och skydda sina bikupor mot bakterier och inkräktare. Genom att äta propolis eller andas in genom ångbad kan vi ta del av dess hälsofrämjande effekter (referens 27-33).

C-vitamin har länge förespråkades av Nobelpristagaren Linus Pauling, och är den mest effektiva antioxidanten i blodet tack vare dess vattenlöslighet, vilket gör att den kan neutralisera många olika fria radikaler. C-vitamin stimulerar immunsystemet samtidigt som det förhindrar att virus fördelar sig, vilket kan leda till att både minska tiden man är förkyld men även svårighetsgraden (referens 34-42).

 

D-vitamin är en fettlöslig vitamin som kroppen producerar när den får solljus. Även om de klassificeras som ett vitamin, anser vissa forskare att vitamin D är ett förstadie till ett hormon på grund av att det är involverat i flera metaboliska processer i kroppen. D-vitamin är oerhört viktigt för skeletthälsan men är även avgörande för vårt immunsystem. D-vitaminbrist ökar risken att utveckla flera typer av bakteriella och virala infektioner medan adekvata nivåer av D-vitamin kan ha skyddande effekter mot luftvägsinfektioner (referens 43-48).

Trots att det finns många indikationer på alla ovanstående råd kan hjälpa så behövs det mera forskning inom respektive område för att få tydligare bild på hur de påverkar kroppen.

Av Inger Palm

Referenser:

  1. https://ascopubs.org/doi/abs/10.1200/jco.2005.03.6392
  2. http://www.altmedrev.com/archive/publications/3/6/422.pdf
  3. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1534735403256419
  4. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ptr.1938
  5. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.464.1351&rep=rep1&type=pdf
  6. https://academicjournals.org/journal/JMPR/article-full-text-pdf/06B1BCB21916
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4613048/
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24717032
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2789219/
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3729712/
  11. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0029320
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3729712/
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28889969
  14. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0944711397800517
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20092985
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15095142/
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5544222/#pone.0181780.ref038
  18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23195395
  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3498851/
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21184804
  21. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07315724.2007.10719603
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4394430/
  23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21734629
  24. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4629407/#bib4
  25. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24397541
  26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21874590
  27. https://pdfs.semanticscholar.org/aecf/9f0ebcecc34f82c70519cce914dacf22093d.pdf
  28. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3872021/
  29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4034638/
  30. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22702827
  31. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16184236
  32. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4896501/
  33. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24704551
  34. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9174484
  35. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4723782/
  36. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23747864
  37. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10488881
  38. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4113757/
  39. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15605943
  40. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10543583
  41. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2538426/
  42. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2099400/
  43. https://portlandpress.com/biochemsoctrans/article-abstract/10/3/147/56056/Metabolism-and-Molecular-Mechanism-of-Action-of?redirectedFrom=PDF
  44. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2855046/
  45. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30614127
  46. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3686844/
  47. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5310969/
  48. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29102433


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

 

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.