Örter och vitaminer som motverkar förkylning

Det finns många sätt att ta hand om sin hälsa. Diamantis Koukouvinos är naturläkare och praktiserar kinesisk medicin. Han ser på människan ur ett holistiskt perspektiv och inga örtrecept han förskriver är det andra likt. De är helt anpassade efter individ. Har du hört talas om astragalusrot eller örten andrographis? Dessa är immunstärkande och bra vid förkylning.

Diamantis Koukouvinos, naprapat och naturläkare som jobbar efter den kinesiska läkekonsten tittar på sina patienter från ett holistiskt perspektiv. Om två personer kommer och söker hjälp och visar upp samma symtom går de sannolikt ut från hans praktik med två olika recept.

– När jag förskriver örtrecept ser jag kroppen på ett fysiskt och energimässigt plan. På samma sätt ser jag även formulan jag skriver ut. För varje ny ört jag rekommenderar blir det mer komplext där egenskaperna sammanflätas och stärker varandra.  Det är lite som poesi ibland, jag kan förstå varför man ser på detta som just läke-konst. Inget recept är det andra likt och det beror på att alla är unika – genetiskt och fysiologiskt och måste därför behandlas olika. Behandlingarna är skräddarsydda och har individen i fokus. Det finns hundratals olika grundformer bland örterna att arbeta efter, säger Diamantis Koukouvinos.

 

LÄS OCKSÅ: Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Kulturell skatt
Under influensatider är det, enligt kinesisk medicin, viktigt att hålla sig varm för att inte bli förkyld. Ordet förkyld talar tydligt om vad som hänt, man har helt enkelt blivit för kyld, säger Diamantis.

– Drick varmt uppkokat vatten eller te för att hålla värmen inifrån. Sömnen är otroligt viktigt för immunsystemet. Skratta är något som jag rekommenderar mina patienter. Mår man inte bra – titta på komedier eller romantiska filmer. Ta varje tillfälle i akt att verkligen skratta. Det är dessutom gratis. Kosten är självklart otroligt viktig och det finns vardagliga saker vi kan äta för att hålla oss friska. Örter är fenomenala att jobba med och jag är så tacksam att jag har kunnat ta del av denna kulturella skatt, säger Diamantis.

LÄS OCKSÅ: Näringsterapeutens tips för ett starkt immunförsvar

En kombination av många ting
När han jobbar med patienter startar han ett samarbete med personen han har framför sig, där han gör sitt jobb men även den som söker hjälp måste göra sin bit. Han vill att hans patienter ska förstå vikten av vad som kallas för epigenetik, vilket är ett begrepp för hur den fysiska och mentala livsstilen påverkar genetiken och hälsan i helhet.

Han träffar oftast personer med långvariga hälsobesvär som ibland har en diagnos och ibland inte. Diagnoser har de fått från husläkare, blodprov och andra undersökningar ger honom en inblick i kroppen från ett biokemiskt eller fysiologiskt perspektiv, något som är otroligt viktigt.

– När jag går igenom sjukdomshistorien hos en patient sett ur ett kinesisk medicinskt perspektiv kan jag ställa frågor som kan verka irrelevanta för patienten men det jag är ute efter att förstå är vad som pågår i patientens kropp och psyke. Med hjälp av anamnesen, puls- och tungdiagnostiken får vi en inblick i hur kroppen mår och hur vi kan hjälpa den.

 

LÄS OCKSÅ: Bakterier bygger barns immunförsvar

Här är några örter och vitaminer Diamantis ofta förskriver som kan hjälpa immunsystemet:
Astragalusrot har använts inom kinesisk medicin i årtusenden, där den också kallas för Huang Qi. Den används främst som "Qi stärkande", vilket betyder att den ger ”kraft” eller ”energi”. Denna ört används under influensatider i Kina där den är en av flera örter som förskrivs i olika örtrecept. Den har immunstärkande, antimikrobiska, antivirala och antiinflammatoriska egenskaper (referens 1-12).

Andrographis är en ört som använts mot en rad olika infektioner i Kina, allt från respiratoriska till urinvägsinfektioner. Andrographis innehåller andrographolid som är en bittersmakande förening som har visat sig förbättra immunsystemets funktion. Det kan öka antalet vita blodkroppar och verkar ha direkt antimikrobiell verkan mot förkylnings- och influensavirus (referens 13- 18).

Lakritsrot är den vanligaste örten inom den kinesiska medicinen med en rad olika hälsofrämjande substanser. Glycyrrhizin, glabridin, licochalcone a och isoliquiritigenin är de viktigaste och agerar som antioxidanter och inflammationshämmande med antimikrobiskt effekt vilket gör dessa lämpliga under förkylningsperioder (referens 19- 26).

Propolis är en av världens äldsta mediciner. Den naturliga formen av propolis, även känd som bi-lim, är en hård, klibbig och vaxartad substans. Bin använder propolis som en typ av cement för att bygga, reparera och skydda sina bikupor mot bakterier och inkräktare. Genom att äta propolis eller andas in genom ångbad kan vi ta del av dess hälsofrämjande effekter (referens 27-33).

C-vitamin har länge förespråkades av Nobelpristagaren Linus Pauling, och är den mest effektiva antioxidanten i blodet tack vare dess vattenlöslighet, vilket gör att den kan neutralisera många olika fria radikaler. C-vitamin stimulerar immunsystemet samtidigt som det förhindrar att virus fördelar sig, vilket kan leda till att både minska tiden man är förkyld men även svårighetsgraden (referens 34-42).

 

D-vitamin är en fettlöslig vitamin som kroppen producerar när den får solljus. Även om de klassificeras som ett vitamin, anser vissa forskare att vitamin D är ett förstadie till ett hormon på grund av att det är involverat i flera metaboliska processer i kroppen. D-vitamin är oerhört viktigt för skeletthälsan men är även avgörande för vårt immunsystem. D-vitaminbrist ökar risken att utveckla flera typer av bakteriella och virala infektioner medan adekvata nivåer av D-vitamin kan ha skyddande effekter mot luftvägsinfektioner (referens 43-48).

Trots att det finns många indikationer på alla ovanstående råd kan hjälpa så behövs det mera forskning inom respektive område för att få tydligare bild på hur de påverkar kroppen.

Av Inger Palm

Referenser:

  1. https://ascopubs.org/doi/abs/10.1200/jco.2005.03.6392
  2. http://www.altmedrev.com/archive/publications/3/6/422.pdf
  3. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1534735403256419
  4. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ptr.1938
  5. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.464.1351&rep=rep1&type=pdf
  6. https://academicjournals.org/journal/JMPR/article-full-text-pdf/06B1BCB21916
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4613048/
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24717032
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2789219/
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3729712/
  11. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0029320
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3729712/
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28889969
  14. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0944711397800517
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20092985
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15095142/
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5544222/#pone.0181780.ref038
  18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23195395
  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3498851/
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21184804
  21. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07315724.2007.10719603
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4394430/
  23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21734629
  24. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4629407/#bib4
  25. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24397541
  26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21874590
  27. https://pdfs.semanticscholar.org/aecf/9f0ebcecc34f82c70519cce914dacf22093d.pdf
  28. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3872021/
  29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4034638/
  30. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22702827
  31. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16184236
  32. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4896501/
  33. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24704551
  34. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9174484
  35. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4723782/
  36. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23747864
  37. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10488881
  38. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4113757/
  39. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15605943
  40. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10543583
  41. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2538426/
  42. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2099400/
  43. https://portlandpress.com/biochemsoctrans/article-abstract/10/3/147/56056/Metabolism-and-Molecular-Mechanism-of-Action-of?redirectedFrom=PDF
  44. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2855046/
  45. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30614127
  46. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3686844/
  47. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5310969/
  48. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29102433


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.