Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Örter som hjälper dig att sova gott – och vakna utvilad

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär.
Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp.
Tillskott med örter som valeriana och humle hjälper dig att somna.

Orsakerna till varför man har svårt att somna in kan vara många. Sena kvällar, hektiska scheman, stress och en orolig livssituation är några exempel.

Sömn minskar stress och stärker immunförsvaret
Att sova mellan sju och åtta timmar per natt räknas som normalt och är vad kroppen behöver för återhämtning och reparation. Under sömnen bearbetas dagliga intryck och när hjärnan vilar lagras till exempel nyvunnen kunskap. När vi sover aktiveras kroppens immunsystem samtidigt som produktionen av stresshormoner minskar.

 

Många orsaker till sömnbesvär
Yttre faktorer som också påverkar insomnandet är till exempel om du jobbar, tränar eller äter sent på kvällen. Kroppen behöver tid att gå ner i varv och det kan ta tid innan man kommer till ro. Att det är varmt och ljust i sovrummet kan stressa kroppen precis som bullriga grannar eller andra ljud. Många som jobbar skift upplever ofta svårigheter med sömnen på grund av den skiftande dygnsrytmen.
Inre oro är en lika stor anledning till att ha svårt att somna. Det kan vara en stressande situation på jobbet, problem med ekonomin eller ett trassligt privatliv som gör att man mår psykiskt dåligt och då har man ofta svårt att sova. Oavsett anledning finns det naturliga hjälpmedel som kan få bukt på problemet.

Läs också: 9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Har du sömnproblem?
Ligger du vaken mer än en halvtimma när du gått till sängs tyder det på insomningsbesvär. Sover du mindre än sex timmar, vaknar flera gånger per natt eller vaknar tidigt på morgonen under en längre tid har du kronisk sömnbrist.
Att ha sömnsvårigheter är vanligt och kan ställa till problem om det håller i sig en längre tid. Har man fått sömnen rubbad är det viktigt att så snart som möjligt försöka rätta till problemet så att man får den sömn man behöver.

Läs också: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

Skonsam sömnhjälp gjord på örter
Dormeasan är ett traditionellt växtbaserat läkemedel med läkeörterna valeriana och humle som hjälper vid lindrig oro och tillfälliga insomningsbesvär. Valeriana har använts i hundratals år vid insomningsbesvär och humle bidrar med en avslappnade och rogivande effekt.
Fördelarna med att ta ett växtläkemedel som Dormeasan är flera. Du somnar snabbare och kan på så sätt tillgodogöra dig nattens viktiga sömntimmar, du slipper en känsla av baksmälla dagen efter vilket traditionella sömntabletter kan ge och du behöver inte oro dig för att bli beroende då örterna inte är vanebildande.

Läs också: Stressad och trött? Så här ändrar du på det

Vakna utvilad med effektivare sömn
Örterna stör inte den så kallade REM-sömnen, en sömnfas som är viktig eftersom man under den perioden bygger upp energinivåerna för nästa dag. De flesta andra läkemedel för sömnen tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar.
– En studie som gjordes på Dormeasan i Schweiz visade att sömnen blev effektivare om man tog preparatet. Man blev också utvilad på kortare tid, vilket tyder på att kvaliteten på sömnen blev bättre, säger Ulf Dahlman, sakkunnig i växtmedicin.

Läs också: Adaptogener mot trötthet och stress

 

Färskt extraherade örter har större effekt än torkade örter
Effekten av Dormeasan är dokumenterad under lång tid i Schweiz. Hälsopionjären Alfred Vogel ägnade ett helt liv åt att studera växter och vilken påverkan de hade på hans patienter. Han insåg tidigt att färskt extraherade örter hade betydligt större effekt än torkade örter. Därför innehåller hans växtläkemedel än idag enbart färskt extraherade örter från ekologiska odlingar.
– Ett bra tips om man inte kan somna på kvällen är att samtidigt som man tar Dormeasan så ska man lägga till magnesium. Magnesium är muskelavslappnande och kan därför ge en förstärkt effekt, säger Ulf Dahlman.

Magnesium hjälper musklerna att slappna av
Om du känner dig stressad och inte mår bra så förbrukar kroppar mer magnesium. Ensidig kost och alltför hård träning skapar också magnesiumbrist. Det yttrar sig som värk, trötthet, oro, ångest och en känsla av rastlöshet i kroppen som i sin tur ger sömnproblem. Magnesium hjälper musklerna att slappna och om du kombinerar Dormeasan och magnesium får du en bättre effekt.

Läs också - Forskare: "Magnesium räddar liv"

En sista utväg
Att ta sömntabletter är det allra sista alternativet. Det är ingenting läkare rekommenderar förrän situationen är allvarlig. Det beror på att sömnmedicin inte ger lika bra kvalitet på sömnen, vilket gör att man inte känner sig lika utvilad som efter en naturlig sömn.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

 

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.