Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana och humle hjälper dig att somna.

Orsakerna till varför man har svårt att somna in kan vara många. Sena kvällar, hektiska scheman, stress och en orolig livssituation är några exempel.

Att sova mellan sju och åtta timmar per natt räknas som normalt och är vad kroppen behöver för återhämtning och reparation. Under sömnen bearbetas dagliga intryck och när hjärnan vilar lagras till exempel nyvunnen kunskap. När vi sover aktiveras kroppens immunsystem samtidigt som produktionen av stresshormoner minskar.

 

Många orsaker till sömnbesvär

Yttre faktorer som också påverkar insomnandet är till exempel om du jobbar, tränar eller äter sent på kvällen. Kroppen behöver tid att gå ner i varv och det kan ta tid innan man kommer till ro. Att det är varmt och ljust i sovrummet kan stressa kroppen precis som bullriga grannar eller andra ljud. Många som jobbar skift upplever ofta svårigheter med sömnen på grund av den skiftande dygnsrytmen. Inre oro är en lika stor anledning till att ha svårt att somna. Det kan vara en stressande situation på jobbet, problem med ekonomin eller ett trassligt privatliv som gör att man mår psykiskt dåligt och då har man ofta svårt att sova. Oavsett anledning finns det naturliga hjälpmedel som kan få bukt på problemet.

LÄS OCKSÅ: 9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Har du sömnproblem?

Ligger du vaken mer än en halvtimma när du gått till sängs tyder det på insomningsbesvär. Sover du mindre än sex timmar, vaknar flera gånger per natt eller vaknar tidigt på morgonen under en längre tid har du kronisk sömnbrist.
Att ha sömnsvårigheter är vanligt och kan ställa till problem om det håller i sig en längre tid. Har man fått sömnen rubbad är det viktigt att så snart som möjligt försöka rätta till problemet så att man får den sömn man behöver.

LÄS OCKSÅ: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

Skonsam sömnhjälp gjord på örter

Dormeasan är ett traditionellt växtbaserat läkemedel med läkeörterna valeriana och humle som hjälper vid lindrig oro och tillfälliga insomningsbesvär. Valeriana har använts i hundratals år vid insomningsbesvär och humle bidrar med en avslappnade och rogivande effekt. Fördelarna med att ta ett växtläkemedel som Dormeasan är flera. Du somnar snabbare och kan på så sätt tillgodogöra dig nattens viktiga sömntimmar, du slipper en känsla av baksmälla dagen efter vilket traditionella sömntabletter kan ge och du behöver inte oro dig för att bli beroende då örterna inte är vanebildande.

LÄS OCKSÅ: Stressad och trött? Så här ändrar du på det

Vakna utvilad med effektivare sömn

Örterna stör inte den så kallade REM-sömnen, en sömnfas som är viktig eftersom man under den perioden bygger upp energinivåerna för nästa dag. De flesta andra läkemedel för sömnen tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar.
– En studie som gjordes på Dormeasan i Schweiz visade att sömnen blev effektivare om man tog preparatet. Man blev också utvilad på kortare tid, vilket tyder på att kvaliteten på sömnen blev bättre, säger Ulf Dahlman, sakkunnig i växtmedicin.

LÄS OCKSÅ: Adaptogener mot trötthet och stress

Färskt extraherade örter har större effekt än torkade örter

Effekten av Dormeasan är dokumenterad under lång tid i Schweiz. Hälsopionjären Alfred Vogel ägnade ett helt liv åt att studera växter och vilken påverkan de hade på hans patienter. Han insåg tidigt att färskt extraherade örter hade betydligt större effekt än torkade örter. Därför innehåller hans växtläkemedel än idag enbart färskt extraherade örter från ekologiska odlingar.
– Ett bra tips om man inte kan somna på kvällen är att samtidigt som man tar Dormeasan så ska man lägga till magnesium. Magnesium är muskelavslappnande och kan därför ge en förstärkt effekt, säger Ulf Dahlman.

 

Magnesium hjälper musklerna att slappna av

Om du känner dig stressad och inte mår bra så förbrukar kroppar mer magnesium. Ensidig kost och alltför hård träning skapar också magnesiumbrist. Det yttrar sig som värk, trötthet, oro, ångest och en känsla av rastlöshet i kroppen som i sin tur ger sömnproblem. Magnesium hjälper musklerna att slappna och om du kombinerar Dormeasan och magnesium får du en bättre effekt.

LÄS OCKSÅ: "Magnesium räddar liv"

En sista utväg

Att ta sömntabletter är det allra sista alternativet. Det är ingenting läkare rekommenderar förrän situationen är allvarlig. Det beror på att sömnmedicin inte ger lika bra kvalitet på sömnen, vilket gör att man inte känner sig lika utvilad som efter en naturlig sömn.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.