kvinna bakom röntgenplåt

Överläkare: ”Livsmedelsverkets rekommendationer för A-vitamin ökar risken för benskörhet”

Fakta: Benskörhet

Benskörhet, eller osteoporos, betyder att skelettet har blivit för svagt. Det gör att redan små påfrestningar kan orsaka svåra frakturer. Skelettet blir naturligt svagare när vi åldras. Att vi idag blir äldre än förr gör därför att förekomsten av benskörhet har ökat. Andra orsaker till benskörhet kan vara en dålig kost, för låg kroppsvikt eller för mycket tobak och alkohol. Att röra på sig regelbundet och belasta skelettet är mycket viktigt för att benen ska hålla sig starka.

Att Sverige har mest benskörhet i världen beror inte bara på D-vitaminbrist. För mycket A-vitamin är lika illa för benhälsan, menar överläkare Mats Humble. Och kanske äter vi för lite ”gammal” mat.

Det pratas inte så mycket om det. Men benskörhet är en av Sveriges stora folksjukdomar. Vi toppar världsstatistiken och har dubbelt så många bensköra som Frankrike. Enligt Reumatikerförbundet kommer varannan svensk kvinna och var fjärde svensk man någon gång i livet att få en fraktur som beror på benskörhet.

Solbrist kalkar ur skelettet
En väletablerad förklaring till svenskarnas bräckliga ben är den utbredda D-vitaminbristen. Låga nivåer av D-vitamin ökar nämligen nivån av bisköldkörtelhormon som kalkar ur skelettet. Vår viktigaste D-vitaminkälla är solljus. Men Sveriges geografiska läge gör att vi under vinterhalvåret inte kan bilda D-vitamin i huden, oavsett hur mycket vi vistas i solen. Mångas livsstil idag innebär dessutom att vi vistas inomhus även under sommarhalvåret, vilket ytterligare ökar risken för bristnivåer.

 

Viktigt med D-vitamintillskott
Överläkare och psykiatriker Mats Humble menar att alla svenskar borde ta D-vitamintillskott under vinterhalvåret – eller året om för de som är inomhus även sommartid.
– Om man ska komma upp i Livsmedelverkets rekommendationer för D-vitamin, utan att ta kosttillskott, ska man vara mycket medveten kring vad man äter, säger Mats Humble. Man måste äta fet fisk flera gånger i veckan.

A-vitamin motverkar D-vitamin
Men fet fisk är inte optimal som D-vitaminkälla, menar Mats. Fisk är rikt på D-vitamin, men också på A-vitamin. Idag finns ett flertal vetenskapliga studier som kopplat samman höga nivåer av A-vitamin och benskörhet.
– Det ska finnas en balans mellan A-vitamin och D-vitamin, eftersom de på vissa punkter motverkar varandra, förklarar Mats Humble. För mycket A-vitamin försämrar D-vitamineffekten.

Ekomjölk för starka ben
Mats Humble är kritisk mot att många mejeriprodukter i dag A-vitaminberikas i Sverige.
– Livsmedelsverket borde ompröva sina rekommendationer för A-vitaminberikning, säger han. Idag har de däremot gjort ett undantag för ekologisk mjölk. Där tillsätts bara D-vitamin.

Mats menar på att ekologisk mjölk är bättre för benhälsan eftersom den inte innehåller A-vitamin.
– Mjölk från djur som betar naturligt har dessutom bättre fettsammansättning och högre halt K-vitamin.

K-vitamin bygger upp
Att K-vitamin är viktigt för skelettet har visat sig de senaste åren. Vitaminet behövs för mineralstrukturen och gör benet starkt. En typ av K-vitamin, K2, produceras delvis i våra egna tarmar. Men det är omdiskuterat om vi verkligen kan tillgodogöra oss vitaminerna som bildas där. Det kan förklara varför flera forskningsstudier har visat att vårt intag av K-vitamin genom kosten kan spela en betydande roll för benhälsan.

Stärkande surströmming?
Idag vet man att olika sorters K-vitamin har varierande styrka gällande effekten för bentätheten. Vitamin K1, som finns i gröna grönsaker, är vanligast men påverkar skelettet i mindre utsträckning. Vissa varianter av vitamin-K2 är däremot extremt kraftfulla. K2 finns i mat som är lagrad, jäst eller rent av lite halvrutten. Om man skulle man mäta K2 i surströmming skulle man troligen hitta höga nivåer, tror Mats Humble.
– Idag har vi moderna kylskåp, datummärker all mat och sorterar bort sånt som blivit det minsta gammalt. Det gör att vi nog sorterar bort mat som innehåller bra nivåer av K2, säger Mats.

Bönor mot benbrott
K2-vitaminets goda effekter mot benskörhet upptäcktes i Japan. Där äter man en traditionell frukosträtt, natto, som görs av jästa sojabönor. Rätten är mycket rik på vitamin K2. Men eftersom rätten smakar väldigt speciellt äts den bara i vissa distrikt. Forskare har därför kunnat jämföra förekomsten av benbrott på olika ställen i Japan. I de områden där man äter natto förekommer inte alls lika mycket benbrott, upptäckte forskarna.

Vanligt med magnesiumbrist
Magnesium är ytterligare ett ämne som behövs för skelettet. Mineralet samverkar både med D-vitamin och kalcium.
Många D-vitaminforskare hävdar att man alltid bör kombinera D-vitamin-tillskott med magnesium, berättar Mats Humble.
– Det är svårt att veta hur vanligt magnesiumbrist är i Sverige, säger Mats. För att få ett korrekta magnesiumvärde krävs avancerade mätningar som inte görs rutinmässigt. Men tittar man på vad svenskar äter får många i sig klart mindre magnesium än vad de behöver. Särskilt den yngre generationen.

Av Maja Sönnerbo

Fakta: Benskörhet

Benskörhet, eller osteoporos, betyder att skelettet har blivit för svagt. Det gör att redan små påfrestningar kan orsaka svåra frakturer. Skelettet blir naturligt svagare när vi åldras. Att vi idag blir äldre än förr gör därför att förekomsten av benskörhet har ökat. Andra orsaker till benskörhet kan vara en dålig kost, för låg kroppsvikt eller för mycket tobak och alkohol. Att röra på sig regelbundet och belasta skelettet är mycket viktigt för att benen ska hålla sig starka.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

koppar_kan_vara_orsaken_till_dina_halsoproblem

Koppar kan vara orsaken till dina hälsoproblem

Hälsa

Koppar är ett livsnödvändigt spårämne som kroppen behöver. Problemet idag är att vi snarare har för mycket koppar i kroppen än för lite. Har du problem med exempelvis utmattning, sköldkörtelproblem, sömnproblem, PMS, hormonobalanser, IBS, allergier, hudproblem, depression, oro, minnes- och koncentrationsproblem, kan det vara värt att se över dina kopparnivåer.

pizza

Pizza med sötpotatis och chèvre

Recept

Pizza kan varieras i det oändliga, detta recept har topping med bland annat sötpotatis, rödlök och chèvre. Botten bakas på näringsrikt dinkelmjöl och durumvete, kan bytas ut mot glutenfritt recept för den som önskar det.

mage skylt med ehec

Nationell spridning av ehec utreds

Kost

Sedan början av juli har antalet fall av ehec-infektion ökat i Sverige. Analyser visar att majoriteten är av samma typ och fall har rapporterats in från flera håll i landet. Myndigheter arbetar nu för att spåra källan.

Berith sitter i soffan med hundarna och stickar

Fri från värk och inte längre begränsad av artrosen

Värk

Berith Larsson har haft problem med artros i höfter och händer i flera år. Av en slump fick hon höra talas om grönläppad mussla – och bara efter en månad kände hon förbättringen.  – Jag har verkligen fått tillbaka mitt gamla aktiva liv. Kanske börjar jag dansa igen, säger hon.

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Intervju

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.