Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Övningar: Rehabilitering för bröstcancerpatienter

Fakta

Övningarna är framtagna av träningssajten Exorlive.com i samarbete med fysioterapeuter från Folkesundhet Aarhus i Norge.

Visste du att 63 procent av de kvinnor som diagnostiseras med bröstcancer är över 60 år vid diagnostillfället. 3,8 procent av de kvinnor som får diagnosen är under 40 år. De yngsta diagnostiserade är i åldersgruppen 20-24 år (fem fall).
Källa: Bröstcancerföreningarnas riksorganisation

Bröstcancer är den cancerform som drabbar flest kvinnor i världen - och som också allt fler överlever. 
Men man kan känna av såväl psykiska som fysiska biverkningar efter en bröstoperation en lång tid efter att man opererats. 
I denna artikel fokuserar vi på tips på det sistnämnda.  
Här är sex bra rehabiliteringsövningar för bröstcanceropererade.

Bröstcancer räknas vara en tumörsjukdom med förhållandevis god prognos. Nära 90 procent lever efter fem år och nära 80 procent lever efter tio år.
Såväl diagnostik som behandling av bröstcancerdrabbade kvinnor anses ha förbättrats markant under senaste 20 åren.

Läs också: Bröstcancer – så skyddar du dig

 

Fysik aktivitet hjälper
De nya behandlingarna är dock ofta krävande och många patienter får biverkningar, både fysiska och psykologiska, och inte sällan kan de kvarstå en lång tid efter behandlingen.
Överlevnadsstatistiken för bröstcancer har förbättrats mycket tack vare tidig upptäckt med hjälp av mammografi samt av nya och allt mer effektiva behandlingsformer. Detta innebär att fler kvinnor lever längre med olika bieffekter av behandlingarna.
Av den anledningen är det viktigt att undersöka vilka rehabiliteringsmöjligheter som finns, och hur effektiva dessa är. Denna forskning pågår.
Fysisk aktivitet efter bröstcancerbehandling anses kraftigt kunna förbättra livskvalitet och minska cancerrelaterad trötthet.
Här följer några exempel på effektiva rehabiliteringsövningar.
Källor: SBU.se (Statens beredning för medicinsk och social utredning), Kunnskapssenteret i Norge, Forskning.se.

Läs också: Selen kan minska kvinnors dödlighet i bröstcancer

Förslag på rehabövningar efter bröstoperation:

 

1. Stretching av halsmuskulatur 

2. Rörlighet i axlar

 

3. Rörlighet i skuldra

Läs också: Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad

 

4. stretching av arm och bröst 

 

5. Rörlighet och kontroll av skulderbladen

Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

6. Skulderbladsstabilitet

 

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Övningarna är framtagna av träningssajten Exorlive.com i samarbete med fysioterapeuter från Folkesundhet Aarhus i Norge.

Visste du att 63 procent av de kvinnor som diagnostiseras med bröstcancer är över 60 år vid diagnostillfället. 3,8 procent av de kvinnor som får diagnosen är under 40 år. De yngsta diagnostiserade är i åldersgruppen 20-24 år (fem fall).
Källa: Bröstcancerföreningarnas riksorganisation

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.