Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Övningarna som ger dig en stark och snygg kropp på semestern

Fakta

Vet du vad sets och reps är?
Reps är förkortning repetitioner, det vill säga antalet gånger du utför övningen innan du vilar. Set är antalet gånger du upprepar dina reps innan man är klar.
Vanligt är att man gör åtta till 12 repetitioner i tre set.

Om coacherna:
Anders Gatti är personlig tränare med mer än 12 000 genomförda pass och ett trettiotal utbildningar i ryggen. Han jobbar med allt från elitidrottare till klienter med rehabiliteringsbehov efter skador eller sjukdom.
Jamina Gatti är personlig tränare med ett holistiskt helhetstänk. Hon har lång erfarenhet av styrketräning, dans och kampsport och är specialiserad på individanpassad gruppträning.
Aktuella med: Öppnar snart en ny träningsanläggning i Stockholm: Gatti Training.
Läs mer på: www.gattitraining.se
Synliga på sociala medier: Instagram: gattitraining 
Facebook: Gatti Training

Sommar, sol, semester… och träning? Ja, det är fullt möjligt!
Här är fyra effektiva övningar för dig som vill hålla igång fysiken i sommar, eller för dig som önskar använda semestern till att komma igång.
– Det räcker med några minuter varje dag och du kan ha en helt ny, stark kropp när du börjar jobbet igen, säger Anders Gatti, personlig tränare på Gatti Training.
Här, i vår sommarträningsspecial del två, fokuseras övningarna till övre delen av kroppen.

Många upplever att det är svårare att få till träningen och hålla uppe sina normala träningsrutiner när man kliver ur vardagen, till exempel när man är på semester. Man kanske är på resande fot, gruppträningen har semesterstängt eller så har man helt enkelt inte möjlighet att ta sig till gymmet.
Men man behöver faktiskt inget gym, det går utmärkt att träna kroppen där man befinner sig, och helt utan en massa redskap.

"Räcker med några minuter varje dag för att få en ny, stark kropp"
Kurera kontaktade Anders och Jamina Gatti, personliga tränare på Gatti Training, och bad dem dela med sig av de bästa övningarna att ta med på semestern.
– Det är inte svårt att träna på semestern. Du behöver bara din kropp som verktyg. Vi visar dig de bästa övningarna. Det räcker med några minuter varje dag och du kan ha en helt ny, stark kropp när du börjar jobbet igen, peppar Anders Gatti, personlig tränare på Gatti Training som han driver tillsammans med sin fru Jamina Gatti.
Nedan visar han fyra bra övningar som är lätta att utföra på semestern, oavsett var du befinner dig.

 

Läs också: Experten: "Yoga bort din stress!" Fyra yogaövningar

Övningsschema för överkropp och bål

Skriv gärna ut guiden eller spara länken i telefonen så har du gymmet med dig hela sommaren.
Du hittar sommarträning del 1: övningar för underkroppen här.

Superset 1
1. Omvänd armhävning 3-4 set, 6-15 repetitioner
2. Armhävningar 3-4 set, 6-15 repetitioner
– Kör dessa övningar i superset, det vill säga utan vila mellan övningarna och vila 1-2 minuter mellan varje superset.
(Läs mer om set och reps i faktarutan.)

Superset 2
1. Dynamisk planka 3-4 set 4-8 repetitioner
2. Magliggande kobran 3-4 set á 20-40 sekunder
– Kör dessa övningar i superset, det vill säga utan vila mellan övningarna och vila 1-2 minuter mellan varje superset.

 

► Läs också: PT-Fias träningsprogram!

Övningarna i bilder

 

Omvänd armhävning

Omvänd armhävning
– Häng i ett räcke, staket, en trappa eller liknande. Spänn kroppen och ha en bra hållning, dra dig upp tills bröstet når räcket och sänk sedan kontrollerat tillbaka. Övningen kan göras lättare genom att böja på benen. Övningen ska kännas i den breda ryggmuskulaturen, i biceps och underarmar.

Armhävningar
Armhävningar

– Stå i en bra hållning med armarna antingen högre upp än benen (för lättare övning) eller med benen högre upp än armarna (för en tyngre övning) eller på vanligt sätt på marken. Spänn bål och säte och sänk ner dig tills bröstet når marken eller föremålet du pressar mot, pressa dig sedan kontrollerat tillbaka. Om du inte orkar armhävningar på marken är det bättre att köra mot ett högt föremål än att köra på knäna eftersom att vi har mer bålaktivitet när vi är raka i kroppen. Övningen ska kännas i bröst, axlar och triceps.

► Läs också: 10 bästa knepen för snygga armar!

Dynamisk planka
Dynamisk planka
– Stå upprätt, luta dig fram tills händerna når marken. Vandra framåt med händerna samtidigt som du spänner bål och säte, gå så långt fram som du känner att du har kontroll och sedan vandrar du tillbaka och reser dig upp igen. Tänk på att undvika att röra på höften och försök vara så still med övriga kroppen som möjligt, fötterna är kvar på samma ställe under hela övningen. Övningen ska primärt kännas i bålen, men en stor del av kroppen kommer vara delaktig i övningen.

 

Magliggande kobran

Magliggande kobran
– Ligg på mage, dra ihop och ner skulderbladen så att armarna lättar från marken och tummarna pekar uppåt. Om det känns i ländryggen har du rest upp bröstkorgen för mycket. Håll denna position statiskt. Undvik att dra upp axlarna och att spänna för mycket i triceps. Övningen ska kännas mellan skulderbladen.

Missa inte...
...del ett i Kureras sommarträningsspecial: Övningar för underkroppen

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vet du vad sets och reps är?
Reps är förkortning repetitioner, det vill säga antalet gånger du utför övningen innan du vilar. Set är antalet gånger du upprepar dina reps innan man är klar.
Vanligt är att man gör åtta till 12 repetitioner i tre set.

Om coacherna:
Anders Gatti är personlig tränare med mer än 12 000 genomförda pass och ett trettiotal utbildningar i ryggen. Han jobbar med allt från elitidrottare till klienter med rehabiliteringsbehov efter skador eller sjukdom.
Jamina Gatti är personlig tränare med ett holistiskt helhetstänk. Hon har lång erfarenhet av styrketräning, dans och kampsport och är specialiserad på individanpassad gruppträning.
Aktuella med: Öppnar snart en ny träningsanläggning i Stockholm: Gatti Training.
Läs mer på: www.gattitraining.se
Synliga på sociala medier: Instagram: gattitraining 
Facebook: Gatti Training

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.