Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hampaolja är en av naturens mest balanserade oljor. Den har en kvot på 3:1 av omega-6 till omega-3.

Övriga fetter och oljor som livsmedel

Avokadoolja
Fördelning av fettsyror, förutom 5–10 procent diverse fetter och stereoler:
Mättade fettsyror 15%:
Myristinsyra upp till 15%
Palmitinsyra upp till 6%
Stearinsyra 1–2%.
Enkelomättade fettsyror upp till 70%:
Omega-9 oljesyra 65–70%.
Fleromättade fettsyror ca 15%:
Omega-6 linolsyra 10–15%.

Avokadoolja kan användas som salladsdressing, utvärtes för hudvård och läkande effekter, även vid kortare perioder av stekning, wokning vid låga och medeltemperaturer. Den tål upphettning p.g.a. stor mängd oljesyra. Avokadoolja innehåller dessutom höga värden av betasitosterol, nyttiga växtämnen som gynnar goda värden av fettsyror. Det finns mellan 300–700 mg betasitosterol per 100 g avokadoolja. Det finns dessutom betydelsefulla mängder av E-vitamin i en avokadoolja av god kvalitet. Avokado och avokadoolja innehåller också betydelsefulla mängder av lutein som bl.a. är mycket bra för ögonen.

Oljesyra, betasitosterol och lutein i avokadoolja är mycket gynnsamma tillsammans för att skydda mot cancer, reglera blodfetterna och kolesterol samt motverka förstorad prostata och prostatacancer. Avokadoolja förvaras i en temperatur mellan 15º–25ºC. Den behöver inte förvaras i kylskåp. Oljan är klassad som en vegetabilisk olja trots att den är en frukt. En avokado innehåller hela 30 procent olja.

Druvkärnolja
Druvkärnolja innehåller bl.a. superantioxidanten pyknogenol som finns i vindruvskärnor. Den är bra att ha med i salladsdressing men bör endast upphettas under korta perioder i låga temperaturer.

 

Fördelning av fettsyror:
Mättade fettsyror 10–11%: Palmitinsyra 7–8%
Sterarinsyra 4%.
Enkelomättade fettsyror 25–30%: Omega-9 oljesyra 27%.
Fleromättade fettsyror 67–74%: Omega-6 linolsyra 70–71%.

Gurkörtsolja
Gurkörtsoljan är mycket rik på GLA, gammalinolensyra, som är en förelöpare till prostaglandin. Intag av GLA ökar kroppens egen produktion av prostaglandiner, vilket kan förbättra symtomen vid PMS, ha gynnsam effekt på hormonsystemet samt motverka att huden förlorar sin smidighet och blir torr och rynkig. Läs mer under omega-6-fettsyror och GLA.

Oljan används både invärtes och utvärtes men ska aldrig upphettas.

Fördelning av fettsyror:
Mättade fettsyror 15 procent: Palmitinsyra 11%
Stearinsyra 3–4%
Behensyra 2%

Enkelomättade fettsyror 15–24%: Omega-9 oljesyra 23%
Fleromättade fettsyror 61–85%: Omega-6 linolsyra 37 %
Gammalinolensyra (GLA) 18–25%
Kapslar om 1 000 mg (ca 1 ml)
innehåller ca 250 mg GLA.

Hampaolja, hampafröolja, hampafrö
Hampaolja är en av naturens mest balanserade oljor. Den har en kvot på 3:1 av omega-6 till omega-3.

Balansen av fettsyror i hampaoljan innebär att man kan använda den under en hel livstid utan att drabbas av brist på essentiella fettsyror. Fettsyraprofilen hos oljan varierar på samma sätt som hos andra naturliga oljor, beroende på läge, latitud och väderförhållanden det året plantan växer.

 

Hampafrö innehåller även proteiner innehållande alla 8 essentiella aminosyror samt en hel del vitaminer och mineral i små mängder. Hampaolja smakar som solrosolja. Den är grön till färgen p.g.a. dess magnesium-klorofyllrika innehåll. Stekning skadar oljan och gör den hälsovådlig. På samma sätt som linfröolja, som är dess tvillingolja, måste hampaolja förvaras i kylskåp.

Hampaolja är den senaste alternativet till intag av fiskoljatillskott men har inte genomgått lika mycket forskning som linfröolja. Oljan bör även skyddas från ljus och syre för att motverka härskning.

Hampa tillhör samma plantfamilj som marijuana, Cannabis sativa. Vid kommersiell framställning av hampaolja används så kallad industrihampa som innehåller ca 0,2 procent THC
(delta-9-tetrahydrocannabinol), den psykoaktiva ingrediensen som finns i marijuana. I t.ex. Kanada, där framställning av hampaolja görs, kräver lagarna att produkter som härrör från hampafrön får innehålla högst 0,3 procent THC.

En av fördelarna med hampa är att det inte behövs biocider vid odling. Hampa är lätt att odla och lämnar mark och vatten lika rent efteråt som före odling. Liksom linfröolja är hampaolja känslig för upphettning och bör inte upphettas. Den bör förvaras i mörk glasflaska/plastflaska i kylskåp.

Hampafrön kan mixas i en smoothie. Det ger både nyttiga fibrer och tillskott av den nyttiga oljan. Hampafrö kan ersätta linfrö för den som är allergisk mot linfrö.

 

Fördelning av fettsyror:
Mättade fettsyror ca 9 procent: Palmitinsyra 5%
Stearinsyra 2%
Arakinsyra 1–2 %.
Enkelomättade fettsyror ca 13%: Omega-9 oljesyra 13%.
Fleromättade fettsyror ca 78%: Omega-3 linolensyra 19 – 21 %
Omega-6 linolsyra 55 %
Omega-6 GLA 2–3 %.

Jordnötsolja
Botaniskt sett är inte jordnötter alls några nötter, utan baljväxter, liksom ärtor och bönor. De växer däremot under jorden i baljor/skal (1–4 st per balja). Här i vår del av världen äter vi dem oftast som snacks eller använder dem i godis och bakverk. I Asien används jordnötterna flitigt till jordnötssås (satay) och även i wokrätter, grytor och sallader. Den största delen av världsproduktionen lär dock gå till jordnötsolja.

Eftersom den inte är en nöt kan nötallergiker tåla jordnötter liksom jordnötsallergiker kan tåla andra nötter. Jordnötsallergi är tyvärr ganska vanligt, och de som är jordnötsallergiker får ofta mycket kraftiga reaktioner. Det kan t.ex. räcka med att någon öppnar en jordnötspåse på långt håll för att en allergiker ska reagera. Däremot tål jordnötsallergiker ofta renad jordnötsolja som inte längre innehåller några jordnötsproteiner. Jordnötsolja används flitigt i asiatisk matlagning. Den är stabil och tål upphettning i låga och medelhöga temperaturer. Man behöver inte förvara den i kylskåp, det går bra att förvara i temperaturer mellan 15°–25°C.

Fördelning av fettsyror:
Mättade fettsyror 6–40 procent: Palmitinsyra 6–11 procent
Stearinsyra 2–6 procent
behensyra 3 procent
Arakinsyra 1–5 procent.
Enkelomättade fettsyror 44–65 procent: Omega-9 oljesyra 41–65 procent.
Fleromättade fettsyror 20–40 procent: Omega-3 linolensyra upp till 2 procent
Omega-6 linolsyra 18–38 procent.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.