“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Holistisk yogalärare och minfulnesscoach
.
Info: Mer tips från Tanja hittar du på stressaav.nu och på Tanjas Youtube-kanal
Aktuell med: Tanja kommer ut med boken ”Skratta & Pausa – en helande guide” i oktober 2019.

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Inom två veckor raserades alla våra sommarplaner. Plötsligt förbyttes gemensam lugn och semester till oro, och kamp mellan liv och död.
Mannen Joakims vänstra lunga kollapsade helt. Akut intagen på sjukhus, följt av fyra operationer, allergichock och en låtsaslunga inkopplad via en extern apparat liknande en handväska du bär runt på. Dotterns kaliumnivåer blev plötsligt livshotande. Har du får låga kaliumvärden kan ditt hjärta stanna, är de för höga skenar hjärtat istället. Hon kunde alltså på riktigt dö av minsta lilla ansträngning.
Två av de jag älskar mest på hela jordklotet i kamp, mellan liv och död.

Va, vänta, va? Händer detta ens?

LÄS OCKSÅ: Kom i mental form med stresscoachen Karin Isberg

Och när jag själv behövde vara som starkast – ja du måste vara stark för att orka vara sjuk idag – för att ringa galet många telefonsamtal, boka av flyg, hotell, transfer inför dotterns efterlängtade månadslånga USA-resa och vår semester i Skottland, krångla med försäkringar, papper, och samtidigt sköta allt annat i livet med jobb och vår gård. I en tillvaro, där jag själv var fylld av konstant inre oro, sömnlöshet, stress och tårar som aldrig ville sluta rinna. Ja, men vet du vad? Då råkar jag få en smutsig rostagg i fingret som utvecklas till akut stelkramp, följt av sjukhusbesök, stelkrampsruta, snittad med skalpell och hemskickad med en hästkur antiinflammatoriskt. Mitt i denna mardröm går också bilen sönder.

 

Va, vänta, va? HALLÅ NU FÅR DET FAKTISKT VARA NOG, TACK!

LÄS OCKSÅ: Om orons viktiga funktion

Jag vet att jag inte är ensam. Vår familj har det inte värst, långt ifrån. Det finns de som drabbats av ännu hemskare besked, personer som kämpar med sjukdom, närstående som ryckts bort från jorden, som råkat ut för olyckor. De som krigar med kronisk smärta, mental ohälsa, stormiga förhållanden, sjukskrivningar, oro inför höst, som har ångest för att pengarna ska räcka till och de som känner enorm ensamhet när alla andra åker på semester.

Som yogalärare och mindfulnesscoach möter jag många olika livsöden som ger ansikten åt hisnande levnadshistorier. Ibland är livet en dans på rosor. Vid andra tillfällen mer som en tung tango. Så här är livet. Det är hur du hanterar de jobbiga situationerna som blir avgörande för ditt välmående, din inre stabilitet och harmoni.

LÄS OCKSÅ: Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Allt detta vet jag ju redan genom mitt yrke, och visst borde jag vara bättre rustad, tänker jag. Men när du är mitt uppe i livets turbulens är det svårt att inte dras med i affekt, låta känslorna och de destruktiva tankarna styra dig. Framförallt om du som jag, är en obotlig empat.

Tyvärr ser vi ofta inte saker som de är, ickedömande, utan utifrån vilka vi är. Vi blickar genom glasögon som formats under alla våra levnadsår. För att kunna landa i det som är, framförallt när livet skaver, är en konst. Vårt sinne vill ofta kontrollera, analysera, ändra, bända, oroa och älta. Få oss att känna skuld och skam. Låta bitterhet svepa vår offerkofta närmare kroppen. Varför ska jag/vi/dem drabbas? Detta är så orättvist!

Var beredd på att denna process tar kraft. Den tar tid. Den kräver tålamod och tillit till dig själv. Du kan behöva gå helt utanför din komfortzon, bara det är ju läskigt nog.

 

LÄS OCKSÅ: ”Våga anställa någon som bryter ihop en liten stund ibland!”

Mina personliga lärdomar från allt just nu?

Mitt egen styrka och tillika Karelska ur-Sisu hittade jag tillbaka till när jag accepterade alla mina känslor. Oavsett vad det än var som dök upp. Kommer tårar, låt dem rinna. I maktlösheten fann jag lärdom att aldrig ta något för givet. I acceptansen hittade jag harmonin och genom ilskan fick jag mer kraft till att fortsätta framåt.

Du som just nu kämpar, kämpat eller krigar, jag är så med dig i tankarna, I hear You! Kom ihåg du är inte ensam. Tillåt dig att be om hjälp, även om det tar emot. Tillåt dig att känna det du känner, det är OK. Du är tillräcklig som du är. Din superkraft är att du är du. Du duger som du är, med både det mörka och det ljusa, och alla nyanser av grått emellan. Du är värd det bästa. Det är ok.

Att acceptera det du inte kan ändra. Det är som det är just nu. Förändra det du kan och tillåta dig att förstå vad som tillhör dig gällande känslor och smärta, och vad som tillhör andra. Att få styrka att inse skillnaden. Unna dig att ladda på med energi från det som ger dig energi, så att du kan fortsätta orka.

Andas sedan in läkning, balans och ljus. Andas ut tacksamhet. Tacksamhet för den livslärdom du fått med din utmaning, så att du nu är extra rustad inför framtiden. Du klarar detta. Du är hållen.

 

Fem bra tips från Tanja
• ALLA känslor är OK. Låt det som kommer komma, låt det som stannar, stanna, låt det som försvinner att släppa taget. Det är normalt att känna sig negativ, nere, ledsen. Du har känt dem förut och du kommer att klara det. Tro på dig själv! Och kom ihåg du är inte dina känslor, dina känslor kommer och går som vädret.
• Ladda energi. Att ladda mobiler har vi lärt oss. Att tillåta oss att ladda våra egna batterier har vi svårare med, framförallt när det är tufft. Det är då vi behöver det som mest. Hitta det som GER dig energi. Det kan vara en bra låt, att dansa, skratta, gå ut i naturen, allt du kan komma på.
• Säg till dem du älskar, att du älskar dem! Ta aldrig något för givet, du vet aldrig vad som kommer att hända.
• Var din egen coach! Hjälp och hylla dig själv så som du coachar andra!
• Good is enough! Gör så mycket du orkar. Det är tillräckligt. Du duger som du är!

Och ett riktigt bra tips utöver dessa är att alltid, ALLTID ha trädgårdshandskar på när du fixar i trädgården. Så att illavarslande taggar slipper ge dig livets törnar.

Tanja Dyredand, holistisk yogalärare och mindfulnesscoach inom stresshantering

Fler krönikor av Tanja hittar du här.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.


Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Holistisk yogalärare och minfulnesscoach
.
Info: Mer tips från Tanja hittar du på stressaav.nu och på Tanjas Youtube-kanal
Aktuell med: Tanja kommer ut med boken ”Skratta & Pausa – en helande guide” i oktober 2019.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Därför är ditt vitamintillskott livsviktigt

Hälsa

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Träningsexperten Alexandra Pizzoni och livsstilsrådgivaren Anja Forsnor Wärn

Så skaffar du nya vänner

Mental hälsa

Att ha vänner som man litar på är bland det bästa som finns! 13 procent av befolkningen har dock ingen nära vän som de kan prata med. Men det är aldrig försent att skaffa nya kompisar – här är några knep.

 

Psykologen Anna Bennich visar vägen bort från ensamheten

Mental hälsa

Ofrivillig ensamhet blir allt vanligare, det är inte bundet till någon särskild ålder eller samhällsgrupp – även om den äldre delen av befolkningen är överrepresenterad. Ensamhet kan drabba alla och kan komma som en följd av en skilsmässa, flytt eller sjukdom. Ensamhetens roll vid olika ohälsotillstånd och förtida död går heller inte längre att vifta bort. Kurera ställde några frågor till psykologen Anna Bennich som skrivit en bok i ämnet.

Kvinna som äter macka

Vilken ät-typ är du?

Kost

Genuint hungrig eller bara stressad och trött? Ibland äter vi av helt fel orsaker. Identifiera vilken typ av ätare du är och ta första steget till att ändra dina vanor.

 

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

 

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.