Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Holistisk yogalärare och minfulnesscoach
.
Info: Mer tips från Tanja hittar du på stressaav.nu och på Tanjas Youtube-kanal
Aktuell med: Tanja kommer ut med boken ”Skratta & Pausa – en helande guide” i oktober 2019.

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Inom två veckor raserades alla våra sommarplaner. Plötsligt förbyttes gemensam lugn och semester till oro, och kamp mellan liv och död.
Mannen Joakims vänstra lunga kollapsade helt. Akut intagen på sjukhus, följt av fyra operationer, allergichock och en låtsaslunga inkopplad via en extern apparat liknande en handväska du bär runt på. Dotterns kaliumnivåer blev plötsligt livshotande. Har du får låga kaliumvärden kan ditt hjärta stanna, är de för höga skenar hjärtat istället. Hon kunde alltså på riktigt dö av minsta lilla ansträngning.
Två av de jag älskar mest på hela jordklotet i kamp, mellan liv och död.

Va, vänta, va? Händer detta ens?

LÄS OCKSÅ: Kom i mental form med stresscoachen Karin Isberg

Och när jag själv behövde vara som starkast – ja du måste vara stark för att orka vara sjuk idag – för att ringa galet många telefonsamtal, boka av flyg, hotell, transfer inför dotterns efterlängtade månadslånga USA-resa och vår semester i Skottland, krångla med försäkringar, papper, och samtidigt sköta allt annat i livet med jobb och vår gård. I en tillvaro, där jag själv var fylld av konstant inre oro, sömnlöshet, stress och tårar som aldrig ville sluta rinna. Ja, men vet du vad? Då råkar jag få en smutsig rostagg i fingret som utvecklas till akut stelkramp, följt av sjukhusbesök, stelkrampsruta, snittad med skalpell och hemskickad med en hästkur antiinflammatoriskt. Mitt i denna mardröm går också bilen sönder.

 

Va, vänta, va? HALLÅ NU FÅR DET FAKTISKT VARA NOG, TACK!

LÄS OCKSÅ: Om orons viktiga funktion

Jag vet att jag inte är ensam. Vår familj har det inte värst, långt ifrån. Det finns de som drabbats av ännu hemskare besked, personer som kämpar med sjukdom, närstående som ryckts bort från jorden, som råkat ut för olyckor. De som krigar med kronisk smärta, mental ohälsa, stormiga förhållanden, sjukskrivningar, oro inför höst, som har ångest för att pengarna ska räcka till och de som känner enorm ensamhet när alla andra åker på semester.

Som yogalärare och mindfulnesscoach möter jag många olika livsöden som ger ansikten åt hisnande levnadshistorier. Ibland är livet en dans på rosor. Vid andra tillfällen mer som en tung tango. Så här är livet. Det är hur du hanterar de jobbiga situationerna som blir avgörande för ditt välmående, din inre stabilitet och harmoni.

LÄS OCKSÅ: Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Allt detta vet jag ju redan genom mitt yrke, och visst borde jag vara bättre rustad, tänker jag. Men när du är mitt uppe i livets turbulens är det svårt att inte dras med i affekt, låta känslorna och de destruktiva tankarna styra dig. Framförallt om du som jag, är en obotlig empat.

Tyvärr ser vi ofta inte saker som de är, ickedömande, utan utifrån vilka vi är. Vi blickar genom glasögon som formats under alla våra levnadsår. För att kunna landa i det som är, framförallt när livet skaver, är en konst. Vårt sinne vill ofta kontrollera, analysera, ändra, bända, oroa och älta. Få oss att känna skuld och skam. Låta bitterhet svepa vår offerkofta närmare kroppen. Varför ska jag/vi/dem drabbas? Detta är så orättvist!

Var beredd på att denna process tar kraft. Den tar tid. Den kräver tålamod och tillit till dig själv. Du kan behöva gå helt utanför din komfortzon, bara det är ju läskigt nog.

 

LÄS OCKSÅ: ”Våga anställa någon som bryter ihop en liten stund ibland!”

Mina personliga lärdomar från allt just nu?

Mitt egen styrka och tillika Karelska ur-Sisu hittade jag tillbaka till när jag accepterade alla mina känslor. Oavsett vad det än var som dök upp. Kommer tårar, låt dem rinna. I maktlösheten fann jag lärdom att aldrig ta något för givet. I acceptansen hittade jag harmonin och genom ilskan fick jag mer kraft till att fortsätta framåt.

Du som just nu kämpar, kämpat eller krigar, jag är så med dig i tankarna, I hear You! Kom ihåg du är inte ensam. Tillåt dig att be om hjälp, även om det tar emot. Tillåt dig att känna det du känner, det är OK. Du är tillräcklig som du är. Din superkraft är att du är du. Du duger som du är, med både det mörka och det ljusa, och alla nyanser av grått emellan. Du är värd det bästa. Det är ok.

Att acceptera det du inte kan ändra. Det är som det är just nu. Förändra det du kan och tillåta dig att förstå vad som tillhör dig gällande känslor och smärta, och vad som tillhör andra. Att få styrka att inse skillnaden. Unna dig att ladda på med energi från det som ger dig energi, så att du kan fortsätta orka.

Andas sedan in läkning, balans och ljus. Andas ut tacksamhet. Tacksamhet för den livslärdom du fått med din utmaning, så att du nu är extra rustad inför framtiden. Du klarar detta. Du är hållen.

 

Fem bra tips från Tanja
• ALLA känslor är OK. Låt det som kommer komma, låt det som stannar, stanna, låt det som försvinner att släppa taget. Det är normalt att känna sig negativ, nere, ledsen. Du har känt dem förut och du kommer att klara det. Tro på dig själv! Och kom ihåg du är inte dina känslor, dina känslor kommer och går som vädret.
• Ladda energi. Att ladda mobiler har vi lärt oss. Att tillåta oss att ladda våra egna batterier har vi svårare med, framförallt när det är tufft. Det är då vi behöver det som mest. Hitta det som GER dig energi. Det kan vara en bra låt, att dansa, skratta, gå ut i naturen, allt du kan komma på.
• Säg till dem du älskar, att du älskar dem! Ta aldrig något för givet, du vet aldrig vad som kommer att hända.
• Var din egen coach! Hjälp och hylla dig själv så som du coachar andra!
• Good is enough! Gör så mycket du orkar. Det är tillräckligt. Du duger som du är!

Och ett riktigt bra tips utöver dessa är att alltid, ALLTID ha trädgårdshandskar på när du fixar i trädgården. Så att illavarslande taggar slipper ge dig livets törnar.

Tanja Dyredand, holistisk yogalärare och mindfulnesscoach inom stresshantering

Fler krönikor av Tanja hittar du här.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.


Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Holistisk yogalärare och minfulnesscoach
.
Info: Mer tips från Tanja hittar du på stressaav.nu och på Tanjas Youtube-kanal
Aktuell med: Tanja kommer ut med boken ”Skratta & Pausa – en helande guide” i oktober 2019.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.